Mercedes som hopper under acceleration
Fra : Geely Motor

Dato : 30-11-03 17:22

Hej allesammen

Har lige været i Stuttgart og købe en Mercedes Benz W124 200D årg. 91 med
175000 km. Er godt tilfreds med købet bortset fra at den "hopper" under
acceleration.

Den tidligere ejer arbejder på Mercedes fabrikken og han sagde at hopperiet
skyldtes et fejljusteret speederkabel. Jeg er selv uddannet mekaniker, så
den hoppede jeg selvfølgelig ikke på. Tror nærmere det er et eller andet
sted i transmissionen. Den rusker lidt i koblingen, så min mistanke faldt
først på et defekt motor/gearkasse ophæng men det fejler heller ikke noget.

Umiddelbart virker det som om det er en eller anden form for
"transmissionsfrigang" som får accelerationen til at virke stødende og
hoppende. Alle ophæng, bagtøj, kardan, krone/spidshjul/lejer, virker efter
min bedste overbevisning upåklageligt.

Er der nogen Mercedes-folk som har erfaring med det fænomen ?

Med venlig hilsen

Ove

Fra : Thomas

Dato : 30-11-03 19:01

jeg går ud fra at den er med manuelt gear - jeg er ikke mercedesmand eller
mekaniker. Men jeg har dog prøvet en hel del ældre mercedes med
manuelt gear. Oplevelsen med hopperiet har været den samme hver gang.
Jeg tror der er tale om et fænomen som man bare er nødt at leve med. Der er
ingen tvivl om at deres automatiske gearkasse er i verdensklasse - men den
manuelle har bare en aller anden underlig tendens til at hoppe ved
tilkobling
og acceleration. Men det er som om at man faktisk kan lære at tøjle
hopperiet
når man lærer bilen at kende.
Jeg kan ikke give nogen teknisk forklaring på det - men blot lige poste
et par tanker herfra. Der sikker nogen som har et bedre bud.

Thomas

Fra : Rene´

Dato : 30-11-03 20:01

prøv at tjekke hardy skiverne.. eller hvis den er monteret med et centerleje
på kadanen.

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 30-11-03 21:06

Det er - som Rene også skriver - uden nogen tvivl Hardy skiver der skal
skiftes. Fænomenet er meget velkendt, og enhver MB mekaniker bør vide det.
Den med speeder kablet har jeg aldrig hørt før

MVH Klaus

Fra : Rene´

Dato : 30-11-03 21:51

Jeg vil lige tilføje at de fås i biltema til meget fornuftig pris....

Fra : Jesper Bach

Dato : 01-12-03 16:46

"Rene´" <virker@ikke.dk> wrote in message
> Jeg vil lige tilføje at de fås i biltema til meget fornuftig pris....

De koster vist noget i retning af 4-600 pr stk, alt efter kvalitet (du skal
bruge 2 stk).
Mellemlejet kostede ca. 400 incl. gummibøsning sidste sommer da jeg købte et
hos www.autoimport.dk

/jesper

Fra : Geely Motor

Dato : 01-12-03 17:48

Hej igen..

Takker for alle svarene. Nu skal jeg bare lige ha´ skaffet reservedelene og
ha´ fundet værktøjet frem. Har heldigvis adgang til en kørebanelift. Vil
lade konen lave "koblingsmotion" på liften med motoren startet, mens jeg
kontrollerer hardyskiver og eventuelle centerlejer. Håber jeg får hende til,
at forstå, at hun ikke skal slippe koblingen helt

Hej-hej

Ove

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 01-12-03 20:41

Håber jeg får hende til,
> at forstå, at hun ikke skal slippe koblingen helt

Hold da op!! Det bliver meget smartere med port i begge ender

MVH Klaus