"Martin Leong" <Martin@njfk.dk> wrote in message
news:bpe5gl$lp0$1@sunsite.dk...
> Hej NG.
>
> Har gået og set lidt på sådan en fætter. Nogen der har erfaringer med den
> (støj, dug osv)
SNIP
>
> Mvh
> Martin Leong
> SV650S
>
>
Hej Martin,
Jeg har en Shoei X-Ceed II, str. XL (61-62 cm), som ved en kontrolvejning på
den bedre halvdels elektroniske køkkevægt vejer 1.397 gr +/- 1 gr. Shoei
opgiver en vægt på 1.400 gr. på det lille klistermærke, som sidder ved
hjelmens underkant.
Mit grundlag for at udtale mig om denne "hat" er følgende:
Tidligere hjelme : 2 x BMW System 4 (som er kendt for at være tunge og
støjende). Kørt i alt 68.000 km med disse to.
Denne hjelm sad nogenlunde på mit hoved, som er "langskallet". Jeg var dog
nødt til at deformere skummet en anelse midtfor panden for ikke at få
hovedpine.
Shoei X-Ceed II:
Jeg købte hjelmen på tilbud her i DK til 3.800 kr. i august 2002 og var
inden køb ude at prøvekøre den i 1 times tid - bl.a. på motorvej ved en
unævnelig hastighed.
Jeg har kørt både sommer og vinter med denne siden købet.
Denne hjelms indmad kan tilpasses/udskiftes, så den skulle kunne sidde
perfekt på dit hoved, hvis du ikke er for "rundskallet". Jeg prøvede
forskellige kindpuder og fandt de optimale. Indmaden kan tages ud og vaskes,
hvilket jeg har gjort uden nogen problemer. Pasformen er d.d. stadig den
samme. Aldrig mere hjelm uden udtagelig og vaskbar indmad!
Støj: Den er ikke så støjende som mine tidligere BMW-hjelme. Den er dog ikke
støjfri, men støjen afhænger af den turbulens, som din cykels evt. kåbeglas,
osv. frembringer.
Stabilitet: Ved høj hastighed er stabiliteten klart bedre end BMW-hjelmen.
Jeg er helt tilfreds med stabiliteten. I Tyskland har jeg kunnet køre med
200+ km/t over længere strækninger uden egentlige gener. Jeg bruger altid
mine støbte ørepropper.
Dug/udluftning: Især i koldt vejr dugger visiret, når jeg holder stille, men
så snart jeg kører blot 15 km/timen forsvinder duggen. Udluftningen er IMHO
fremragende. En af mine karseklippede venner (som har haft en X-Ceed II)
siger, at man med de øverste og bageste luftventiler tydeligt kan mærke,
hvordan luften passerer hen over issen. Min "høstak" sidder dog i vejen, så
jeg mærker ikke rigtig noget.
Finish: Bedre end BMW System 4, hvor mit første eksemplar tabte en kindpude,
hvorfor jeg fik en ny hjelm pr. kulance. Nr. 2 BMW hjelm blev defekt efter
kun 18. mdr. brug, idet den ene strop, som går om i bagsiden af hjelmen, gik
løs, da den lille plastic-gevinddims uden videre knækkede. Så meget for
BMW-kvali
Shoei-hjelmen har til dato ikke været nogen skuffelse - alt virker som nyt -
inkl. visirmekanismen.
Hvis du fortsat er lun på denne hjelm, bør du finde en forhandler, som er
villig til at lade dig prøve at køre en tur med hjelmen, så du kan bedømme
dens egenskaber sammen med netop din mc.
Mvh.
Carsten
BMW K1200RS
Suzuki DR 250S