/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hvilket kædemærke er godt!
Fra : Per


Dato : 27-11-03 16:01

Hej NG!

skal til at købe en ny kæde til CBR600 men hvilket mærke skal jeg vælge.

Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??

Jeg vil have god kvalitet - selvom det koster.

Mvh. Per!


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.545 / Virus Database: 339 - Release Date: 27-11-2003



 
 
Henrik Steen Larsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 27-11-03 16:02

> Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??

DID har jeg aldrig hørt noget grimt om. Regina og RK er derimod en anden
sag.



Janner (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 27-11-03 16:28


"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message
news:bq53lf$2hdc$1@news.cybercity.dk...
> > Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>
> DID har jeg aldrig hørt noget grimt om. Regina og RK er derimod en anden
> sag.
>


Kørte 40000 på en Rk kæde .. Eller vi retter havde kørt 40000 på den da jeg
solgte min ZX9'er og den var absolut ikke kritisk slidt... SÅ kun positive
erfaringer herfra

Hygge

Jan



Anders Nielsen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Anders Nielsen


Dato : 28-11-03 07:51

Hvodden hulen kører du 40000km på en kæde.

Min første kæde på min RF-900 (som ikke er ligeså kraftig som ZX9)
kørte jeg 17-18 tusind på.

> Kørte 40000 på en Rk kæde .. Eller vi retter havde kørt 40000 på den da jeg
> solgte min ZX9'er og den var absolut ikke kritisk slidt... SÅ kun positive
> erfaringer herfra
>
> Hygge
>
> Jan

Peter Jakobsen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 28-11-03 10:38


"Anders Nielsen" <nanders@eudoramail.com> wrote in message
news:5afc9bf7.0311272250.6767591c@posting.google.com...
> Hvodden hulen kører du 40000km på en kæde.
>
> Min første kæde på min RF-900 (som ikke er ligeså kraftig som ZX9)
> kørte jeg 17-18 tusind på.
>
> > Kørte 40000 på en Rk kæde .. Eller vi retter havde kørt 40000 på den da
jeg
> > solgte min ZX9'er og den var absolut ikke kritisk slidt... SÅ kun
positive
> > erfaringer herfra
> >
> > Hygge
> >
> > Jan

Hmm, min kæde har nu gået 31000, og den er heller ikke slidt synligt, så det
er måske noget med at passe lide mere på den ???
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !



Henrik Steen Larsen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-11-03 11:24

> > Min første kæde på min RF-900 (som ikke er ligeså kraftig som ZX9)
> > kørte jeg 17-18 tusind på.
> >
> > > Kørte 40000 på en Rk kæde .. Eller vi retter havde kørt 40000 på den
da
> jeg
> > > solgte min ZX9'er og den var absolut ikke kritisk slidt... SÅ kun
> positive
> > > erfaringer herfra
> > >
> > > Hygge
> > >
> > > Jan
>
> Hmm, min kæde har nu gået 31000, og den er heller ikke slidt synligt, så
det
> er måske noget med at passe lide mere på den ???

Jeg må blot konstatere, at efter ~8000km var min RK kæde blevet grotesk slap
hvorefter den naturligvis blev strammet op. 500 km. senere var situationen
den samme

Kæden har været været smurt jævnligt - og klart mere end den DID kæde som
sad på før. Og den holdt mindst 35.000. km. RK kæden blev købt via Max MC
hos Enghave, så kæden skulle være beregnet til min cykel - en lettere
bedaget CBR600



Armand (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-11-03 16:49


"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse
news:bq53lf$2hdc$1@news.cybercity.dk...
> > Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>
> DID har jeg aldrig hørt noget grimt om. Regina og RK er derimod en anden
> sag.

Især Regina bør man ikke købe med mindre at man oplyses kædens strækstyrke,
som ikke må være lavere end den originale!

--
Armand.



Kenneth T (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 27-11-03 18:15

> > Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>
> DID har jeg aldrig hørt noget grimt om. Regina og RK er derimod en anden
> sag.
>

Jeg har nu kørt 30kkm på en RK kæde, og den klarer nok ca 10-15kkm mere før
den skal skiftes.
Jeg kører ZX9R med scottoiler.

-
MVH
Kenneth T
ZX9RC


Jes Vestervang (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-11-03 20:17

Henrik Steen Larsen wrote:

>> Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>
> DID har jeg aldrig hørt noget grimt om.

Nix, og når louis.de har tilbud på dem, kan man få et kit for 900,-. Men så
plejer de også at være endeløse, så man slipper for risikoen¹ med samleled


Man skal have bagsvingeren af, men så kan man jo også lige rense og smøre
link-systemet ved bagdæmperen. Link-systemets service-intervaller er
alligevel ikke helt ved siden af kædens udskiftningsinterval.

¹: Jaja, med nitteled er den ca. nul, men alligevel
--
mvh Jes Vestervang

Martin Sørensen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 27-11-03 22:12

>>> Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>> DID har jeg aldrig hørt noget grimt om.
> Nix, og når louis.de har tilbud på dem, kan man få et kit for 900,-.

Ja, måske til et CBR600 monster, men til min XS400 gav jeg kun godt 500,-
for nogle måneder siden for et komplet o-rings kædekit.

> Men så plejer de også at være endeløse, så man slipper for risikoen¹
> med samleled

Jeg var glad for at min kæde ikke var endeløs, selv om der stod det på
Louis' hjemmeside. Sådan en kan nemlig ikke monteres på min MC uden at skære
den op.
Men det kan den på de fleste andre MC'er.

