/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
yam dt125r
Fra : Martin Faulkner


Dato : 21-11-03 22:32

Jeg har et yamaha dtr125, når jeg giver den godt med gas, op med 6000omdr,
så hakker den og vil ikke vider, dvs at den power ventil ikke kan kom igang.
Jeg har skiftede tændrøret, renset carben, men det bliver ikke bedre. Hidtil
har den kørt fint uden ændringer!
Maskinen er kun brugt til vildt offroad/Trial og noget der ligner Cross, dvs
den er kørt meget hårdt.
Køblingen er Skiftede 2 gang, på 2år.
Hvad mere kan jeg gøre; for at den køre ordentlig igen?
Martin F



 
 
Jan Meyer (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan Meyer


Dato : 22-11-03 00:11


"Martin Faulkner" <familyfaulkner@tdc-broadband.dk> wrote in message
news:3fbe8478$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har et yamaha dtr125, når jeg giver den godt med gas, op med 6000omdr,
> så hakker den og vil ikke vider, dvs at den power ventil ikke kan kom
igang..

Har du undersøgt om Power valven kører rundt når du sætter den til tænding?
kan normalt nemt høres


Mvh.Jan


>



Wheeler (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Wheeler


Dato : 22-11-03 13:21


Jan Meyer skrev i meddelelsen .
>
>Har du undersøgt om Power valven kører rundt når du sætter den til tænding?
>kan normalt nemt høres
>
[KLIP]

Det er alene Ypvs-motoren du hører dreje rundt - om ventilen følger med
kræver at du fjerner YPVS-dækslet og inspicere alternativt føler efter med
fingeren oppe i "udstødningsporten"

Har du renset med trykluft - på min TDR er det problem du beskriver noget
jeg oplever et par gange om året (skyldes fugt/skidt i karb/benz.)

Wheeler

VFR 750F
TRD 125R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler



Armand (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-11-03 15:16


"Wheeler" <bernhard_wheelerx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:owIvb.3383$IG2.1012@news.get2net.dk...
>
> Jan Meyer skrev i meddelelsen .
> >
> >Har du undersøgt om Power valven kører rundt når du sætter den til
tænding?
> >kan normalt nemt høres
>
> Det er alene Ypvs-motoren du hører dreje rundt - om ventilen følger med
> kræver at du fjerner YPVS-dækslet og inspicere alternativt føler efter med
> fingeren oppe i "udstødningsporten"

Advarsel!
Mærk ikke efter under ventilens bevægelse - Den klipper fint en fingerspids,
eller som mindstemål klemmer den voldsomt indtil man får afmonteret eller
klippet kablerne og derefter drejet ventilen baglæns =

> Har du renset med trykluft - på min TDR er det problem du beskriver noget
> jeg oplever et par gange om året (skyldes fugt/skidt i karb/benz.)

Hvis ventilen hænger vil den enten være lukket => den er sløv om at nå op i
topomdrejningerne; eller åben => den er vildt sløv indtil ~6-7.000 rpm for
dér at komme med et spark!
Hvis motoren overhovet ikke vil over 6.000 rpm, er det et andet problem!!
Måske at det kán lade sig gøre at lirke den op i omdrejninger v.h.a. lavere
gasgivning - Og måske at fejlen er opstået efter at du har været på
reservetanken for første gang i længere tid!?
Jeg tror at en tømning af svømmerhuset vil kunne løse problemet - Fyld evt.
fornøden mængde karburatorsprit på tanken inden(!) at karburatoren genfyldes
v.h.a. en given PRI-position på tankhanen (= påfylder fra bunden af tanken,
og hvis du har vand liggende dér kommer det atter med ned i svømmerhuset!!)

--
Armand.





Hekto (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-11-03 10:18

In article <owIvb.3383$IG2.1012@news.get2net.dk>,
bernhard_wheelerx@hotmail.com says...

>
> Det er alene Ypvs-motoren du hører dreje rundt - om ventilen følger med
> kræver at du fjerner YPVS-dækslet og inspicere alternativt føler efter med
> fingeren oppe i "udstødningsporten"
>
> Har du renset med trykluft - på min TDR er det problem du beskriver noget
> jeg oplever et par gange om året (skyldes fugt/skidt i karb/benz.)
>

Jeg har gode erfaringer med rustløsende olie som fx Caramba til at
fjerne fastsiddende koks på aluminium. (Ikke kaustisk soda på alu!)

Man sopper det godt ind og lægger det i en plastpose natten over. Så
kan det hele renses af med tænsvæske eller lampeolie.

--
/Hekto ... der føler sig sikker på at Armand forveksler YPVS-ventilen,
der er en rulle, med systemet på Aprilia/Suzuki RGV!!??

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-11-03 17:33


"Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1a2beb45c24a6f38989a83@news.cybercity.dk...
>
> /Hekto ... der føler sig sikker på at Armand forveksler YPVS-ventilen,
> der er en rulle, med systemet på Aprilia/Suzuki RGV!!??

NIX!
Powervalve'ns funktion er ar sænke overkanten ad udstødningsporten - Så hvad
tror du der sker hvis stemplet er i bund og man ved en føle-test får
finger-spidsen ind forbi ventilen før den lukker?! =

--
Armand.



Hekto (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-11-03 18:15

In article <bptce5$1nc5$3@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> NIX!
> Powervalve'ns funktion er ar sænke overkanten ad udstødningsporten - Så hvad
> tror du der sker hvis stemplet er i bund og man ved en føle-test får
> finger-spidsen ind forbi ventilen før den lukker?! =
>

Hvis stemplet er i bund, skal man have meget tykke fingre, for at der
sker noget, eller det skal være en meget lille Yamaha YPVS.
Ventilens bevægelse er ganske beskeden, og endda roterende. Faktisk er
det forbløffende hvor lidt der skal til at lave så store ændringer i
motorkarakteristikken.

Nu har jeg ike nogen YPVS-billeder ved hånden, så jeg fandt et par
hurtige links, hvoraf det gerne skulle fremgå hvor lidt ventilen
faktisk drejer.
Så umiddelbart skulle der ikke være noget til hinder for at leje YPVS-
gynækolog! ( ... naaarj! ... det andet ville jeg nok lade ligge!!!)

www.stannakajak.com/skalmanmc/ rd350/mech/ypvs.htm
http://yam2stroke.free.fr/preparation/moteur/menu_moteur/ypvs/ypvs2.ht
m
http://jclecat.free.fr/modification%20d%E9bridage.html

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-11-03 12:09


"Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1a2c5b09cc78bfdf989a84@news.cybercity.dk...
> In article <bptce5$1nc5$3@news.cybercity.dk>,
> armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> > NIX!
> > Powervalve'ns funktion er ar sænke overkanten ad udstødningsporten - Så
hvad
> > tror du der sker hvis stemplet er i bund og man ved en føle-test får
> > finger-spidsen ind forbi ventilen før den lukker?! =
>
> Hvis stemplet er i bund, skal man have meget tykke fingre, for at der
> sker noget, eller det skal være en meget lille Yamaha YPVS.
> Ventilens bevægelse er ganske beskeden, og endda roterende.
> Nu har jeg ike nogen YPVS-billeder ved hånden, så jeg fandt et par
> hurtige links, hvoraf det gerne skulle fremgå hvor lidt ventilen
> faktisk drejer.

Ud fra: www.stannakajak.com/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm , drejer ventilen
ca 45° og hvis man overfører den vinkel til det senere billede af en
gennemskåret ventil/cylinder ér det efter alt en pæn bevægelse :-|

--
Armand.




Hekto (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-11-03 13:15

In article <bpvd9u$e2t$11@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> Ud fra: www.stannakajak.com/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm , drejer ventilen
> ca 45° og hvis man overfører den vinkel til det senere billede af en
> gennemskåret ventil/cylinder ér det efter alt en pæn bevægelse :-|
>
Hvis du havde skrevet ca. 30°, havde vi været mere enige. ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Hans Joergensen (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 25-11-03 12:39

Hekto wrote:
> Nu har jeg ike nogen YPVS-billeder ved hånden, så jeg fandt et par
> hurtige links, hvoraf det gerne skulle fremgå hvor lidt ventilen
> faktisk drejer.
> Så umiddelbart skulle der ikke være noget til hinder for at leje YPVS-
> gynækolog! ( ... naaarj! ... det andet ville jeg nok lade ligge!!!)

Man kan også læse denne artikel der sammenligner diverse systemer og
forklarer hvordan de virker..

http://dfm.nathue.dk/Hajen/Artikler/2%20Takt%20Udst%F8dningskontrolsystemer/

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Armand (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-11-03 23:02


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbs6fr1.os.haj@enterprise-server.dk...
>
> Man kan også læse denne artikel der sammenligner diverse systemer og
> forklarer hvordan de virker..
>
>
http://dfm.nathue.dk/Hajen/Artikler/2%20Takt%20Udst%F8dningskontrolsystemer/


Jeg genkender den gamle artikel fra "Motorcyklen", og som den gode redaktør
også forudser i sin sidste sætning ér der udviklet solidt på sagen sidenhen,
specielt af Suzuki hvis nyere system "AETC" er monteret på RGV-serien, og
derfor også på Aprilia's RS250!
Systemet består af to cylindriske glidere, placeret ovenpå forrøret ved
cylinderen, og som alt efter omdrejningerne forskydes skråt ned øverst i
udstødningsporten!Derved fungerer enderne af disse, qua deres tilformning,
som en sænkning/løft af udstødningsportens overant - og er derved det eneste
system der følger Yamaha til dørs på dén detalje (Honda's = resonanskammer
(som også det tidlige Suzuki-system!) og Kawasaki's = to ekstra og højere
udstødningsporte som kan åbnes lukkes, samt et resonnanskammer)!
Den senere RGV-serie, med nominelt 63HK har tillige fået delt funktionen op
i to trin (= tre positioner incl. fuldt åben), hvor Aprilia har
videreudviklet på sagen således at RS'eren har tre trins lukning (= fire
positioner incl. fuldt åben); men alle er afarter af samme konstruktion!

--
Armand.




Hekto (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-11-03 23:46

In article <bq37ri$quo$1@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Systemet består af to cylindriske glidere, placeret ovenpå forrøret ved
> cylinderen, og som alt efter omdrejningerne forskydes skråt ned øverst i
> udstødningsporten!Derved fungerer enderne af disse, qua deres tilformning,
> som en sænkning/løft af udstødningsportens overant - og er derved det eneste
> system der følger Yamaha til dørs på dén detalje (Honda's = resonanskammer
> (som også det tidlige Suzuki-system!) og Kawasaki's = to ekstra og højere
> udstødningsporte som kan åbnes lukkes, samt et resonnanskammer)!

Jeg har haft både RD350 med YPVS og KR-1 med KIPS.
RD'eren åbner i to trin ved 6.000 omdr. og 7.800 omdr., hvor alene
udstødningsporten gøres højere. KR-1 åbner ved 8.000 omdr.
På trods af at YPVS umiddelbart er mere 'avanceret' da det har flere
trin, virker Kawasakien klart mere fleksibel end Yamahaen. Trækket i
bunden er bedre på Kawa'en end RD'eren, på trods af at den er en 250cc
mod den andens 350cc.
Umiddelbart virker Kawa'ens afstemning med trin 1 resonanskammer/lav og
lille udstødningsport, og trin 2 med højere/større udstødningsport uden
ressonanskammer, som heldigere ved lavere omdrejninger, og selvfølgelig
med at ganske føleligt spark bagi, når KIPS'ne drejer ved 8.000 omdr.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Soren Lindholt (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 27-11-03 11:57



Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<bq37ri$quo$1@news.cybercity.dk>...
> >
>
http://dfm.nathue.dk/Hajen/Artikler/2%20Takt%20Udst%F8dningskontrolsystemer/

>
>
> Jeg genkender den gamle artikel fra "Motorcyklen", og som den gode
redaktør
> også forudser i sin sidste sætning ér der udviklet solidt på sagen
sidenhen,
> specielt af Suzuki hvis nyere system "AETC" er monteret på RGV-serien, og
> derfor også på Aprilia's RS250!


Jeg har månedsbladet MCrevy fra 70erne hvor YPVS systemet omtales som noget
helt nyt. Fin lille skitse er der også. Mein dovenskab forbyder mig dog at
bladre stakken igennem for at finde det igen, men jeg så den for ikke så
længe siden da jeg rodede op...

Søren

Armand (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-11-03 17:06


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bq37ri$quo$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg genkender den gamle artikel fra "Motorcyklen", og som den gode
> redaktør også forudser i sin sidste sætning ér der udviklet solidt på
sagen
> sidenhen, specielt af Suzuki hvis nyere system "AETC" er monteret på RGV-
> serien, og derfor også på Aprilia's RS250!


- - - - På den anden side, så holdt optimismen til fremtiden ikke helt stik,
derved at udviklingen som sådan stoppede med RGV/RS -motoren (det skulle da
lige være Cross-scenen der har holdt gang i de sager!? ) :-/

--
Armand.









Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409243
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste