Aaaaaaaarrrgggg, hvem har ret ???? (2 takt~
Fra : Moller

Dato : 21-11-03 19:25

Hvis vi siger vi skal ha dyset til... og vi skal justere Main Jet... og kun
den.

Så er det at nogen siger man smider støre og støre dyse på indtil den 4
takter, og så 1-2 numre tilbage... så for man mest muligt benzin i systemet,
og derved mest effect ??? eller gør man???

og så er der dem som siger at man starte med en lidt for stor dyse (ik
så stor at den 4 takter) og så justere man ned til den liiige går lidt for
magert, og så 1 dyse støre... derved ligger man lige på grænsen mellem bedst
forbrænding, og stadig benzin nok til den ik blir for varm ved
længerevarende fuld belastning.

Så hva pokker er så det rigtige ??? lige nu har jeg gået efter
filosofien med så meget benzin ind som muligt, det vil sige største muligt
dyse inden den 4 takter... men er jeg helt forkert her, og bør gå ned i dyse
indtil den lige ligger på kanten mellem for mager og tilpas.

Grunden til det hele er om det er besværet værd at prøve den anden
justerings teknik. vs. den jeg bruger nu....

En sidste ting... når man tester heste og vil gøre det på en let måde,
så må man vel gå ud fra at hvis top hastigheden stiger så er der kommet
flere heste, og hvis den falder så er der mistet heste...så når maskinen
bare holdes med hanen i bund og så ser hvor hurtigt den kan gå, så må det
vil svare til om det går bedre eller dårligere til indjusteringen af hoved
dysen ????

VH
Lars Molnit
P.S. Der sigtes ene og alene mod mest effect med fuld hane, og ikke for
bedst benzin økonomi.

Fra : k

Dato : 21-11-03 20:06

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> takter, og så 1-2 numre tilbage... så for man mest muligt benzin i
systemet,
> og derved mest effect ??? eller gør man???

Ikke nødvendigvis mest effekt, men mere benzin betyder bedre køling

> [...]
bedst
> forbrænding, og stadig benzin nok til den ik blir for varm ved

Her er der tale om et sats ( det med for magert ), er man heldig så får man
en god effekt uden noget brænder af, men man kan desværre også være uheldig.

> [...]
dyse
> indtil den lige ligger på kanten mellem for mager og tilpas.

Jeg mener at du har gjort det rigtige, jeg gør selv lige sådan ( livrem og
seler )

> Grunden til det hele er om det er besværet værd at prøve den anden
> justerings teknik. vs. den jeg bruger nu....

Næeehh ...det ser jeg ingen grund til, med mindre du har råd og vil satse på
mindre dyser for at opnå en "måske" større effekt, resultatet kan jo
desværre betyde at du brænder/river stempel og cylinder osv.

> [...]
> vil svare til om det går bedre eller dårligere til indjusteringen af hoved

Du kan også prøve at lege lidt med spjældnålen i karburatoren, hvis din
karburator er af den type, derved har du måske mulighed for at opnå mere
effekt i mellemregisteret, men som jeg læser herunder så er det kun max
"skrue/håndtag" du er ude efter så derfor er dysen nok den mest interessante
i dit tilfælde !

Fra : Hekto

Dato : 21-11-03 20:43

In article <3fbe57d6$0$243$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
> [...]
> vil svare til om det går bedre eller dårligere til indjusteringen af hoved

Der er to måder:
Den hvor den holder længst muligt
Den hvor effekten er størst mulig

Hvor meget benzin den får er ligegyldigt med hensyn til kølingen,
forstået sådan, at fed blanding ikke garanterer noget som helst i den
retning. En masse andre faktorer spiller også ind, f.eks. tændrørets
varmeværdi, olien o.s.v.

Justering af hoveddysen bør selvf. ske ved helt åbent spjæld. Hvis man
justerer til den mest effektive blanding (magre) vil man naturligvis
også have mest mulig effekt til rådighed; men også mindre spillerum
m.h.t. havari.
Bruger du '4-taktsmetoden' kombineret med tændrørskontrol, får du nok
det mest pålidelige.

Du skal jo også tage højde for temperatur, lufttryk og fugtighed.
Det hjælper jo ikke at du dyser det hele ind en dag med 30 grader og
lavtryk, og så fyrer den af med 0 grader og højtryk. Så har du lige
pludselig et betragteligt antal % mere ilt til rådighed, i forhold.
Du skal også tage højde for hvor meget olie den får ved fuld gas.

Go' fornøjelse med projektet!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Moller

Dato : 21-11-03 21:10

> Der er to måder:
> Den hvor den holder længst muligt
> Den hvor effekten er størst mulig

hmmm, hvis motoren bare skal holde til 300cc motoren er klar til
montering :) hmmm... eller rettere vinteren over.

> [...]
> forstået sådan, at fed blanding ikke garanterer noget som helst i den
> retning. En masse andre faktorer spiller også ind, f.eks. tændrørets

Yepsie, men olien har jeg sat mig fast på indtil nu (Delo, og standard
oliepumpe stilling) og tændrøret er standard lige nu... det virker som en
okay indstilling, den er velsmurt når jeg åbner Cyll. men den ryger ikke når
den er varm... tændrøret har jeg haft det anbefalet lidt varmere rør på, men
blev droppet da jeg fik problemer med overophedning på motorvejen... så da
jeg satte B8HS på i stedet for B7HS, var dette problem løst... det var også
pænt tydeligt på tændrøret at det ik havde det for godt (glaseret
overflade).

> [...]
> justerer til den mest effektive blanding (magre) vil man naturligvis
> også have mest mulig effekt til rådighed; men også mindre spillerum

Jeg bruger en fast rute hvor der er åbent landskab, ingen trafik, og
fede højhastigheds sving(for en MZ *GGG*) hvor den køre med fuld hane
konstant med fuldt opvarmet motor... og der er en plads hvor man kan rulle
ind til siden for at tjekke tændrør :)

> Bruger du '4-taktsmetoden' kombineret med tændrørskontrol, får du nok
> det mest pålidelige.

hmmm, det vil sige hvis jeg går stille og roligt ned i hoved dyse og for
hver skridt tjekker tændrør og føler mig frem men ikke går helt tæt på mager
burde jeg vil vinde lidt uden at går for langt ind i risiko zonen ???

> [...]
> pludselig et betragteligt antal % mere ilt til rådighed, i forhold.
> Du skal også tage højde for hvor meget olie den får ved fuld gas.

Yepsen, ender ski med man skal ha en vejr station hængende på vægen, så
jeg kan tjekke hver morgen :) hæhæ ... Men jeg vil mene at vejret lige for
tiden gør at jeg kan lave en justering der nok kan holde et stykke ind i
december :)

> Go' fornøjelse med projektet!

Puha... den står virkelig på MC pilleri i morgen, jeg skal både fikse
det ikke centreret dæk, baghjuls lejer, og justere dyser... samt stille
nålen.

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 21-11-03 21:52

In article <3fbe7117$0$263$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Moller
says...
> [...]
> burde jeg vil vinde lidt uden at går for langt ind i risiko zonen ???

Det var nok sådan jeg ville gøre.

> [...]
> tiden gør at jeg kan lave en justering der nok kan holde et stykke ind i

Det er sq lige før det er nødvendigt!!
> Puha... den står virkelig på MC pilleri i morgen, jeg skal både fikse
> det ikke centreret dæk, baghjuls lejer, og justere dyser... samt stille
> nålen.

Du behøver ikke føle dig alene! Jeg er i fuld gang med den kommende
sæson!!

Fra : Bjørn S

Dato : 21-11-03 22:09

"Hekto" skrev > >
> Du behøver ikke føle dig alene! Jeg er i fuld gang med den kommende
> sæson!!

Er det så ringe stand det du har fået fat i ?
Tager selv til Lydmuren og får optimeret dyrt når økonomien siger ja, vil du
med ?

---
/Bjørn

Fra : Moller

Dato : 21-11-03 22:26

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message

> "Hekto" skrev > >
>
> Er det så ringe stand det du har fået fat i ?

Nej, det er bare straffen for at køre 2 takter :(

> Tager selv til Lydmuren og får optimeret dyrt når økonomien siger ja, vil
du
> med ?

Muha ha :) tvivler på de kan stille en KR-1 eller MZ, eller anden 2
takter ordentligt eller om de overhoved vil ha dem op på bænken :)

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 21-11-03 23:56

In article <u9vvb.41649$jf4.2109549@news000.worldonline.dk>, Bjørn S
says...
> Er det så ringe stand det du har fået fat i ?
> Tager selv til Lydmuren og får optimeret dyrt når økonomien siger ja, vil du
> med ?

Nej, Den er somend helt OK!
Der skal bare renses og pudses og justeres lidt. Kaburatorerne er lige
blevet ultralydsrenset, og det eneste jeg tror jeg vil forsøge mig med
er en K4 nål istedet for K8. Det passer med de symptomer den har i
tomgang, og dysestørrelserne.

Lydmuren!? De skal sq'tte ødelægge noget af mit!!! Jeg vil hellere gå
glip af 1½HK end at de skal brænde den af på et rullefeldt!

Fra : Bjørn S

Dato : 22-11-03 16:12

"Hekto" skrev

> Lydmuren!? De skal sq'tte ødelægge noget af mit!!! Jeg vil hellere gå
> glip af 1½HK end at de skal brænde den af på et rullefeldt!

Nej, den er jo ikke helt ung længere
For mit vedkommende er det tale om 8-9 hk at hænte på toppen ved hjælp af en
Powercommander, men den er nok afhængig af en rulling for at indstilles
korrekt.
Har fået en ca.pris på 4500 for det hele.
Valget er egentlig rimelig simpelt, jeg kan få en orginal Performance-chip
til 5K, men hvor kun et Ducati-værksted kan justere den, uden rullefelt, og
hvor den er optimeret til orginale Ducati Performance-stumper, så helt godt
vil det nok aldrig blive.
Er da også lidt ligeglad med en effektøkning på toppen, men den bør kunne
komme til at køre lidt bedre i det lave register, der er det mere riv i den
med orginale udstødninger, og tomgangen og gaspådrag er noget ustabil på den
når den går med buldrerør.
Sidst men ikke mindst er det jo nemt at afkoble PC'en og køre med
orginaljustering på de orginale potter når det er påkrævet.

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 23-11-03 12:05

In article <p0Lvb.43450$jf4.2212033@news000.worldonline.dk>, Bjørn S
says...
> Nej, den er jo ikke helt ung længere
Nej, så man skal nok ikke jage livet af den for sjov.

Faktisk fandt jeg noget rigtig spændende da jeg tømte olien af den!
..... en skrue!!!!

Efter at have rådført mig med reservemotoren og reservedelskataloget,
har jeg fundet ud af at det er en undersænket 6x12mm skrue, der holder
en stopring til koblings-kuglelejet. Selvfølgelig sidder det inden i
gearkassen.

Skruen havde ingen mærker, så den må bare være dumpet ned, selv om den
har haft alle muligheder for at sige goddag til tandhjul og krumtap på
vejen!!! =
Er jeg lidt heldig, kan jeg nøjes med at tage bageste cylinder af, og
få kringlet skruen på plads og spændt den!

> [...]
> Sidst men ikke mindst er det jo nemt at afkoble PC'en og køre med
> orginaljustering på de orginale potter når det er påkrævet.

Ja, så hellere træk i bunden.
Det er da rimeligt smart at man bare kan koble den fra, når man er
færdig med at leje! Det burde lave med en omskifter, så man bare lige
.... klik! ... var klar til motorvejen, eller de små veje!

Fra : Bjørn S

Dato : 23-11-03 14:14

"Hekto" skrev
> [...]
> færdig med at leje! Det burde lave med en omskifter, så man bare lige
> ... klik! ... var klar til motorvejen, eller de små veje!

Ja, det kan sikkert lade sig gøre, men af praktiske hensyn bliver den nok
plasseret under sadelen. Man kan faktisk lave mange forskellige programmer,
og gemme dem på sin computer for derefter at vælge efter dagens kørsel, man
kan til og med programmere den med et andet program fra en lommecomputer, så
der er flere muligheder end nødvendigvis teknisk snilde... det kan ende helt
galt hvis man ikke har styr på hvad man laver :-/
Jeg går nok efter en allround indstilling som passer til blandet kørsel, og
kobler den fra når/hvis jeg kører med orginale udstødninger. Jeg tror den
har en bypass-knap som lader den orginale indsprøjtningschip overtage,
ellers er det bare at koble af stikket. Det tager højst 5 minutter med det
hele, incl. skift af udstødninger.
Hovedformålet er at den kører med den korrekte blanding, nu føles den for
fed i tomgang, og for mager ved f.eks motorvejskørsel. OK, bander lidt med
det sidste Men det sker man kører mere end en halv time lige ud, og her
begynder den at knalde i udstødningerne, dræbte et par tændrør på den måde i
sommers.

