/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Rabat og krise i Europa
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-03 14:07

(Sakset fra autoteket.dk)

Opel-chefen Carl-Peter For­ster er blevet så bekym­ret for frem­tiden, at han i følge
Automo­bilwoche har for­trudt den tidligere offentlig­gjorte prog­nose for Opels salg
og overskud i det kommende år 2004. Og han fryg­ter nu for alvor, at slaget omkring
rabat til kunder­ne vil holde sit indtog på det europæiske mar­ked, som man gennem
længere tid har kunnet konstatere på det store amerikanske mar­ked.

Derfor regner Carl-Peter Forster med at det bliver et særdeles van­ske­ligt år for
den tyske automobilindustri, der i forvejen har svært ved at leve op til de for­ven­
tede prognoser - med nogle ganske få undtagelser.

Og for tiden er efter­spørgs­len så ringe på grund af den almin­delige verdens­omspæn­
dende usikkerhed, at efter­spørgslen faktisk er ringere end i kata­stro­feåret 1993 -
for ti år siden. "Den tyske forbru­ger køber ingen biler, de nøjes med at ose,"
udtalte Opel-chefen på et nyligt afholdt møde i Frank­furts inter­na­tio­nale Club for
journa­lister.

Man er i Europa endnu ikke nået frem til rabatter som i USA, hvor det ikke er
ualmindeligt at opnå en rabat i størrelsesordenen $ 4.000. På det tyske marked er
det imidlertid ved at være helt almindeligt med rabatter på op til ?2.000 -
svarende til dkr. 14.800. Og det bliver ganske svært for branchen at komme af med
denne prispolitik i de kommende år.

Og Forster efterlyser i den forbindelse klare og entydige politiske signa­ler, før
den nød­ven­dige optimisme vil brede sig. For så længe man fort­sat debaterer de
mange emner som f.eks. de sociale forsik­ringer, skattelettelser og tab af
arbejdsplads uden at træffe beslut­ninger, vil kunderne fort­sat tøve med at købe
større forbrugsgoder - her­un­der biler.

Og kundernes stigende prisbevidsthed har ligeledes fået indflydelse på det store
tyse marked, hvor det især er japanerne og korea­ner­ne, der nyder godt af fremgang
i salget. Og hovedårsagen til denne succes skyldes efter Forster mening først og
fremmest de fornuftige japanske og koreanske priser, som kan holdes nede på grund
af lavere produktionsomkostninger og den valutariske fordel.

På trods af nye mo­deller og en kraftigt forbedret kvalitet, koster det fortsat
mange penge at opret­holde den nød­ven­dige markeds­andel på hjemmemar­kedet. Og de
store udgifter til forbedring af salget har betydet , at koncernen ikke opnår at
gå i plus i år, men derimod kan ind­kas­sere endnu et underskud på driften på henved
?180 millioner mod et underskud i 2002 på ?227 millioner.

Af samme grund har Forster trukket sin overskudsprognose for 2004 tilbage, og han
er nu "glad for et mindre overskud."



-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


 
 
jan@stevns.net (26-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 26-11-03 14:20

<Jan W Nielsen> skrev :

>(Sakset fra autoteket.dk)

Agurketid ? <grin>


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ukendt (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-03 14:45

> Agurketid ? <grin>

Det er jo rart, når man nogle gang har tid til at trække vejret - og dermed tid
til at læse/skrive lidt om biler..

/JAn W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


alexbo (26-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-11-03 20:10


<Jan W Nielsen> skrev

>og dermed tid til at læse/skrive lidt om biler..

Jamen så ser vi frem til at du skriver noget.

mvh
Alex Christensen



jan@stevns.net (26-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 26-11-03 21:23

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev :

>Jamen så ser vi frem til at du skriver noget.

Lad det for guds skyld være om andet en barnevogne ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ukendt (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-03 09:03

> >Jamen så ser vi frem til at du skriver noget.
>
> Lad det for guds skyld være om andet en barnevogne ;)

Altså, Jan... Den har sgu da fire hjul og er transportmiddel.....!!

Det må være næsten lige så godt som at skrive her.. om dn ægte vare.. )

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


jan@stevns.net (27-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-11-03 20:15

<Jan W Nielsen> skrev :

>Altså, Jan... Den har sgu da fire hjul og er transportmiddel.....!!

tænke nok der var en grund til at du fik "speaket" ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jesper Lauridsen (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 27-11-03 04:12

On Wed, 26 Nov 2003 14:07:18 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>(Sakset fra autoteket.dk)
>
>Opel-chefen Carl-Peter For­ster er blevet så bekym­ret for frem­tiden, at han i følge

Jeg. Synes. Det. Er. Godt. At. Du. Skriver. Så. Lang-somt. Og. Ty-de-ligt.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste