Tip til at få fald ud af masten ?
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-11-03 23:25

Jeg plejer kun at vaske den beskidte ende af mit tovværk i en spand, men i
år har besluttet, at tage alle fald/hal ud af masten og vasken dem hjemme i
maskinen. Jeg har noget 3-4 mm line som jeg vil bruge til at "erstatte"
faldene med, så de er nemme at få i masten igen. - men hvordan samler man
nemmest faldet til erstatningslinen, så ikke de går i bekneb inde i masten
?? Flagknob kan jo ikke umiddelbart komme igennem/ud af skiverne ??

Ide'er ?? (ud over en besværlig splejsning) ??

/Bjarke

Fra : Jens Juul

Dato : 30-11-03 00:46

>Ide'er ?? (ud over en besværlig splejsning) ??

Jeg plejer at sy dem sammen med en kraftig tråd og beklæde med noget tape.

Mvh Jens

Fra : Alvin

Dato : 30-11-03 12:59

Dovenlarsmetoden som jeg anvender er: Tag en flad søgefjeder(kan købes i et
byggemarked for ca. 50 kr) læg den over en halv meter af faldets ende og
tape den fast med malertape, der "påklæbes" i længderetningen....træk
tilbage med 2-3mm tråd. Lav et prøvetræk - for at se om det holder - inden
du lader den gå i masten.
MVH

Alvin

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bqb6b1$2qce$1@news.cybercity.dk...

Fra : Lars K.

Dato : 30-11-03 17:18

Hvorfor gøre det på den mest besværlige måde :)

Vi bruger bare en 1mm snor (den kan sagtens holde). Så binder man den fast
med et dobbelthalvstik omkring faldet. Bind to steder for at være sikker!
Den ene knude skal være meget tæt på enden af faldet (5mm fra enden), så
faldet ikke sætter sig fast

Lars

Fra : Alvin

Dato : 30-11-03 20:56

Helt enig hvis "hullerne" i masten er store nok. Det er de ikke eksempelvis
ikke på en John Mast til en banner 28. her får du ikke et dobbelt halvstik
igennem sammen med faldene.......jeg har prøvet.....og alle kender
tidspunktet hvor man bør stoppe med at hive fordi det klemmer......men man
prøver lige og hurrah man står med sine talenter og en nylonsnor i hånden og
et fald inde i masten.....om ikke andet så kan man nu anvende sin
søgefjeder....jeg har været der....mens masten stod lodret.

MVH
Alvin

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 30-11-03 20:43

> [...]
> nemmest faldet til erstatningslinen, så ikke de går i bekneb inde i masten
> ?? Flagknob kan jo ikke umiddelbart komme igennem/ud af skiverne ??

Hej Bjarke

Brug en tyndere line, evt. en tynd tøjsnor med plastikbelægning. Den kan bruges i mange år. Og flagknob evt dobbelt kan sagtens
holde til at trække igennem. Problemet er nok i bunden af masten. Tag skiverne af, hvis det kan lade sig gøre, og lirk med en
strikkepind.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-12-03 17:31

> [...]
> ?? Flagknob kan jo ikke umiddelbart komme igennem/ud af skiverne ??
>
> Ide'er ?? (ud over en besværlig splejsning) ??

Hej Bjarke
Nu har jeg læst de andre indlæg, og som det skrives bliver det svar med
mange mangler. At bruge en tynd nylonline er godt nok. MEN du skal tage
hjulene af først, ellers kan linen smutte ned i mellemrummet mellem hjulet
og masten, og så er man lige langt. Den med tapen er og så fin, men det
kræver en god tackling først.
Det bringer mig til min metode, da du åbenbart har nok 4 mm line. Du skal sy
linerne sammen med 2 synålsknob, og det virker. Kan du tage hjulene ud af
bunden, kan det være en hjælp, når der skal lirkes lidt. Hvis masten ligger
ned har du intet problem.
Jeg har sendt et billede til dk.binaer med titlen: synålsknob

Hilsen
Steffen Skov
"Madi" Pd 26, KROGEN Århus

Fra : Guran

Dato : 01-12-03 18:39

Hur hittar jag till "dk.binaer" ??

Rgds
Guran

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-12-03 18:32

"Guran" <goran.andersson@XXXmbox339.swipnet.se> skrev i en meddelelse

> Hur hittar jag till "dk.binaer" ??
>
> Rgds
> Guran

Hej
Det kan ikke betale sig at se der, for jeg kan ikke finde ud af at uploade
et billede uden at blive afvist, så jeg har sendt det til Bjarke. Men hvis
du vil have det så send mig en mail sskov@webspeed.dk

hilsen
Steffen

Fra : Guran

Dato : 01-12-03 19:33

Tack Steffen
mail är skickat.

Rgds
Guran

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 02-12-03 16:03

Ligger nu i news:dk.binaer

Mvh
Thomas

Fra : MICHAEL NIELSEN

Dato : 21-12-03 19:03

> [...]
> ?? Flagknob kan jo ikke umiddelbart komme igennem/ud af skiverne ??
>
> Ide'er ?? (ud over en besværlig splejsning) ??

Jeg har et par gange haft brug for at skifte linerne i en bum med meget små
huller, men det lykkedes ved simpelt hen at "svejse" enderne sammen ( ende
mod ende) på den gamle og den nye line over et stearinlys, på samme måde som
når man smelter enderne på nyt tovværk i stedet for at lave en takling.

På samme måde kan du "svejse" en 3-4 mm line på vil jeg tro.

Hilsen
Michael

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 05-01-04 08:13

Du kan lave en skomagersplejs. Der tager man den ene line, hele linen
samlet, ikke kordelerne hver for sig. Og splejser/fletter ind i den anden.
Det er betydeligt hurtigere end en rigtig splejsning, og holder godt, men er
langt fra så kønt.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse