"Jonas R." <corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:bpgc19$p0s$1@sunsite.dk...
> Ja kunne egenligt godt tænke mig at vide hvad der er mest præsist?
>
> Jonas
>
Det kommer jo an på så meget.
Men det er min opfattelse at de fleste efterhånden har styr på deres
rullefelt, i gamle dage var der store udsving.
For nogle år siden blev jeg "undercover" sendt ud af en a mine bekendte (som
er rallykører) for at teste rullefelter, i det at han mente der var for
store udsving. En påstod at de kunne lave over 200 hk på en motor og andre
kunne kun få den samme type motor til at give 185 hk med stort set den samme
tunings indsats.
Anyway, min gamle Golf III GTI skulle jo have 115 Hk - den var lettere tunet
med KN filter / ændret luftindtag og udstødning.
Og resultatet svingede mellem 116 og 132 hk (svjh). Det lyder jo godt at ens
motor har 17 Hk mere end den skulle have, nok for godt.
Men nu er der lige som kommet lidt mere styr på det, specielt efter at der
er kommet en ordning med DTI som kører rundt og kalibrer og tester de
rullefelter der er tilmeldt ordningen. (De bruger i øvrigt en voldtunet BMW
32x til formålet, ejet og ombygget af en af fartstrup gutterne.)
Jeg har fået lavet to målinger på min nuværende Bora hhv 169 og 178 Hk, jeg
tilskrive en del af forskellen at den første måling var med 95 oktan og min
motor egentligt er beregnet til 98 oktan. En del af formålet med den anden
rulning var netop at se om der var forskel på 95 / 98 oktan.
Målingerne blev foretaget ved RH motorsport og FDM testcenter.
Bilen skal have 170 Hk.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk