> > Nogle kunne måske smide et link
> > til et stykke papir, hvor evt. effekt
> > ændring er mærkbar og beviseligt.
>
> Hvis man som heæt almindelig bilejer køber et KN for at få mere effekt
> bliver man snydt - det er bevist 250 gange af alverdens organisationer -
> herunder også FDM i Danmark.
Det vil jeg gerne anfægte (lidt), jeg har altid kørt med K&N filtre på mine
biler.
Og jeg har sandeligt også fået dem rullet ifbm udskiftning. Dvs rullet med
org. filter og umiddelbart derefter med K&N filter.
Jeg har følgenden resultater:
Citroën AX GT, kan ikke finde udskriften men kan huske at det gav 3 Hk på
toppen.
Citroën ZX Volcane, stigende effekt fra ca 3.000 omdr op til + 7 Hk på
toppen.
Citroën ZX 16V cirka samme møster som Volcane men dog kun 4 Hk på toppen.
Volkswagen Golf III GTI Edition: 0/1 Hk, men det gav helt klart bilen en
anden lyd !!!
Volkswagen Golf IV GTI 1,8T: 0 Hk. Men jeg kan tydeligt mærke forskel på
hvor hurtigt den opbyggede ladetrykket med org. og K&N luftfilteret, den
virkede lidt træg når man satte det org. luftfilter i forskellen var
tydeligt mærkbar.
Volkswagen Bora V5: ikke målt med org. men jeg formoder at det har givet 0
Hk.
Så det siger måske mere om forskellen på de orginale filtre.
Prøv at sætte munden til et K&N filter og sug - stort set ingen modstand
igennem filteret.
Prøv derefter at suge i et org X papirfilter - mærk forskellen - den er der,
uden tvivl. Det betyder dog ikke flere Hk i alle tilfælde.
Jeg har aldrig kunnet konstatere nogen mærkbar forbedring på bensin økonomi.
Så jeg vil gerne tilslutte mig holdningen om at det ikke er pengene værd at
skifte til et 500 kr. luftfilter, man kan ikke i bilens levetid tjene
pengene ind igen.
Men jeg har dog været så heldig at mit nuværende luftfilter har passet på de
tre sidste biler jeg har haft, så nu er der da lidt øknomi i det da jeg har
sparet mindst 4 luftfilter skift.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk