Chip tuning af Alfa 156 Selespeed (2.0TS)?
Fra : Per Kristensen

Dato : 24-11-03 00:05

Nogen der har nogle links til firmaer i DK der tilbyder dette?

Fra : Aslan

Dato : 24-11-03 00:58

Per Kristensen wrote:
> Nogen der har nogle links til firmaer i DK der tilbyder dette?

http://www.scantune.dk/ Galten vest for Århus

Jyllandsposten 22/12 2002 - gengivet i Alfa Romeo Nyt 2/2003

Citater:

1998 156 2.0 80.000 km

Påmontering af SMT6 Smart Tuner boks samt justering 4.400 kr. (Hele
operationen varede 3 timer)

Målt på rullefelt - Resultat:

Drejningsmoment fra 187,6 Nm til 202,7 Nm (ved lavere omdrejninger)

Maksimal effek fra 152.6 hk til 164,5 hk.

70-120 km/t i femte gear 15,2 sek - to sekunder bedre end før

0-100 km/t på otte sek. rent er et halvt sekund bedre end før.

Mærkbart mere ydelse i "hullert" under 3000 o/m.

Resultatet blev opnået ved at øge benzintilførslen ved lavere omdrejninger,
og i øvrigt justere blandingsforhold og tænding ind til det idelle, uden
overhovedet at overskride grænserne for emissioner.

Arne Juel Alfa Romeo i Hovedgård (nu fusioneret med Koch biler Århus): "Der
er tydelig forskel fra standardindstillingerne. Bilen trækker klart hårdere
i bunden og løber fiskere og mere villigt (!!!!!!! min egen kommentar) op i
omdrejninger end normalt for en to-liters 156'er"

Citater slut.

Gazella Aututech www.gazella-autotech.com , som pt er nede og

Vestsjællands Auto- og Elektro www.vae.dk , bruger samme metode men bruger
en boks der hedder UniChip

Artiklen kan findes på http://www.jp.dk/arkiv/ søgeord chiptuning Skribent
Mogens Therkildsen, men kræver at du kan logge ind

Jeg har principielt fået grønt lys fra fruen, men skal lige have fundet
pengene.

Held og lykke

Aslan

1998 156 2.0

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-03 01:10

Aslan wrote:

> http://www.scantune.dk/ Galten vest for Århus

Alfa´en er angiveligt en af de eneste biler, der kan give noget mer-effekt
af betydning ved trimning.

Specielt de første par årgange, der ikke ydede det, som de skulle.

--
Jan W Nielsen

Fra : Aslan

Dato : 24-11-03 01:31

Jan W Nielsen wrote:

> Alfa´en er angiveligt en af de eneste biler, der kan give noget
> mer-effekt af betydning ved trimning.
>
> Specielt de første par årgange, der ikke ydede det, som de skulle.

Fabriksopgivet effekt 155 hk (Til ikke-Alfakyndige, den nyere 2,0 TS har 150
hk - emissionsrelateret justering)

Målt effekt på 80.000 km motor 152.6 hk.

Undskyld Jan, jeg har generelt stor respekt for din viden og nyder dine
passende og upassende indlæg, men her syntes jeg nu at forskellen i
ydelse ligger ret pænt inden for tolerancen og jeg har ikke hørt om de
problemer med ydelse som du nævner (De findes/fandtes derimod på 2,0 JTS),
men hvis du ligger inde med fakta - links - prøvekørsler etc. der
underbygger din udtalelse, vil jeg endnu engang bøje mig i støvet for din
almægtige viden.

Aslan (som også huserer i Århus i en 2003 Mercedes E 320 CDI Avantgardé)

- hvor lagde jeg nu mit skjold -

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-11-03 08:18

On Mon, 24 Nov 2003 01:31:09 +0100, "Aslan" <cpoulsen@REMOVEemail.dk>
wrote:

> [...]

Min Opel kan også tilføres en del på dén konto, ligesom Civic- og
BMW-ejere hér i gruppen har gode erfaringer. Der er også en tendens
til, at motoren får et bedre momentmæssigt forløb ved en chipning

> [...]
>passende og upassende indlæg, men her syntes jeg nu at forskellen i
>ydelse ligger ret pænt inden for tolerancen og jeg har ikke hørt om de

Har jeg heller _aldrig_ hørt om.

>men hvis du ligger inde med fakta - links - prøvekørsler etc.

Jep - må vi lige se dem.

>Aslan (som også huserer i Århus i en 2003 Mercedes E 320 CDI Avantgardé)

Chippet?

>- hvor lagde jeg nu mit skjold -

Rolig nu -> stræk højre fod, og manden fordufter i dit bakspejl

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-03 10:10

Aslan wrote:

> Undskyld Jan, jeg har generelt stor respekt for din viden og nyder
> dine passende og upassende

Ha-ha.. Tak for det. Jeg har i øvrigt besluttet at lægge stilen om, for det
trænger den jo ret beset til. Jeg tror, den kradse tone fik næring,
efter at "folk" var efter min arbejdsmæssige indsats nogle gange.

> indlæg, men her syntes jeg nu at
> forskellen i ydelse ligger ret pænt inden for tolerancen og jeg har
> ikke hørt om de problemer med ydelse som du nævner (De findes/fandtes
> derimod på 2,0 JTS)

Det som jeg har hørt, handler om de første årgange med Alfa Romeo 156 2.0
TS - måske kun 1997 & 1998-modellen.

> men hvis du ligger inde med fakta - links -
> prøvekørsler etc. der underbygger din udtalelse, vil jeg endnu engang
> bøje mig i støvet for din almægtige viden.

Jeg har ikke dokumentation, som jeg kan scanne ind og smide i binaer. Jeg
havde nogle samtaler med Per Mai fra Scantune i Galten, og det var ham, der
fortalte mig om det.

Han har mange biler inde til trimning, og derfor lægger han naturligvis
mærke til, hvis der er et mønster (og det skulle der have været på de første
156´ere), der ofte lå og rodede rundt lige over 140 hk.

Imidlertid forsvandt problemet med tiden, og Per Mai´s egen formodning er,
at man ved serviceeftersyn opdaterede motorstyringen, således at motoren fik
den lovede ydelse. Allerede sidste vinter sagde han, at det var ved at være
et stykke tid siden, han sidst havde set problemet. Nu havde 2.0´erne stort
set altid den ydelse, som kunderne blev lovet.

(Det er mit indtryk, at Per Mai er både dygtig og samvittighedsfuld)

Per Mai justerer i øvrigt sit rullefelt op mod det der står på Teknologisk
Institut, og kører med en software på rullefeltet, der er udviklet af Niels
Ezermann, der er konsulent samme sted. Niels Ezermann har selv en fortid som
udvikler hos Oettinger i Tyskland, hvor han blandt andet lavede en
racermotor for Volvofabrikkerne.

> Aslan (som også huserer i Århus i en 2003 Mercedes E 320 CDI
> Avantgardé)

Lækkert...! Taxa..?

> - hvor lagde jeg nu mit skjold -

(Sværet er stukket i bæltet, og hugger kun hoveder af, når nogen krænker
ridderens kone eller hverv. )

--
Jan W Nielsen

Fra : Aslan

Dato : 24-11-03 13:40

Til Per Kristensen: her er en anden side til at få god viden fra

http://www.alfa156.net/ især tuning og tips delene kan være interessante for
dig

Jan W Nielsen wrote:

> Lækkert...! Taxa..?

Jeps, med Dolby surround. Det perfekte transportmiddel når man skal ud på de
lange lige stræk.

(Mogens - Chippet?)

Ikke nødvendig 204 hk 500 Nm ved ca. 1800 o/m
2700 o/m ved 160 km/t (har jeg ladet mig fortælle)
skifter til 5 gear (ja, den har automatgear) ved ca. 204 km/t (har jeg ladet
mig fortælle)

> (Sværet er stukket i bæltet, og hugger kun hoveder af, når nogen
> krænker ridderens kone eller hverv. )

Nå, hvad er din ven ridderens kones hverv da?????

> Jeg har ikke dokumentation, som jeg kan scanne ind og smide i binaer.
> Jeg havde nogle samtaler med Per Mai fra Scantune i Galten, og det
> var ham, der fortalte mig om det.

Hmmm.... journalist, som vidregiver udokumenterede andenhåndsoplysninger
uden kilde

Cuore Sportivo

Aslan
1998 (!!!!!) 156 2.0 TS
2003 MB E CDI Avantgardé (Hyrevognsudgave)

- som liiiiiiige venter lidt med at placere skjoldet i våbenkammeret -

Fra : Leonard

Dato : 24-11-03 13:46

"Aslan" <cpoulsen@REMOVEemail.dk> wrote:

>Nå, hvad er din ven ridderens kones hverv da?????

Han er vel Ridder?

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-03 16:31

Aslan wrote:

> Ikke nødvendig 204 hk 500 Nm ved ca. 1800 o/m
> 2700 o/m ved 160 km/t (har jeg ladet mig fortælle)

Den er SÅ fed, den bil. Og den rykker altså markant på en fuldstændig
udramatisk måde. Tror du, at du kan følge den ved et lyskryds, hvis du kørr
i Alfa´en..?

> Nå, hvad er din ven ridderens kones hverv da?????

*LOL*

> Hmmm.... journalist, som vidregiver udokumenterede
> andenhåndsoplysninger uden kilde

Det er måske nok til en vis grad udokumenteret - men dog ikke uden kilde.

> 1998 (!!!!!) 156 2.0 TS

Hvis den har været til aut service, ér det sikkert rettet.

> - som liiiiiiige venter lidt med at placere skjoldet i våbenkammeret -

He-he.. Man ved jo aldrig, hvornår der bliver brug for det..

--
Jan W Nielsen

Fra : Aslan

Dato : 24-11-03 17:03

Jan W Nielsen wrote:

> Den er SÅ fed, den bil. Og den rykker altså markant på en fuldstændig
> udramatisk måde. Tror du, at du kan følge den ved et lyskryds, hvis
> du kørr i Alfa´en..?

Tjaaa.... Hvis man hedder Brian, Mujaffa eller Jan er det jo en meget vigitg
disciplin

2003 MB E 320 CDI automatgear (fåes ikke med manuel!!) 0-100 km/t på 8,4 sek

1998 Alfa 156 2,0 TS (155 hk) 0-100 km/t på 8,6 sek

Nyere Alfa 156 2,0 TS (150 hk) 0-100 km/t på 8,8 sek

Teoretisk vil Mercedesen vinde.
Det der er afgørende her er friktionen og gearskift.
Mercedesen gør det på 8,4 sek. HVER gang, hvis friktionen er tilstede.
I en Alfa kan man (har jeg ladet mig fortælle) komme til at lave et mindre
perfekt gearskift (host host). Det gør Mercedesen aldrig (overdrivelse
fremmer forståelsen - det må en journalist da vide). MEN hvis man i Alfaen
møder en urutineret chauffør eller en ratholder (du ved dem der er
fuldstænding ligeglade med moral, etik og andres liv) og de elektroniske
dimser i Mercedesen begynder at sætte ind (ASR ESP TCP LSD KAFFE mm.), så
kan jeg komme forbi ham med en Alfa 1,6.

I praksis der ikke ret meget der kan følge med fra rødt.
Ofte ser man dog sænkede tyske og japanske biler forsøge.
Det er den slags personer, der ikke vil acceptere almindelige regler for
opførsel. Starter før det bliver grønt (så har man da rigtig vist, at man
ikke kan kontrollere sit køretøj) eller også kæmper de så meget med deres
køretøjs manglende evne til at bremse, at de glemmer at stoppe for næste
lys, eller har behov for at overhale et køretøj indenom for at vise hvor
lidt kontrol de har over deres køretøj.
Derfor finder jeg det fuldstændig unødvendigt at opfylde de små drenges våde
drømme ved at give dem en mulighed for at blive svinet til af udstødningen
fra en velvoksen Mercedes.

(Der er dog især en enkelt Vectra, der tror han kan noget ved hvert
lyskryds)

> Hvis den har været til aut service, ér det sikkert rettet.

Hmmmmfrrr. Det er kun Arne Juel fra Hovedgård Autohandel, der har fået lov
til at røre den!!!!! (På nær når jeg skal have ham den specielle mekaniker
med armen med det ekstra led til at skifte forlygtepærer for mig)

Aslan

(> - som liiiiiiige venter lidt med at placere skjoldet i våbenkammeret -

>He-he.. Man ved jo aldrig, hvornår der bliver brug for det.. )

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-03 17:52

Aslan wrote:

> Tjaaa.... Hvis man hedder Brian, Mujaffa eller Jan er det jo en meget
> vigitg disciplin

Tja..

> 2003 MB E 320 CDI automatgear (fåes ikke med manuel!!) 0-100 km/t på
> 8,4 sek

Det er nu ikke helt rigtigt - hvis det er 320 CDi i seneste aftapning laver
en sedan 0-100 km/t således på 0-100 km/t på 7,7 sekund:

http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=3819

Stationcar gør det på 8,2 sekund:

http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=4479

> Teoretisk vil Mercedesen vinde.
> Det der er afgørende her er friktionen og gearskift.

> I praksis der ikke ret meget der kan følge med fra rødt.

Nej, det tror jeg sgu egentlig heller ikke. Det interessante med CDi´erne er
at det er så udramatisk.

> (Der er dog især en enkelt Vectra, der tror han kan noget ved hvert
> lyskryds)

Nå, da. Hvad er det for en..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-11-03 17:57

On Mon, 24 Nov 2003 17:51:52 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er nu ikke helt rigtigt - hvis det er 320 CDi i seneste aftapning laver
>en sedan 0-100 km/t således på 0-100 km/t på 7,7 sekund:
>http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=3819

Dét er hurtigere, end selv MB DK kan følge med til -> dé skriver 8,4
www.mercedes-benz.dk/personbiler/sedan/e-klasse/per_sed_ekl_tek1.htm

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 24-11-03 18:06

> Dét er hurtigere, end selv MB DK kan følge med til -> dé skriver 8,4
> www.mercedes-benz.dk/personbiler/sedan/e-klasse/per_sed_ekl_tek1.htm

At tallene i sig selv ikke altid siger hele sandheden er alle vel klar
over... Men ved nogen af jer egentlig efter hvilken kravspecifkation
fabrikkerne opgiver de berygtede 0-100 km/t tider efter. Jeg tænker på
brændstofniveau, last, vejforhold, og i manuelle (og til dels aut.) tilfælde
skiftemønster, tilkobling osv...