> Man skal have bagsvingeren af, men så kan man jo også lige rense og
> smøre link-systemet ved bagdæmperen. Link-systemets
> service-intervaller er alligevel ikke helt ved siden af kædens
> udskiftningsinterval.

Jeps, helt sikkert fornuftigt at smøre det engang imellem. Om ikke andet, så
lærer man det første gang det er rustet sammen og man skal skille skidtet
ad. Der er mange små dele, der er en del billigere at smøre end at udskifte.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-11-03 22:51

Martin Sørensen wrote:

>>>> Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>>> DID har jeg aldrig hørt noget grimt om.
>> Nix, og når louis.de har tilbud på dem, kan man få et kit for 900,-.
>
> Ja, måske til et CBR600 monster, men til min XS400 gav jeg kun godt 500,-
> for nogle måneder siden for et komplet o-rings kædekit.

Det er jo også kun en halskæde der sidder på sådan en En O-ringshalskæde
ganske vist

>> Men så plejer de også at være endeløse, så man slipper for risikoen¹
>> med samleled
>
> Jeg var glad for at min kæde ikke var endeløs, selv om der stod det på
> Louis' hjemmeside. Sådan en kan nemlig ikke monteres på min MC uden at
> skære den op.

Fordi den var rustet sammen, eller fordi den vistnok har en pudsig
opbygninger af bagsvinger osv.?

> Men det kan den på de fleste andre MC'er.

Jep, man skal naturligvis huske at kontrollere inden man køber en endeløs
kæde

>> Man skal have bagsvingeren af, men så kan man jo også lige rense og
>> smøre link-systemet ved bagdæmperen. Link-systemets
>> service-intervaller er alligevel ikke helt ved siden af kædens
>> udskiftningsinterval.
>
> Jeps, helt sikkert fornuftigt at smøre det engang imellem.



> Om ikke andet,
> så lærer man det første gang det er rustet sammen og man skal skille
> skidtet ad. Der er mange små dele, der er en del billigere at smøre end at
> udskifte.

Ja, det var lidt af en erfaring du fik dig der :-/
--
mvh Jes Vestervang

Martin Sørensen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-11-03 00:57

>> Ja, måske til et CBR600 monster, men til min XS400 gav jeg kun godt
>> 500,- for nogle måneder siden for et komplet o-rings kædekit.
> Det er jo også kun en halskæde der sidder på sådan en En
> O-ringshalskæde ganske vist

Jaja, kom ikke for godt igang, for den har samme dimensioner som kæden på
din FZS600.

XS400 bruger en DID50V kæde hvor FZS600 bruger en DID50VM kæde, som er samme
dimension, blot forstærket og X-ring.

>> Jeg var glad for at min kæde ikke var endeløs, selv om der stod det
>> på Louis' hjemmeside. Sådan en kan nemlig ikke monteres på min MC
>> uden at skære den op.
> Fordi den var rustet sammen, eller fordi den vistnok har en pudsig
> opbygninger af bagsvinger osv.?

Pga. bagsvingerens opbygning med Monodæmperen.
Nej, godt nok er den fra '83, men rust har den stort set ikke noget af. Der
var kun en smule inderst på bagsvingeren, men den blev jo blæst ned og
pulverlakeret ved adskillelsen, så den ser perfekt ud nu (inden under alt
skidtet).

>> Men det kan den på de fleste andre MC'er.
> Jep, man skal naturligvis huske at kontrollere inden man køber en
> endeløs kæde

Ellers kan en vinkelsliber hurtigt ordne sagerne.

>> Om ikke andet,
>> så lærer man det første gang det er rustet sammen og man skal skille
>> skidtet ad. Der er mange små dele, der er en del billigere at smøre
>> end at udskifte.
> Ja, det var lidt af en erfaring du fik dig der :-/

Ja, men der er heldigvis ikke noget link-system eller lignende, blot en
aksel med bøsning og lejer. Træls var det dog alligevel (for at bruge et
godt jysk ord). Et link-system er vel endnu dyrere at udskifte delene i,
pga. det større antal.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-11-03 01:46

Martin Sørensen wrote:

>>> Ja, måske til et CBR600 monster, men til min XS400 gav jeg kun godt
>>> 500,- for nogle måneder siden for et komplet o-rings kædekit.
>> Det er jo også kun en halskæde der sidder på sådan en En
>> O-ringshalskæde ganske vist
>
> Jaja, kom ikke for godt igang, for den har samme dimensioner som kæden på
> din FZS600.

Doh! En ordentlig halskæde må man sige

> XS400 bruger en DID50V kæde hvor FZS600 bruger en DID50VM kæde, som er
> samme dimension, blot forstærket og X-ring.


>>> Jeg var glad for at min kæde ikke var endeløs, selv om der stod det
>>> på Louis' hjemmeside. Sådan en kan nemlig ikke monteres på min MC
>>> uden at skære den op.
>> Fordi den var rustet sammen, eller fordi den vistnok har en pudsig
>> opbygninger af bagsvinger osv.?
>
> Pga. bagsvingerens opbygning med Monodæmperen.
> Nej, godt nok er den fra '83, men rust har den stort set ikke noget af.

Du havde da et helvede med at få den skilt ad, ikke? Men ok, det var også
pga. af den lille stump aksel, der sidder i fri luft derinde. Den er nok
ikke videre repræsentativ

> Der var kun en smule inderst på bagsvingeren, men den blev jo blæst ned og
> pulverlakeret ved adskillelsen, så den ser perfekt ud nu (inden under alt
> skidtet).

