MC elektro.
Fra : Steen Gruby

Dato : 15-04-01 22:33

Hej NG.

Jeg har gennem hele sidste season undret mig lidt over at lyset i
instrumentbordet på min Paso dykkede ret voldsomt når jeg tændte
lyset.
Dog uden at opfatte det som alarmerende.
For en uge siden var jeg på MC på arbejde, og da jeg skulle hjem var
der nul spænding på dyret da jeg drejede nøglen.
Jeg havde dog set et svagt blink, så nogen "fisken" med tændingslåsen
fik power på maskinen og den kunne køre hjem.
Hjemme stillede jeg den i indkørslen, og da jeg senere ville køre den
ind i værkstedet - nul strøm
Og nu var det virkelig slut - selv ikke mange gange vriden på nøglen
hjalp.
Så var det i arbejdstøjet og ud med tændingslåsen.
Det er ikke sjovt at skille sådan en ad, men det lykkedes.
Og til min store overraskelse var den ene glider smeltet fast i
rotoren der er lavet af plastic, så fast at fjederen, sådan en mindre
kuglepennefjeder, ikke kunne trykke den ud mere.
Og farven på glideren afslørede at den havde været særdeles varm.
Varm ? Hvorfor?
Fat i ledningsdiagrammet.
Og pokker om ikke al strøm til krikken trækkes gennem tændingslåsen.
Dvs. tænding, benzinpumpe, lys, blinklys, bremselys mm.
Det kan den ikke holde til.
Desuden skulle al strøm gennemløbe ledningsnettet to gange - fra
hovedsikringen til tændingslåsen og tilbage til sikringsboksen for
igen at blive fordelt til "forbrugerne".
Det er et temmelig stort spændingsfald der er tale om i de forholdsvis
tynde ledninger til den strøm de skal bære.
Nå, men lidt arbejde med en skalpel og ombytning af gliderne så var
låsen OK igen.
Men, problemet var der stadig - den fejl ville jeg få igen

Så i dag fattede jeg igen værktøjet.
Jeg klippede ledningen fra tændingslåsen til sikringsboksen lige før
sikringerne og monterede et relæ af den type der anvendes til
billygter - en lille fiks sag der kan bære 30 Amp.
Relæet er monteret således, at kun spændingen (strømmen) til spolen
trækkes gennem nøglen, og relæet lægger nu spænding direkte fra
hovedsikringen til de øvrige sikringer - med andre ord, så er det
relæet der nu må bære den store strøm og gennem ganske korte meget
kraftige ledninger.
Og jeg skal love for at det hjalp.
Lyset i instrumentbordet dykker ikke mere - der er 12 volt på
forlygten mod 10,5 før og motoren starer mere villigt end før.
Der var åbenbart også krise for tændsystemet når starteren tog sin del
af suppen
Nu er der nok nogen der vil sige: Hvad andet kan man vente sig fra
spagettiland?
Men da jeg diskuterede problemet med andre MC freaks var det lakoniske
svar: Sådan er de alle lavet.
Jeg har ckecket min XN85, og jo - det er det samme her (den får turen
ved lejlighed).
Og hvorfor er det nu et problem?
Tænk lige på, at cyklerne ikke er bygget til at køre med lys på hele
tiden, så i andre lande ser de ikke problemet på samme måde som vi.
Jeg håber at dette lille tip kan hjælpe andre til at få mere lys på og
samtidig spare udskiftningen af en tændingslås i utide.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 16-04-01 00:42

Øj, det har jeg ikke chekket på mit diagram, det kunne være man skulle
invistere i sådan et relæ, dejligt indlæg der Gruby )

Mvh
Morten
XS400 Seca
2Stk MTX 125L

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-04-01 01:14

Morten Juel skrev i meddelelsen <9bdbhp$pqn$1@sunsite.dk>...
>Øj, det har jeg ikke chekket på mit diagram, det kunne være man skulle
>invistere i sådan et relæ, dejligt indlæg der Gruby )

Ja det er lige værd at gemme ( så det er det ..

--
Mvh Anders Houmark

Fra : Armand

Dato : 16-04-01 01:27

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
> [...]
> Tænk lige på, at cyklerne ikke er bygget til at køre med lys på hele
> tiden, så i andre lande ser de ikke problemet på samme måde som vi.

Jeg tror at el-nettet generelt forbigåes af teknikerne når der udvikles,
og således er der ikke meget forskel på dagens grund-elnet, og det der
sidder på en gammel CB750'er :-/
Til trods for at generatoreffekten efterhånden er blevet af en størrelse
så de færreste i dag mangler strøm trods selvstarterbrug og kørelys,
viser
din historie at en detalje som konstant "sug" fra lyset p.g.a. kørelys
ikke er taget ind i udviklings-overvejelserne andre steder i elnettet -
Dette kan bl.a være den væsentligste baggrund for at Suzuki'ers
primitive(!) ladesystem så ofte giver op og brænder laderelæ/generator
samt efterfølgende skader p.g.a. op til 80 V ureguleret spænding.
Men et af de værste, og derved også tydeligste eksempler finder jeg
netop i Ducati's indsprøjtningsmodeller:
Ducati har været flink imod deres egen produktionslinie og logistikken,
og derved også kunderne, ved at bruge præcis samme stumper på tværs af
modellerne og dermed også årgangene - Derved har deres laderelæ været
det samme i mere end to årtier, hvilket har været en hård oplevelse for
de senere årgange der har haft et stort mer-forbrug qua
bensin-indsprøjtningen og dobbeltlygte-montering!
Ducati har selv fået øje på problemet; men til trods for at problemet
(brændt laderelæ) er generelt for alle indsprøjtningsmodellerne er det
først fra og med 996'eren at der er kommet et laderelæ med større
kapacitet på -men som Steen påpeger, så er der stadig kroge i elnettet
der mangler updateringer

Det er lis'som lidt efter den amerikanske model: Afvent at noget bryder
sammen, og forstærk det (og kun det) derefter! :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-01 21:52

On Mon, 16 Apr 2001 02:27:09 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Jeg tror at el-nettet generelt forbigåes af teknikerne når der udvikles,
>og således er der ikke meget forskel på dagens grund-elnet, og det der
>sidder på en gammel CB750'er :-/

For de flestes vedkommende; ja.
Men der er nu visse fabrikater der har lidt mere fod på det
Guzzi's starter er til at få øje på, og deres batteri også.
Det samme gælder Duc 888.

>Til trods for at generatoreffekten efterhånden er blevet af en størrelse
>så de færreste i dag mangler strøm trods selvstarterbrug og kørelys,
>viser

Jeg tror den med kørelyset er den største synder.
Og det er ikke gået op for fabrikanterne at der er visse lande der har
en speciel lovgivning desangående.

>din historie at en detalje som konstant "sug" fra lyset p.g.a. kørelys
>ikke er taget ind i udviklings-overvejelserne andre steder i elnettet -

Nogen burde fortælle dem om vor virkelighed ,-)

>Dette kan bl.a være den væsentligste baggrund for at Suzuki'ers
>primitive(!) ladesystem så ofte giver op og brænder laderelæ/generator
>samt efterfølgende skader p.g.a. op til 80 V ureguleret spænding.

Vi har tidligere diskuteret Suzi's ladesystem - og vi er vist enige om
at "det har visse mangler".

> [...]
>først fra og med 996'eren at der er kommet et laderelæ med større
>kapacitet på -men som Steen påpeger, så er der stadig kroge i elnettet

Jeg har ikke set el-diagrammerne til de senere Duc modeller, så jeg
kan ikke rigtigt udtale mig.
Men jeg forstår ikke rigtigt at man hellere vil trække ledninger end
at anvende et relæ.
Prisen må være den samme, men resultatet et ganske andet.

>Det er lis'som lidt efter den amerikanske model: Afvent at noget bryder
>sammen, og forstærk det (og kun det) derefter! :-/

Eller som det siges blandt radioamatører:
Hvis dine antenner overlevede sidste storm er de ikke store nok )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 17-04-01 21:17

> [...]
vil trække
> ledninger end at anvende et relæ.
> Prisen må være den samme, men resultatet et ganske andet.

Måske at et relæ nær ved batteriet ikke er særligt tyveri-sikker :-/

Hov!
Jeg kommer i tanke om at der på relæ'et jo altid vil være spænding på én
side af kontakten (- - og venter på at spolen danner kontakt, så den kan
"komme videre")!
Herved vil et relæ altid være for let at kortslutte selv om spolesiden
styres at en tændingslås! ???

Hæ!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-01 22:43

On Tue, 17 Apr 2001 22:17:24 +0200, "Armand"
> [...]

>"komme videre")!
>Herved vil et relæ altid være for let at kortslutte selv om spolesiden

Den tillader jeg mig at svare på pr mail for ikke at give de forkerte
gode ideer

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jens Lyck

Dato : 17-04-01 21:42

--
Du rører ved noget meget væsentligt her - det er en af de væsentligste (men
ofte oversete) grunde til startproblemer på ældre cykler:

Spændingsfald i gamle, lidt for tynde ledninger, irrede stikforbindelser, og
alt for meget strømtræk i en spinkel nøglekontakt + dødemandsknap gør at der
simpelthen ikke er spænding nok til tændingen når startmotoren samtidig
belaster batteriet.

Man oplever så at cyklen ofte kan skubbes igang fordi man her ikke bruger
strøm til startmotoren.

En marginal strømforsyning til tændingen, og hermed en ringere gnist, er
også medvirkende til at give "våde" tændrør. Det fører elegant tilbage til
den lange tråd om NGK tændrør (Jeg forsøger ikke at genoplive den her -
please)

@
_[]-=\*
......(o)Z_/(o)

MVH
Jens Lyck Hansen
Moto Guzzi LMII - - - med NGK rør der virker perfekt

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-01 22:42

On Tue, 17 Apr 2001 22:41:54 +0200, "Jens Lyck" <jenslh@get2net.dk>
wrote:

Hej Jens.
>--
>Du rører ved noget meget væsentligt her - det er en af de væsentligste (men
>ofte oversete) grunde til startproblemer på ældre cykler:

Det med det oversete var faktisk grunden til at jeg skrev denne lille
epistel

> [...]
>simpelthen ikke er spænding nok til tændingen når startmotoren samtidig

Ja, moralen må være, at det er en vinter_værksteds_diciplin at
gennemgå cyklens elektriske installationer.
Stikkene for korrotion, at alle gummikapper er hele, at der ikke er
krimpninger (der hvor stikkene er klemt på kablerne) der er løse og at
der ikke er kabler der er gnavet igennem pga. slid eller har været for
tæt på varme dele.

>Man oplever så at cyklen ofte kan skubbes igang fordi man her ikke bruger
>strøm til startmotoren.

Eneste ulempe ved den med relæet er, at der skal være så meget strøm
på akkuen at det kan trække.
Ellers er der med garanti dømt nul start.

Den lader vi så stå

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 18-04-01 01:26

Jens Lyck <jenslh@get2net.dk> skrev i en

> [...]
til
> den lange tråd om NGK tændrør (Jeg forsøger ikke at genoplive den

Hæ!

Et tidligere nævnt "DFM trick" omkring dette problem er:
Et solidt forsynet relæ lige op og ned af tændspolerne og den originale
+leder til spolerne som styreledning til relæet!

Nærmere beskrivelse er at finde i FAQ'en på DMC's hjemmeside!

Link:
www.dmc-org.dk , faq'en er iblandt "knapperne" i venstre side!

--
Armand.

Fra : hms

Dato : 03-11-03 00:58

Hej.

Efterhånden et noget gammelt indlæg,men er der mulighed for at få lidt
mere hjælp til at udføre dette lille nummer med relæet, da jeg ikke er
den store svagstrømsingeniør ?

Behøver et simpelt diagram eller lidt mere beskrivelse over hvor man
skærer, og hvordan man kommer videre fra sikringsboksen og til
tændspoler m.m.

Det kunne bare være en skitse på A4 papir eller lign.

m.v.h.
Henrik Schack
schack@tdcspace.dk
Fax. 96328700

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-11-03 10:59

hms wrote:
> Hej.
>
> Efterhånden et noget gammelt indlæg

....det er ikke så nemt at se hvad du refererer til...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Bjørn S

Dato : 03-11-03 17:26

"Hans Paulin" skrev
> ...det er ikke så nemt at se hvad du refererer til...
> --

Google siger denne:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3ada07e9.40590027%40149.212.63.99&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3DMC%2Belektro.%26btnG%3DGoogle-s%25F8gning%26meta%3Dgroup%253Ddk.fritid.motorcykel
- hvis overskriften passer, og ja, den er gammel
Ved hjælp af Tonys service på www.dfmc.dk bliver det til
http://link.dfmc.dk/20 hvis alt klaffer.

--
/Bjørn