Underkompression i renoveret motor??
Fra : Kim

Dato : 30-11-03 16:46

Kan det passe at der i en nyrenoveret motor,som er udboret ,nye
stempler,lejer , nyt topstykke m.m er der underkompression ?? Jeg opdagede
at ved at skrue dækslet af topdækslet, og lægge dækslet løst på med motoren
igang, røg det af, kan det passe eller er det fordi motor ikke er tilkørt
nok endnu??
Det er igen min VW GOLF 2 Turbodiesel det drejer sig om, Jeg har lige ofret
8500,- kr på det, og det både vibrerer ved 100 km/T og er med
underkompression (måske) Jeg føler mig snydt
Mvh. Kim

Fra : ENN

Dato : 30-11-03 17:31

Lav en kompresionstest det du føler kan være gennemslag eller helt normalt -
en kompresions og læk test er det eneste der kan sige noget med sikkerhed.

8500,- er det incl ny kobling og montering? (for så er det dælme billigt)

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 17:38

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 17:59

> [...]
>
> 8500,- er det incl ny kobling og montering? (for så er det dælme billigt)

8500,- kr er incl. montering ,kobling gav jeg ca. 1000,- for ved siden af,
Ja jeg kan godt se at det er bilig , men det kom sig af at jeg søgte en god
brugt motor, havde annonce i den blå avis, samtidig forhørte jeg mig på en
renoveret ombytter motor og den skulle jeg give 8500,- for incl. moms og
skulle så bruge pumpe + dyser fra den gamle + omkostninger til ommontering+
ilægning af motor, så det syntes jeg der løb noget op, så blev jeg ringet op
af een privat som havde brugte motorer til GOLF TD til salg , jeg sagde til
ham at jeg var mest interesseret i en renoveret motor, han sagde så at det
jeg var tilbudt til 8500,- kunne han gøre til samme pris ilagt,
jeg var oppe at kigge hos ham og så at han var igang med renovering af en VW
diesel motor og det så fint ud, så jeg besluttede mig for at lade ham
renovere den.
Det er så nu at jeg tror at der måske bare er skiftet stempelringe i
motoren? OG så er der de iriterende vibrationer i speederpedalen ved ca.
2500 omdr. eller 100 km/t i 5 gear, håber det er noget der går væk, men tror
det ikke.
Jeg er så i tvivl hvad jeg så skal gøre, Tage motoren ud igen, køre den til
en anden der renoverer motorer , få ham til at skille motor ad, høre hvad
han skal have for ombytter , når han kan bruge min nye topstykke, og få
garanti på det 100% Det er selvfølgelig noget drastisk , men jeg gider ikke
gå at være iriteret på bilen hver dag.
Mvh. Kim

Fra : ENN

Dato : 30-11-03 18:05

Du kan få foretaget en kompresionstest og undersøgt cylindrene med et
endoskop det vil muligvis kunne fortælle om der er skiftet stempler og om
blokken er boret op mv. Derudover kan du lave en olietryksmåling ved varm
motor - ud fra de data kan man give et kvalificeret gæt på om motoren er
renoveret. At adskille den igen mener jeg er noget drastisk.
Trækker den ellers fint? ryger den?

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 18:17

> [...]
> motor - ud fra de data kan man give et kvalificeret gæt på om motoren er
> renoveret. At adskille den igen mener jeg er noget drastisk.

Jeg synes den trækker fint, og den ryger ikke, Det der iriterer mig er det
med dækslet som man siger skal blive liggende på topdækslet,samt
vibrationerne i motoren , men er der chance for at det fortager sig??
Hvis man tager topdækslet af ny motor tror jeg ikke den ryger af.
Kim

Fra : Teddy

Dato : 30-11-03 18:35

[...]
---------------

Nu da det er en diesel, kan du faktisk ikke undgå underkompression.

Vibrationerne er de meget voldsomme ? det kan jo være et defekt ophæng
samtidig med en stor kompression i maskinen..
Det kan også være en fejljusteret pumpe, eller evt en halvstoppet dysse.

En godt slidt diesel går gerne blødere da der ikke er så meget kompr. på
dyret mere..

Men da du siger at ikke ryger, og den trækker fint, tror jeg at det
indvendige er ok, og at det evt kan være pumpen som skal justeres.

Kør hen til et diesel-elektro værsted, de kan sige det med det samme.

Teddy

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 18:38

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 18:42

> Nu da det er en diesel, kan du faktisk ikke undgå underkompression.

JA jeg synes de er noget voldsomme ,det kilder i foden når de er der

> [...]
> indvendige er ok, og at det evt kan være pumpen som skal justeres.
>
> Kør hen til et diesel-elektro værsted, de kan sige det med det samme.

Ja det må jeg prøve

Det vil sige at den tommerfingerregel med dækslet skal blive på topdækslet ,
skal man ikke regne så meget med??

De rystelser der er ved 3000 omdr. ca. er måske normalt med nyere motorer
med få km.??

Mvh. Kim

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-11-03 18:49

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse:

> Det vil sige at den tommerfingerregel med dækslet skal blive på topdækslet
,
> skal man ikke regne så meget med??

Prøv istedet at lægge hånden på hullet. Der kan du bedre fornemme om der er
tryk på ved at lave en lille sprække med hånden. Er der en pulserende
fornemmelse med skiftevis sug og tryk, er det helt som det skal være.

/Mark.

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 30-11-03 22:28

> [...]
ofret
> 8500,- kr på det, og det både vibrerer ved 100 km/T og er med
> underkompression (måske) Jeg føler mig snydt

Du skal altid forvente en vis grad underkompression.......
Desuden lyder 8500 billigt, hvis du ikke selv har haft hænderne oppe af
lommen....

Mvh. Mikael

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 22:33

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 22:44

> [...]
> >

> Du skal altid forvente en vis grad underkompression.......
> Desuden lyder 8500 billigt, hvis du ikke selv har haft hænderne oppe af

Det er udført af en mekanikker som (fritidsinteresse) og derfor til lav
timepris
Kan du svare på vibrationer ved ca. 3000 omdr. som går op i speeder og
nærmest kilder i tæerne, er det fordi at kompressionen er blevet højere ??
er det normalt??
Jeg har intercooler på og der var hoppet en slange af på vejen hjem, Kan det
passe at ydelsen på en Turbodiesel er lavere en en normal Dmotor , når den
ikke trykfødes??
Hvis pumpen er skruet ned og turboen lader 1 bar er der så fare for
stemplerne?? jeg har det på fornemmelsen.
Der kom olie ud af turboen og ind i slangerne før renovering, bliver det
bedre efter en renovering?? Det sagde mekanikkeren det gjorde men hmmm.
Undskyld men jeg har mange spørgsmål.
Mvh. Kim