SDI - HDI - TDI
Fra : Jeppe Højholt

Dato : 22-11-03 17:49

Er ved at undersøge mulighederne for en ny dieselbil til ca. 170.000 kr. Jeg
har fundet tre muligheder:

- Peugeot 206 1,4 HDI 70 Hk

- Skoda Fabia Comfort 1,9 SDI 64 Hk

- Skoda Fabia Comfort 1,4 TDI 75 Hk (ca. 12.000 dyrere end SDI)

Som førstegangskøber er jeg meget i tvivl, hvilken af disse modeller der er
mest interessant. Dette skyldes ikke mindst, at jeg ikke har kendskab til
fordele og ulemper ved de forskellige typer af diesel-motorer. Hvad er
forskellen på SDI, HDI og TDI? Håber der er hjælp at hente.

Bedste hilsner,
Jeppe

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 22-11-03 17:54

"Jeppe Højholt" <hoejholt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er ved at undersøge mulighederne for en ny dieselbil til ca. 170.000 kr.
Jeg
> har fundet tre muligheder:
>
> - Peugeot 206 1,4 HDI 70 Hk
turbo diesel, nyeste aftapning, kvik økonomisk

> - Skoda Fabia Comfort 1,9 SDI 64 Hk
ikke turbo, gammel konstruktion motor, rimelig økonomisk, men ikke specielt
hurtig

> - Skoda Fabia Comfort 1,4 TDI 75 Hk (ca. 12.000 dyrere end SDI)
stort set ligesom peugeot 1.4 hdi

generelt siges der at vw diesel motorere skulle være mere økonomisk end de
franske, men det afhænger vist i lige så høj grad i højre fod

men en ting er sikkert, prøv dem alle, og så er du garanteret blevet klogere
på hvilken en der er din nye bil

Held og lykke med det.

MVh Kim Lehmann Poulsen

Fra : ThomasS

Dato : 24-11-03 12:00

Kim Lehmann Poulsen wrote:

> stort set ligesom peugeot 1.4 hdi

Hvis kun en tre benet sag... Men trækker godt og meget økomomisk!

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-11-03 12:54

Jeppe Højholt wrote:

> [...]
>
> - Peugeot 206 1,4 HDI 70 Hk
>
> - Skoda Fabia Comfort 1,9 SDI 64 Hk
>
> - Skoda Fabia Comfort 1,4 TDI 75 Hk (ca. 12.000 dyrere end SDI)

I nyeste nummer af "Auto motor sport" tester de Punto, C3, Corsa og Polo i
de små diesel-udgaver mod hinanden.

Rent motormæssigt vinder C3'ens diesel (1.4 HDI som i Peug) i Laufkultur,
mens Poloens TDI vinder over HDI'en i stort set alle andre discipliner,
incl elasticitet, jævn effektkurve, skifte-præcision, valg af gearing
osv.osv.

Den eneste der får flere point rent motormæssigt er Punto'ens 1.3liters JTD.
Det er faktisk samme motor som i 1.3CTDi corsa, men Punto'ens bruger lidt
mindre diesel, sikkert pga lavere vægt på bilen.

Hvis du ikke har testkørt en Punto, så prøv lige den en gang. Selvom man
måske ikke kan li Fiat, så syntes jeg personligt de har fået skruet en
rigtig fin lille motor sammen.

Sammenlagt er Poloen testvinder, skarpt efterfulgt at Corsa'en.

--
/Rune

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 13:07

On Sun, 23 Nov 2003 12:53:32 +0100, Rune Larsen
<rune(DOT)larsen@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>Hvis du ikke har testkørt en Punto, så prøv lige den en gang. Selvom man
>måske ikke kan li Fiat, så syntes jeg personligt de har fået skruet en

Jeg ka' godt li' Fiat og testede derfor Punto mod nogle af de andre på
markedet, da min nabo skulle ha' ny bil. Det endte med en P206 1.4
HDI, og dén er han ret glad for.

/Mogens

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-11-03 15:09

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg ka' godt li' Fiat og testede derfor Punto mod nogle af de andre på
> markedet, da min nabo skulle ha' ny bil. Det endte med en P206 1.4
> HDI, og dén er han ret glad for.

Hvorfor, om man må spørge?
For mig tæller det klart at Peugeot har væsentligt bedre "rygte" end Fiat,
og at værditabet nok derfor er mindre.
Til gengæld syntes jeg at jeg sidder bedre i Fiat'en, og at den rent faktisk
osse kører bedre.

--
/Rune

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 15:15

On Sun, 23 Nov 2003 15:08:47 +0100, Rune Larsen
> [...]

>og at værditabet nok derfor er mindre.
>Til gengæld syntes jeg at jeg sidder bedre i Fiat'en, og at den rent faktisk

Jeg har ikke noget som sådan at udsætte på Fiat'en, men efter vores
testrunde, der også talte Yaris, var vi rørende enige om, at P206 HDI
var bilen.

Selve forløbet ligger noget tid tilbage (1½ år), så jeg husker ikke
præcis årsagen. Vi gik ret seriøst til værks (han havde en Fiat Bravo
inden)

/Mogens

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-11-03 22:27

Mogens Knudsen wrote:

> Selve forløbet ligger noget tid tilbage (1½ år), så jeg husker ikke
> præcis årsagen. Vi gik ret seriøst til værks (han havde en Fiat Bravo
> inden)

Så ka 1.3 JTD'eren jo af goe grunde ikke ha været med i "testen"
Hvis man overvejer de små diesel-biler mener jeg bestemt man bør prøve den.

--
/Rune

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 22:39

On Sun, 23 Nov 2003 22:26:45 +0100, Rune Larsen
<rune(DOT)larsen@tiscali.dk> wrote:

>Så ka 1.3 JTD'eren jo af goe grunde ikke ha været med i "testen"

Okay - jeg kan ha' misforstået noget. Da vi var på rundtur, havde Fiat
lige lanceret en JTD -> det var dén vi prøvede...

/Mogens