/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Havarikommissions-rapporten, 1. del
Fra : Thomas H.


Dato : 28-11-03 00:11

Nu har jeg gnavet mig igennem halvdelen af rapporten, og der er endnu ikke
noget der er kommet bag på mig! Det hele virker ret indlysende, for os der
har diskuteret dette til hudløshed i flere år snart.
Hele deres måde, at adskille "for høj hastighed" i to grupper, nemlig i
forhold til gældende grænse, og i forhold til gældende forhold, synes jeg er
virkelig positivt, gid folk dog ville gøre det, når de kommer med alle deres
belæringer!!

Jeg faldt især over denne lille konklusion:
"Resultatet peger i retning af, at førere der kører for hurtigt i dårligt
vejr/nedsat sigt, er helt almindelige førere, mens førere, der kører kritisk
hurtigt i godt vejr, i højere grad kan karakteriseres med forhold, der i
almindelighed hænger sammen med risikabel adfærd og dårlig
regelefterlevelse"

Kan der ikke ud fra det, laves denne sætning:
"Folk der kører slavisk efter reglerne, kører typisk tit hurtigere end
forholdene tillader" ?
Og kan et helt årtis kampagner, der har lært folk, at man skal køre præcis
det der står på skiltene, måske have indflydelse på dette - at folk ikke
skal tænke selv, bare de ikke forbryder sig mod den vigtigste lov i
universet?

Også afsnittet om, at folk betragter motorvejskørsel, som monotont og
ukompliceret, og derfor ikke er koncentreret, kan jeg godt følge 100%, sådan
har jeg det også de gange, hvor jeg luller af sted med 110,0 km/t ..men er
omvendt superkoncentreret hvis det går hurtigt

Nu har jeg som sagt ikke læst det hele, men hvis nogen ved deres fulde fem
vil påstå, at det hele er fartens skyld, og at det er en enorm god idé, at
stå og fange folk med laserpistoler, nægter jeg at tro på, at de har læst
den rapport!

....glæder mig til næste halvdel i morgen, om der kommer noget uventet.

--
Thomas H. - www.thhe.dk



 
 
jan@stevns.net (28-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 28-11-03 00:22

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>Hele deres måde, at adskille "for høj hastighed" i to grupper, nemlig i
>forhold til gældende grænse, og i forhold til gældende forhold, synes jeg er
>virkelig positivt, gid folk dog ville gøre det, når de kommer med alle deres
>belæringer!!

Jeg er rimeligt imponeret over at de der har lavet rapporten, har
kunnet leveret et gedigen stykke ikke_forudindtaget stykke arbejde.

Læseværdig, så det rasler ! Der er mange ret så interessante ting


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thomas H. (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 28-11-03 08:58


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:al1dsv47153dkt4hodc960e2758ogplvs8@dtext2.news.tele.dk...

> Jeg er rimeligt imponeret over at de der har lavet rapporten, har
> kunnet leveret et gedigen stykke ikke_forudindtaget stykke arbejde.

Ja, hvis så bare f.eks. TV2 havde gidet at læse den, inden de til hele
Danmark, blæste ud med alle deres fordomme endnu engang

> Læseværdig, så det rasler ! Der er mange ret så interessante ting

Ja, utroligt så mange faktorer der er i et uheld, ud fra det jeg har læst,
vil jeg stadig hold på, at det er det rene vanvid, at erklære folk uegnet
til at køre bil i 3 år, hvis de kører over 160, uden at de andre forhold er
indblandet!! Man skulle tro at den kommende regel, blev taget til
efterretning, men hylekoret har nok stadig større magt, end en seriøs og
dybdegående rapport.
Og den med, at 11 dræbte ud af 16, kunne have overlevet, hvis de havde haft
sele på, synes jeg er meget skræmmende! Ikke mindst set i lyset af, hvor få
ressourcer der er brugt på kampagner om dette, i forhold til alt deres
farten dræber-ævl.
Hvis man skal bruge de samme metoder som hylekoret, kan man, hvis man ganger
tallene op, måske redde 300 menneskeliv om året, hvis folk brugte sele !!!
Hvorfor laver man ikke straks nogle fotovogne, der kan fotografere om folk
har seler på, og sætter dem op på alle vores veje??

--
Thomas H. - www.thhe.dk





Torben E (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 28-11-03 09:34




"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:ceDxb.48164$jf4.2477509@news000.worldonline.dk...
> Hvis man skal bruge de samme metoder som hylekoret, kan man, hvis man
ganger
> tallene op, måske redde 300 menneskeliv om året, hvis folk brugte sele !!!
> Hvorfor laver man ikke straks nogle fotovogne, der kan fotografere om folk
> har seler på, og sætter dem op på alle vores veje??

Eller bygger dem om der allerede existerer, jeg har også læst
rapporten, og er rystet over at en rapport der siger det faktisk
går ok med traffiksikkerheden, kan i den grad misbruges :-/


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Thomas H. (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 28-11-03 10:24


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fc70889$0$30070$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Eller bygger dem om der allerede existerer, jeg har også læst
> rapporten, og er rystet over at en rapport der siger det faktisk
> går ok med traffiksikkerheden, kan i den grad misbruges :-/

Problemet er jo, at man kan hive de tal ud man vil, for der ER ikke nogen
enkelt konklusion. Men når et stort medie som TV2 hiver "deres" tal ud, og
endnu engang forklarer 1 million seere, at farten er det farligste, vinder
de! Politikere og hylekoret går i selvsving, og alt sagligt er glemt igen.
Noget jeg stadig synes er underligt, når man ser hvor mange forhold der gør
sig gældende i et færdselsuheld, er at man per automatik bliver dømt med
maksimumstraf, uden formildende omstændigheder, når man kører en given
hastighed. Jeg synes sgu det virker forkert.



Mogens Knudsen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 28-11-03 11:06

On Fri, 28 Nov 2003 08:57:58 +0100, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>Og den med, at 11 dræbte ud af 16, kunne have overlevet, hvis de havde haft
>sele på...

Hvordan måler man dét?

>Hvis man skal bruge de samme metoder som hylekoret, kan man, hvis man ganger
>tallene op, måske redde 300 menneskeliv om året, hvis folk brugte sele !!!

Hvor mange menneskeliv bli'r mon reddet på grund af, at chaufføren
ikke brugte sele? - jeg kender faktisk een!


/Mogens
som går ind for brug af sele

Thomas H. (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 28-11-03 11:19


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:mc7esvkjf8723liij17tgmipc3lbjq1lgf@4ax.com...

> >Og den med, at 11 dræbte ud af 16, kunne have overlevet, hvis de havde
haft
> >sele på...
>
> Hvordan måler man dét?

Ja det ved jeg ikke, men det er deres vurdering.


> Hvor mange menneskeliv bli'r mon reddet på grund af, at chaufføren
> ikke brugte sele? - jeg kender faktisk een!

Sjovt nok skriver de, at det tit er folks vurdering, at det kan være en
fordel, men i alle 39 undersøgte uheld, var der ingen der havde klaret det
bedre uden sele.


> som går ind for brug af sele

Jeg kan slet ikke køre uden .. føler det helt forkert, så jeg kommer nok
aldrig til at glemme det ved en fejl



Fly Christensen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 28-11-03 11:33

On Fri, 28 Nov 2003 11:06:28 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Fri, 28 Nov 2003 08:57:58 +0100, "Thomas H."
><thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:
>
>>Og den med, at 11 dræbte ud af 16, kunne have overlevet, hvis de havde haft
>>sele på...
>
>Hvordan måler man dét?

Du kigger på uheldes forløb, samt de skader der optræder, med og uden
sele. Det kan simuleres

>>Hvis man skal bruge de samme metoder som hylekoret, kan man, hvis man ganger
>>tallene op, måske redde 300 menneskeliv om året, hvis folk brugte sele !!!
>
>Hvor mange menneskeliv bli'r mon reddet på grund af, at chaufføren
>ikke brugte sele? - jeg kender faktisk een!

Jeg kender faktisk een, som blev reddet af selen!

>/Mogens
>som går ind for brug af sele

Fly
Ditto

--
In space nobody will hear your cream

Leonard (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 28-11-03 23:52

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvor mange menneskeliv bli'r mon reddet på grund af, at chaufføren
>ikke brugte sele? - jeg kender faktisk een!

Af en eller anden grund har næsten alle hørt en historie om en der
reddede livet fordi han ikke havde sele på, men den begrundelse for at
køre uden sele er lige så dårlig som den gamle mennesker bruger for
ikke at gå over vejen i fodgængerfelterne, de siger at det altid er
der ulykkerne sker.

Jeg er sikker på at jeg ville kunne gå i dag, hvis jeg havde brugt
sikkerhedssele i 1994.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Mathias (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 29-11-03 13:55

Leonard wrote:

> http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Virkelig tankevækkende læsning.
Var din hyrevogn en w124? Hvis ja, er det trods alt rart at se jeg vil være
godt beskyttet i min egen bil...

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91



Leonard (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 29-11-03 14:25

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> wrote:

>Hvis ja, er det trods alt rart at se jeg vil være
>godt beskyttet i min egen bil...

Jeg sgu ikke om det var en W, men en 124, ja.
På bagsmækken stod der E300 Diesel og den var årgang 1994.

Husk bare på at en sikker bil er ikke nok, du skal tænke lidt selv.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Henrik B. (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 29-11-03 16:09

Leonard wrote:
:: Husk bare på at en sikker bil er ikke nok, du skal tænke lidt selv.

Så sandt, så sandt!!!

M.v.h.



Mathias (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 29-11-03 20:51

Leonard wrote:
> Husk bare på at en sikker bil er ikke nok, du skal tænke lidt selv.

Ja, det er klart...

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91



Michael Schrøder (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 28-11-03 11:23

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
news:cvvxb.8687$fC4.3446@news.get2net.dk...
> Nu har jeg gnavet mig igennem halvdelen af rapporten, og der er endnu ikke
> noget der er kommet bag på mig! Det hele virker ret indlysende, for os der
> har diskuteret dette til hudløshed i flere år snart.

Spændende læsning - og apropos en anden langvarig debat:
side 43:

"En lovlig montering af vinterdæk er i et tilfælde vurderet som
skadesfaktor.
Hvis køretøjet havde været monteret med almindelige sommerdæk med godt
mønster, ville friktionen have været bedre, og påkørsel af en skadevoldende
genstand ville have været undgået."

Konklusionen er i afsnittet under at man tage højde for sit dækvalg under
kørslen.

Jeg har ikke fundet den modsatte ulykke - altså en ulykke hvor manglen på
vinterdæk er skadesfaktor, jeg tror dog der er flere af dem...

mvh Michael
med vinterdæk på



Thunderbird [7100] (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 28-11-03 13:17

>Også afsnittet om, at folk betragter motorvejskørsel, som monotont og
>ukompliceret, og derfor ikke er koncentreret, kan jeg godt følge 100%, sådan
>har jeg det også de gange, hvor jeg luller af sted med 110,0 km/t ..men er
>omvendt superkoncentreret hvis det går hurtigt

Beholder sqi altid min koncentration når at jeg kører på motorvejen da
der netop ingen garanti er for at de andre gør det. Men hvis jeg går
lidt til den så "upper" jeg min koncentration og prøver at se længere
frem i traffikken samt begynder at forberede mig på evt trælse episoder.

>Nu har jeg som sagt ikke læst det hele, men hvis nogen ved deres fulde fem
>vil påstå, at det hele er fartens skyld, og at det er en enorm god idé, at
>stå og fange folk med laserpistoler, nægter jeg at tro på, at de har læst
>den rapport!

Hvor kan man læse den her rapport henne?
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Thomas H. (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 28-11-03 14:07


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:q0fesvkdok1phoqkprjgbt4q1lei7heg5j@4ax.com...

> Hvor kan man læse den her rapport henne?

www.hvu.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste