Tilsætning til benzinen. - Virker
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-11-03 14:55

Min bil skal til 60.000 km eftersyn om et par uger.

Alfa 146. 1,6. På autoriseret værksted.

Jeg har inden snakket med værkføreren for at få et overslag over prisen.

Han fortalte at jeg bla. betaler for et stof de tilsætter benzinen for
at rense ventilerne.
(Jeg forstod at det var noget de gjorde i forb. med eftersynet. Jeg er
aldrig blevet foreslået at gøre det løbende. Og har aldrig betalt for
det før.)

Er det korrekt.? - At det har en god virkning på ventilerne.?
Eller er det kun for at tjene ekstra på godtroende kunder.??

Jeg fik ikke spurgt om mærke på stoffet o.l.

Hvad koster det.?
(Jeg fik ikke pris på det separat)

Mvh. Jørgen

Fra : Olesen

Dato : 23-11-03 15:20

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse
> Min bil skal til 60.000 km eftersyn om et par uger.
>
> Alfa 146. 1,6. På autoriseret værksted.

Du skal 1. og fremmest be ham om at checke/lytte
til knastforstilleren som er den motors svageste punkt mig bekendt.
Bilen må IKKE lyde rallende eller som en kølig diesel
ved koldstart. Sku' gerne dækkes af garantien..

> Jeg har inden snakket med værkføreren for at få et overslag over prisen.

Altid en god idê.

> [...]
> (Jeg forstod at det var noget de gjorde i forb. med eftersynet. Jeg er
> aldrig blevet foreslået at gøre det løbende. Og har aldrig betalt for

Burde du heller ikke gøre, medmindre
du fornemmer småproblemer.

> Er det korrekt.? - At det har en god virkning på ventilerne.?

Det er korrekt, der tilsættes små mængder rensende
additiv i benzinen, men test har også vist, kun gamle
og ikke-intelligente elektronikstyrede motorstyringssystemer....
kan ha' fordel af brugen. Men totalt set er det jo også
rensende for "i" biler.

> Eller er det kun for at tjene ekstra på godtroende kunder.??

Er også en del af showet, ja.

> Jeg fik ikke spurgt om mærke på stoffet o.l.

Bare det virker.

> Hvad koster det.?
> (Jeg fik ikke pris på det separat)

Jeg bruger Redex til Sierra'en hvilket
den vitterlig nyder godt af.
Jeg har ingen eftertænding når
der er et konstant skvæt i tanken.
En flaske i A-Z koster 49,- og rækker
til ...en hel del tankfulde...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-11-03 15:41

Olesen wrote:

> [...]
> Bilen må IKKE lyde rallende eller som en kølig diesel
> ved koldstart. Sku' gerne dækkes af garantien..

Tak for kommentarerne. Tør du gætte på hvad det koster.?

Netop lyden ved koldstart har jeg været opmærksom på.

Eller rettere sagt jeg blev det - da et firma der gav den
undervognsbehandling - Honda forhandler!! - fortalte mig om det. For 2-3
år siden.

Den har ellers - (godt 5 år gl.) været på jævnlig besøg hos
forhandleren. Uden at de selv har nævnt det. - Men de har sjældent haft
den med kold motor.

("Jævnlige besøg" men ikke pga. specielle problemer.)

Mvh. Jørgen

Fra : Olesen

Dato : 23-11-03 15:44

> Tak for kommentarerne. Tør du gætte på hvad det koster.?

Netop knastforstilleren mener jeg den gamle KUNNE ha'
kommet til at gi' mellem 4-6000,- for..men ej HELT sikker..

> Netop lyden ved koldstart har jeg været opmærksom på.

Ja. Efter den gamles Alfa 146 fik fixet dêt, lød den som
en gennemvarm motor ved koldstart.

> Eller rettere sagt jeg blev det - da et firma der gav den
> undervognsbehandling - Honda forhandler!! - fortalte mig om det. For 2-3
> år siden.

2-3 år siden ? Uha...var den ikke under garanti dengang så ?

> Den har ellers - (godt 5 år gl.) været på jævnlig besøg hos
> forhandleren. Uden at de selv har nævnt det. - Men de har sjældent haft
> den med kold motor.

De burde være opmærksomme, men hvis ikke
de har kunnet høre det, pga. de altid har en lunken
motor og ikke har haft den natten over til "lydprøve"
dagen efter, så er de nok lovligt undskyldt, selvom
de burde kende problemet.

> ("Jævnlige besøg" men ikke pga. specielle problemer.)

fair nok at nævne det.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-11-03 17:49

Olesen wrote:
> "Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

> Netop knastforstilleren mener jeg den gamle KUNNE ha'
> kommet til at gi' mellem 4-6000,- for..men ej HELT sikker..

Nej.. Ikke den. Men vædsken der tilsættes benzinen.!!

Pr. liter eller pr. behandling.

Mvh. Jørgen

Fra : Olesen

Dato : 23-11-03 18:10

> Nej.. Ikke den. Men vædsken der tilsættes benzinen.!!
>
> Pr. liter eller pr. behandling.

Orh..ca. 49,- på en god dag i A-z varehuset.
Pr. behandling må så siges at være
en engangsforestilling â 49,-.

Jeg bruger det dog jævnligt, dvs
når jeg kommer forbi og får det købt.

Fra : John Sahl

Dato : 23-11-03 15:46

Olesen wrote:
> Du skal 1. og fremmest be ham om at checke/lytte

Lidt OT, men jeg vil gerne rose dig for den sidste lange tids
indlæg, det er dejligt at se den "ro" der er faldet over dig og
din skrivestil!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Olesen

Dato : 23-11-03 15:49

> Lidt OT, men jeg vil gerne rose dig for den sidste lange tids
> indlæg, det er dejligt at se den "ro" der er faldet over dig og
> din skrivestil!

...medicinen har langt om længe begyndt at virke..hehe ...men ta' ikke
fejl.

Fra : John Sahl

Dato : 23-11-03 16:17

Olesen wrote:
> ..medicinen har langt om længe begyndt at virke..hehe ...men ta' ikke
> fejl.

Hehe, gør jeg skam heller ikke! ;c)