Rart, når sagerne er i orden. Det med skidtet kender jeg selv alt for godt
pt. Allerede 20 km efter en grundig vask er Fazeren mudret til igen :-/

Jeg skal godt nok snart have den offroader på hjulene igen, så jeg håber at
den skiftegaffel davidsilverspares har passer :-|

>>> Men det kan den på de fleste andre MC'er.
>> Jep, man skal naturligvis huske at kontrollere inden man køber en
>> endeløs kæde
>
> Ellers kan en vinkelsliber hurtigt ordne sagerne.

Ja, værre er det jo ikke.

>>> Om ikke andet,
>>> så lærer man det første gang det er rustet sammen og man skal skille
>>> skidtet ad. Der er mange små dele, der er en del billigere at smøre
>>> end at udskifte.
>> Ja, det var lidt af en erfaring du fik dig der :-/
>
> Ja, men der er heldigvis ikke noget link-system eller lignende, blot en
> aksel med bøsning og lejer.

Primitivt, men effektivt! Det er rart, når der skal repareres

> Træls var det dog alligevel (for at bruge et godt jysk ord).

Hvad var det nu, der fik akslen løs? Et voldsomt svejseapparat, eller
hvordan var det nu?

> Et link-system er vel endnu dyrere at udskifte delene i,
> pga. det større antal.

Jep. Men det består nu ikke af meget mere end en spøjst formet alu-klump,
med et par kødben, nogle små tykke aksler og nogle nålelejer. Men det er
nok næppe standardmål, så prisen skal nok være høj alligevel :-/
--
mvh Jes Vestervang

Martin Sørensen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-11-03 19:49

>> Nej, godt nok er den fra '83, men rust har den stort set ikke noget
>> af.
> Du havde da et helvede med at få den skilt ad, ikke? Men ok, det var
> også pga. af den lille stump aksel, der sidder i fri luft derinde.
> Den er nok ikke videre repræsentativ

Nej, det eneste sted den havde rust af betydning var netop på bagsvingeren
og dens forankring, da det er meget udsat for vand, salt m.v. når der køres.
Der er jo ikke noget til at skærme af mod alt det skidt dækket samler op og
slynger ud. Det var heldigvis kun overfladerust og bagsvingeren så ud som ny
da jeg fik den retur.
Min centerfod og sidestøtte som ellers også kan være udsat har den fordel at
de har deres eget smøresystem. Simmeringen ved gearskifterakslen er en lidt
utæt, så der løber en smule olie ned og holder dem rust-fri.

> Rart, når sagerne er i orden. Det med skidtet kender jeg selv alt for
> godt pt. Allerede 20 km efter en grundig vask er Fazeren mudret til
> igen :-/

Ja, specielt når det er regnvejr. I tørvejr er det ikke noget stort problem.

Jeg tror forresten det var dig der kørte forbi mig her for nogle dage siden
i rundkørslen ved Uni. Du havde taske på ryggen og så ud som om du var på
vej hjemad. Jeg skulle til at køre ud i rundkørslen fra Langagervej da du
kørte forbi.

>> Træls var det dog alligevel (for at bruge et godt jysk ord).
> Hvad var det nu, der fik akslen løs? Et voldsomt svejseapparat, eller
> hvordan var det nu?

Cyklen ned på siden, fylde rustløsner hen over bolt-enden, så det kan ligge
og sejle. Da det sidder inde i en lille fordybning kan rustløsneren kun løbe
en vej, nemlig ned langs bolten, udover at fordampe. Et døgns tid efter fik
den en ordentlig gang varme med en varmeblæser, og så skulle der bare 'lidt'
overtalelse til med en stor hammer (1kg) før den løsnede sig.
Umiddelbart nemt forløb det dog ikke, da der gik ca. en måned med det, da
jeg kun kunne arbejde på det i weekenderne.

>> Et link-system er vel endnu dyrere at udskifte delene i,
>> pga. det større antal.
> Jep. Men det består nu ikke af meget mere end en spøjst formet
> alu-klump, med et par kødben, nogle små tykke aksler og nogle
> nålelejer. Men det er nok næppe standardmål, så prisen skal nok være
> høj alligevel :-/

Ja, jeg skulle blot have en bolt, en bøsning og to lejer, ialt 4 dele. Pris
1000,-, men delene kunne også kun fås originalt.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 02-12-03 22:38

Martin Sørensen wrote:

>>> Nej, godt nok er den fra '83, men rust har den stort set ikke noget
>>> af.
>> Du havde da et helvede med at få den skilt ad, ikke? Men ok, det var
>> også pga. af den lille stump aksel, der sidder i fri luft derinde.
>> Den er nok ikke videre repræsentativ
>
> Nej, det eneste sted den havde rust af betydning var netop på bagsvingeren
> og dens forankring, da det er meget udsat for vand, salt m.v. når der
> køres.

Nå, ok, jeg havde bildt mig ind at det var bagakslen, det var galt med.

> Der er jo ikke noget til at skærme af mod alt det skidt dækket
> samler op og slynger ud.

På de fleste cykler hænger da ellers en gummiflap ned foran baghjulet, der
netop tager (noget af) skidtet. Linksystemet osv. bliver nu alligevel
svinet ret meget til på Fazeren, selvom den har flappen.

> Det var heldigvis kun overfladerust og bagsvingeren så ud som ny da jeg
> fik den retur.

Rart, når tingene laves ordentligt

> Min centerfod og sidestøtte som ellers også kan være udsat har den fordel
> at de har deres eget smøresystem. Simmeringen ved gearskifterakslen er en
> lidt utæt, så der løber en smule olie ned og holder dem rust-fri.

