Alufælge, rengøring: Bremsestøv og tjære?
Fra : Thomas Krath

Dato : 30-11-03 18:11

Hej NG,

hvordan får jeg delvis fastbrændt bremsestøv samt (særligt) tjære af mine
alufælge? De skal rengøres inden de bliver lagt til side til sommer....

Sonax fælgrens er ikke nok....

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-11-03 18:30

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvordan får jeg delvis fastbrændt bremsestøv samt (særligt) tjære af mine
> alufælge? De skal rengøres inden de bliver lagt til side til sommer....
>
> Sonax fælgrens er ikke nok....

Lampeolie, oliefjerner, petroleum eller tjærefjerner til tjæren

Til resten kan bruges saltsyre fortyndet med vand efter behov, start f.eks.
med forholdet 1 -10. Påfør kun blandingen på en lille del af fælgen af
gangen, med en syrefast opvaskebørste, mens det skrubbes rent og bagefter
skylles med rigelige mængder rent vand.

Kuren med saltsyre er utrolig effektiv, men bør ikke foretages i nærheden af
bilen og bremsedelene. Ej heller iført søndagstøjet, da syren ætser tøjet.

Efter tørring, kan fælgene med fordel vokses med lakforsegler eller
lignende, da overfladen i lakken nu trænger til at blive lukket igen.

/Mark.

Fra : DJ Bobo

Dato : 30-11-03 19:08

On Sun, 30 Nov 2003 18:30:11 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>bilen og bremsedelene. Ej heller iført søndagstøjet, da syren ætser tøjet.

Må ikke bruges hér på matriklen -> måske på tanken!
(udstyr købes specielt til formålet og smides ud bagefter!)

/Mogens
Mine biler? -> fra Alfa til Omega...:)

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-11-03 19:17

"DJ Bobo" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Må ikke bruges hér på matriklen -> måske på tanken!
> (udstyr købes specielt til formålet og smides ud bagefter!)

Dertil skal så siges at dunken med saltsyre helst skal opbevares udendørs,
eller i et skur med ventilation efter endt brug. Aldrig indendørs, da syren
angriber kobber og andre følsomme ting i computere og andet elektronik

/Mark.

Fra : DJ Bobo

Dato : 30-11-03 19:26

On Sun, 30 Nov 2003 19:17:06 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>angriber kobber og andre følsomme ting i computere og andet elektronik

I know - vi skal ikke ha' den slags hér!

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-11-03 19:31

"DJ Bobo" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> I know - vi skal ikke ha' den slags hér!

Thomas, far har talt

/Mark.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-11-03 20:04

> I know - vi skal ikke ha' den slags hér!

Men det må godt gøres andre steder?
I min lille verden er forurening = forugening.
Om det foregår her eller ved naboen eller i en anden by, så er det stadig
forurening.
Ud fra det synspunkt, så er det første råd så afgjort det bedste.
At der måske også skal bruges en del knofedt, ser jeg heller ikke som et
minus.
Eller at behamdlingen måske strækker sig over 2 eller flere dage?
Fælgene skal jo først under bilen til næste forår.

Sorry Mogens, jeg synes bare ikke den holder.

Når det så er sagt, så vil jeg da også skynde mig at sige at jeg heller ikke
er nogen engel selv.
Sidder f.eks. ikke på kondicyklen og laver den strøm som computeren har brug
for.

Just my 2 or so, cent.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-03 18:30

> Hej NG,
>
> hvordan får jeg delvis fastbrændt bremsestøv samt (særligt) tjære af mine
> alufælge? De skal rengøres inden de bliver lagt til side til sommer....
>
> Sonax fælgrens er ikke nok....

Prøv Harald Nyborgs Fælgrens til en 20,- der er syre i. Det er ikke just
miljøvenligt men den er klart bedre end alle de andre dyre uden syre.

Tjære fjerne du nemt med petroleum på en klud.

De sidste rester af bremsestøv må du nok polere væk.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : claus og helle

Dato : 30-11-03 18:28

Put madolie på og ned i en skraldepose i 1 døgn og de er som nye

--
Opel Senator 89" 3,6 i Irmscher

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-11-03 20:27

On Sun, 30 Nov 2003 18:10:52 +0100, "Thomas Krath"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

> [...]
>
>hvordan får jeg delvis fastbrændt bremsestøv samt (særligt) tjære af mine
>alufælge? De skal rengøres inden de bliver lagt til side til sommer....

Knud E. Dan er din ven.

http://www.knudedan.dk/index.asp

Aqua-Petrosol klarer opgaven perfekt. Samtidigt er det glimragende
til motorvask.

I de vognmandsforretninger hvor jeg har været ansat, har vi haft
olieudskiller, så hen på tanken og sysle med tingene.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-03 20:49

> hvordan får jeg delvis fastbrændt bremsestøv samt (særligt) tjære af mine
> alufælge? De skal rengøres inden de bliver lagt til side til sommer....
>
> Sonax fælgrens er ikke nok....

mine alufælge har ikke været vasket på indersiden i 1 år og alligevel kunne
petrolium fjerne ALT skidt uden problemer.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-12-03 19:15

> Sonax fælgrens er ikke nok....

Tak for svarerne... jeg prøver lidt petrolium.