Forhjulet Wobler
Fra : Msp

Dato : 22-11-03 23:06

Jeg oplever ved en hastighed på ca 50 km/t at styr/gaffel/forhjul ligesom er
ude af balance, er der nogen der har oplevet dette og evt. ved hvad det kan
skyldes.

Venligst
Mogens

Honda GL500I '82

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 22-11-03 23:26

Msp wrote:
> Jeg oplever ved en hastighed på ca 50 km/t at styr/gaffel/forhjul
> ligesom er ude af balance, er der nogen der har oplevet dette og evt.
> [...]

Sævt dæk eller hjul ??

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-11-03 01:01

Bent Erik Thomsen wrote:

> Sævt dæk eller hjul ??

....det er ikke tankslaps - gr. for bredt dæk?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Msp

Dato : 23-11-03 02:05

> ...det er ikke tankslaps - gr. for bredt dæk?
> --
Jeg har et 100/90-19 forhjul, kan det være årsagen??

Mogens

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-11-03 09:45

> Jeg oplever ved en hastighed på ca 50 km/t at styr/gaffel/forhjul
> ligesom er ude af balance, er der nogen der har oplevet dette og evt.
> ved hvad det kan skyldes.

Hej Mogens

Forklar nærmere. Slår styet fra side til side, eller hopper fordækket.

Det kunne være dine kronrørsljer der er slidt op. At kontrollere
kronrørslejer kan gøre på flere måder. Det er beskrevet i din
værkstedsmanual.

Der er flere metoder.
1: Slip styret under motorbremse fra 80 til 60 begynder styres at slå vildt,
og er dine dæk, bagsvingerlejer og affjedring i orden skal dine
kronrørslejer justeres eller skiftes.
2: løft forhjulet op så det er frit hængende og drej styret fra side til
side. Kører styret i ryk skal kronrørslejerne skiftes.
3: Brems og lyt efter et klonk. Er dine glideringe i gaflen perfekte skal
dine kronrørslejer justeres eller skiftes. Det samme er hvis du kan mærke
slør i gaffelbenene mens forenden hænger frit.
4. Brems og mærk efter et "klonk/klik" mellem stel og øverste gaffelbro. Kan
du mærke det skal dine kronrørslejer justeres eller skiftes.
5: Kører cyklen trægt, falder den rundt i skarpe hjørner, kører den lige som
på kuglelejer eller har du problemer med at holde en ren linie gennem
svingene og er dine dæk, bagsvingerlejer og affjedring i orden skal dine
kronrørslejer justeres eller skiftes.

Jeg ville nok bare skifte kronrørslejerne. På en 20 år gammel cykel er de
højest sansynligt ødelagte. De koster 3-400kr og kan godt skiftes selv.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 23-11-03 11:37

> Forklar nærmere. Slår styet fra side til side, eller hopper fordækket.
xxxxxxxxxxxxxxx

Jeg havde det problem at når jeg slap styret, lige gyldigt fra hvilken
hastighed, så slog styret fra side til side, men ikke helt vildt..
Jeg skiftede kronrørslejer, og nu køre det totalt lækkert, og i tilgift har
jeg bedre føling med styringen.

Nu er der så skiftet pakdåser i forgaflen, kommet en lidt tykkere olie i og
jeg har fået skiftet dæk, og damn den er efterhånden lækker at køre på igen,
til vinter gennemgår jeg bremsesystemet, og skifter de slidte bremseskiver
der kun lige ligger på mål.

Glæder mig til sommer, så jeg rigtig kan få glæde af de nye dæk.

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : Msp

Dato : 23-11-03 21:06

> Hej Mogens
>
> Forklar nærmere. Slår styet fra side til side, eller hopper fordækket.

Ja, hvis jeg ved lav hastighed slipper styret, så slår det fra side til
side.

> Det kunne være dine kronrørsljer der er slidt op. At kontrollere
> kronrørslejer kan gøre på flere måder. Det er beskrevet i din
> værkstedsmanual.

Er det Haynes, du henviser til, for det er den eneste jeg har.

> [...]
>
> Jeg ville nok bare skifte kronrørslejerne. På en 20 år gammel cykel er de
> højest sansynligt ødelagte. De koster 3-400kr og kan godt skiftes selv.

jeg vil bestille nye kronrørslejer og skifte disse, men kan de mon fås som
koniske lejer, de skulle være en del bedre.

Venligst
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 21:55

> jeg vil bestille nye kronrørslejer og skifte disse, men kan de mon fås
som
> koniske lejer, de skulle være en del bedre.

Der er nu ingen grund til at skifte dem hvis de virker som de skal. Har
du checket dem? (jvf. Bagers anvisninger)

Medmindre du da brænder efter at eksperimentere, og evt fræse lidt i
kronrøret :-/ ..så synes jeg bare du skal købe de originale. Med fedt og
justering kan kronrørslejerne meget vel holde hele den tid du har din
cykel.

PS. Har du checket dæktrykket? ..det er jo leth

mvh
Kenneth S
R1

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-11-03 01:08

"Msp" <mogens@s-pedersen.tandløsdk> wrote in message

> [...]
>
> jeg vil bestille nye kronrørslejer og skifte disse, men kan de mon fås som
> koniske lejer, de skulle være en del bedre.

Ja det er bedst at få kronrørslejerne som koniske rullelejer. Og om de kan
fås findes jo hurtigt i lejekataloger efter at du har fundet hvilke
dimensioner de har; evt. kan disse mål jo fås ved at tage mål på originale
lejer i en forretningen som sælger dele til din motorcykel, for det kan jo
være noget lettere end at skulle skrue på forgaffel og gaffelbro.

Men nu om dage retter flere og flere - også japanerne - sig efter standard
dimensioner på lejerne. Men på min Honda CB 750 i 1974 - 1979 var det ikke
standard dimensioner så jeg fik, i vinteren 1975-76, istedet (sikkert SKF)
koniske rullelejer slebet ned på yderdiameteren hos Ingana, inderdiameteren
passede. Men havde samtidig købt to koniske rullelejer med forskellige antal
ruller for at mindske chancen mest mulig for ikke at have mulighed for ens
"dødpunkter" i top og bundlejet.

Der i vist 1975 var der også en fejl på de løse kugler fra Honda, så der var
2 forskellige mål/diametre med 1/10 mm forskel, så man kunne komme til at
montere nye lejer uden at være klar over at man kunne risikere at have en
kugle som var af 1/10 mm større diameter end de andre, så det kun var det
lejepanderne hvilede på; i top eller i bund eller begge steder.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 15:11

> [...]
ligesom er
> ude af balance, er der nogen der har oplevet dette og evt. ved hvad

Det er, som Bager påpeger, lidt sløret hvori dit problem ligger. Hvis du
kunne udspecificere denne "ude af balance"-situation, ville man kunne
give et mere målrettet svar.

Men umiddelbart kan ubalance-problemet skyldes:

Forkert dæktryk (meget let at checke, gør det først. Luften fylder jo
ikke så meget lige for tiden, så det kan være den lige skal have et
pust)

Slør i kronrørsleje. (se Bagers svar)

Skæv afbalancering (det kan både være for- og baghjul)

Slør i bagsvinger.

Slør i hjullejer.

mvh
Kenneth S

Fra : Armand

Dato : 22-11-03 16:36

"Kenneth Sørensen" <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> skrev i en
meddelelse news:3fc0bf2c$0$95046$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er, som Bager påpeger, lidt sløret hvori dit problem ligger.
> Men umiddelbart kan ubalance-problemet skyldes:
> ...................Forkert dæktryk (meget let at checke,)

+ Forkert nedslidning af fordækket (á "spidslidning", hvor midten af
mønsteret står tydeligt tilbage, imens området umiddelbart på begge sider
deraf er tydeligt nedslidt!) forårsaget af for lavt dæktryk!

--
Armand.