|
| Montering af transducer Fra : Claus |
Dato : 21-11-03 15:42 |
|
Hvor ville det være bedst at montere en transducer til ekkolod på en Junker
22, enten gennemføring eller på indersiden af skroget. Har kigget på en
garmin fishfinder 160. Er der nogen der har erfaringer med montage ville jeg
blive glad.
Claus S
| |
Bjarke Christensen (21-11-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 21-11-03 20:06 |
|
Det findes der ca 1000 meninger om (ca lig antallet af skribenter i denne
gruppe)
Jeg tror på den skal sidde der hvor der er færrest turbulenser i vandet,
med så få fremmede elementer som muligt mellem vandet og føleren og
"kiggende" så lige ned som muligt.
Det byder en at lave en gennemføring 10-20 cm foran kølen.
Der er mange der har OK erfaringer med at montere den på indersiden. Lige så
mange som der er eksempler på det modsatte.
Et hul er en simpel og sikker løsning. (no jokes please)
/Bjarke
"Claus" <c.Stillhoff@adslhome.dk> wrote in message
news:3fbe2451$0$27400$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvor ville det være bedst at montere en transducer til ekkolod på en
Junker
> 22, enten gennemføring eller på indersiden af skroget. Har kigget på en
> garmin fishfinder 160. Er der nogen der har erfaringer med montage ville
jeg
> blive glad.
>
> Claus S
>
>
| |
Frederik Rugaard (23-11-2003)
| Kommentar Fra : Frederik Rugaard |
Dato : 23-11-03 17:47 |
|
Hey.
Du kan bare placere den i på indersiden af skroget, i bagbord side, ca
midskibs nede i kistebænken. Det virker fint. Vi har sejlet mange mil med
den på den måde. Bare noget silikone til at holde det.
Vi sejler også junker 22 med en garmin fishfinder 160...
HOLD dig fra en skroggennemføring! Det er ikke godt at lave hul i skroget,
da ekkoloddet sagtens rækker igennem glasfiberen.
>Det byder en at lave en gennemføring 10-20 cm foran kølen.
Det er i hvert fald ikke en fordel at få den for langt frem, da der i hårdt
vejr vil være en større forskel netop der, fordi båden hugger i søen...
Eller vugger, om I vil....
Argumenter ved at montere den i bagbord side, er at pga. rotationen på
skruen, vil det ikke være muligt at dreje så hårdt til styrbord side, som
til bagbord. Det drejer sig dog kun om få grader krængning.
--
Med venlig hilsen / Best regards
Frederik Rugaard
Platanvej 10, 2 mf
8900 Randers, DK
Tel.: +45 86 41 18 19
Mobil : +45 22 92 28 00
E-mail : f_rugaard@webspeed.dk
| |
Bjarke Christensen (23-11-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 23-11-03 19:26 |
|
OK, 20 cm er måske lige i overkanten på en 22'er. Så 10-15 cm da ....
Læs iøvrigt monteringsvejledningen i kassen. Dem der har lavet den har
forstand på det ...
/Bjarke
"Frederik Rugaard" <f_rugaard@hotmail.com> wrote in message
news:bpqoae$cgq$1@sunsite.dk...
CUT
>
> >Det byder en at lave en gennemføring 10-20 cm foran kølen.
> Det er i hvert fald ikke en fordel at få den for langt frem, da der i
hårdt
> vejr vil være en større forskel netop der, fordi båden hugger i søen...
> Eller vugger, om I vil....
>
CUT
| |
Frederik Rugaard (23-11-2003)
| Kommentar Fra : Frederik Rugaard |
Dato : 23-11-03 22:46 |
|
>Læs iøvrigt monteringsvejledningen i kassen. Dem der har
>lavet den har
>forstand på det ...
Det er der ingen tvivl om. Men er aldrig glad for en unødvendig
skroggennemføring, når det ikke er en professionel der skal
udføre det. Selv om ham der har den Junker 22 er professionel valgte han
alligevel en montering på intersiden.
Der er også det aspekt i det, at man har mulighed for at tage ekkoloddet med
sig over i en anden båd, når/hvis man vil have en anden båd.
En Junker 22 har ikke verdens største handelsværdi (20-35000) Derfor vil man
helst ikke hølde for meget udstyr i, som man ikke får noget for.
--
Med venlig hilsen / Best regards
Frederik Rugaard
Platanvej 10, 2 mf
8900 Randers, DK
Tel.: +45 86 41 18 19
Mobil : +45 22 92 28 00
E-mail : f_rugaard@webspeed.dk
| |
|
|