Sandheden om bilsynet
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 10:38

Jeg har tidligere skrevet lidt om det mærkelige i, at man kan modtage
en reminder vedr. periodisk syn ("Nu er det tid til syn af xx xx
xxx"), hvor der ikke stod nævnt noget forslag til synstid.

Dét skyldes, at man på ca. 10% af reminderne undlader dette :)
(i december udsendtes 19.000 stk, hvoraf 1.500 var uden tidsangivelse)

IØVRIGT skal bilen IKKE være synet inden dén dato, der er nævnt i
reminderen -> man har nemlig yderligere 14 ugers respit!

For biler på gule plader har man yderligere 10 ugers respit ift. den
nævnte dato.

Dvs. at skal man jvf. reminderen ha' synet sin bil inden xx. december
03, har man faktisk frem til april måned 04 - og dette fuldt legalt
uden inddragelse af nr. plader ifm. en politimæssig kontrol!

Dét vidste jeg sgu ikke...

/Mogens

Fra : 5750 giller

Dato : 26-11-03 11:14

> [...]
> 03, har man faktisk frem til april måned 04 - og dette fuldt legalt
> uden inddragelse af nr. plader ifm. en politimæssig kontrol!

hvor har du den viden fra, kunne godt tænke mig at se det
hilsen gilbert

--
( . ) ( . )
^

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 11:25

On Wed, 26 Nov 2003 11:13:36 +0100, "5750 giller"
<gilbert@roen*REMOVE*have.dk> wrote:

>hvor har du den viden fra, kunne godt tænke mig at se det
>hilsen gilbert

Jeg ringede til Bilsyn, hvor jeg kom til at tale med en særdeles kvik
og iøvrigt ret funny herre, der læste reglerne op for mig.
Jeg har ingen grund til betvivle hans kompetence eller ærlighed.

MIN ærlighed blev iøvrigt kontrolleret, idet han ikke ville
sagsbehandle en given bil uden at ringe tilbage...!
(jeg har "skjult-nummer-funktion" tilknyttet min fastnettlf.)

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 26-11-03 11:29

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>For biler på gule plader har man yderligere 10 ugers respit ift. den
>nævnte dato.

Der er jo mange forskellige biler der kører på gule plader af
forskellige årsager, gælder dette for farven på nr.pladen eller for
bestemte biltyper, personbil, varebil, bus osv.?
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 14:41

On Wed, 26 Nov 2003 11:29:21 +0100, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Der er jo mange forskellige biler der kører på gule plader af
>forskellige årsager, gælder dette for farven på nr.pladen eller for
>bestemte biltyper, personbil, varebil, bus osv.?

Deres svar er svær at tyde i dén forbindelse, men tilsyneladende er
der 3 kategorier:
1) Hvide plader
2) Gule plader
3) Øvelseskørsel/Veteranbiler

Der er ikke noget link, men nu har jeg i mellemtiden fået 10 og 14
ugersreglen på skrift (mail)

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 26-11-03 15:13

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> [...]

Jeg spørger fordi jeg i forbindelse med solfilm fandt ud af at min bil
ikke bare er en gulpladebil. Solfilmssælgeren kiggede på de gule
plader og sagde at jeg måtte køre med helt sort film, til periodisk
syn opdagede de at der var bagsæder i og at det altså er en personbil,
og så er der noget med 40% lys (dæmpning eller gennemgang, det kan jeg
ikke huske), og det kostede mig en ny montering af solfilm der var
lovligt.
Min bil er en 10-personers bus, der er nedstolet til 4 sæder for at
skabe plads til kørestolen, og derfor er den fritaget for reg.afgift,
og af den grund har den gule plader, men er en personbil til alm.
kørekort B.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 15:21

On Wed, 26 Nov 2003 15:12:48 +0100, Leonard
> [...]

>skabe plads til kørestolen, og derfor er den fritaget for reg.afgift,
>og af den grund har den gule plader, men er en personbil til alm.

OK - een måned "vælter ikke verden", IMO
(hint = forskellen mellem hvid og gul)

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 26-11-03 15:37

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>OK - een måned "vælter ikke verden", IMO
>(hint = forskellen mellem hvid og gul)

Næh, den ene måned er jeg personligt ret ligeglad med, bilen skal
alligevel altid være i stand til at klare et syn, så jeg kører bare
derhen på den dag de foreslår, hvis jeg har tid ellers får jeg en
anden tid.

Jeg tænkte på om de her skiller bilerne efter farve eller efter type,
men det har du svaret på at du ikke lige kan læse af det skrift du har
fået.
Og så ville jeg bidrage med den viden, at det ikke er farven på pladen
der afgør hvilken type bil det er.

Fra : Flemming Hansen

Dato : 26-11-03 12:42

> Dvs. at skal man jvf. reminderen ha' synet sin bil inden xx. december
> 03, har man faktisk frem til april måned 04 - og dette fuldt legalt
> uden inddragelse af nr. plader ifm. en politimæssig kontrol!

Men man kan vel stadig få en bøde for af overskride datoen - eller hvad?

Flemming

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 12:58

On Wed, 26 Nov 2003 12:42:27 +0100, "Flemming Hansen"
<FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk> wrote:

>Men man kan vel stadig få en bøde for af overskride datoen - eller hvad?

Hvorfor?
Du har jo ikke gjort noget ulovligt, ligesom der ikke uddeles bøder
alene uden, at pladerne også er fjernet.

/Mogens

Fra : Flemming Hansen

Dato : 26-11-03 13:07

> Hvorfor?
> Du har jo ikke gjort noget ulovligt, ligesom der ikke uddeles bøder
> alene uden, at pladerne også er fjernet.

Jeg troede bare, at det var delt op i step, hvor man først fik en bøde for
overtrædelsen, hvorefter de senere kunne finde på at fjerne pladerne.

Flemming

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 13:15

On Wed, 26 Nov 2003 13:07:04 +0100, "Flemming Hansen"
<FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk> wrote:

>Jeg troede bare, at det var delt op i step, hvor man først fik en bøde for
>overtrædelsen, hvorefter de senere kunne finde på at fjerne pladerne.

Nu har jeg ikke prøvet det, men hørt fra en bekendt, at man ikke får
flere forsøg til at få bilen synet. Man får en indkaldelse samt een
rykker, hvorefter politiet kommer "ud" og fjerner pladerne uden
yderligere diskussion...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 13:54

> Man får en indkaldelse samt een
> rykker, hvorefter politiet kommer "ud" og fjerner pladerne uden
> yderligere diskussion...

Et hemmeligt tip, som Rigspolitiet ville havde kom ud i bredere offentlighed:

Det sker kun for 10 % af de udeblevne, at politiet kommer på besøg for at hente
pladerne. De 90 % bliver bare smidt over i databasen, hvorefter man håber at tage
dem "ved den løbende trafikkontrol".

Med andre ord bliver 9 ud af 10 udeblevne kun nappet, hvis de på anden måde
tiltrækker sig politiets opmærksomhed, og disse i den forbindelse slår køretøjet
op på computeren.

Efter et par år (som jeg husker det) bliver alle udeblivere dog undersøgt.

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 13:57

> Et hemmeligt tip, som Rigspolitiet ville havde kom ud i bredere offentlighed:

Mener naturligvis: Rigspolitiet ville HADE kom ud i bredere offentlighed

:-/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-11-03 15:12

"Jan W Nielsen" wrote:

> Med andre ord bliver 9 ud af 10 udeblevne kun nappet, hvis de på anden måde
> tiltrækker sig politiets opmærksomhed, og disse i den forbindelse slår køretøjet
> op på computeren.

...fx, hvis man en mørk aften overhaler to mc betjente på
motorvejen fordi man bare troede det var rockere..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 26-11-03 15:21

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

>..fx, hvis man en mørk aften overhaler to mc betjente på
>motorvejen fordi man bare troede det var rockere..

Så bør man aflevere sit kørekort frivilligt indtil man er blevet
opereret for grå stær :-}

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-11-03 16:49

Leonard wrote:

> Så bør man aflevere sit kørekort frivilligt indtil man er blevet
> opereret for grå stær :-}

Tjaae, jeg havde da set dem, jeg havde bare ikke lige lagt mærke
til "rygmærkerne" i farten..

--
Hygge..
Thomas

Fra : René Lønstrup

Dato : 26-11-03 18:30

Thomas Strandtoft wrote:
> ..fx, hvis man en mørk aften overhaler to mc betjente på
> motorvejen fordi man bare troede det var rockere..

Hva' sagde de til den undskyldning? *G*

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 19:12

On Wed, 26 Nov 2003 18:29:52 +0100, "René Lønstrup"
<news@rel6+1star.dk> wrote:

>Hva' sagde de til den undskyldning? *G*

Ikke noget - TS turde ikke sige det

Jeg kender een der blev stoppet for at køre for stærkt. Hans
bemærkninge til betjentene var, at ""dét måtte de krafte*******
undskylde - han havde ikke set dem.................."

/Mogens

Fra : 5750 giller

Dato : 26-11-03 19:18

> [...]
> bemærkninge til betjentene var, at ""dét måtte de krafte*******
> undskylde - han havde ikke set dem.................."

lidt OT men alligevel

har en bekendt der blev rutinemessigt stoppet af en patruljevogn, da de
havde gået rundt om bilen nogle gange og brokket over lidt af hvert, men
ikke rigtigt kunne finde noget, kom 64000,- spørgsmålet fra min bekendte
ham : vaa er i 2 søskende ??
betjenten : nææ hvorfor det
ham : nåå jeg overvejede bare,i er ens klædt og lige dumme
de tog deres bil og kørte deres vej

OT " OFF"
hilsen Gilbert

--
( . ) ( . )
^

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 19:23

On Wed, 26 Nov 2003 19:17:38 +0100, "5750 giller"

ROFLMAO

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-11-03 20:15

Mogens Knudsen wrote:

> Ikke noget - TS turde ikke sige det

I sådanne situationer undlader jeg at sige ting der ikke fremmer
processen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-11-03 20:13

"René Lønstrup" wrote:

> Hva' sagde de til den undskyldning? *G*

Den gav jeg sgu ikek til dem, de nappede bare pladerne.. De var nu
ellers flinke nok, jeg fik fx. lov til at køre bilen hjem til min
bror (ca. 7 km derfra) inden de skruede pladerne af..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 29-11-03 16:28

Flemming Hansen wrote:

> Men man kan vel stadig få en bøde for af overskride datoen - eller hvad?

Ja man kan miste nr.pladerne. Det skete for min nabo for ca. 3/4 år
siden. Det er bare ærgeligt. Så skal man ikke være så langsom.

Mvh
Benjamin R. Giversen

Fra : DJ Bobo

Dato : 29-11-03 16:55

On Sat, 29 Nov 2003 16:28:14 +0100, "Benjamin R. Giversen"
<garfield_killer@SSyahoo.dk> wrote:

>Ja, man kan miste nr. pladerne. Det skete for min nabo for ca. 3/4 år
>siden.

For at forstå dit eksempel med nabo'en helt rigtigt ville det være
fint at få nogle dato'er på bordet...

/M