Jeg har bemærket der er flere tider på nybilsbasen der ikke stemmer med
fabriksangivelserne... Der må være en ISO, DIN, ECE eller SAE standard????

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-03 18:21

Mogens Knudsen wrote:

> Dét er hurtigere, end selv MB DK kan følge med til -> dé skriver 8,4
> www.mercedes-benz.dk/personbiler/sedan/e-klasse/per_sed_ekl_tek1.htm

Der er tilsyneladende lidt forvirring både hos MB Danmark og MB Danmark og
Bilmagasinet imellem.

For eksempel skriver Bilmagasinet, at en 270 CDi er lige hurtig med manuelt
og automatisk gear, mens MB skriver, at den med automatisk gearkasse er
hurtigst.

Generelt tyder det ifølge Mercedes Benz Danmark selv på, at CDi´erne er
hurtigere til at accelerere, hvis de har automatisk gearkasse - og samtidig
ser det i det skema, som du linker til, ud til, at de 8,4 sekund er med
MANUELT gear, eftersom tallet ikke erangivet i parantes.

Det KUNNE derfor tænkes, at 320 CDi aut ér hurtigere end de 8,4 sekund, der
umiddelbart står på MB Danmarks hjemmeside. Dé to sider gør det lidt svært
at finde ud af, hvorfor jeg kikkede lidt på MBs tyske hjemmeside.

Hér angiver man tiden til at være 7,7 sekund:

"Die Dieselmotoren der neuen E-Klasse sind echte Hightech-Produkte. Der E
320 CDI beispielsweise ist mit einem kraftvollen 6-Zylinder-CDI-Dieselmotor
ausgestattet, der ihn in nur 7,7 Sekunden von 0 auf 100 km/h beschleunigt. "

--
Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 24-11-03 18:14

"Aslan" <cpoulsen@REMOVEemail.dk> wrote:

>Ofte ser man dog sænkede tyske og japanske biler forsøge.

Sådan var det også da jeg var chauffør i en MB 300 (før de runde
lygter, CDi osv).
Og dengang kunne de heller ikke følge en stor diesel m. automat

>Derfor finder jeg det fuldstændig unødvendigt at opfylde de små drenges våde
>drømme ved at give dem en mulighed for at blive svinet til af udstødningen
>fra en velvoksen Mercedes.

Næh, det er meget sjovere bare at glide forbi i det sidste lyskryds,
fordi de holder der, når det skifter til grønt og den stedkendte
chauffør kommer flydende med 48 km/t fordi det er den hastighed der
passer
Lavede nummeret med en topgejlet Audi med en
'nu-skal-jeg-vise-dig-hvad-far-kan', egentlig uden at tænke så meget
over det. Fremme med kunderne betalte forsædepassageren m. oprunding
og da han var færdig rakte en ung fyr en 20'er frem fra bagsædet og
udtrykte hans begejstring over den måde eg havde sat Audi'en på plads
på og samtidig havde overholdt hastighedsgrænserne hele vejen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 20:44

On Mon, 24 Nov 2003 10:10:09 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]

>havde nogle samtaler med Per Mai fra Scantune i Galten, og det var ham, der

Han er så ikke helt rigtig på den!

Citat fra vort Alfa-forum: www.alfasmeden.dk/forumdk
Egne erfaringer med 155 2,0 16v (solgt ved 140k km) og 156 2.0 16v er
gode. 155'eren var lidt bovlam i bundtrækket men livlig nok over 3800
o/min, 156 (evo 2 (produktion sept. '98 til juli 2000)) spakker r..
ved 2700.

Jeg er efterhånden blevet for gammel til at vente til 3800
omdrejninger, så jeg fik sat en UniChip på 155. Så kom sparket ved
2000 o/min og blev ved og ved...........

UniChippen "mappes" på vognen på rullefelt, så man får moment og HK
tal og kurver fra både før og efter. Jeg fik moment forøgelse på 19%
ved 2500 o/min, 9,5% ved 4000. HK forøgelsen var meget flot, fra 162
standard (også meget flot - det var en kølig september formiddag, det
kan give lidt bedre fyldning) til 183 ved et lidt højere omd.tal.
Så man kan altså, med lidt held, få næsten 2,5 24v præstationer fra
16v.

>(Det er mit indtryk, at Per Mai er både dygtig og samvittighedsfuld)

Jow, jow...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 20:56

Mogens Knudsen wrote:

> Han er så ikke helt rigtig på den!

Nå, nå..

> [...]
> gode. 155'eren var lidt bovlam i bundtrækket men livlig nok over 3800
> o/min, 156 (evo 2 (produktion sept. '98 til juli 2000)) spakker r..

Jeg skriver længere oppe i tråden, at problemet formentlig er løst i
forbindelse med service ved de fleste af bilerne. Formentlig har man
justeret dem ind, uden at kunden har fået det at vide, da man hen ad vejen
blev opmærksom på problemet.

Man må formode, at også den pågælende bil har været til service.

> 183 ved et lidt højere omd.tal.
> Så man kan altså, med lidt held, få næsten 2,5 24v præstationer fra
> 16v.

Jeg vil i mit stille sind tillade mig at tvivle lidt på, at en alm 2.0´er i
156 smider over 180 hk - men som sagt - det holder jeg for mig selv.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 21:00

On Thu, 4 Dec 2003 20:56:03 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>blev opmærksom på problemet.
>Man må formode, at også den pågælende bil har været til service.

En Alfist holder sine biler !

>Jeg vil i mit stille sind tillade mig at tvivle lidt på, at en alm 2.0´er i
>156 smider over 180 hk - men som sagt - det holder jeg for mig selv.

Det er altså en 155 2.0 16V - og dét var netop pointen

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 21:10

Mogens Knudsen wrote:

> En Alfist holder sine biler !

Ok - men de holder ikke PÅ dem..

Kikkede lige, hvad de efterhånden står i på dba.dk - der er VILDT billige.

Hvis man holder sig fra V6´eren med sekstrins-gearkasse (der går i stykker),
så ser det ud til at det største problem er rust. Og holder man sig fra
modeller fra 1999 og frem undgår man støj fra de forreste bærearme.

> Det er altså en 155 2.0 16V - og dét var netop pointen

Sorry - en-armet er jeg nok - én-øjet burde jeg ikke være.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 21:17

On Thu, 4 Dec 2003 21:10:07 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ok - men de holder ikke PÅ dem..

Næh, man farer forhåbentlig der-ud-af :)

>Kikkede lige, hvad de efterhånden står i på dba.dk - der er VILDT billige.

Jow, jow - følger trenden på bilmarkedet. Trenden er billige biler.

>Hvis man holder sig fra V6´eren med sekstrins-gearkasse (der går i stykker),

Har jeg dog lige godt aldrig hørt. Er der mange udskiftninger?

>så ser det ud til at det største problem er rust.

Hvor?

>Og holder man sig fra modeller fra 1999 og frem undgår man støj
>fra de forreste bærearme.

Tja'...

>Sorry - en-armet er jeg nok - én-øjet burde jeg ikke være.

Og dermed falder din påstand ligesom til jorden.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 21:30

Mogens Knudsen wrote:

> Jow, jow - følger trenden på bilmarkedet. Trenden er billige biler.

Ejerne har haft store afskrivninger er mit indtryk - men den manglende
tillid til en brugt Alfa kan jo være "ejer nummer 2"s held.

> Har jeg dog lige godt aldrig hørt. Er der mange udskiftninger?

Det skriver BrugtRevyen, der laves af Forlaget Benjamin (Bilmagasinet).
Ganske god bog, som jeg kan anbefale - dem er ikke ret dyr - 150 kroner
eller deromkring.

> Hvor?

Overalt - allerede to år efter at bilen blev præsenteret i 1997 hørte jeg de
første "alarm-lamper". Man anbefalede supplerende beskyttelse, da man kunne
konstatere de første røde misfarvninger i hulrum.

BilRevyen slriver: Selvom bilen er galvaniseret er lakken tynd og udsat for
stenslag. Hulrummene er meget udsatte og en del karosserisamlinger er en
rugulær invitation til til rustangreb" - med andre ord - der kan samles
skidt der.

Jeg er ikke sikker på, at sådan en 2.0´er er et uinteressant køb.

> Og dermed falder din påstand ligesom til jorden.

Slet ikke - læs lige min indledende "påstand" igen.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 21:39

On Thu, 4 Dec 2003 21:30:28 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ejerne har haft store afskrivninger er mit indtryk

Nu var prisen i starten jo vældig attraktiv

>Det skriver BrugtRevyen, der laves af Forlaget Benjamin (Bilmagasinet).

Nå, okay...

>Ganske god bog, som jeg kan anbefale - dem er ikke ret dyr - 150 kroner
>eller deromkring.

Jow, jow.... - hvor har de deres "tal" fra?

> [...]
>stenslag. Hulrummene er meget udsatte og en del karosserisamlinger er en
>rugulær invitation til til rustangreb" - med andre ord - der kan samles

Sjovt nok skriver "Bilen, Motor og Sport" i "Alle biler 1968-97", at
på en Alfa 164 er rusten INTET problem. Har de ændret lak og
rustmæssig behandling af biler efter '97?

>Jeg er ikke sikker på, at sådan en 2.0´er er et uinteressant køb.

Lars F er vildt begejstret for sin - og dét er de fleste 156-kørere jo

>Slet ikke - læs lige min indledende "påstand" igen.

Du skriver de første årgange, og da en 155'er ligger før de første
årgange af 156 falder dit skriv "lidt" til jorden

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 22:02

Mogens Knudsen wrote:

> Jow, jow.... - hvor har de deres "tal" fra?

Tænk - jeg mener, jeg tidligere har læst, hvorfra deres datamateriale
stammer - men nu kan jeg ikke fiden det.

> Sjovt nok skriver "Bilen, Motor og Sport" i "Alle biler 1968-97", at
> på en Alfa 164 er rusten INTET problem. Har de ændret lak og
> rustmæssig behandling af biler efter '97?

Jeg ved det ikke. Det begyndte på elektrogalvanisering i 1990 - mon de også
begyndte på vandbaserede lakker..?

> Lars F er vildt begejstret for sin - og dét er de fleste 156-kørere jo

Ja, man skal passe på, når det kun er entusiaster, der udtaler sig.

Jeg kan jo godt lide tanken om, at bilen "holder forevigt" - og derfor er
jeg ikke sikker på, ar jeg tør snuppe en Alfa. Det lyder nok helt grotesk -
men jeg synes faktisk, at en Octavia 1,8 T med aircon fra år 2000 og kun
30,000 km på tælleren til under 200.000 lyder interessant.

Efter MIN mening kanon kvalitet, næsten helt ny bil, knap 200 hk og aircon
til under 200.000 kroner. Dét finder man ikke andre steder.

Desværre er jeg ikke forelsket i den - spørgsmålet er, om man bliver lykklig
i sådan et foruftsægteskab.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 22:08

On Thu, 4 Dec 2003 22:01:32 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Tænk - jeg mener, jeg tidligere har læst, hvorfra deres datamateriale
>stammer - men nu kan jeg ikke fiden det.

Okay - så ka' det jo være ................

>Jeg ved det ikke. Det begyndte på elektrogalvanisering i 1990 - mon de også
>begyndte på vandbaserede lakker..?

Dét var jo først i '90-erne -> spørg en Opelmand

>Ja, man skal passe på, når det kun er entusiaster, der udtaler sig.

Helt sikkert

>Jeg kan jo godt lide tanken om, at bilen "holder forevigt" - og derfor er
>jeg ikke sikker på, ar jeg tør snuppe en Alfa.

Jeg forstår simpelthen ikke sådan en udtalelse. Hvis du kigger dig
omkring, finder du da utroligt mange AR 75'ere i landskabet, ligesom
AR 33 bevares i stor stil.

>Det lyder nok helt grotesk - men jeg synes faktisk, at en Octavia 1,8 T
>med aircon fra år 2000 og kun 30,000 km på tælleren til under 200.000
>lyder interessant.

Ja, med dén holdning fra en motorinteresseret journalist bør du nok
ikke købe dig en Alfa.

>Efter MIN mening kanon kvalitet, næsten helt ny bil, knap 200 hk og aircon
>til under 200.000 kroner. Dét finder man ikke andre steder.

Nu gider jeg ikke ud i en større debat om dén Skoda, men hvis du havde
mulighed for at prøve en AR 75 turbo eller V6 ift. Skoda'en, var du
nok ikke efterfølgende i tvivl om, hvorledes en bil _kan_ komme til at
køre. Der er et stykke vej endnu for Skoda'en, IMO...

>Desværre er jeg ikke forelsket i den

I Skoda'en?

> spørgsmålet er, om man bliver lykklig i sådan et foruftsægteskab.

Næh

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 22:14

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg forstår simpelthen ikke sådan en udtalelse. Hvis du kigger dig
> omkring, finder du da utroligt mange AR 75'ere i landskabet, ligesom
> AR 33 bevares i stor stil.

Jep - men som mange andre tror jeg ikke, de kører i mange år som udpræget
problemfrie køretøjer.

> [...]

> nok ikke efterfølgende i tvivl om, hvorledes en bil _kan_ komme til at
> køre. Der er et stykke vej endnu for Skoda'en, IMO...

Du har sikkert ret - men så skal man leve med en ældgammel æske, der
sandsynligvis har langt, langt flere problemer end en næsten ny Octavia. Det
er kombinationen er performance, pris og alder, der gør tiluddet interessant
for mig.>

> I Skoda'en?

Ja, jeg er ikke forelsket i Skoda.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 22:16

On Thu, 4 Dec 2003 22:13:59 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>Du har sikkert ret - men så skal man leve med en ældgammel æske, der
>sandsynligvis har langt, langt flere problemer end en næsten ny Octavia.

En del af charmen :)

>Det er kombinationen er performance, pris og alder, der gør tiluddet interessant
>for mig.

Men hvor er drivers car feelingen? (gone with the wind, IMO)

>Ja, jeg er ikke forelsket i Skoda.

Så hold dig langt væk og prøv en Seat istedet...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 22:18

Mogens Knudsen wrote:

> Så hold dig langt væk og prøv en Seat istedet...

En Toledo er lækker...

--
Jan W Nielsen

Fra : Per Kristensen

Dato : 24-11-03 15:55

"Aslan" <cpoulsen@REMOVEemail.dk> wrote in message

> http://www.scantune.dk/ Galten vest for Århus
>
> Jyllandsposten 22/12 2002 - gengivet i Alfa Romeo Nyt 2/2003

Fandt den:

Elektronisk medvind

Af CARL J. BUUS og MOGENS THERKILDSEN

Vi kalder det populært for "chiptuning". Men det handler mere om at justere
en motor ind, så den yder sit bedste på alle områder. På en moderne bil kan
det klares med en ekstra elektronikboks, der ændrer på fabrikkens
gennemsnitsindstillinger, så det hele arbejder lidt bedre sammen.

Der var engang, da en dygtig mekaniker kunne hente de sidste 10 pct. af
bilens potentiale, uden at der var tale om en egentlig tuning. Men derimod
om en nøje justering af det bestående, hvor hjertet kunne være en dobbelt
Weber karburator eller noget i den retning.

Den tid er forbi - men de samme uudnyttede kræfter ligger dog stadig gemt
under motorhjelmen. Nu skal de blot findes med en computers hjælp.

Fabrikkerne går nemlig sjældent "lige til stregen", når de konstruerer
motorstyringer. De kniber lidt her og der, udmagrer benzintilførslen og
stiller tændingen, så man i gennemsnit får den bedst tænkelige økonomi og
den laveste emission. På den måde leveres en hel motorserie med de samme
indstillinger, som ikke nødvendigvis er udtryk for, hvad hver enkelt maskine
egentlig kan præstere af både kraft og miljøvenlighed, hvis de blev kælet
for hver især.

Det er de "skjulte" procenter, man kan gå på jagt efter, også i moderne,
elektronikstyrede motorer.

Der er to mål for den form for "tuning": Det vigtigste er at forøge
drejningsmomentet og eventuelt at flytte det nedad. Populært sagt - at
skaffe et hårdere tråd i pedalerne fra et lavere omdrejningstal. Det andet
er at få motoren til at yde sit maksimale, uden at det går ud over økonomi
og miljøvenlighed.

Den værdifulde sidegevinst - som dog ikke altid er en selvfølge - er, at
bilen efter optimeringen bliver mere komfortabel at køre - eftersom et bredt
fordelt drejningsmoment udjævner eventuelle kedelige huller og voldsomme
toppe i ydelsen.

Italiensk forsøgskanin
Vi forsøgte os med kuren på en Alfa Romeo 156 2,0 årgang 1998 med 80.000 km
på uret. En meget velkørende bil i standardtrim - men også med et
turboagtigt afsæt ved 3000 omdr. og en lidt astmatisk opførsel under 3000
omdr. - hvor man ligefrem kan mærke, at bilen får for lidt benzin. Det hul
og den top i ydelsen måtte gerne afløses af en mere glidende aflevering af
kræfterne og et bedre bundtræk.
Da vi ikke ville røre ved standardcomputeren, valgte vi en mild tuning med
en SMT6 boks eller Smart Tuner, der kan det hele, uden at man ødelægger den
oprindelige opsætning af systemerne.

Vi lod Per Mai, Scantune i Galten ved Århus, der forhandler Smart Tuner
boksen, udføre arbejdet. Det kræver dyb indsigt i alle motorens funktioner
og det elektroniske system for at justere motoren. Og sidst, men ikke
mindst: Et præcist rullefelt med det nødvendige tilbehør af elektronik og
skærme.

Med Smart Tuner er der mulighed for at justere tænding og blandingsforhold
mellem benzin og luft i tomgang, dellast og fuldlast, at justere on/off
funktionen i forhold til gasspjæld, omdrejninger, vacuum og motortemperatur,
at justere/kontrollere de elektronisk styrede variable knastaksler og at
flytte på omdrejningsbegrænseren. En sjov detalje: Det elektroniske
speedometer kan også korrigeres med teknikken, hvis der er fejlvisning.

Stadig original bil
En fordel ved metoden er, at bilens egen computer ikke ændres eller sættes
ud af spillet. Smart Tuneren er en slags hjælper for bilens egen
motorstyring. I praksis opsnapper boksen signalerne i bilens egen computer,
ændrer dem og sender dem videre. Boksen kan bare fjernes igen, hvorpå bilen
kører videre i fabrikstrim. Ligesom den kan afmonteres og tages med til den
næste bil - dog ikke uden at blive indstillet på ny.
Systemet kan monteres på alle benzindrevne biler og kan bruges til at løse
problemer med hakkerier og dårlig effekt eller benzinøkonomi, som ikke
umiddelbart kan løses via forhandlerens diagnosestik.

Hele operationen varede tre timer inklusive test af bilen på rullefelt før
monteringen, hvor alle værdier blev udskrevet fra skærmene og efter
tuningen, hvor sammenligningerne blev foretaget. Al justering af den nye
boks foretages, mens bilen kører på rullefeltet.

Monteringen er ret kompliceret, da man går ind i ledningsnettet, der
forbinder de elektroniske komponenter og kobler Smart Tuneren ind. Her skal
ejere med svage nerver holde sig væk.

Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til, hvad
ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne justeret
ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne.

Mere brugbar kraft
I 156eren blev der fyldt mærkbart mere ydelse i "hullet" under de 3000 omdr.
Så nu skal der ikke mere fuld pedal til, for at bilen kommer lidt friskt ud
af hullerne ved start fra stilstand. Mere væsentligt: Den er tydeligt mere
"blød" at køre i, fordi ydelsen leveres mere lineært og harmonisk.
Måleresultater for bilens præstationer viser ikke revolutionerende
forskelle - men dog klare forbedringer: Især er accelerationen 70-120 km/t.
i femte gear mærkbart kvikkere og overstået på 15,2 sek. - to sekunder
hurtigere end før. 0-100 km/t. på otte sek. rent er et halvt sekund bedre
end før.

Også en erfaren Alfaekspert mærker forskellen. Vi lod Arne Juel, Alfa Romeo
i Hovedgård, prøve bilen: »Der er tydelig forskel fra
standardindstillingerne. Bilen trækker klart hårdere i bunden og løber
friskere og mere villigt op i omdrejninger end normalt for en toliters
156'er.«

Målt på rullefeltet er motoren faktisk også blevet stærkere - i kurverne på
grafikken udtrykt i en forbedring af drejningsmomentet fra 187,6 Nm til
202,7 Nm, endda ved et lavere omdrejningstal. Samtidig er den maksimale
effekt steget fra 152,6 til 164,5 hk.

Resultatet blev opnået ved at øge benzintilførslen ved lavere omdrejninger
og i øvrigt justere blandingsforhold og tænding ind til det idelle - uden
overhovedet at overskride grænserne for emissioner.

Benzinøkonomien ligner foreløbig sig selv - om end vi godt er klar over, at
indgrebet vil koste mere, hvis kræfterne bruges tilsvarende meget. Modsat
burde bilen ved den sædvanlige normale køreform være optimalt økonomisk,
fordi det hele nu passer bedre sammen.

Prisen for den elektroniske opgradering med en SMT6 Smart Tuner boks
begynder ved 3300 kr. incl. moms og montering. I Alfaens tilfælde koster
kuren 4400 kr

Fra : Olesen

Dato : 24-11-03 16:54

"Per Kristensen" <pzk@spamsuck_crayon.dk> skrev i en meddelelse

> "Aslan" <cpoulsen@REMOVEemail.dk> wrote in message

> Fandt den:
>
> Elektronisk medvind

Hvordan påvirker de ekstra nm + HK det
måske i forvejen følsomme SeleSpeed gear ?

Fra : Leonard

Dato : 24-11-03 13:10

"Per Kristensen" <pzk@spamsuck_crayon.dk> wrote:

>Nogen der har nogle links til firmaer i DK der tilbyder dette?

Hvis du vil noget mere end bare standard så snak med Max Birkelund
http://www.birkelundbiler.dk/ i Vorbasse.
Han har kørt DTC i et par år med en Selespeed og har måttet
omprogrammere alt i den for at få den til køre som han ville have den.
Om ikke andet så har stor erfaring med den bil og computeren deri.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-03 16:36

Leonard wrote:

http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Hej Leonard

Jeg ved ikke, om det giver mening at skrive det her - eller om det bare er
"lam snak", som du ikke kan bruge til noget.

Jeg vil bare udtrykke min dybeste medfølelse over det, som overgik dig i
´94.

Klap på skulderen herfra - og med håb om at alle vil gå LANGT uden om bilen,
når sprutten er gået ind.

--
Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 24-11-03 17:08

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg ved ikke, om det giver mening at skrive det her - eller om det bare er
>"lam snak", som du ikke kan bruge til noget.

He, he, for de fleste er udtrykket 'lam' noget andet end for mig, jeg
plejer at sige:
- lam er ikke noget man spiser, det er noget jeg er

>Jeg vil bare udtrykke min dybeste medfølelse over det, som overgik dig i
>´94.

Tak.

>Klap på skulderen herfra - og med håb om at alle vil gå LANGT uden om bilen,
>når sprutten er gået ind.

Ja, og at alle tænker lidt over at de kan gøre en hel del selv for at
undgå eller begrænse ulykkens omfang.
Der skal jo som bekendt flere faktorer til at skabe en ulykke, en
spritbilist gør det ikke alene, og havde jeg været smart nok til at
tage sikkerhedsselen på, ville jeg have begrænset skadens omfang på
mig selv en hel del. Havde jeg ovenikøbet været klog nok til at
opfatte faren ved en anden trafikant på min vej og havde sat farten
ned efter det, tjah ...