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 23-11-03 15:24

In article <On2wb.44414$jf4.2265371@news000.worldonline.dk>, Bjørn S
says...
> [...]
> begynder den at knalde i udstødningerne, dræbte et par tændrør på den måde i

Det lyder smart nok, når bare man husker at gemme een af de gode
indstillinger! ;0)
Jeg må nøjes med at slås med nogle goe' gamle kaburatorer.

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-11-03 13:20

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> korrekt.
> Har fået en ca.pris på 4500 for det hele.

Så engang en TL1000R med et komplet yoshimura anlæg og en modificeret
luftfilterkasse, skulle rulles hos lydmuren.... proceduren var: Slå op i
yoshi bog sætte powercommanderen til det og rulle den engang... Så var det
fint. Var ikke synderligt imponeret. Det var også hos lydmuren...

mvh Tommy Fer

Fra : Hekto

Dato : 23-11-03 13:26

In article <bpq8ki$17rr$1@news.cybercity.dk>, Tommy Fer says...

> [...]
> yoshi bog sætte powercommanderen til det og rulle den engang... Så var det
> fint. Var ikke synderligt imponeret. Det var også hos lydmuren...

Man kan da godt få rullet MC'en for ca. 500,- hvis man så selv kan
bruge resultatet til noget.
Jeg kender også nogen der har fået noget ud af det! ... især øget
benzinforbrug. En anden går glimrende efter turen, og en 3. rasler som
bare fanden!
Jeg skal ikke have noget derud, for mine interesser går lidt i en anden
retning, end om der er 120 eller 123 HK i dyret.
Min Duc' skulle lige på ca. 60HK; men der er portet lidt, større
volumen, større ventiler o.s.v. Måske yder den ½HK eller 12HK mere.
Hwo knows!!??

Fra : Martin Faulkner

Dato : 21-11-03 22:07

> [...]
for
> bedst benzin økonomi.
>
> Ja, det er lidt svært at sige hvad er rigtigt eller forkert, men hvis du
kan køre fuld gas uden at brænd stemplet af, så er carb tuning go nok. Og
dertil er det et grund regel for mig at giv for meget benzin end for lidt,
for at værn om stemplet.
Men man skal ikke gleme om udstødningen, ( hvis din er en 2takter) er der
feks for meget backpressure? Evt løsen udstødningen ved topstyket (det
larmer meget) og se om den køre bedre.
mvh martin F.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 22-11-03 15:44

"Martin Faulkner" <familyfaulkner@tdc-broadband.dk> wrote in message

> [...]
> hoved

> for

> kan køre fuld gas uden at brænd stemplet af, så er carb tuning go nok.

Jeg ved nu ikkeom man kan sige at karburator tuningen er god nok hvis man
kan køre med fuld gas den at brænde stempler af. Da jeg for vel 5 år siden
en dag tog og korte 10 - 20 km med topfart og derefter drejede fra
motorvejen døde motor (4 takter) og først efter en ½ times tid lykkedes det
mig at starte den igen. Jeg måtte konkludere at jeg havde for mager blanding
under topfarten og at motoren var blevet helvedes varm og resulterende
motorensstop. Jeg havde ikke fået kigget nok på dysning af karburatoren for
topfart da det jo er begrænset hvad man kan komme til at køre under topfart.

Og dysningsmæssigt kan man jo ikke starte oppefra og så blot gå ned i
hoveddyser til totakteren holder op med at firtakte eller firtakteren blot
holder op med efterknald i udstødningen. For med den resulterende for fede
blanding fremover vil hvis man jo få et godt tilkokset forbrændingskammer
som med til vil giver efterknald når motoren er slukket.

Jeg mener stadig at man ud over dynotest bedst kan indstille dysningen via
kigning på tændrør, under forudsætning af at man kører med de rette tændrør.

> [...]
der
> feks for meget backpressure? Evt løsen udstødningen ved topstyket (det

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 22-11-03 16:06

> [...]

> VH
> Lars Molnit
> P.S. Der sigtes ene og alene mod mest effect med fuld hane, og ikke

Hej Moller

Du får bedst effekt, hvis den går lidt for fedt. Dvs hvis lambda ligger på
ca 0,87-0,92 mener jeg det er.
Jeg kan ikke huske det rigtige tal, men det er deromkring.

Derfor vil jeg mene, at det lyder fornuftigt det med at smide større dyse på
til den 4-takter og så gå lidt tilbage.

mvmch
christian, der ikke har så meget forstand på 2-taktere, men bliver mere og
mere glad for kurset om forbrændingsmotorer