Det kender jeg godt fra min MTX'er. Det er på sin vis meget praktisk

>> Rart, når sagerne er i orden. Det med skidtet kender jeg selv alt for
>> godt pt. Allerede 20 km efter en grundig vask er Fazeren mudret til
>> igen :-/
>
> Ja, specielt når det er regnvejr. I tørvejr er det ikke noget stort
> problem.

Næh, det regner bare ret meget for tiden. Men ok, hellere det end -10
grader.

> Jeg tror forresten det var dig der kørte forbi mig her for nogle dage
> siden i rundkørslen ved Uni. Du havde taske på ryggen og så ud som om du
> var på vej hjemad. Jeg skulle til at køre ud i rundkørslen fra Langagervej
> da du kørte forbi.

Jep! Jeg tænkte nok at det var dig, jeg så i øjenkrogen Jeg hilste, men
det så du næppe

>>> Træls var det dog alligevel (for at bruge et godt jysk ord).
>> Hvad var det nu, der fik akslen løs? Et voldsomt svejseapparat, eller
>> hvordan var det nu?
>
> Cyklen ned på siden, fylde rustløsner hen over bolt-enden, så det kan
> ligge og sejle. Da det sidder inde i en lille fordybning kan rustløsneren
> kun løbe en vej, nemlig ned langs bolten, udover at fordampe. Et døgns tid
> efter fik den en ordentlig gang varme med en varmeblæser, og så skulle der
> bare 'lidt' overtalelse til med en stor hammer (1kg) før den løsnede sig.

Hamre har altid gode overtalelsesevner

> Umiddelbart nemt forløb det dog ikke, da der gik ca. en måned med det, da
> jeg kun kunne arbejde på det i weekenderne.

Samme problem har jeg med MTX'eren, der nu har stået stille siden august :-/
Oh well, nu skulle der snart komme en skiftegaffel fra David Silver
Spares ...til 15£ kontra Honda-importørens (forkerte) til 800 kr! Så
håber jeg bare at DSS' passer.

>>> Et link-system er vel endnu dyrere at udskifte delene i,
>>> pga. det større antal.
>> Jep. Men det består nu ikke af meget mere end en spøjst formet
>> alu-klump, med et par kødben, nogle små tykke aksler og nogle
>> nålelejer. Men det er nok næppe standardmål, så prisen skal nok være
>> høj alligevel :-/
>
> Ja, jeg skulle blot have en bolt, en bøsning og to lejer, ialt 4 dele.
> Pris 1000,-, men delene kunne også kun fås originalt.

Føj! :-/
--
mvh Jes Vestervang

Martin Sørensen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 02-12-03 22:57

>> Nej, det eneste sted den havde rust af betydning var netop på
>> bagsvingeren og dens forankring, da det er meget udsat for vand,
>> salt m.v. når der køres.
> Nå, ok, jeg havde bildt mig ind at det var bagakslen, det var galt
> med.

Ja, det var bl.a. også den jeg tænkte på da jeg skrev forankring. Det
inkluderede akslen og den bøsning den glider i (da de har det med at ruste
sammen).

>> Der er jo ikke noget til at skærme af mod alt det skidt dækket
>> samler op og slynger ud.
> På de fleste cykler hænger da ellers en gummiflap ned foran
> baghjulet, der netop tager (noget af) skidtet.

Ja, det gør der også, men den går ikke så langt ned at den kan beskytte
bagsvingeren.

>> Det var heldigvis kun overfladerust og bagsvingeren så ud som ny da
>> jeg fik den retur.
> Rart, når tingene laves ordentligt

Jeps, og det kostede kun 150,- inkl. afrensning. Jeg tror på et tidspunkt
jeg skal have pulverlakeret nogle flere af de dele, der ikke er så kønne
mere, bl.a. kædeskærmen, hvor malingen er slået af flere steder, sikkert
pga. stenslag.

>> Jeg tror forresten det var dig der kørte forbi mig her for nogle dage
>> siden i rundkørslen ved Uni. Du havde taske på ryggen og så ud som
>> om du var på vej hjemad. Jeg skulle til at køre ud i rundkørslen fra
>> Langagervej da du kørte forbi.
> Jep! Jeg tænkte nok at det var dig, jeg så i øjenkrogen Jeg
> hilste, men det så du næppe

Nej, det tror jeg ikke jeg opdagede, men jeg havde gang i både kobling og
gashåndtag, så jeg gav kun et nik.

>> Ja, jeg skulle blot have en bolt, en bøsning og to lejer, ialt 4
>> dele. Pris 1000,-, men delene kunne også kun fås originalt.
> Føj! :-/

Bolt og bolt. Det er jo bagakslen, så det er en lidt stor bolt, men
alligevel, en bolt til 300,-.
Og i den nye jeg købte var der lavet hul tværs igennem bolten. Hvorfor ved
jeg ikke, og der var heller ikke hul i den gamle, som jeg regner med er den
originale.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-12-03 23:14

Martin Sørensen wrote:

>>> Nej, det eneste sted den havde rust af betydning var netop på
>>> bagsvingeren og dens forankring
>> Nå, ok, jeg havde bildt mig ind at det var bagakslen, det var galt
>> med.
>
> Ja, det var bl.a. også den jeg tænkte på da jeg skrev forankring. Det
> inkluderede akslen og den bøsning den glider i (da de har det med at ruste
> sammen).

Nå, ok Så er jeg jo ikke helt indbildsk alligevel

>> På de fleste cykler hænger da ellers en gummiflap ned foran
>> baghjulet, der netop tager (noget af) skidtet.
>
> Ja, det gør der også, men den går ikke så langt ned at den kan beskytte
> bagsvingeren.

Den kan vel forlænges

>>> Det var heldigvis kun overfladerust og bagsvingeren så ud som ny da
>>> jeg fik den retur.
>> Rart, når tingene laves ordentligt
>
> Jeps, og det kostede kun 150,- inkl. afrensning. Jeg tror på et tidspunkt
> jeg skal have pulverlakeret nogle flere af de dele, der ikke er så kønne
> mere, bl.a. kædeskærmen, hvor malingen er slået af flere steder, sikkert
> pga. stenslag.

Til den pris tror jeg da også jeg har nogle ting, der kunne have godt af en
omgang pulverlak.

>> Jep! Jeg tænkte nok at det var dig, jeg så i øjenkrogen Jeg
>> hilste, men det så du næppe
>
> Nej, det tror jeg ikke jeg opdagede, men jeg havde gang i både kobling og
> gashåndtag, så jeg gav kun et nik.

10-4! Det er jo alligevel tanken der tæller

>>> Ja, jeg skulle blot have en bolt, en bøsning og to lejer, ialt 4
>>> dele. Pris 1000,-, men delene kunne også kun fås originalt.
>> Føj! :-/
>
> Bolt og bolt. Det er jo bagakslen, så det er en lidt stor bolt, men
> alligevel, en bolt til 300,-.

Det var da nogle pebrede lejer :-/ Var de i helt mærkelige mål?

> Og i den nye jeg købte var der lavet hul tværs igennem bolten. Hvorfor ved
> jeg ikke, og der var heller ikke hul i den gamle, som jeg regner med er
> den originale.

Vægtoptimering? Der er huller i begge hjulaksler på Fazeren.
--
mvh Jes Vestervang

Martin Sørensen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 04-12-03 00:24

Jes Vestervang wrote:
>>>> Ja, jeg skulle blot have en bolt, en bøsning og to lejer, ialt 4
>>>> dele. Pris 1000,-, men delene kunne også kun fås originalt.
>> Bolt og bolt. Det er jo bagakslen, så det er en lidt stor bolt, men
>> alligevel, en bolt til 300,-.
> Det var da nogle pebrede lejer :-/ Var de i helt mærkelige mål?

Det tror jeg, men jeg kunne ikke finde målene nogle steder, så jeg var nødt
til at få nogle originale. De kostede omkring 150,- stykket, og jeg skulle
have en i hver side. Jeg kunne ikke få målene på andre måder end ved at købe
dem, og så var det jo lidt lige meget.

Bøsningen, som er den der ruller i lejerne, kostede omkring 350,-.

Ialt ca. 950,-

>> Og i den nye jeg købte var der lavet hul tværs igennem bolten.
>> Hvorfor ved jeg ikke, og der var heller ikke hul i den gamle, som
>> jeg regner med er den originale.
> Vægtoptimering? Der er huller i begge hjulaksler på Fazeren.

Jubii, min cykel er lettet for 50g.
Det kan ikke også have noget at gøre med at de måske har nemmere ved at give
sig, så man nemmere kan banke dem ud hvis de ruster fast? - Aner det ikke,
men det kunne jo være.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-12-03 23:05

Martin Sørensen wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>>>>> Ja, jeg skulle blot have en bolt, en bøsning og to lejer, ialt 4
>>>>> dele. Pris 1000,-, men delene kunne også kun fås originalt.
>>> Bolt og bolt. Det er jo bagakslen, så det er en lidt stor bolt, men
>>> alligevel, en bolt til 300,-.

>> Det var da nogle pebrede lejer :-/ Var de i helt mærkelige mål?
>
> Det tror jeg, men jeg kunne ikke finde målene nogle steder, så jeg var
> nødt til at få nogle originale.

Mon ikke de rette fagfolk, ville kunne måle de gamle ud?

Googlede lige lidt:
....Søren Lindholt skrev engang:
> Kuglelejer kan købea alle steder, jeg køber mine hos Sanistål, og hos Pti
> Nord Fredensgade 9A, 9530 Støvring Tlf: 96860687. Flinke folk. Priser fra
> 25 og op.
....
I:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&selm=01bfd1e7%2444de8eb0%24967610ac%40pc2714


> De kostede omkring 150,- stykket, og jeg
> skulle have en i hver side. Jeg kunne ikke få målene på andre måder end
> ved at købe dem, og så var det jo lidt lige meget.
>
> Bøsningen, som er den der ruller i lejerne, kostede omkring 350,-.

Ok, så er det jo egentlig ikke lejerne, der har været dyre.

> Ialt ca. 950,-

Det er også penge :-/

>>> Og i den nye jeg købte var der lavet hul tværs igennem bolten.

>> Vægtoptimering? Der er huller i begge hjulaksler på Fazeren.
>
> Jubii, min cykel er lettet for 50g.

Så kan du have et æg mere med hjem fra indkøbsturen Ihvertfald
hvis du har udnyttet max totalvægt indtil nu

> Det kan ikke også have noget at gøre med at de måske har nemmere ved at
> give sig, så man nemmere kan banke dem ud hvis de ruster fast? - Aner det
> ikke, men det kunne jo være.

