Problemer med XT600 fra 87
Fra : Lars Ebdrup

Dato : 16-04-01 09:58

Hej
Jeg har en XT600 som opfører sig en anelse træls!! Motoren starter og går
fint I KOLD TILSTAND, men når den bliver varm har den svært ved at tage
gassen, hvis man pludselig vrider på håndtaget. Faktisk kan en hurtigt vrid
på rullen ved lave omdrejninger, få motoren til at sætte helt ud!!. Alle
dyser i karboratoren er de originale, luftfilter er OK, tændingstidpunkt er
OK. Tændrør nyt. Når den er varm har den iøvrigt svært ved at komme over
5000 omdrejninger, uden at lave masser af udsættere. Er der nogen der har
nogle forslag???
MVH
Lars

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 16-04-01 10:29

Primært lyder det som en alt for tynd blandning - dvs. at du skal have
renset karburatorerne. Du burde derfor kunne køre bedre med en choker på
når den er varm - hvordan går det hvis du fedter lidt med chokeren?

Tænder den jævnt på alle cylindre? (Nej - den er jo én cylindret)

Alternativt kan den tage falsk luft når den bliver varm - muligvis fejl
i toppakning el. indsugningsmanifolden mv.

Mvh.
   Nicolai Hanssing
   Lyngby

Fra : Armand

Dato : 16-04-01 14:38

Lars Ebdrup <lebdrup@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
ud!!.
> Når den er varm har den iøvrigt svært ved at komme over 5000
> omdrejninger, uden at lave masser af udsættere.

I går cykledes forårsklassikeren "Paris - Rubaix", og med frygt for
atter at skulle flames for arrogance, vil jeg tro at dine symptomer
skyldes den
danske motorcykel-forårsklassiker: Kondensvand i karburatoren!

Alle de nævnte situationer er ved tung gashånd hvor en begyndende
vand-opbygning i svømmerhuset vil blive suget op og blokerer hoved-dysen
(en vanddråbe i bensin er fed som en klump silikone!).
Kan det passe at du forinden at problemet meldte sig har været på
reservetank!? I tanken kondenseres der med tiden (og ofte i løbet af
vinterens opstaldning) vand i tanken. Dette lægger sig p.g.a. vægtfylden
nederst i tanken og lukkes derefter ned i svømmerhuset når man ved
førstkommende lejlighed åbner for reservetanken, som i princippet blot
er at bensinhanen suger helt nede i tankens bund!

Prøv det simple job at løsne bundskruen på XT 600-karburatorernes
fælles svømmerhus og få alt indhold skyllet ud.
For Ahaa-oplevelsens(TM) skyld kan du ved hjælp af en (den monterede?)
slange tappe indholdet over i et rent syltetøjsglas (der IKKE må gå til
genbrug bagefter!) og med egne øjne se den fede vandklump der måtte
forekomme!

ER der vand, vil det være klogt at give modellen en solid gang
karburatorsprit ved førstkommende optankning, således at en rest af
kondensvand bliver opløst og ikke ligger på lur i bunden til næste gang
at du kommer på "reserve"!
Er der ingen vand; men en masse snavs, kan dette godt have været årsagen
istedet, hvilket du snarligt finder ud af ved efterfølgende opstart!

På DMC's hjemmeside er der under siden: "FAQ", en grundig gennemgang af
proceduren ved vinteropstaldning, og herunder en nøje forklaring af
kondens-problematikken!
Læs evt denne, samt tag om nødvendigt ved lære til næste vinters
opstaldning!

Link:
www.dmc-org.dk -> faq-"knappen" findes ude i venstre side!

--
Armand.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 16-04-01 15:55

Armand skrev i meddelelsen <9besgp$2m4d$4@news.cybercity.dk>...

> [...]
>kondens-problematikken!
>Læs evt denne, samt tag om nødvendigt ved lære til næste vinters

Men uanset alle Armand's fremragende forslag vedr. karburatoris,
så er konklutionen (efter min mening) at din motor kører for magert
(får for lidt benzin i forhold til luft) når den er blevet varm.
Prøv evt. at aktivere chokeren når du har problemet. Forsvinder problemet
er det karbureringen, forsvinder det ikke, er det med al sansynlighed
karburatoris.
(Det kan choker-trix'et nemlig ikke kurrere)

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-04-01 19:33

Peter Sindrup wrote:

> [...]
-klip-
> Men uanset alle Armand's fremragende forslag vedr. karburatoris,

Du har misforstået noget Karburatoris forkommer jo når kondensvandet
fryser i karburatoren, og det er jo ikke det samme som når der 'bare' er
vand i karburatoren. Grunden til at der skal bruges karburatorsprit når der
er vand i karburator/tank, er at det får vandet til at blande sig med
benzinen, så motoren kan sluge det.

> så er konklutionen (efter min mening) at din motor kører for magert

Jamen, hvordan kan det være når den hele tiden har kørt med samme dyse?
Vand i karburatoren kan godt give samme symptomer, og kan ofte også
afjælpes med chokeren for en stund.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-01 21:35

On Mon, 16 Apr 2001 20:32:32 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

Hej Gutter.

Jeg ville nu følge Armands foreslag og dræne karburatorene for vand
før noget andet.
Ellers risikerer man at lande i det rene "symptombehandling".
Som koriosum til dette vil jeg lige nævne, at en af de vigtige ting
der foretages på små flyvemaskiner før hvert take off, er at dræne
tankene for vand.
Netop for at undgå problemer med is i karburatorene..

Der er væsenlig forskel på vand i karburatoren og direkte
karburatoris.
Vandet i svømmerhuset opfører sig som Armand beskriver, og kan desuden
fryse til is i svømmerhuset eller selve hoveddyssen.
Hvis det fryser i svømmeren og der er nok af det kan det resultere i
at nåledyssen ikke åbner/åbner helt = for lidt eller nul benzin.
Karburatoris i al almindelighed opstår ved temperaturer lige over
frysepunktet (2-5 grader) og hvor luften samtidig har at relativt højt
fugtindhold.
Pga. den høje lufthastighed i karburatorens venturyrør falder
temperaturen så meget at luftens fugtindhold fryser til is omkring
strålerøret.
Symptom: Motoren mister langsomt både trækkraft og omdrejninger.
10 min. stilstand plejer at løse noget op for det igen - isen smelter,
men når kørslen genoptages går der ikke lang tid før den er gal igen.

Karburatorsprit binder vandet og er med til at forhindre at vandet i
svømmeren fryser, samt at vandet i "ufortyndet" form skal passere
hoveddyssen.
Det vil også i nogen grad forhindre isdannelse på strålerøret, men
ikke helt.
Af samme årsag havde de fleste madkasser med karburatormotorer
indsugningen udformet således at de om vinteren kunne trække opvarmet
luft ind gennem en kappe omkring udblæsningen - netop for at forhindre
is i karburatoren.
MC'er har mig bekendt ikke noget lignende

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Søren L Hansen

Dato : 17-04-01 14:40

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> wrote in article
<3adb4803.40646196@149.212.63.99>...
> [...]
> is i karburatoren.
> MC'er har mig bekendt ikke noget lignende

Ih jo næsten da, f.eks. en Yam DT125R har opvarmet karburator. Der går
slanger til og fra med kølevand. Det skulle mest være for at sikre en jævn
temperatur.
--
Søren

Fra : Armand

Dato : 16-04-01 23:03

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
vandet til
> at blande sig med benzinen, så motoren kan sluge det.

Jup! Og alligevel:
Det var ikke karburatoris at jeg skrev om; men som Jes rigtigtnok
skriver: Alene vand i bensinen (=en tyktflydende silikonelignende klump
der med lethed stopper en dyse)!
Almindeligt forekommende karburatoris er ikke når sådant vand fryser! I
så fald ville det jo være en fordel at vand i bunden af svømmerhuset
fryser fast istedet for at kunne suges op og blokere en dyse.
Karburatoris forekommer oftest lige over frysepunktet og er når
vandindhold i luften p.g.a. undertrykket i karburatorens venturi
kondenserer sig som rim og derved blokerer de brændstof-inlets der er i
venturi-området.
Et spritindhold i brændstoffet vil kunne skylle sådant rim væk allerede
fra når de første antydninger viser sig!

> Jamen, hvordan kan det være når den hele tiden har kørt med samme
> dyse?
> Vand i karburatoren kan godt give samme symptomer, og kan ofte også
> afjælpes med chokeren for en stund.

Min vurdering er ikke entydig, ligesom jeg selv også omtaler muligheden
for skidt istedet for vand. Men:
a) Kondensvand-i-karburatoren-efter-forårets-første-brug-af-reservetank
ER et generelt problem på denne årstid!
b) Problemet lyder som pludseligt opstået, hvorfor "reservetanks-brug ->
vand i svømmerhus" -syntaksen mere sandsynlig i mine øjne end en længe
eksisterende fejl á mager dysning!
c) Vatne lyder som høj-kompetent omkring XT'eres karburatorer, hvorved
jeg anerkender alle de af ham nævnte muligheder; men en
svømmerhus-udtømning er en simpel sag at overstå en mistanke om vand
på -
Inden at man begynder at adskille hele karburatoren og indkøbe
reservedele
én masse!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-01 16:12

Armand wrote:

> [...]
> der med lethed stopper en dyse)!
> Almindeligt forekommende karburatoris er ikke når sådant vand fryser!

Okay, det vidste jeg ikke lige Tak fordi du lige bragte det på plads

Fra : vatne

Dato : 16-04-01 19:53

Hej Lars.....
Jeg er ejer af en XT550, hvor karborerings problemer også har fulgt mig,
(eller den).

Det kunne sagtens lyde som falsk luft. Min MC "trak luft" ved indsugnings
studserne, fra topstykke til karborator. Tag karberne af, og afmonter begge
studse : Check de indvendige O-ringe i studserne og check for revner. Check
også at Karberne er ordenligt fastgjort i studserne.

Din XTer har jo 2 karbs : en primær og en sekundær. Og på 87 moddellen,
styres sekundær karb., med en lille vaccuum dims af gummi. Den sidder bag et
lille rundt dæksel. Skift evt. denne. Mange Xt og Tenere ejere har haft
problemer med denne. Check også evt. slanger der går imellem de to karbs.,
for revner og utætheder.

Andre ting kunne være :
* Forkert svømmerstands højde
* Utæt og defekt oring ved hovedyse (dysen sidder i et "hus" og der er på de
fleste XTer en lille o-ring
* Slidt klokke i sekundær karborator
* Check farve og sodning på tændrør
* OG til sidst : Hvad med CDI tændnings boksen. Hvis denne box er defekt,
opfører MCen sig totalt underligt. Mange har ligget søvnløs om natten (inkl.
mig) og vendt og drejet problemerne ang. utadig motorgang. Ofte tror man det
er karborering, men CDI boksen kan sagtens virke når motoren er kold, og
derefter kamme helt over, når motor og andet er opvarmet.... Lån evt. en CDI
box af en du kender med en XTer fra 87.

Mange hilsner
Lars Vatne
Medlem af Dansk Off-Road MC Klub ( www.dormck.dk )

Fra : Armand

Dato : 16-04-01 22:58

vatne <vatne@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> studse : Check de indvendige O-ringe i studserne og check for revner.
> Check også at Karberne er ordenligt fastgjort i studserne.

Adskillese er unødvendigt!
D.F.M.'s ultimative værktøj til erkendelse af "falsk luft" er at sprøjte
start-spray omkring karburator og stutse imens at motoren står i
tomgang:
I tilfælde af en utæthed sniffer motoren startspray herigennem og vil
følgende stige i tomgang!!

--
Armand.

Fra : Jonas Holt

Dato : 17-04-01 09:51

> [...]
> tomgang:
> I tilfælde af en utæthed sniffer motoren startspray herigennem og vil

Hvad gør den arme mand når nu hans XT'er ikke kan gå i tomgang?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Armand

Dato : 17-04-01 21:13

Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en

> Hvad gør den arme mand når nu hans XT'er ikke kan gå i tomgang?

Høj tomgang, eller fast højt omdrejningstal er lige så godt!
Formålet er jo blot at kune registrere en omdrejnings-stigning hvis der
sniffes af startsprayen!

--
Armand.