"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message news:<3fae4661$0$27364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> "Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f581202.0311090437.7455042d@posting.google.com...
>
> > Elektronik er svaret. De seriøse dragracefolk, det er jo der NOS er
> > mest anvendt, bruger en box som flytter tændingen tilbage når der
> > lukkes op for gassen.
www.msdignition.com har dem f.eks.i forskellige
> > varianter. Kik efter "timing controls" og "retard".
>
> OK tak.
>
> Hvordan er standardbiler så stillet mht den enorme
> varmeudvikling NOS frembringer ?
>
> SKAL der bruges 'nos-komatible' stumper eks.
> eller tar' civilbefolkningen chancen ?
Belastning og varmeudviklig er vel ikke anderledes end hvis man lavede
de samme hestekræfter på normalvis. Op til en vis grænse kan standard
stumper holde, der efter begynder det at kræve nye dele. Det plejer
tit at være smedestempler som det første. Jeg kender da nogle der har
brugt 300HK sæt på amerikanske biler uden specielle problemer, udover
hjulspind. Efekten kommer jo på en gang.