/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
hvilken motor?
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 14:49

Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...

Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?

Jeg har prøvet begge og synes de er for fede.

+ for TDI´ens moment og brændstoføkonomi

+ for T´erens dejlige bløde vibrationsfrie motor

Hvad siger i? + og -

Venligst,
Morten



 
 
Brizz (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 27-11-03 16:05

> Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...
>
> Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?
>
> Jeg har prøvet begge og synes de er for fede.
>
> + for TDI´ens moment og brændstoføkonomi
>
> + for T´erens dejlige bløde vibrationsfrie motor
>
> Hvad siger i? + og -

Kører passat 1.9 tdi og har kun orsende ord til overs for den. Men jeg vil
sige lad det komme an på dit temperament og kørsels behov. Skal du køre
mange km sæ vælg diesel. Kan du lide at cruise ud ad motorvej med 130 km/t
og kun 3000 omdr. (læs= lidt motorstøj) så vælg diesel.

Har ikke selv kørt 1.8 t

Mvh Brian



Mogens Knudsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-03 16:13

On Thu, 27 Nov 2003 16:04:35 +0100, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>> Hvad siger i? + og -

>Kører passat 1.9 tdi og har kun orsende ord til overs for den. Men jeg vil
>sige lad det komme an på dit temperament og kørsels behov. Skal du køre
>mange km sæ vælg diesel. Kan du lide at cruise ud ad motorvej med 130 km/t
>og kun 3000 omdr. (læs= lidt motorstøj) så vælg diesel.

Er du til lidt race på landevejen, køber du 1.8 T
(evt. chippet til 193 hk)
Er du mere til motorvej med et okay moment til mellemaccelerationer
køber du en TDI.
Du får aldrig det samme show over en TDI - dertil er reaktion og
omdrejningsspænd alt for lille.


/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4

ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 16:38

Mogens Knudsen wrote:
>
> Er du til lidt race på landevejen, køber du 1.8 T
> (evt. chippet til 193 hk)
> Er du mere til motorvej med et okay moment til mellemaccelerationer
> køber du en TDI.
> Du får aldrig det samme show over en TDI - dertil er reaktion og
> omdrejningsspænd alt for lille.


.......... TDI´eren kan vel også chippes til nogenlunde samme ydelse.....? og
derfor samme præstationer som 1.8T. Dog må TDI´eren være klart overlegen i
mellemaccelerationer?

Omdrejningsspændet er vel nogenlunde det samme.....

I min nuværende bil "sker" der først noget fra ca. 4000 o/m indtil ca. 6000
o/m hvorefter effekten falder og begrænseren slår til ved 7000 o/m.

Hvis jeg skal køre offensivt/inspireret skal jeg altså holde mig mellem 4000
o/m til ca. 6500 o/m. Ca. et spænd på 2500 o/m (ikke meget, men vel ok. for
en 1.6 med 129 HK)

I TDI´eren "sker" der noget allerede fra ca. 2000 o/m til ? (6000
o/m?).... - mindst lige så meget som 1.8T´eren?

Men du har ret i at bezinmotoren tager flere o/m og der har et større
omdrejningsspænd end dieselmotoren, men mon ikke det "anvendelige"
omdrejningsområde, når det skal være "sjovt", er ca. det samme?

Venligst,
Morten



Mogens Knudsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-03 17:06

On Thu, 27 Nov 2003 16:37:33 +0100, "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk>
wrote:

>......... TDI´eren kan vel også chippes til nogenlunde samme ydelse.....? og
>derfor samme præstationer som 1.8T. Dog må TDI´eren være klart overlegen i
>mellemaccelerationer?

Det afhænger fuldstændig af defintionen og måden, det gøres på
(gearvalg eksempelvis).

>Omdrejningsspændet er vel nogenlunde det samme.....

Nope - en helt anden oplevelse.

>I TDI´eren "sker" der noget allerede fra ca. 2000 o/m til ? (6000
>o/m?).... - mindst lige så meget som 1.8T´eren?

2 vidt forskellige biler - du skal abstrahere fra hk/Nm, da det
udvikles og ikke mindst køres/opleves forskelligt !

>Men du har ret i at bezinmotoren tager flere o/m og der har et større
>omdrejningsspænd end dieselmotoren, men mon ikke det "anvendelige"
>omdrejningsområde, når det skal være "sjovt", er ca. det samme?

Det er en helt anden oplevelse.
Da jeg skulle teste fænomenet TDI ift. 1.8 T, kørte jeg hen til den
lokale VAG-handler og prøvede først en Passat TDI m/130 hk og dernæst
en 1.8 T. Du er ikke i tvivl om forskellen, når du vandrer fra den ene
til den anden. Ud fra det køremæssige (jeg kører i en Alfa Romeo V6
24V m/232 hk) valgte jeg 1.8 T lige på stedet.


/Mogens

ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 17:32

Mogens Knudsen wrote:
> On Thu, 27 Nov 2003 16:37:33 +0100, "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk>
> wrote:
>
>> ......... TDI´eren kan vel også chippes til nogenlunde samme
>> ydelse.....? og derfor samme præstationer som 1.8T. Dog må TDI´eren
>> være klart overlegen i mellemaccelerationer?
>
> Det afhænger fuldstændig af defintionen og måden, det gøres på
> (gearvalg eksempelvis).

Ja, det har du ret i. Dårligt formuleret fra min side....
Det jeg mener er, at accelerationer målt fra feks. 60 - 100 km/t i 4.,5., og
6. klart har TDI´eren som "vinder"?

>
>> Omdrejningsspændet er vel nogenlunde det samme.....
>
> Nope - en helt anden oplevelse.

?

>
>> I TDI´eren "sker" der noget allerede fra ca. 2000 o/m til ? (6000
>> o/m?).... - mindst lige så meget som 1.8T´eren?
>
> 2 vidt forskellige biler - du skal abstrahere fra hk/Nm, da det
> udvikles og ikke mindst køres/opleves forskelligt !

Jeg er med på at de føles helt forskellige, men min pointe er, at
omdrejningsspændet er ca. det samme (der hvor den trækker bedst) Om det
hedder 2000 o/m - 5000 o/m eller 4000 o/m - 7000 o/m er vel i princippet
ligegyldigt
>
>> Men du har ret i at bezinmotoren tager flere o/m og der har et større
>> omdrejningsspænd end dieselmotoren, men mon ikke det "anvendelige"
>> omdrejningsområde, når det skal være "sjovt", er ca. det samme?
>
> Det er en helt anden oplevelse.
> Da jeg skulle teste fænomenet TDI ift. 1.8 T, kørte jeg hen til den
> lokale VAG-handler og prøvede først en Passat TDI m/130 hk og dernæst
> en 1.8 T. Du er ikke i tvivl om forskellen, når du vandrer fra den ene
> til den anden. Ud fra det køremæssige (jeg kører i en Alfa Romeo V6
> 24V m/232 hk) valgte jeg 1.8 T lige på stedet.

Jamen det er da meget fint at du prøvede en Passat TDI m. 130 hk mod en 1.8T
med 150 hk. Jeg synes ikke det er en helt fair sammenligning.
Jeg prøvede Golf TDI med både 130 hk. og 150 hk. og var meget overrasket
over hvor stor forskel der var på de 2 biler/motorer. 20 hk forskel er ikke
vanvittigt meget, men det føltes sådan

Venligst,
Morten



Mogens Knudsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-03 17:41

On Thu, 27 Nov 2003 17:31:50 +0100, "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk>
wrote:

>Det jeg mener er, at accelerationer målt fra feks. 60 - 100 km/t i 4.,5., og
>6. klart har TDI´eren som "vinder"?

Jeg kender ikke data for det.
Når jeg taler om køreoplevelese, er en mellemacceleration i højt gear
langt fra difinitionen på dét!

>> Nope - en helt anden oplevelse.

>?

Du kunne se "løsningen" længere nede :)

>Jeg er med på at de føles helt forskellige, men min pointe er, at
>omdrejningsspændet er ca. det samme (der hvor den trækker bedst) Om det
>hedder 2000 o/m - 5000 o/m eller 4000 o/m - 7000 o/m er vel i princippet
>ligegyldigt

Nope -> og afhængig af hvad du "vil". Groft sagt:
2-5.000 omdr er til behagelig afslappet motorvejskørsel
4-7.000 omdr er til sporty kørsel ud over stepperne (også motorvej).

Som tidliger nævnt har vi i øjeblikket 3 biler i husholdningen, hvor
bilerne stort set kan det samme, men hold da kæft hvor er oplevelsen
bag rattet vidt forskellig...

>Jamen det er da meget fint at du prøvede en Passat TDI m. 130 hk mod en 1.8T
>med 150 hk. Jeg synes ikke det er en helt fair sammenligning.

Nu markedsføres modellerne jo på dén måde, og det var også sælgerens
udtryk!

>Jeg prøvede Golf TDI med både 130 hk. og 150 hk. og var meget overrasket
>over hvor stor forskel der var på de 2 biler/motorer. 20 hk forskel er ikke
>vanvittigt meget, men det føltes sådan

Jeg ved ikke, hvorledes du sætter pris på at køre (stil) -> oplevelse
og ikke mindst krav til vogn/motor er jo meget afhængig af dét


/Mogens

ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 18:02

Mogens Knudsen wrote:
> On Thu, 27 Nov 2003 17:31:50 +0100, "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk>
> wrote:
>
>> Det jeg mener er, at accelerationer målt fra feks. 60 - 100 km/t i
>> 4.,5., og
>> 6. klart har TDI´eren som "vinder"?
>
> Jeg kender ikke data for det.
> Når jeg taler om køreoplevelese, er en mellemacceleration i højt gear
> langt fra difinitionen på dét!

Men Mogens! - tror du ikke, når man ser bort fra følelser, difinitioner og
koncentrerer sig om "stopuret" at ovennævnte disiplin har TDI´en som vinder?


>> Jeg er med på at de føles helt forskellige, men min pointe er, at
>> omdrejningsspændet er ca. det samme (der hvor den trækker bedst) Om
>> det hedder 2000 o/m - 5000 o/m eller 4000 o/m - 7000 o/m er vel i
>> princippet ligegyldigt
>
> Nope -> og afhængig af hvad du "vil". Groft sagt:
> 2-5.000 omdr er til behagelig afslappet motorvejskørsel
> 4-7.000 omdr er til sporty kørsel ud over stepperne (også motorvej).

Hvorfor er sporty kørsel = mange o/m? I TDI´eren kan man det "hele" mellem
2000 - 5000 o/m


>> Jeg prøvede Golf TDI med både 130 hk. og 150 hk. og var meget
>> overrasket over hvor stor forskel der var på de 2 biler/motorer. 20
>> hk forskel er ikke vanvittigt meget, men det føltes sådan
>
> Jeg ved ikke, hvorledes du sætter pris på at køre (stil) -> oplevelse
> og ikke mindst krav til vogn/motor er jo meget afhængig af dét

Faktum at man i TDI´eren har godt med moment (mener det er 320 nm ved 1850
o/m) allerede fra tomgang er virkelig noget jeg sætter pris på . Jeg
oplever nogle gange er det er lidt irriterende at der ikke sker ret meget,
når jeg trykker speederen i bund for at lave en overhaling, når jeg kører
feks. 60 km/t i 4 gear. For en max acceleration fra 60 km/t skal jeg ned i
2. gear. I TDI´eren træder man bare på "sømmet" uanset gear

Venligst,
Morten




Mogens Knudsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-03 18:27

On Thu, 27 Nov 2003 18:01:33 +0100, "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk>
wrote:

>Men Mogens! - tror du ikke, når man ser bort fra følelser, difinitioner og
>koncentrerer sig om "stopuret" at ovennævnte disiplin har TDI´en som vinder?

Du tænker sikkert igen på mellemaccelerationer i højt gear. Sådan
kører jeg ikke...

>Hvorfor er sporty kørsel = mange o/m? I TDI´eren kan man det "hele" mellem
>2000 - 5000 o/m

Nej, dét er jo nøjagtig dét, jeg gi'r udtryk for ikke er tilfældet.

I min verden kan en TDI langt fra det hele. Men min verden behøver
ikke nødvendigvis at være lig din. Jeg har jo testet bilerne op imod i
hinanden, hvorfor jeg ved styrker og svagheder "på tværs"
Se iøvrigt min afsluttende bemærkning!

>Faktum at man i TDI´eren har godt med moment (mener det er 320 nm ved 1850
>o/m) allerede fra tomgang er virkelig noget jeg sætter pris på .

Nå, jamen dér kom det så ud :)

>Jeg oplever nogle gange er det er lidt irriterende at der ikke sker ret meget,
>når jeg trykker speederen i bund for at lave en overhaling, når jeg kører
>feks. 60 km/t i 4 gear.

Igen - du har fortalt, hvd du sætter pris på.

>For en max acceleration fra 60 km/t skal jeg ned i 2. gear.
>I TDI´eren træder man bare på "sømmet" uanset gear

Ikke ift. en 1.8 T - men en TDI har større moment. Klart...

Men, men, men - jeg har lige en tilføjelse. Jeg skrev tidligere:
"Da jeg skulle teste fænomenet TDI ift. 1.8 T, kørte jeg hen til den
lokale VAG-handler og prøvede først en Passat TDI m/130 hk og dernæst
en 1.8 T. Du er ikke i tvivl om forskellen, når du vandrer fra den ene
til den anden. Ud fra det køremæssige (jeg kører i en Alfa Romeo V6
24V m/232 hk) valgte jeg 1.8 T lige på stedet"

Ovenstående er skrevet ud fra de 2 modeller, du kom med. Den samme dag
bad sælgeren nemlig mig om at prøve en helt 3. udgave af bilen. En V5.
Og dét er dén model, jég ville vælge !


/Mogens

ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 19:55

>> Men Mogens! - tror du ikke, når man ser bort fra følelser,
>> difinitioner og koncentrerer sig om "stopuret" at ovennævnte
>> disiplin har TDI´en som vinder?
>
> Du tænker sikkert igen på mellemaccelerationer i højt gear. Sådan
> kører jeg ikke...

Prøver igen!

Mogens! - tror du ikke at en Golf GTI 1.9 TDI med 150 hk. er hurtigst i
disiplinen: 60 - 100 km/t i 4., 5., og 6. gear i forhold til en Golf GTI 1.8
T med 150 hk.?

Ja eller nej!

>> Hvorfor er sporty kørsel = mange o/m? I TDI´eren kan man det "hele"
>> mellem 2000 - 5000 o/m
>
> Nej, dét er jo nøjagtig dét, jeg gi'r udtryk for ikke er tilfældet.

Forstår ikke din logik.

> . Jeg har jo testet bilerne op imod i
> hinanden, hvorfor jeg ved styrker og svagheder "på tværs"

Nej, det har du jo ikke!

> Se iøvrigt min afsluttende bemærkning!

> Men, men, men - jeg har lige en tilføjelse. Jeg skrev tidligere:
> "Da jeg skulle teste fænomenet TDI ift. 1.8 T, kørte jeg hen til den
> lokale VAG-handler og prøvede først en Passat TDI m/130 hk og dernæst
> en 1.8 T. Du er ikke i tvivl om forskellen, når du vandrer fra den ene
> til den anden. Ud fra det køremæssige (jeg kører i en Alfa Romeo V6
> 24V m/232 hk) valgte jeg 1.8 T lige på stedet"
>
> Ovenstående er skrevet ud fra de 2 modeller, du kom med. Den samme dag
> bad sælgeren nemlig mig om at prøve en helt 3. udgave af bilen. En V5.
> Og dét er dén model, jég ville vælge !
>
Ja det er meget flot Mogens! - det er værken Passaten eller TDI motoren med
130 hk. jeg har spurgt om, så det er lidt "God dag, mand! - Økseskaft!"

Venligst,
Morten



Tommy Eriksen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 27-11-03 20:15

On Thu, 27 Nov 2003 19:54:56 +0100, "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk>
wrote:

>>> Men Mogens! - tror du ikke, når man ser bort fra følelser,
>>> difinitioner og koncentrerer sig om "stopuret" at ovennævnte
>>> disiplin har TDI´en som vinder?
>>
>> Du tænker sikkert igen på mellemaccelerationer i højt gear. Sådan
>> kører jeg ikke...
>
>Prøver igen!
>
>Mogens! - tror du ikke at en Golf GTI 1.9 TDI med 150 hk. er hurtigst i
>disiplinen: 60 - 100 km/t i 4., 5., og 6. gear i forhold til en Golf GTI 1.8
>T med 150 hk.?
>
>Ja eller nej!

Det er den uden tvivl. Men jeg tror nu, at Mogens ville lave dén
acceleration i 3. (eller 2. og 3.), og har fundet at med dét
kørselsmønster giver 1.8T'en mest "bang for the buck".

-Og et eller andet sted gætter jeg på, at hans måde at køre på
indebærer nogen omdrejninger og lidt hyl fra en benzinmotor - ellers
ville Alfa'en da være spildt ;)

Jeg tror egentlig bare, I går efter forskellige ting i en bil, og
derfor snakker forbi hinanden.
For mit vedkommende ville det heller ikke være specielt interessant
hvor hurtigt den kan accelere i et gear der er for højt - hvis man har
travlt vælger man det rigtige gear til opgaven :)

/Tommy

Mogens Knudsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-03 21:16

On Thu, 27 Nov 2003 20:14:51 +0100, Tommy Eriksen
<tommy@moduleweb.net> wrote:

>For mit vedkommende ville det heller ikke være specielt interessant
>hvor hurtigt den kan accelere i et gear der er for højt - hvis man har
>travlt vælger man det rigtige gear til opgaven :)

Jep - derfor har bilen en omdrejningstæller...


/Mogens

Ukendt (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-03 20:19

>> Nej, dét er jo nøjagtig dét, jeg gi'r udtryk for ikke er tilfældet.

> Forstår ikke din logik 8 [...] "God dag, mand! - Økseskaft!"


Små slag, brormand - det er Mogens, der har fat i den lange ende her.

Årsagen til at man taler om, at TDi´erens omdrejningsspænd er for lile er, at
bilen mister relativt mere af sin effekt ved gearskifte. En benzinbil (1,8T)
skifter du ned til lige omkring 4500 o/min, og der har bilen stadig masser af
power - 132 hk.

Når du skifter TDi´eren (150 hk) ned til 2500 o/min har den kun 108 hk.

Hvorfor så det..?

Du napper så mange procent af dieselens omdrejningstal, at den ikke kan følge med
kun ved sit moment. Det er derfor, dieseler som regel er langsommere i
accelerationen med de samme hk.

En top-effekt er jo, som du selv er inde på, kun en top-effekt. Det er ikke lige
meget hvordan de afgøres.

Diesel giver overlegen performance, når man ikke "rører i gryden", og under andre
bestemte betingelser. Men i rå acceleration, skifter billedet ikke sjældent.

Venligst Jan W Nielsen, Århus
Opel vectra 2.0i, 1990

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Ukendt (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-03 20:22


> En top-effekt er jo, som du selv er inde på, kun en top-effekt. Det er ikke lige
> meget hvordan de afgøres.

Jeg mener naturligvis: Det er ikke ligemeget hvordan de AFLEVERES.

/Jan W Nielsen


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Mogens Knudsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-03 20:47

On Thu, 27 Nov 2003 20:21:41 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>Jeg mener naturligvis: Det er ikke ligemeget hvordan de AFLEVERES.

Kurven, du ved


/Mogens

Mogens Knudsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-11-03 21:17

On Thu, 27 Nov 2003 20:18:30 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>> Forstår ikke din logik 8 [...] "God dag, mand! - Økseskaft!"

Dén slags gider jeg ikke høre på - EOD !

>Små slag, brormand - det er Mogens, der har fat i den lange ende her.
>Årsagen til at man taler om, at TDi´erens omdrejningsspænd er for lile er, at
>bilen mister relativt mere af sin effekt ved gearskifte. En benzinbil (1,8T)
>skifter du ned til lige omkring 4500 o/min, og der har bilen stadig masser af
>power - 132 hk.
>Når du skifter TDi´eren (150 hk) ned til 2500 o/min har den kun 108 hk.
>Hvorfor så det..?
>Du napper så mange procent af dieselens omdrejningstal, at den ikke kan følge med
>kun ved sit moment. Det er derfor, dieseler som regel er langsommere i
>accelerationen med de samme hk.
>En top-effekt er jo, som du selv er inde på, kun en top-effekt. Det er ikke lige
>meget hvordan de afgøres.
>Diesel giver overlegen performance, når man ikke "rører i gryden", og under andre
>bestemte betingelser. Men i rå acceleration, skifter billedet ikke sjældent.

Takker for den tekniske forklaring af sagen -> dét det drejer sig om


/Mogens

Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 18:49


> Men, men, men - jeg har lige en tilføjelse. Jeg skrev tidligere:
> "Da jeg skulle teste fænomenet TDI ift. 1.8 T, kørte jeg hen til den
> lokale VAG-handler og prøvede først en Passat TDI m/130 hk og dernæst
> en 1.8 T. Du er ikke i tvivl om forskellen, når du vandrer fra den ene
> til den anden. Ud fra det køremæssige (jeg kører i en Alfa Romeo V6
> 24V m/232 hk) valgte jeg 1.8 T lige på stedet"
>
> Ovenstående er skrevet ud fra de 2 modeller, du kom med. Den samme dag
> bad sælgeren nemlig mig om at prøve en helt 3. udgave af bilen. En V5.
> Og dét er dén model, jég ville vælge !
>

Hep !!!

Jeg skiftede fra en 1.8T til en V5. Inden handlen overvejede jeg en 130Hk
TDI og prøvede også en 150Hk GTI-TDI.
Og jeg må sige at den var imponerende. Men det var prisen også. 383K uden
ekstra udstyr.

Jeg valgte V5 udfra lyden/lydniveauet og så den måde den trækker igennem på
ved de høje omdrejninger.
I modsætning til 1,8T som virker svag over 5800 omdr. trækker V5 eren op
idet røde felt i 5. og når tophastighed 230 på klokken noget hurtigere end
en TDI og 1,8T.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk




Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 18:29


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:2t9csvo4iokgcp336fbfa64r0tmevcbem6@4ax.com...
> On Thu, 27 Nov 2003 17:31:50 +0100, "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk>
> wrote:
>
> >Det jeg mener er, at accelerationer målt fra feks. 60 - 100 km/t i 4.,5.,
og
> >6. klart har TDI´eren som "vinder"?
>
> Jeg kender ikke data for det.
> Når jeg taler om køreoplevelese, er en mellemacceleration i højt gear
> langt fra difinitionen på dét!
>
> >> Nope - en helt anden oplevelse.
>
> >?
>
> Du kunne se "løsningen" længere nede :)
>
> >Jeg er med på at de føles helt forskellige, men min pointe er, at
> >omdrejningsspændet er ca. det samme (der hvor den trækker bedst) Om det
> >hedder 2000 o/m - 5000 o/m eller 4000 o/m - 7000 o/m er vel i princippet
> >ligegyldigt
>
> Nope -> og afhængig af hvad du "vil". Groft sagt:
> 2-5.000 omdr er til behagelig afslappet motorvejskørsel
> 4-7.000 omdr er til sporty kørsel ud over stepperne (også motorvej).
>
> Som tidliger nævnt har vi i øjeblikket 3 biler i husholdningen, hvor
> bilerne stort set kan det samme, men hold da kæft hvor er oplevelsen
> bag rattet vidt forskellig...
>
> >Jamen det er da meget fint at du prøvede en Passat TDI m. 130 hk mod en
1.8T
> >med 150 hk. Jeg synes ikke det er en helt fair sammenligning.
>
> Nu markedsføres modellerne jo på dén måde, og det var også sælgerens
> udtryk!
>
> >Jeg prøvede Golf TDI med både 130 hk. og 150 hk. og var meget overrasket
> >over hvor stor forskel der var på de 2 biler/motorer. 20 hk forskel er
ikke
> >vanvittigt meget, men det føltes sådan
>
> Jeg ved ikke, hvorledes du sætter pris på at køre (stil) -> oplevelse
> og ikke mindst krav til vogn/motor er jo meget afhængig af dét
>
>
> /Mogens



[8260]Anders Olesen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : [8260]Anders Olesen


Dato : 27-11-03 17:46

> Om det
> hedder 2000 o/m - 5000 o/m eller 4000 o/m - 7000 o/m er vel i princippet
> ligegyldigt
>
Egentlig ikke, det ville efter min mening være mere relevant at sige at
2000-5000 svarer til 4000-10000.
Hvis bilen trækker godt mellem 2000 og 5000 omdrejninger har du jo mulighed
for at øge farten med 150% i et givet gear (eksempelvis accelerere fra
50-125 uden gearskift) mens 4000-7000 kun giver mulighed for at øge farten
med 75% (50-87,5). En motor med et omdrejningsfelt på 2000-5000 vil derfor
føles voldsomt fleksibel.
At dette så ikke får mig til at foretrække dieselbiler er en anden sag.
Mvh
Anders O



Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 18:42


> > 2 vidt forskellige biler - du skal abstrahere fra hk/Nm, da det
> > udvikles og ikke mindst køres/opleves forskelligt !
>
> Jeg er med på at de føles helt forskellige, men min pointe er, at
> omdrejningsspændet er ca. det samme (der hvor den trækker bedst) Om det
> hedder 2000 o/m - 5000 o/m eller 4000 o/m - 7000 o/m er vel i princippet
> ligegyldigt

En 1,8T tager altså rimeligt godt fat fra bunden (for nu lige at sige det på
nordjysk) allerede fra 2100 er der fuldt moment
Vi taler rimeligt kraftigt træk fra 2000 - 5800 omdr. ikke kun 4000 - 7000
(passer bedre på en sugemotor).
Det er ikke uden grund TDI'en er forsynet med 6 gear den er færdig med at
arbejde allerede ved 4000 omdr. og der skal skiftes gear, hvor det stadig er
gang i 1,8T ved 5500 omdr.

Jeg vil sige at den ene følger den anden rimeligt godt under hård kørsel på
motorvej.
Men den kraftfulde fornemmelse slår ikke helt igennem i TDI'en den er ovre
næsten allerede inden den er begyndt.

Og javist TDI har højre moment, men det går jo tabt i den højere gearing
inden det når ned til vejen.

--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Som har haft en RH Chiptunet 1,8T og kørt en del GTI TDI (RH chip - 155 Hk).





Brizz (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 27-11-03 17:09

> ......... TDI´eren kan vel også chippes til nogenlunde samme ydelse.....?
og
> derfor samme præstationer som 1.8T. Dog må TDI´eren være klart overlegen i
> mellemaccelerationer?

Min er chippet til 144 hk og 310 nm...ikke kedeligt

Mvh Brian
.... se bilen på www.gronaerten.dk



Brian (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-03 16:50

Hejsa

Brizz wrote:
> Kører passat 1.9 tdi og har kun orsende ord til overs for den. Men
> jeg vil sige lad det komme an på dit temperament og kørsels behov.
> Skal du køre mange km sæ vælg diesel. Kan du lide at cruise ud ad
> motorvej med 130 km/t og kun 3000 omdr. (læs= lidt motorstøj) så vælg
> diesel.

Det forstår jeg ikke.... Min gamle Escort fra '89 holder også ~130Km/t ved
3000 omdr. !?
Men det støjer nu også rigeligt til mig :)

/Brian



ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 17:10

Brian wrote:
> Hejsa
>
> Brizz wrote:
>> Kører passat 1.9 tdi og har kun orsende ord til overs for den. Men
>> jeg vil sige lad det komme an på dit temperament og kørsels behov.
>> Skal du køre mange km sæ vælg diesel. Kan du lide at cruise ud ad
>> motorvej med 130 km/t og kun 3000 omdr. (læs= lidt motorstøj) så vælg
>> diesel.
>
> Det forstår jeg ikke.... Min gamle Escort fra '89 holder også
> ~130Km/t ved 3000 omdr. !?
> Men det støjer nu også rigeligt til mig :)
>
> /Brian

Det er nu også mit indtryk at det ikke er motoren der støjer i nye biler ved
en konstant (moderat ) hastighed.

Venligst,
Morten



Torben E (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 27-11-03 17:23




"Brian" <Brian@nej.tak> skrev i en meddelelse
news:bq56en$jnj$1@sunsite.dk...
>
> Det forstår jeg ikke.... Min gamle Escort fra '89 holder også ~130Km/t ved
> 3000 omdr. !?
> Men det støjer nu også rigeligt til mig :)

En 89 Escort med 43.3 kmt ved 1000 rpm, mon ikke speedometret
er vel optimistiskt


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Brian (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-11-03 20:22

Hejsa

Torben E wrote:

> En 89 Escort med 43.3 kmt ved 1000 rpm, mon ikke speedometret
> er vel optimistiskt

Uden tvivl, det er jo ikke ligefrem nyeste model ;)
Men samtidig kører jeg med større dæk end standard, så det burde opveje det
lidt.

Det faldt mig såmænd bare i øjnene, at en diesel tog så mange omdrejninger
:)

/Brian



Torben E (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 27-11-03 20:30






"Brian" <Brian@nej.tak> skrev i en meddelelse
news:bq5ist$jfk$1@sunsite.dk...
>
> Det faldt mig såmænd bare i øjnene, at en diesel tog så mange omdrejninger

Det skal nok passe at en nyere TD går omkring de 45 per 1000 rpm.


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 16:14

Lige et spørgsmål mere............ - hvilken motor vil i anslå har flest km
i sig: 1.9TDI eller 1.8T?

Venligst,
Morten



Brizz (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 27-11-03 16:21

> Lige et spørgsmål mere............ - hvilken motor vil i anslå har flest
km
> i sig: 1.9TDI eller 1.8T?

så uden tvivl 1.9 tdi.

Mvh Brian



Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 19:26


"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:bq54pp$d6l$1@sunsite.dk...
> > Lige et spørgsmål mere............ - hvilken motor vil i anslå har flest
> km
> > i sig: 1.9TDI eller 1.8T?
>
> så uden tvivl 1.9 tdi.
>
Mon dog ?
TDI'en kan da ihvertilfælde blive meget dyr i rep.
1,8T består næsten udelukkende af "standard" stumper.

--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk






SNiP (27-11-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 27-11-03 16:24

ludom wrote:
> Lige et spørgsmål mere............ - hvilken motor vil i anslå har
> flest km i sig: 1.9TDI eller 1.8T?
>
> Venligst,
> Morten


TDI, uden tvivl.

/J



Mikael Kristiansen (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 28-11-03 16:17


"SNiP" <snip@snip.dk> wrote in message news:bq54uq$rb7$1@sunsite.dk...
> ludom wrote:
> > Lige et spørgsmål mere............ - hvilken motor vil i anslå har
> > flest km i sig: 1.9TDI eller 1.8T?
> >
> > Venligst,
> > Morten
>
>
> TDI, uden tvivl.
>
> /J

Hvorfor ?

Hvis maksimaleffekten er den samme, med dieselens lavere omdrejningstal, er
momentet større og dermed også belastninger på alle komponenter i motoren.
Hvis man tilmed "nyder det større drejningsmoment", tvinger man jo trykket i
forbrændingskammeret op på høje niveauer, med kraftige belastninger til
følge...

Jeg har en hypotese om, at tilliden til moderne dieselbilers levetid har
grobund i erfaringer fra gamle dage, hvor effekterne var lavere. Dermed ikke
sagt at de springer i luften/slides for et godt ord, men jeg tror ikke på
5-800 kkm, som vel egentligt for 10 år siden var en OK
tommelfingerregel.....

Man ser jo også masser af benzinbiler idag, som runder 3-400 kkm uden
nævneværdige problemer, så jeg tror litereffekten er den bedste
tommelfingerregel for vurdering af levetid på maskiner, som ikke er fyldt
med "rumfartsmaterialer" (Læs : Dyre & gode materialer)...


Mvh. & god weekend,

Mikael Kristiansen



ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 20:43

I øvrigt kan jeg oplyse følgende, som er "taget" fra VWs hjemmeside:

1.9 TDI: 150 hk. 0 - 100 km/t: 8,6 sek. Topfart: 216 km/t. Bla. kørsel:
18,5 km/l

1.8 T: 150 hk. 0 -100 km/t: 8,5 sek. Topfart: 216 km/t. Bla. kørsel: 12,6
km/l

Venligst,
Morten



Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 19:24


"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:bq54ai$nmj$1@sunsite.dk...
> Lige et spørgsmål mere............ - hvilken motor vil i anslå har flest
km
> i sig: 1.9TDI eller 1.8T?
>

Den er svær, diesel har jo ry for at holde længe.
Men jeg har været involveret i et ombygings projekt hvor vi byggede en godt
brugt GTI 1,8T om til en GTI-TDI (115PD) og chiptunede den til 155Hk.

Anyway 1,8T motoren havde gået 245.000 og gik 10-4 skumbanan, ingen mislyde
trak godt og gearkassen var også i orden. den forrige ejer havde en
rullefelts attest fra ca 210.000 km der sagde 156 Hk. Bilen havde dog også
gået ca. 70.000 km om året. Bilen var købt fra ny i Esbjerg som firma bil af
en mand fra københavn og var fuldt serviceret på Fyn, så jeg gætter på at
manden dagligt havde taget turen fra københavn over fyn til Esbjerg området
og retur.

Så under de rigtige omstændigheder kan den holde længe. Bilen var ikke
chiptunet.

--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk






Deaster (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 27-11-03 16:24

ludom wrote:
> Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...
>
> Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?
>
> Jeg har prøvet begge og synes de er for fede.
>
> + for TDI´ens moment og brændstoføkonomi
>
> + for T´erens dejlige bløde vibrationsfrie motor
>
> Hvad siger i? + og -


1.9 TDI 130 hk, med chip så har du små 160 hk.



--
Mvh
Deaster



ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 16:40

Deaster wrote:
> ludom wrote:
>> Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...
>>
>> Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?
>>
>> Jeg har prøvet begge og synes de er for fede.
>>
>> + for TDI´ens moment og brændstoføkonomi
>>
>> + for T´erens dejlige bløde vibrationsfrie motor
>>
>> Hvad siger i? + og -
>
>
> 1.9 TDI 130 hk, med chip så har du små 160 hk.

Hej Deaster.

GTI 1.9 TDI har fra fødslen 150 hk., men du mener måske at TDI´eren med 130
hk er bedre....?

Venligst,
Morten



Deaster (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 27-11-03 21:42

"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:bq55s9$hng$1@sunsite.dk...
> Deaster wrote:
> > ludom wrote:
> >> Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...
> >>
> >> Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?
> >>
> >> Jeg har prøvet begge og synes de er for fede.
> >>
> >> + for TDI´ens moment og brændstoføkonomi
> >>
> >> + for T´erens dejlige bløde vibrationsfrie motor
> >>
> >> Hvad siger i? + og -
> >
> >
> > 1.9 TDI 130 hk, med chip så har du små 160 hk.
>
> Hej Deaster.
>
> GTI 1.9 TDI har fra fødslen 150 hk., men du mener måske at TDI´eren med
130
> hk er bedre....?

Nope, jeg synes egentlig bare at 150 versionen er pæn dyr i forhold til 130
hk versionen. Har du overvejet f.eks. en Octavia RS ?



--
Mvh
Deaster



ludom (28-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 28-11-03 15:00

Deaster wrote:

>> GTI 1.9 TDI har fra fødslen 150 hk., men du mener måske at TDI´eren
>> med 130 hk er bedre....?
>
> Nope, jeg synes egentlig bare at 150 versionen er pæn dyr i forhold
> til 130 hk versionen. Har du overvejet f.eks. en Octavia RS ?


Nej det har jeg ikke, da jeg synes at både Passat og Audi A6 er for store og
derfor sandsynligvis også Octavia...... - men, derimod kunne Fabia RS være
en mulighed
Ibiza eller Toledo skulle nok også tages med i overvejelserne, når vi engang
skal skifte bil ~ om mange år.......

Venligst,
Morten



Claus Fabritius (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 28-11-03 20:57

"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> wrote in message
news:bq7kdj$3jt$1@sunsite.dk...

> Nej det har jeg ikke, da jeg synes at både Passat og Audi A6 er for store
og
> derfor sandsynligvis også Octavia...... - men, derimod kunne Fabia RS være
> en mulighed

Tag en tur i den, og se hvordan den kører. Interessant lille bil.

> Ibiza eller Toledo skulle nok også tages med i overvejelserne, når vi
engang
> skal skifte bil ~ om mange år.......

Hvis du overvejer Toledoen skulle der ikke være noget galt i at overveje en
Octavia. Kan selvfølgelig også være at det er Ibiza og Cordoba du mener, men
skal du så ikke også kigge på Polo?


--
/Claus Fabritius
www.fabritius.nu
www.need4speed.dk
www.klub-striben.dk



ludom (28-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 28-11-03 23:10

Claus Fabritius wrote:
> "ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> wrote in message
> news:bq7kdj$3jt$1@sunsite.dk...
>
>> Nej det har jeg ikke, da jeg synes at både Passat og Audi A6 er for
>> store og derfor sandsynligvis også Octavia...... - men, derimod
>> kunne Fabia RS være en mulighed
>
> Tag en tur i den, og se hvordan den kører. Interessant lille bil.

Ja, det vil jeg gøre. Den ser rigtig godt ud på billeder.... Er det en
bil du kender til?

> Hvis du overvejer Toledoen skulle der ikke være noget galt i at
> overveje en Octavia. Kan selvfølgelig også være at det er Ibiza og
> Cordoba du mener, men skal du så ikke også kigge på Polo?

Jeg var ikke klar over at Toledoen er lige så stor som Octaviaen..... - den
er hermed ikke i betragtning mere......

Poloen ville også være interessant, hvis den fandtes med som TDI med 130
hk., men det gør der ikke, så vidt jeg ved?

Venligst,
Morten



Claus Fabritius (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 29-11-03 02:44

"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> wrote in message
news:bq8h2r$j5m$1@sunsite.dk...

> Ja, det vil jeg gøre. Den ser rigtig godt ud på billeder.... Er det en
> bil du kender til?

Jeg har kun læst lídt om den. Ville godt prøve den, men jeg har endnu ikke
nået det.

> Jeg var ikke klar over at Toledoen er lige så stor som Octaviaen..... -
den
> er hermed ikke i betragtning mere......

Toledoen er groft sagt en Leon Sedan. Det må være ca samme størrelse som
enten Bora eller Octavia.

> Poloen ville også være interessant, hvis den fandtes med som TDI med 130
> hk., men det gør der ikke, så vidt jeg ved?

Jeg ved det faktisk heller ikke. Tror dog også at du får mest for pengene
hos Seat, hvis du vil have en VAG diesel.


--
/Claus Fabritius
www.fabritius.nu
www.need4speed.dk
www.klub-striben.dk



Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 19:29


"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:bq55s9$hng$1@sunsite.dk...
> Deaster wrote:
> > ludom wrote:
> >> Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...
> >>
> >> Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?
> >>
> >> Jeg har prøvet begge og synes de er for fede.
> >>
> >> + for TDI´ens moment og brændstoføkonomi
> >>
> >> + for T´erens dejlige bløde vibrationsfrie motor
> >>
> >> Hvad siger i? + og -
> >
> >
> > 1.9 TDI 130 hk, med chip så har du små 160 hk.
>
> Hej Deaster.
>
> GTI 1.9 TDI har fra fødslen 150 hk., men du mener måske at TDI´eren med
130
> hk er bedre....?

GTI 1,9 TDI har kunne fåes med 110 - 130 og endeligt 150 Hk motor til sidst.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk




ludom (28-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 28-11-03 23:13

Claus Petersen wrote:

>> GTI 1,9 TDI har kunne fåes med 110 - 130 og endeligt 150 Hk motor til
> sidst.

Er du sikker på det? Så vidt jeg kan "se", er det kun TDI´eren med 150 hk,.
der bliver betegnet som en GTI? For benzinmotorerne er det noget anderledes

Venligst,
Morten



Ukendt (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-11-03 12:35


"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:bq8h8v$cs1$1@sunsite.dk...
> Claus Petersen wrote:
>
> >> GTI 1,9 TDI har kunne fåes med 110 - 130 og endeligt 150 Hk motor til
> > sidst.
>
> Er du sikker på det? Så vidt jeg kan "se", er det kun TDI´eren med 150
hk,.
> der bliver betegnet som en GTI? For benzinmotorerne er det noget
anderledes
>
> Venligst,
> Morten
>

Helt sikkert

GTI kunne fåes som TDI helt tilbage i Golf III GTI (jeg mener den kom i
1996), den var med 110 Hk (motortype AFN).
Jeg husker tydeligt at jeg fik optræks baghjul (af en kvinde) i tyskland da
jeg selv kørte III GTI.

De første Golf IV GTI TDI modelår 1998 var ligeledes med 110 Hk motor, fra
modelår 2000 var den med 115 Hk (type AJM og AUY).

Måske har jeg talt over mig mht. til den 130 Hk TDI (type ASZ)som blev
intrudoceret i DK samtidig med den 150 Hk (type ARL). Den har muligvis ikke
været importeret som GTI i DK
Men den har dog at den har været på det tyske markede i en kort periode med
130 Hk TDI.






Mogens Knudsen (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 29-11-03 12:38

On Sat, 29 Nov 2003 12:35:10 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Helt sikkert
>GTI kunne fåes som TDI helt tilbage i Golf III GTI (jeg mener den kom i
>1996), den var med 110 Hk (motortype AFN).
>Jeg husker tydeligt at jeg fik optræks baghjul (af en kvinde) i tyskland da
>jeg selv kørte III GTI.
>De første Golf IV GTI TDI modelår 1998 var ligeledes med 110 Hk motor, fra
>modelår 2000 var den med 115 Hk (type AJM og AUY).
>Måske har jeg talt over mig mht. til den 130 Hk TDI (type ASZ)som blev
>intrudoceret i DK samtidig med den 150 Hk (type ARL). Den har muligvis ikke
>været importeret som GTI i DK
>Men den har dog at den har været på det tyske markede i en kort periode med
>130 Hk TDI.

LOL - sådan :)
(men husk på, at i Tyskland kan alt lade sig gøre -> alle VW Golf
udstyrsvarianter kan kombineres med alle motorer, abfabrik)


/M

ludom (29-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 29-11-03 12:53

Claus Petersen wrote:
>>
>>>> GTI 1,9 TDI har kunne fåes med 110 - 130 og endeligt 150 Hk motor
>>>> til sidst.
>>
>> Er du sikker på det? Så vidt jeg kan "se", er det kun TDI´eren med
>> 150 hk,. der bliver betegnet som en GTI?
>
> Helt sikkert
>
> GTI kunne fåes som TDI helt tilbage i Golf III GTI (jeg mener den kom
> i 1996), den var med 110 Hk (motortype AFN).
> Jeg husker tydeligt at jeg fik optræks baghjul (af en kvinde) i
> tyskland da jeg selv kørte III GTI.
>
> De første Golf IV GTI TDI modelår 1998 var ligeledes med 110 Hk
> motor, fra modelår 2000 var den med 115 Hk (type AJM og AUY).
>
> Måske har jeg talt over mig mht. til den 130 Hk TDI (type ASZ)som blev
> intrudoceret i DK samtidig med den 150 Hk (type ARL). Den har
> muligvis ikke været importeret som GTI i DK
> Men den har dog at den har været på det tyske markede i en kort
> periode med 130 Hk TDI.

Okay! - men så vidt jeg ved, er det da kun GTI TDI´eren med 150 hk., der
er blevet importeret til DK..?

Jeg tager "hatten" af for din viden, det er altid godt at få "nøgne" facts


Venligst,
Morten



Ukendt (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-11-03 14:17



> Okay! - men så vidt jeg ved, er det da kun GTI TDI´eren med 150 hk.,
der
> er blevet importeret til DK..?
>

Næh nej, jeg har detail prislisterne fra SMC fra de forskellige modelår, du
har altid kunnet få GTI TDI i Golf IV.

Jeg har en bekendt der har en TDI 115.

Samtidig med at jeg købte min GTI 1,8T var der er en kørelærer i Sæby der
købte en TDI 110 HK (det var i 1998- og vi ventede 6 mdr.).
Se hans hjemmeside www.sam1.dk. under pkt. "bilen".

På bilbasen er der da også både 115, 130 og 150Hk brugte GTI TDI til salg.
ved www.kc-biler.dk er der ern 130'er, så der fik vi opklaret at 130'eren
også er importeret til DK.
Men korrekt efter at VW introducerede 150'eren i foråret 2001 er det kun den
der har kunnet fåes i GTI.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk








ludom (29-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 29-11-03 14:43

Claus Petersen wrote:
>> Okay! - men så vidt jeg ved, er det da kun GTI TDI´eren med 150
>> hk., der er blevet importeret til DK..?
>>
>
> Næh nej, jeg har detail prislisterne fra SMC fra de forskellige
> modelår, du har altid kunnet få GTI TDI i Golf IV.
>
> Jeg har en bekendt der har en TDI 115.
>
> Samtidig med at jeg købte min GTI 1,8T var der er en kørelærer i Sæby
> der købte en TDI 110 HK (det var i 1998- og vi ventede 6 mdr.).
> Se hans hjemmeside www.sam1.dk. under pkt. "bilen".
>
> På bilbasen er der da også både 115, 130 og 150Hk brugte GTI TDI til
> salg. ved www.kc-biler.dk er der ern 130'er, så der fik vi opklaret
> at 130'eren også er importeret til DK.
> Men korrekt efter at VW introducerede 150'eren i foråret 2001 er det
> kun den der har kunnet fåes i GTI.

Fornemt, bukker og skraber

Venligst,
Morten



Ukendt (28-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-03 19:28


"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse
news:bq54v6$1vaq9n$1@ID-191466.news.uni-berlin.de...
> ludom wrote:
> > Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...
> >
> > Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?
> >
> > Jeg har prøvet begge og synes de er for fede.
> >
> > + for TDI´ens moment og brændstoføkonomi
> >
> > + for T´erens dejlige bløde vibrationsfrie motor
> >
> > Hvad siger i? + og -
>
>
> 1.9 TDI 130 hk, med chip så har du små 160 hk.

Og en masse røg bagude.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk




[8260]Anders Olesen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : [8260]Anders Olesen


Dato : 27-11-03 17:10

"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> wrote in message
news:bq4vbr$aj5$1@sunsite.dk...
> Lad os antage at du skulle ud at købe en Golf 4 GTI...
>
> Hvilken motor ville du så vælge: 1.9 TDI eller 1.8T?
>

R32 på gule plader, burde koste nogenlunde det samme...
Mvh
Anders O



ludom (27-11-2003)
Kommentar
Fra : ludom


Dato : 27-11-03 21:34

Hej Gruppe og tak for jeres svar! - er blevet lidt klogere

Venligst,
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste