Audi dominerer endnu engang luksusklassen
Med introduktionen af den 12-cylindrede 6.0 liter motor har mærket med de fire
ringe nok engang indtaget førerpositionen som producent af verdens sportsligste
luksuslimousine. Tolv cylindre, 450 hk og et drejningsmoment på 580 Nm - hvilket
er forbedring på henholdsvis 30 hk og 20 Nm i forhold til forgængeren - gør, at
Audi A8L 6.0 quattro ikke går uagtet hen.
Audi A8L 6.0 quattro accelererer fra 0-100 km/t på blot 5,2 sekunder og fra 0-200
km/t på 17,4 sekunder. Det er bemærkelsesværdigt, hvor hurtigt og spontant denne 6-
liters motor accelerer ved blot et lille tryk på gaspedalen. Samtidig er mere end
95 procent af motorens maksimale drejningsmoment på 580 Nm til rådighed mellem
2.500 og 5.300 omdr./min, hvilket er en optimal forudsætning for en suveræn
trækkraft uanset hastighed.
Den 6-trins automatgearkasse med tiptronic funktion sørger konstant for at
overføre den rette mængde motorkraft. Automatgearkassen er desuden udstyret med
sportsprogram, og aktiverer man dette program, skifter gearkassen gear ved højere
omdrejningstal og nedgearing sker hurtigere og tillader hermed at udnytte det
fulde moment.
Aluminiumskarrosseriet i Audi A8 er bygget ud fra Audi Space Frame konceptet og
giver en meget lav vægt. Dette kombineret med motoren og gearkassen resulterer i
fremragende præstationer og en meget fornuftig brændstoføkonomi.
Audis permanente firehjulstræk, quattro, er med til at omsætte motorydelsen til
fremdrift. Aluminiumskarrosseriet med luftaffjedring er, som på de øvrige A8
versioner, standard på den nye Audi A8L 6.0 quattro. Den elektroniske
luftaffjedring har trinløst adaptivt dæmpningssystem på alle fire hjul og
reducerer karrosseriets bevægelser samtidig med, at det konstant optimerer vejgreb
og kørekomfort. Via Audis MMI-system kan føreren vælge mellem fire definerede
indstillingsmuligheder - fra udpræget sportslighed til højeste komfortaffjedring.
Audi A8L 6.0 quattro bliver første seriebil med den nydesignede frontgrill, som
viser Audis nye formsprog. Det centrale element i den nye front er den
trapezformede Singleframe kølergrill med de store luftindtag på højre og venstre
side.
Bag de klare forlygteglas befinder sig en avanceret lysteknologi. Den 12-
cylindrede Audi A8 råder, som den eneste bil på markedet, over adaptive light med
LED-kørelys. De karakteristiske femstjernede lygteelementer består af lysdioder.
Fordelen ved lysdioder er, at opvarmningstiden af dem er betydelig kortere end ved
en normal glødelampe. Dette resulterer i mindre strømforbrug og dermed et mindre
brændstofforbrug. Lysdioderne er med til at gøre lysstyrken i forlygterne er endnu
mere intensiv, hvilket optimerer sikkerheden.
Audi A8 6.0 quattro forventes til Danmark i marts måned næste år. Prisen er
2.341.800 kr., og for den lange version 2.516.000 kr.
-- Sendt via
http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på
http://www.bilgalleri.dk