Mon dog? Mon ikke nærmere det har noget at gøre med, at stærkere
metallegeringer er blevet billigere, de sidste 20 år. Det kunne da være
--
mvh Jes Vestervang

Martin Sørensen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-12-03 23:44

>>> Det var da nogle pebrede lejer :-/ Var de i helt mærkelige mål?
>> Det tror jeg, men jeg kunne ikke finde målene nogle steder, så jeg
>> var nødt til at få nogle originale.
> Mon ikke de rette fagfolk, ville kunne måle de gamle ud?

Det tvivler jeg på, da resterne ikke lignede noget der havde været lejer
engang. De var _rigtigt_ smadrede.

>> De kostede omkring 150,- stykket
>> Bøsningen, som er den der ruller i lejerne, kostede omkring 350,-.
> Ok, så er det jo egentlig ikke lejerne, der har været dyre.

Næh, også derfor jeg opgav at finde andre lejer.

>>> Vægtoptimering? Der er huller i begge hjulaksler på Fazeren.
>> Jubii, min cykel er lettet for 50g.
> Mon ikke nærmere det har noget at gøre med, at stærkere
> metallegeringer er blevet billigere, de sidste 20 år. Det kunne da
> være

Måske, men er er ikke dyrere at bore et hul i en aksel frem for at lade
være?

Det kan også ske at det kan være praktisk, f.eks. hvis man skal have løftet
cyklen. Så kan man bare stikke en tyndere aksel igennem, og så løfte cyklen
i denne.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 08-12-03 20:44

Martin Sørensen wrote:

>>>> Det var da nogle pebrede lejer :-/
>> Mon ikke de rette fagfolk, ville kunne måle de gamle ud?
>
> Det tvivler jeg på, da resterne ikke lignede noget der havde været lejer
> engang. De var _rigtigt_ smadrede.

Det må de have været. Har cyklen ikke opført sig ret underligt med dem?

>>>> Vægtoptimering? Der er huller i begge hjulaksler på Fazeren.
>>> Jubii, min cykel er lettet for 50g.
>> Mon ikke nærmere det har noget at gøre med, at stærkere
>> metallegeringer er blevet billigere, de sidste 20 år. Det kunne da
>> være
>
> Måske, men er er ikke dyrere at bore et hul i en aksel frem for at lade
> være?

Tjoeh. Måske det er billigere at have en produktionslinje til alle
bagakslerne.

> Det kan også ske at det kan være praktisk, f.eks. hvis man skal have
> løftet cyklen. Så kan man bare stikke en tyndere aksel igennem, og så
> løfte cyklen i denne.

Endnu en mulighed - vi er gode til det her
--
mvh Jes Vestervang

Martin Sørensen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-12-03 21:34

>>> Mon ikke de rette fagfolk, ville kunne måle de gamle ud?
>> Det tvivler jeg på, da resterne ikke lignede noget der havde været
>> lejer engang. De var _rigtigt_ smadrede.
> Det må de have været. Har cyklen ikke opført sig ret underligt med
> dem?

Jo, jeg undrede mig over at den ofte 'huggede' ved kørsel med jævn fart, men
tænkte at det nok var min kædeopstramning der ikke var optimal, selv om jeg
havde kontrolleret/justeret den flere gange. Nu ved jeg så at det var fordi
bagsvingeren hoppede lige så stille fra side til side (med ca. 1Hz).

Noget andet jeg også undrede mig over var at cyklen virkede som om den trak
en smule til venstre når jeg accelererede, og jeg derfor var nødt til at
kompensere ved at dreje til højre. Jeg tænkte på det tidspunkt ikke over at
de to ting kunne have noget med hinanden at gøre.

Sidst i 2002 fandt jeg så ud af at det var slør i bagsvingeren. Hvis jeg tog
forbremsen og gav lidt træk på baghjulet, hoppede cyklen lidt til højre, og
når jeg koblede ud igen så røg den tilbage. Fra den dag jeg opdagede det,
var min sæson slut. Heldigvis var det alligevel november, så det var ikke
noget problem.

Jeg stillede cyklen i vinterhi med skaden, da jeg alligevel ikke havde tid
til at lave det. Jeg tog den så frem midt i februar, skilte det ad og havde
det først samlet det igen i starten af Maj. Tiden var også begrænset lidt af
at min SU også skulle følge med.

>> Det kan også ske at det kan være praktisk, f.eks. hvis man skal have
>> løftet cyklen. Så kan man bare stikke en tyndere aksel igennem, og så
>> løfte cyklen i denne.
> Endnu en mulighed - vi er gode til det her

Eller måske er det bagaksel-borebiller der raserer importørens lager?

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 09-12-03 14:12

Martin Sørensen wrote:

>>>> Mon ikke de rette fagfolk, ville kunne måle de gamle ud?
>>> Det tvivler jeg på, da resterne ikke lignede noget der havde været
>>> lejer engang. De var _rigtigt_ smadrede.
>> Det må de have været. Har cyklen ikke opført sig ret underligt med
>> dem?
>
> Jo, jeg undrede mig over at den ofte 'huggede' ved kørsel med jævn fart,
> men tænkte at det nok var min kædeopstramning der ikke var optimal, selv
> om jeg havde kontrolleret/justeret den flere gange. Nu ved jeg så at det
> var fordi bagsvingeren hoppede lige så stille fra side til side (med ca.
> 1Hz).

*lol* Voldsomt Jeg havde også engang en offroader, med slidte bøsninger
ved bagsvingerakslen. Den logrede dog kun med halen i svingene

> Noget andet jeg også undrede mig over var at cyklen virkede som om den
> trak en smule til venstre når jeg accelererede, og jeg derfor var nødt til
> at kompensere ved at dreje til højre.

*GRILL* Det er lidt komisk, det er jo ikke ligefrem noget man forventer
af en tohjuler

> Jeg tænkte på det tidspunkt ikke over at de to ting kunne have noget med
> hinanden at gøre.

Næh, hvis du regnede det ene problem som noget kæderelateret, så er der nok
ikke så meget at sige til det.

> Sidst i 2002 fandt jeg så ud af at det var slør i bagsvingeren. Hvis jeg
> tog forbremsen og gav lidt træk på baghjulet, hoppede cyklen lidt til
> højre, og når jeg koblede ud igen så røg den tilbage. Fra den dag jeg
> opdagede det, var min sæson slut.

Det forstår jeg godt. Det kan hurtigt blive lidt for spændende, hvis det går
helt galt.

> Heldigvis var det alligevel november, så det var ikke noget problem.

Nej, det ville være værre hvis det var marts

> Jeg stillede cyklen i vinterhi med skaden, da jeg alligevel ikke havde tid
> til at lave det. Jeg tog den så frem midt i februar, skilte det ad og
> havde det først samlet det igen i starten af Maj. Tiden var også begrænset
> lidt af at min SU også skulle følge med.

Hehe, til gengæld har du sikkert ikke su-lån

>> Endnu en mulighed - vi er gode til det her
>
> Eller måske er det bagaksel-borebiller der raserer importørens lager?

Der er mange muligheder
--
mvh Jes Vestervang

Armand (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-12-03 00:42


"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:br0af7$1ons$1@news.cybercity.dk...
> >>>
> Det kan også ske at det kan være praktisk, f.eks. hvis man skal have
løftet
> cyklen. Så kan man bare stikke en tyndere aksel igennem, og så løfte
cyklen
> i denne.

Hvad skulle man dog have løftet cyklen for?
Hjulskifte?? Ikke særligt praktisk så :-|

--
Armand.



Martin Sørensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-12-03 19:18

>> Det kan også ske at det kan være praktisk, f.eks. hvis man skal have
>> løftet cyklen. Så kan man bare stikke en tyndere aksel igennem, og
>> så løfte cyklen i denne.
> Hvad skulle man dog have løftet cyklen for?

Vinterhi f.eks.

Det er selvfølgelig ikke nødvendigt hvis man har en centerfod, og normale
mc-løftere er da også lidt smartere og nemmere at bruge.

> Hjulskifte?? Ikke særligt praktisk så :-|

Næh, det var også et far-out gæt.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-12-03 23:40


"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
news:3q32a1-3a1.ln1@svedig-gnu.fake...
> Martin Sørensen wrote:
>
>
> >> På de fleste cykler hænger da ellers en gummiflap ned foran
> >> baghjulet, der netop tager (noget af) skidtet.
> >
> > Ja, det gør der også, men den går ikke så langt ned at den kan beskytte
> > bagsvingeren.
>
> Den kan vel forlænges

- - - og gøres bredere!
Kig engang på sagerne og se hvor tæt at dæksiden og kæde passerer hinanden -
En "spoiler" dér sparer kæden for megen regnvands-afvaskning

--
Armand.



Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 02:54


"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message
news:bq53lf$2hdc$1@news.cybercity.dk...
> > Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>
> DID har jeg aldrig hørt noget grimt om. Regina og RK er derimod en
anden
> sag.
>

Helt enig, hvorfor vælge et mærke med tvivl, når der er et andet som
aldrig har fået en bemærkning.. (der har nået mine ører i hvert fald)

...så tag D.I.D.

Kenneth S
R1 (..nu 28.000 hårdtkørte km på samme kæde, næsten uden synligt slid)



Jan Vagle (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan Vagle


Dato : 27-11-03 19:45

Per wrote:

> Hej NG!
>
> skal til at købe en ny kæde til CBR600 men hvilket mærke skal jeg vælge.
>
> Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??

Sikkert ! Var veldig fornøyd med D.I.D. selv.
MEN: Tror at de forskjellige modellene/typene har like mye å si som merket

Som en kan ikke da sammenligne en bund standard kjede med et X-ring..

--
Jan Vagle
..............................oOo


Per P. (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Per P.


Dato : 28-11-03 15:28


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fc6115a$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> skal til at købe en ny kæde til CBR600 men hvilket mærke skal jeg vælge.
>
> Er der forskel på f.eks. D.I.D. og Regina??
>
> Jeg vil have god kvalitet - selvom det koster.
>
> Mvh. Per!
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.545 / Virus Database: 339 - Release Date: 27-11-2003

Ordentlig smøring (læs=scottoiler) kan få selv en tjekkisk CZ kæde på en
Bandit 600 til at holde mægtig godt. Jeg har prøvet Regina uden større held
og det bedste var D.I.D. Men enhver god kæde kan slås i hjel ved dårlig
smøring. Så mit råd er, køb en lidt billigere kæde OG en scottoiler.

God tur
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat feb 2002: Det der.. det holder sgu nok....



Dennis (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 03-12-03 20:19

> Jeps, og det kostede kun 150,- inkl. afrensning. Jeg tror på et
> tidspunkt jeg skal have pulverlakeret nogle flere af de dele, der ikke
> er så kønne mere, bl.a. kædeskærmen, hvor malingen er slået af flere
> steder, sikkert pga. stenslag.

Hmm. det lyder da ret billigt, hvor i nordjylland fik du gjort det ?
Jeg står nemlig med en bagsvinger der skal have en omgang i løbet af
vinteren, den har lidt rust

--
Dennis

Martin Sørensen (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 03-12-03 21:34

>> Jeps, og det kostede kun 150,- inkl. afrensning.
> Hmm. det lyder da ret billigt, hvor i nordjylland fik du gjort det ?
> Jeg står nemlig med en bagsvinger der skal have en omgang i løbet af
> vinteren, den har lidt rust

Brønderslev Industrilakering - http://www.bi-lak.dk/
Oprindeligt fik jeg dem anbefalet af Claus Rittig, så nu er anbefalingen
givet videre.
Skal jeg have pulverlakeret noget mere, så vil jeg bruge dem igen.

Jeg kunne frit vælge en farve fra deres farvekort, og da de allerede havde
gang i at male med den farve jeg valgte (matsort), så kunne jeg hente den
færdige bagsvinger kun to dage efter. De kan både lave overfladen mat eller
blank efter eget valg.

Prisen var baseret på at de tager omkring 500,- for et komplet MC-stel, og
så synes han at bagsvingeren var ca. 150,- værd i forhold til, og jeg synes
at det er det værd for en bagsvinger der er så god som ny.

--
signing off.. Martin Sørensen



Dennis (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 03-12-03 21:47


> Brønderslev Industrilakering - http://www.bi-lak.dk/
> Oprindeligt fik jeg dem anbefalet af Claus Rittig, så nu er
> anbefalingen givet videre.
> Skal jeg have pulverlakeret noget mere, så vil jeg bruge dem igen.

Takker, så ved jeg da hvor det skal laves henne. Blev det renset med
sandblæsning ?

> Jeg kunne frit vælge en farve fra deres farvekort, og da de allerede
> havde gang i at male med den farve jeg valgte (matsort), så kunne jeg
> hente den færdige bagsvinger kun to dage efter. De kan både lave
> overfladen mat eller blank efter eget valg.

Er der mange farver, eller er det få farver som sort, hvid og grå man
kan vælg mellem ??
Jeg vil jo gerne have det så tæt på standard farven som muligt.

> Prisen var baseret på at de tager omkring 500,- for et komplet
> MC-stel, og så synes han at bagsvingeren var ca. 150,- værd i forhold
> til, og jeg synes at det er det værd for en bagsvinger der er så god
> som ny.

Det er jo en pris der er til at overkomme for en fattig studerende som
mig

--
Dennis

Martin Sørensen (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 03-12-03 22:57

>> Brønderslev Industrilakering - http://www.bi-lak.dk/
> Takker, så ved jeg da hvor det skal laves henne. Blev det renset med
> sandblæsning ?

Nej, det blev afrenset med nogle små metalkugler, som vist skulle være lidt
mere skånsomt end normal sandblæsning. Bagsvingeren var forøvrigt fyldt med
skidtet da jeg fik den retur. Den er lavet af flere sammensvejsede dele, og
der er nogle huller, så det kan komme ind i bagsvingeren. Det tog mig godt
nok noget tid at få rystet alt det ud, men det kan man aldrig undgå når man
får det afrenset.

De kan vist afrense på flere måder, men har sikkert erfaring med hvad der er
godt at bruge til et specifikt emne.

>> Jeg kunne frit vælge en farve fra deres farvekort
> Er der mange farver, eller er det få farver som sort, hvid og grå man
> kan vælg mellem ??
> Jeg vil jo gerne have det så tæt på standard farven som muligt.

De havde en hel væg fyldt med farvekort så vidt jeg husker, så der skulle
vist være mulighed for at få den i den farve man ønsker.

Du kan sikkert få den rustfarvet, så fremtidig rust ikke ses så tydeligt.


>> Prisen var baseret på at de tager omkring 500,- for et komplet
>> MC-stel, og så synes han at bagsvingeren var ca. 150,- værd i forhold
> Det er jo en pris der er til at overkomme for en fattig studerende som
> mig

Ja, det var også et af de få lyspunkter der var mens jeg renoverede
bagsvingeren. Endelig noget der ikke kostede mere end man ønskede at betale.


--
signing off.. Martin Sørensen



Hans Joergensen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 04-12-03 11:00

Martin Sørensen wrote:
> Du kan sikkert få den rustfarvet, så fremtidig rust ikke ses så tydeligt.
>

Øj! det kunne være man skulle ofre sådan en omgang på russeren, når
den nuværende spray-løsning ikke holder længere .. om et års tid
eller 2

Det smarte ved sprayløsningen er at hvis man får en rids, så køber
man bare en dåse matsort mere og så giver man den en omgang.

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Martin Sørensen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 04-12-03 15:10

> Det smarte ved sprayløsningen er at hvis man får en rids, så køber
> man bare en dåse matsort mere og så giver man den en omgang.

Det smarte ved pulverlakeringen er at hvis man får en ridse, så kan det ikke
ses, da den er noget mere bestandig end normal spraylak.

Ok, det kan selvfølgelig slås af, men der skal noget mere til.

--
signing off.. Martin Sørensen



Dennis (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 03-12-03 23:42


>
> De havde en hel væg fyldt med farvekort så vidt jeg husker, så der
> skulle vist være mulighed for at få den i den farve man ønsker.
>
> Du kan sikkert få den rustfarvet, så fremtidig rust ikke ses så
> tydeligt.
>
Det var da en god ide, så ses det nok heller ikke så tydeligt når den er
beskidt
På den anden side tror jeg ikke at det går så godt sammen med blå, jeg
tror bare at jeg vælger en farve der ligger rimeligt op af den originale
istedet.

Det bliver jo så spændende og se hvor besværligt det er at skille
skidtet ad.

--
Dennis

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409243
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste