Dæk str.
Fra : Niels

Dato : 23-11-03 09:15

Hej nogle der hvad forskellen i højden på 170/17-60 og et 170/17-55, det er
et , Michelin M59X, 170/60 ZR 17 jeg kan købe, der er et 55 jeg har nu,
nogle der kender omtalte dæk og har det nogen betydning ?
Niels

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-11-03 09:37

> Hej nogle der hvad forskellen i højden på 170/17-60 og et 170/17-55,
> det er et , Michelin M59X, 170/60 ZR 17 jeg kan købe, der er et 55
> jeg har nu, nogle der kender omtalte dæk og har det nogen betydning ?

Hej Niels

Nu tager vi et almindeligt dæk som 180/55-17

180 er bredden af dækket i mm
55 er højden af dækket i % af bredden. D.v.s. højden er 180 X 0,55 = 99mm
17 er fælgstørrelsen i tommer.

Så kan du selv regne det ud. Jeg har forresten aldrig hørt om et 170/55-17

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Niels

Dato : 23-11-03 12:47

Hej igen det var en tyrkfejl, det dæk jeg har er 180/55-17 og det jeg kan
købe er 170/60-17, jeg har siddet og regnet på det og de ligger meget tæt på
hinanden, og det betyder vel ikke så meget at gå 10 ned i bredden, nogle der
kender Michelin M59X, det er til alm. kørsel
Niels

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:Jl_vb.874$Cm6.494@news.get2net.dk...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-11-03 13:39

> [...]
> meget tæt på hinanden, og det betyder vel ikke så meget at gå 10 ned
> i bredden, nogle der kender Michelin M59X, det er til alm. kørsel

Et Michelin M59X er et ældre alm. gade dæk der næsten er udgået af Michelins
dæk program. Til almindelig kørsel er det fint. Hvilken MC vil du sætte det
på? Hvor mange tommer er din fælg bred?

Pas på at det dæk du køber ikke er for gammelt. Hvis det aldrig har kørt er
det stadig dækket af en silikone hinde det får fra fabrikken. Det gør det
kan holde sig friskt 3-4 år ved forhandleren ved korrekt opbevaring. Når det
først har kørt silikonehinden af stivner/tørrer dækket ud på nogle år, og
bør skiftes selv om det ikke er slidt op.

Jeg har selv lavet fejlen i misforstået sparsommelighed af købe et let brugt
Macadam 90 bagdæk via Den Blå Avis, der kun lige havde kørt støbeknopperne
af (1000km) og derefter opbevaret i en garage 2 år. Det holdt 1000km, så
eksploderede det med 50km/t inde ved Kgs. Nytorv uden nogen yderligere
skade. Jeg havde tidligere på dagen ræset rundt i Nordsjælland i et forsøg
på at imponere et pigebarn jeg havde bag på. Var dækket eksploderet der, er
det eneste jeg nu kunne køre nu, en øjnbrynsstyret kørestol . Dækket har
højest sandsynlig været opbevaret forkert, og ståltrådene i karkassen havde
fået et knæk.

Læs mere op dit dæk her:
<http://www.michelin.co.uk/uk/front/affich.jsp?codeRubrique=67&codePage=20&l
ang=EN> Nederst på siden.

Hvis du vil have billige dæk anbefaler jeg du i stedet køber et fra et
tyskpostordrefirma. Så kan du købe et i den rigtige størrelse til priser der
ligger langt under hvad de koster i Danmark. Hos www.reifenversand.com
koster et sæt dæk meget mindre end i dk. Porto
dernede fra er ca 100kr. Du vi opdage det er meget billigere at handle over
nettet end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene
monterer de dem for en 150kr pr. fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej på
Amager. Bemærk københavnerriet ved at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet. På http://www.pmc.dk/daekguide.htm er der en guide
med hvordan man bestiller hos Reifenversand, og et par hints til hvilke dæk
der er vælg at vælge.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er mange der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 23-11-03 14:55

> Når det
> først har kørt silikonehinden af stivner/tørrer dækket ud på nogle år, og
> bør skiftes selv om det ikke er slidt op.

