Fjerne malertape
Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-11-03 12:49

Hej,

I min ufattelige visdom valgte jeg før en længere køretur at beskytte min MC
mod at blive ridset af mine "smid over" sidetasker.

Det gjorde jeg ved at dække lak/stafferinger med malertape på de steder hvor
der var kontakt mellem sidetasker og lak.

Så langt så godt - Og lakken er da heller ikke blevet ridset!

Problemet er nu at malertapen og jeg er blevet uenige om hvor længe
beskyttelsen skulle vare. Jeg mente at kontrakten udløb efter veloverstået
tur. Malertapen mener at vores forhold skal vare ved, idet den NÆGTER at
lade sig fjerne frivilligt.

Efter afrivning af tapen sidder der nu et lag overskydende klister, hvilket
jeg egentlig troede netop var ideen med malertape at det ikke skulle ske?!?

Spørgsmålet er så om der er en nem måde at oplødse klistret, uden at
beskadige lak og stafferinger. Jeg har prøvet med knofedt/nuldring og det
hjælper lidt, men det tager en evighed - og så er jeg bange for at gøre den
matsorte overflade blank i processen.

Er der nogen som kender til en metode til at opløse klistret?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Steen, RSV Mille R 2003

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-11-03 13:26

> [...]
> at gøre den matsorte overflade blank i processen.
>
> Er der nogen som kender til en metode til at opløse klistret?

Hvis du ikke tør med cellulose så evt. vegetabilsk terpentin. Lugter sjovt
men det har før fjernet limrester for mig. Men prøv nu et usynligt sted
først. Der er jo ingen garanti.
FOCs

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 13:52

> [...]
sjovt
> men det har før fjernet limrester for mig. Men prøv nu et usynligt

Jeg ville være ekstremt forsigtig med at bruge terpentin på malede
overflader.

Prøv med ganske almindelig husholdningssprit, eller rensebenzin, jeg
mener det har virket før for mig.

Når skidtet er væk, så slut af med lidt voks/lakforsegler, da der nok er
stor chance for at området er lidt ubeskyttet.

mvh
Kenned S

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-11-03 14:47

"Prøv med ganske almindelig husholdningssprit, eller rensebenzin, jeg mener
det har virket før for mig."

Virker også hos mig

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Futte & Co.

Dato : 27-11-03 15:06

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> "Prøv med ganske almindelig husholdningssprit, eller rensebenzin, jeg
mener
> det har virket før for mig."
>
> Virker også hos mig
>
> --
Lampeolie eller WD40, blødgør limen med en føntørrer
Rensebensin ødelægger overfladen, er giftigt som bare f......
og fordamper for hurtigt så mængden af væske lamgt
overstiger opgavens størrelse. Meeen for gamle sniffere

--
Jørgen , Brøndby, der li'e lever (godt) af at male
CB550F , den fine årgang 1975, der godtnok trænger til lidt maling

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 27-11-03 13:27

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
den
> matsorte overflade blank i processen.
>
> Er der nogen som kender til en metode til at opløse klistret?

Brug lidt (meget) wd40 på en klud og hav lidt tålmodighed ...

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Erika

Dato : 27-11-03 15:00

Peter Jakobsen wrote:

> Brug lidt (meget) wd40 på en klud og hav lidt tålmodighed ...

> [...]

Jeg har hørt man skal være lidt varsom med at tage imod råd om lak fra
denne mand....
Men går det helt galt kan man vel bare gi kværnen en ny gang klar lak
eller hvad??

Sorry, kunne bare ikke lade være...

Knus Erika *griner lidt*

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 27-11-03 16:35

"Erika" <ezbNO@cosychicks.dk> wrote in message

> [...]
> denne mand....
> Men går det helt galt kan man vel bare gi kværnen en ny gang klar lak

Skam dig !!! *g*

Fra : Janner

Dato : 27-11-03 15:36

Klister kan med fordel varmes forsigtigt med en varme pistol ..... Så
smutter det relativt nemt af uden skade lakken , varme suppleret med lidt
sprit er vejen frem vil jeg sige.

Eller ......... gennem blød klude med mad olie og lad dem sidde så de har
kontakt med klisteret , får det lov at virke kan mange typer klister tages
af....

