En termostat på 91 grader (Autocamper)
Fra : Lochness

Dato : 25-11-03 21:24

En termostat på 91 grader (Autocamper)

Min autocamper Fiat Ducato fra 1992 2.5 ikke turbo var ved at være lidt kold
at køre i og jeg har fået en nye termostat i, og det hjalp utrolig meget.
Men jeg har opdaget at det er en 91 grade termostat som Fiat har sat i og
der er jo helt fint her til vinter. Men hvad til sommer.
Er der nogle her der køre rundt med en termostat på 91 grader hel året, og
hvis ja hvad så til sommer når man f.eks. er i Italien.

Hilsen Lars Ole

Fra : bme

Dato : 25-11-03 21:30

> [...]
> Er der nogle her der køre rundt med en termostat på 91 grader hel året, og
> hvis ja hvad så til sommer når man f.eks. er i Italien.

Da jeg skiftede i polo'en kunne jeg vælge mellem 88 grader og 90 grader.
Mekkeren sagde at det ikke betød en hujende skid om sommeren, men var lidt
mere behageligt om vinteren med 90 graders termostaten. Trods alt var
forskellen jo kun to sølle grader, og din køler mm skal nok sørge for at
holde din bil kold, også i italien.

/bo

Fra : Lochness

Dato : 25-11-03 21:45

Jo men specifikation er 82 grader på min bil

Fra : bme

Dato : 25-11-03 22:07

> Jo men specifikation er 82 grader på min bil

avvs, 9 graders forskel, det var ikke så lidt.

Der bliver jeg dig svar skyldig, men lad os lige se om der er andre her i
ng'en der har et par kommentarer.

/bo

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 26-11-03 00:14

Den er halv svær.....

91 grader giver jo ikke meget tollerence til aktiveringen af din
køle-blæser - hvis din køler kapacitet er rimelig lille. Det burde ikke
skabe nogen problemer, at køre med vinter-termostat og sommeren, hvis den
resterende del af dit kølesystem virker optimalt. For ikke at gøre det alt
for besværligt kan det siges på to måder:

- Har din bil svært ved at komme af med varmen - dvs. kører blæseren , ved
næsten et hvert lyskryds der stoppes ved - skal du lade vær'.

- Fungere køle-systemet godt - skaber det ingen problemer. (blæseren kan dog
køre lidt ofterer (jeg ville dog ikke gøre det i Italien - der kunne det
skabe problemer))

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 26-11-03 12:37

"Lochness" <lochness@ofir.dk> wrote in

> [...]
> sommer. Er der nogle her der køre rundt med en termostat på 91 grader
> hel året, og hvis ja hvad så til sommer når man f.eks. er i Italien.

På min gamle saab sidder termostaten så højt at den nemt kan skiftes, det
skal heg faktisk igang med nu for den hænger og motoren bliver aldrig
driftsvarm.

Nå - men hvorfor ikke bare skifte termostaten til sommer, inden du kører
til Italien, lægger du prisen oven i feriebudgettet ses det vist ikke i det
totale regnskab.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : phk

Dato : 26-11-03 09:55

"Lochness" <lochness@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> En termostat på 91 grader (Autocamper)

Tolerencen går ikke kun op til 100 grader. Når trykket stiger i kølevandet
stiger kogepunktet også.

Jeg ville ikke bekymre mig med mindre blæseren kører hele tiden. Vent til
sommer med at teste og test herhjemme.

Alle mine biler har fluks fået monteret vintertermostat og 91 grader er ikke
specielt højt.

--
Per, Esbjerg