Nogle år!?! dæk er da noget der bliver slidt på en sæson

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 23-11-03 15:56

"Martin Sjøstrand" <g40(FJERNDETTE)@nybro.dk> wrote in message

> Nogle år!?! dæk er da noget der bliver slidt på en sæson

Ja, det skulle man tro........
Nede ved Vordingborg MC, så jeg sidste år en virago 535, der fik skiftet et
bagdæk der på afstand så ganske pænt, ud da jeg kom tættere på kunne jeg se
hel masse små revner i dækket. Mekanikeren fortalte at det var det originale
dæk, og det havde kørt næsten (hold nu fast) 30.000 på seks år, og der var
stadig masser af mønster på dækket enden!!!!!!!!! Ejeren var en rolig dame
i halvtredserne.... jeg tror sgu det er slags rekord i dækøkonomi..

Thore
- Der på TL1000S har kneppet et dæk på 3000 km :-/

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-11-03 23:16

"SmaRTrxxv" <thore_123@456get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
rolig dame
> i halvtredserne.... jeg tror sgu det er slags rekord i dækøkonomi..

Jeg har en kammerat der købte en Z1000 i 1985 med nyt bagdæk - det samme
dæk sidder på maskinen endnu......
og den kører hver sommer, dog ikke særligt meget.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-11-03 18:28

> Nogle år!?! dæk er da noget der bliver slidt på en sæson

Hej Martin

Jeg købte i efteråret en MZ ETZ 251 der havde gået små 40.000km. På det sad
der stadig det originale fordæk fra 1991. Det var meget revnet, og slidt
helt skævt fordi der kun sidder en skive der vrider i gaflen når man
bremser. Jeg gav også hele 175kr for et nyt dæk hos Reifenversand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 15:22

> [...]

Dækket har
> højest sandsynlig været opbevaret forkert, og ståltrådene i karkassen

<snip>
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Det var da uhyggeligt. Jeg har altid været overbevist om at slangeløse
dæk ikke KAN eksplodere, men at det var forbeholdt slangedæk. Var det
flænge-stort hul-dækstumper-eksploderet? Jeg har to gange punkteret, den
ene gang på motorvejen ved Buksti-kørsel, det var baghjulet. Den anden
gang på forhjulet på lyngbyvejen (kun med en halv Buksti). Begge gange
var jeg ovenud lykkelig over at luften kun kunne sive, så man i tide
opdagede de yderst ulækre køreegenskaber.

mvh
Kenneth S

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-11-03 15:46

> Det var da uhyggeligt. Jeg har altid været overbevist om at slangeløse
> dæk ikke KAN eksplodere, men at det var forbeholdt slangedæk. Var det
> flænge-stort hul-dækstumper-eksploderet?

Hej Kenneth

Der var en 7-10cm lang flænge i dækket, og det sagde FLOP!, og så var der
ikke luft i bagdækket. Altså eksploderede det, men det har sikkert også
været forkert opbevaret.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 15:57

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:AK3wb.3025$IF3.763@news.get2net.dk...

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Goddamn!

ja, man bliver klogere hver dag. Dæk er så (også) et dårligt sted at gå
på kompromis

mvh
Kenneth S

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-11-03 18:25

> Goddamn!
>
> ja, man bliver klogere hver dag. Dæk er så (også) et dårligt sted at
> gå på kompromis

Skal vi sige at jeg lærte lektien.....

Fra : Richard

Dato : 23-11-03 14:18

Niels wrote:

> [...]
> hinanden, og det betyder vel ikke så meget at gå 10 ned i bredden, nogle der
> kender Michelin M59X, det er til alm. kørsel

Har du checket, hvor gammelt det er? - se Bagers anvisning på at aflæse
dækkets fabrikationsuge fra forleden. Passer dets indekstal for
hastighed og belastning med, hvad din cykel er typegodkendt til?

Hvis du bare skal have et *dæk*, billigst muligt og er ligeglad med,
hvor godt det passer til din fælgbredde og står fast på vejen, så køb
det dog. Men hvis du nogensinde kører med fuldt læs og i nærheden af
Buksti-fart på motorvejen, ville jeg nu alligevel check ovennævnte
indekstal for en sikkerheds skyld

Se evt. på Michelins web-side, hvilket dæk og indekstal for hastighed og
belastning, de anbefaler til din cykel.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Niels

Dato : 24-11-03 09:00

Hej NG
Tak for hjælpen, jeg bestiller et nyt dæk hos Sydfyns MC
Niels