Max tid på montering af karburator?
Fra : NIL

Dato : 22-11-03 12:58

Hej Gruppe

Hvor lang tid skal (må) en mekaniker bruge for at montere en original
karburator på en Toyota Corolla m. 4A-F motor?

Hilsen
NIL

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-11-03 13:15

On Sat, 22 Nov 2003 12:57:43 +0100, "NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote:

>Hej Gruppe
>
>Hvor lang tid skal (må) en mekaniker bruge for at montere en original
>karburator på en Toyota Corolla m. 4A-F motor?
Kun monterer, elller skal han også justerer ?

/Hans

Fra : Morten Larsen

Dato : 22-11-03 13:37

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Hvor lang tid skal (må) en mekaniker bruge for at montere en original
> karburator på en Toyota Corolla m. 4A-F motor?

Hej

Montere ? skal han også afmontere noget andet først ? og hvad ?
Skal han have bilen til at køre bagefter ? fortæl

Morten

Fra : NIL

Dato : 22-11-03 13:53

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Montere ? skal han også afmontere noget andet først ? og hvad ?
> Skal han have bilen til at køre bagefter ? fortæl

Hej...

Jo, mekanikeren skal afmontere den gamle karburator (samme slags) og montere
den 'nye'. Dvs. den er altså ikke helt ny, men bedre end den gamle, som er
temmelig slidt. Den 'nye' karburator skulle være helt ok, idet den er
snuppet fra en motor som 'døde' af helt andre årsager - så der skulle ikke
være noget særligt at justere...

mvh.
NIL

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-03 14:17

NIL wrote:
> - så der skulle ikke være noget særligt at justere...

Det lyder ærlig talt ikke som om det er noget du ved noget om.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 22-11-03 14:50

> [...]
> temmelig slidt. Den 'nye' karburator skulle være helt ok, idet den er
> snuppet fra en motor som 'døde' af helt andre årsager - så der skulle ikke

Jamen så må man sige at der er tale om at
skifte en karburator - til een magen til ok.

Jeg vil da godt gøre det på en time, hvis jeg
har nye pakninger til rådighed - nu er det vel heller
ikke en hastighedstest vel ? for så gør jeg det på en 1/2 time, med
resultat derefter.

Justering af den, er en anden sag. Du skal ikke regne med at den bare
spinder som en mis, fordi den har siddet på en motor magen til. Det er
derfor der er lavet mulighed for justering - nemlig fordi ingen "ens"
motorer er
ens. Der er mange forskellighedder, selv på fabriksnye motorer.

Dog vil jeg sige, at de 2 skruer der er til rådighed, vil man med en
co-måler
og en omdrejningstæller, nok kunne justere på 10 min.

Hvis man ikke kan justere det ind, er det ikke mekanikerens fejl (med mindre
han er et fæ)
men nok et problem et andet sted. Feks. Krumtaps udluftning, vcv-ventil,
skod-hugger-karburator.
slidt motor osv. osv.

Hvem har dømt den gamle karburator dårlig ? den samme makaniker ?
Normalt holder den slags (4A-F) "evigt" hvad er det for en bil Corolla
AE80/90/ ?

Hvis du kun spørger for at få en ide om tiden, så kan du regne med
mit bud, men ikke at bilen kører ordentligt bagefter, hvis der er andre
fejl.
Hvis du sender den til en mek. så sig "skift den, juster den så godt du
kan - slut"
Så passer min tid fint. Resten er en anden sag

Morten

Fra : NIL

Dato : 22-11-03 16:09

> [...]
> kan - slut"
> Så passer min tid fint. Resten er en anden sag

Hej alle...

Jeg kan nok høre at mit spørgsmål har sat jer i gang..!

Det er bestemt ikke nogen hastighedstest! Sagen er, at den karburator jeg
kører med i øjeblikket er ret slidt. Det ytrer sig bl.a ved, at bilen kører
i små 'ryk' når der kun lige gives gas. Og der er et temmelig stort 'dødt
punkt' under almindelig kørsel. Det er i øvrigt, så vidt jeg er orienteret,
én af de eneste 'ulemper' ved denne model (Corolla XL Sedan, 1.6 / AE92).
Karburatoren bliver simpelthen slidt. Bilen har kørt ca. 260.000 km.
Og nej...det er ikke min mekaniker der har dødsdømt den gamle karburator!
Det har jeg selv, efter at have rådført mig mange steder angående dette
karburatorproblem. Det er lige efter bogen!
En go' bekendt, hvis kone glemte at fylde vand på kølesystemet, ødelagde den
motor hvorfra den nye karburator er taget. Angiveligt skulle den ikke lide
af de samme skavanker som min egen karburator gør. Jeg kan oplyse, at min
motor i øvrigt går helt upåklageligt - bruger ikke olie (andet end dét den
skal) og har sandsynligvis mange kilometer i sig endnu! Og nul rust i
karosseriet - utroligt men sandt!
Men den karburator har irriteret mig længe. Og nu vil jeg have den monteret.
Der er dog så mange slanger og andet sjov, at jeg ikke tør binde an med det
selv.
(Jeg er heller ikke den store hjemmemekaniker). For ikke at blive 'snydt' af
en mekaniker som skal 'bruge' 6 timer på at udføre opgaven, har jeg derfor
prøvet at forhøre mig i denne gruppe.
Jeg er godt klar over, at ikke to motorer er h e l t ens, så en smule
justering skal der nok til. Men det behøver vel ikke at være på et
Toyotaværksted!? Jeg har overvejet at blruge min lille lokale mekaniker på
Østerbro i København. [Kender nogen hér en absolut anbefalelsesværdig
mekaniker i dette område?].

Med venlig hilsen
NIL

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 22-11-03 18:17

> [...]
orienteret,
> én af de eneste 'ulemper' ved denne model (Corolla XL Sedan, 1.6 / AE92).

Du er sikker på det er kaburatoren ? og ikke noget tændrør eller noget andet
tændinghalløjsa ?

det er ikke lige kaburatoren der plejer at give op som også andre har nævnt
i denne tråd.

virker chookeren som den skal ? ved koldstart ?

det er da nærmere her man normalt kan mærke det når en kaburator ikke er
videre god mere.

Jeg har haft en corolla 1.6 fra 86, skal så ikke kunne sige om det er samme
kaburator, da motoren i denne bil er en 4A motor (8v)

men den havde kørt 270.000 km da jeg solgte den og der var ikke nogen
problemer med kaburatoren overhovedet, heller ikke i min kammerats som har
kørt 340.000 km.

held og lykke med fejlsøgningen.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : NIL

Dato : 22-11-03 19:00

"Kim Lehmann Poulsen" <klpFJERNDETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men den havde kørt 270.000 km da jeg solgte den og der var ikke nogen
> problemer med kaburatoren overhovedet, heller ikke i min kammerats som har

Hej Kim...
Alt det elektriske er ok. Friske tændrør, nye tændkabler, strømfordeler
incl. rotor. Og det hele er tørt og fint.
Bilen starter altid første gang. Og automatchokeren virker... så godt som
sådan nogle nu gør! ;-o

Det skal siges, at den fornemmelse af ryk, som mest finder lige på grænsen
mellem påløb og meget svag acceleration, er mest
udtalt når motoren er godt gennemvarm...hvis det ellers betyder noget?
Vedr. det store 'døde punkt' som jeg tidligere fortalte om: Under alm.
acceleration lander man let lige i det døde punkt, og derfor accelererer jeg
som regel lidt kraftigere end jeg egentlig ville for at nå over det døde
punkt. Og så er der ingen problemer...

mvh.
NIL

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 22-11-03 20:13

> [...]
jeg
> som regel lidt kraftigere end jeg egentlig ville for at nå over det døde

Kan også være andre ting som f.eks en tændspole som synger på det sidste,
noget krumtapudluftning. Men umidelbart kan det da sagtens være din Karbu
som er slidt lyder bare mærkeligt på en Corolla de plejer at gå i evigheder,
prøv at tage dine dyser ud og få dem renset det kunne godt lyde lidt som om
det var dem. MEN det er svært for ikke at sige umuligt uden at se bilen.

Fra : BS

Dato : 23-11-03 10:05

> [...]
> temmelig slidt. Den 'nye' karburator skulle være helt ok, idet den er
> snuppet fra en motor som 'døde' af helt andre årsager - så der skulle ikke

En "fornuftig mekaniker piller også lige din nye kab. fra hinanden og renser
den, inden han monterer, justerer den og sender dig på landevejen.
Mit bud. - 2 timer for sådan en operation inkl. prøvekørsel.....
mvh BS