Hvis du skal beskytte en andengang har jeg gode erfaringer med det her klare
klister man kan få i ruller til at pakke bøger ind i. Havde den gamle 9'er
helt indklistret under en sommer ferie tur til bl.a. frankrig ... Ikke sååå
kønt men kom hjem uden skader eller stenslag

Hygge

Jan
www.gugmc.dk

Fra : Armand

Dato : 27-11-03 16:42

"Janner" <askme2@unameithoney.com> skrev i en meddelelse

> [...]
sååå
> kønt men kom hjem uden skader eller stenslag.

Jeg husker fra min tid som svajer i en herre-ekviperingsforretning, at man
klistreder reklamer på facade-ruderne med tapetklister der var iblandet en
anelse opvaskemiddel - Det sidste med henblik på afmonteringen!

Når jeg nævner dét, så er det fordi jeg sidder og kommer i tanke om hvorvidt
et ark blankt karton (á omslaget fra en gammel telefonbog ell. lign.)
påklistret på samme måde, er løsningen til kortvarige slidbeskyttelser :-/

--
Armand.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 28-11-03 08:55

> [...]
> et ark blankt karton (á omslaget fra en gammel telefonbog ell. lign.)
> påklistret på samme måde, er løsningen til kortvarige slidbeskyttelser :-/

Tja - Det vil jeg overveje.

Der må da være andre end mig som har haft problemet? Min kværn (RSV R '03)
kan jeg
ikke rigtig finde faste sidetasker til - og desuden ville det nok se ret
dumt ud til modellen...

Eneste alternativ er smid-over tasker, som jo gnubber op og ned af siderne
på modellen.

Malertape virkede som en god ide, men jeg kan godt se din pointe i at det er
beregnet til
at blive fjernet kort tid efter monteringen. I mit tilfælde sad det i 3 uger
før jeg forsøgte på
at fjerne det igen.

Nå - Man lærer på den hårde måde...

Tak for alle forslagene!

Jeg vender tilbage og fortæller om resultatet, når det er lykkedes mig at
fjerne det.

Mvh Steen, RSV Mille R 2003

Fra : GK

Dato : 27-11-03 16:34

brug petrolium det ødelægger ikke lakken

Fra : Armand

Dato : 27-11-03 17:03

> [...]
> lade sig fjerne frivilligt.
> .... jeg ...troede netop var ideen med malertape at det ikke skulle ske?!?

Malertape er beregnet til øjeblikkelig fjernelse allerede inden malingen er
blevet tør, og sidder den meget længere end dét, så "brænder" den fast -
Akkurat som du har oplevet

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-11-03 17:43

> [...]
> steder hvor der var kontakt mellem sidetasker og lak.
> Er der nogen som kender til en metode til at opløse klistret?

En god sjat rensebenzin på en klud og det kan stort set tørres væk. Bagefter
kan du jo give delen en gang voks. Hvis det er plastic, ville jeg dog være
lidt betænksom ved at hælde benzin på det, da det muligvis kan tage skade.

Hvis delen kan afmonteres og ikke er så stor, så kan du jo også lægge den i
blød i varmt vand. Så bliver det lige til at fjerne. Alternativt kan du
lægge en varm gennemvåd klud på stedet og lade den ligge i en halv times
tid. Så tror jeg det er nemt at fjerne.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-11-03 09:48

Hej Steen

Til en anden gang, så vask cyklen, giv den en god gang voks, og brug
bogindbindningsplast. Det er gennemsigtigt, så det skæmmer ikke så meget. Da
du har vokset den godt ind går det nemt af igen. Evt med lidt varme fra
f.eks en hårtørrer.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : rugholmhusFJERN@vip.~

Dato : 15-12-03 21:48

Ganske almindelig madolie fjerner utroligt mange former for lim fra
næsten alle glatte overflader - uden bivirkninger. Så det kan varmt
anbefales - og madolie er jo nemt at fjerne bagefter..

hej
Hans
NTV RC33

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 17-12-03 14:46

<rugholmhusFJERN@vip.cybercity.dk> wrote in message
> og madolie er jo nemt at fjerne bagefter..

Hmmm..

Thore