At snyde toldvæsnet mest muligt ?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-11-03 16:31

Hej alle,

Jeg købte jo en GSX-R 600 her for en måneds tid siden i DE, og som alle os
hjemmeimportørere ved, er det lidt ligesom at p.... i bukserne. Glæden over
det billige køb varer ikke ret længe, da tolden jo stadig mangler at blive
betalt.

Jeg går derfor og spekulerer en del over de gældende regler på dette område.
Har søgt flittigt på google og fundet nogle gode indlæg fra bl.a. Gruby, om
reglerne og fremgangsmåderne ved en sådan toldbetaling, men har samtidig
hørt en masse andre fortællinger om, at man bl.a. ikke skal betale depositum
men blot møde direkte til toldsyn og får den vurderet dér... ??
Kan jeg få skåret fremgangsmåderne ud én gang til mon? ..og det skal
selvfølgelig være dem, man benytter i dag!
Hvilke papire skal bruges, og ikke mindst udfyldes?

Har læst om Steen Grubys oplevelser osv. på http://www.gruby.dk/købafmc.htm,
men holder alt dette stadig?

Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift... Det
skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det giver
rabat har jeg hørt...?? Tilgengæld har jeg planer om at smække et gammel
speedometer på dyret, da geden kun har rundet 18 kkm, og derfor stadig må
betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i et
speedo der har rundet 50-55 kkm.
Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?

På forhånd tak for hjælpen...

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - nu med storebror

Fra : Bjørn S

Dato : 18-11-03 17:00

"Psycho Cowboy" skrev
> [...]
et
> speedo der har rundet 50-55 kkm.
> Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?

Davs, jeg heter Klavsen og arbejder hos Told og Skat.
En af mine hobbyer er at læse om motorcykler da jeg interreserer mig for
det, samtidig får jeg endel tips om hvordan folk forsøger at snyde os når vi
vil ha ind vore penge.... Så går jeg til afdelingschefen og tipser, og vips
får jeg en lille lønsstigning.

Nå, selvsagt en spøg, men tænk dig nu om to gange inden du skriver, det er
et åbent forum alle kan lese med på, det kunne jo være de fik øjnene op for
lige din cykel når du kommer til vurdering
Helt klart man ikke skal betale overpris, men man skal nok også regne med at
de efterhånden kender mange kneb, afgiften er efterhånden nogenlunde
"standariserte", de dage hvor du sparte stort på at selv importere er talte

Det eneste som snart kan retferdiggøre egen import er unike maskiner, eller
billig indkøbspris, hvor du måske kan spare lidt.
Jeg tror det bedste hjemmearbejdet du kan gøre er at indsamle dokumentation
på lave priser fra nettet på tilsvarende model, og på den måde få kringlet
afgiften lidt ned. Så er jo årstiden nu med lidt lavere brugtpriser god.

--
/Bjørn

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-11-03 18:33

Bjørn S wrote:

> [...]
> snyde os når vi vil ha ind vore penge.... Så går jeg til
> afdelingschefen og tipser, og vips får jeg en lille lønsstigning.

Jamen hej Klavsen!
Så må du kunne finde min adresse, personnr, stelnummer på min mc osv.??
Ej, jeg forstår dig godt, og mit indlæg kommer nok til at lyde mere
statsfjensk, end jeg i virkeligheden mener det!... Med "snyde" og "tage i
røven" mener jeg måder, hvorpå min afgift kan komme ned i et retfærdigt
leje, hvilket for nogen ikke sker...
Én af de "nogen" vil jeg helst ikke være af selvsagte årsager, så jeg prøver
at finde metoder, hvorpå jeg skal af med en afgift, som er retfærdig for
begge parter.

> [...]
> dokumentation på lave priser fra nettet på tilsvarende model, og på
> den måde få kringlet afgiften lidt ned. Så er jo årstiden nu med lidt

Jeg tror, du har helt ret... Kommer desværre nok til at hente pengene på
dokumentation osv!

Fra : Pwh

Dato : 18-11-03 19:20

Psycho Cowboy wrote:

> Jamen hej Klavsen!
> Så må du kunne finde min adresse, personnr,

Tja, det tog mig ca 4 click med musen og 10 sekunder at finde dit navn
og telefonnummer og adresse via de links du så venligt stiller til rådighed i din signatur.
Så jeg tror egentligt at man kan sige at du med denne posting har kvajet dig en smule,
nu skal du nok afholde dig helt fra at prøve at snyde da dit navn meget vel kan værer
blevet noteret hos Told og Skat.

/Jens

Fra : Armand

Dato : 18-11-03 23:05

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen hej Klavsen!
> Så må du kunne finde min adresse, personnr, stelnummer på min mc osv.??

Æh?
Din Ip-adresse og dermed dit navn skulle vel være til at spore med blot lidt
IT-kendskab, så hvis du bliver helt noya af det her skal du til at have dig
en
stråmand til at indregistrere for dig - Men på den anden side: Hvor mange
GSXR600 tror du der går igennem systemet det næste halve års tid? :-/

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-11-03 23:06

Armand wrote:
> Din Ip-adresse og dermed dit navn skulle vel være til at spore med blot lidt
> IT-kendskab, så hvis du bliver helt noya af det her skal du til at have dig

Årh .. det kræver en dommerkendelse, hvilket Told og Skat sikkert
ikke får bare sådan fordi de har en formodning om noget kommende
snyd

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Wheeler

Dato : 18-11-03 23:35

Hans Joergensen skrev i meddelelsen ...'

>Årh .. det kræver en dommerkendelse, hvilket Told og Skat sikkert
>ikke får bare sådan fordi de har en formodning om noget kommende
>snyd

[KLIP]
Hvem det i grunden, man snyder, hvis man prøver at unddrage sig reg.afgift ?
Told og Skat er bare en opkrævningsmyndighed

Wheeler

VFR 750F
TRD 125R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 18-11-03 23:46

In article <W7xub.8071$nt.718@news.get2net.dk>, Wheeler says...
> Hvem det i grunden, man snyder, hvis man prøver at unddrage sig reg.afgift ?
> Told og Skat er bare en opkrævningsmyndighed

.... men en ofte meget nidkær een af slagsen.
Nøgleordet (der måske mangler) er 'rimelighed'.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-11-03 20:15

Bjørn S wrote:
> Det eneste som snart kan retferdiggøre egen import er unike maskiner, eller
> billig indkøbspris, hvor du måske kan spare lidt.

Eller veteraner, hvor afgiften er rent symbolsk..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : MKS - 74

Dato : 18-11-03 17:01

On Tue, 18 Nov 2003 16:31:16 +0100, "Psycho Cowboy"
<chrijac@hotmail.com> wrote:

>Nå, men ved siden af undersøger jeg mulighederne for nedslag i afgift...

Orv - det var da mystisk,aldrig hørt før...

> Det skulle ikke længere være muligt at "hærge" køretøjet kosmetisk, så det giver
>rabat har jeg hørt...??

Kommer an på hvor god du er til det,er du rigtig god og kan overbevise
vurderingsmanden,om at der bestemt ikke er fusket ja så er det jo helt
fint (for dig),sandsynligheden taler dog for at vurderingspersonerne
som jo ligesom har prøvet det en enkelt gang eller 2 før,gennemskuer
at tingene ikke hænger sammen og da blot antager at du har flotte dele
liggende hjemme og vurderer cyklen efter det,i sidste ende kan det
ende med at ha' direkte negativ indflydelse...men det skal da klart
prøves - der er jo også nogle der spiller Lotto....

> [...]
>betegnes som ret ny i maskinen = højere afgift. Jeg kan muligvis få fat i et

Nej altså - hvor snu og ikke mindst gennemtænkt,jeg er sikker på at
_den_ gennemskuer de aldrig,og hvis cyklen så skulle blive solgt med
mindre km. end den blev vurderet med og næste ejer af en eller anden
grund kommer i kontakt med T&S hvor han fortæller..."Jamen hr. betjent
sådan var den da jeg købte den",så kan det heller ikke være dit
problem...

>Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?

Ja for staten det er jo sådan en ond størrelse der ikke har en pind
med os andre at gøre,så den skal ned med nakken....

Bedste fif jeg kan give er nok,at lige genoverveje (= tænke lidt mere
over) hvad man kan/skal og bør gøre,hvem og hvad man er oppe imod og
så også lige hvem og hvor man skal spørge......

--
-Michael

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-11-03 18:41

MKS - 74 wrote:
> Orv - det var da mystisk,aldrig hørt før...
_____________________________________

Hæ, men humor!
_____________________________________

> [...]
> ende med at ha' direkte negativ indflydelse...men det skal da klart
> prøves - der er jo også nogle der spiller Lotto....

Ja, alt dette frygter jeg også... :-/
_____________________________________

> [...]
> grund kommer i kontakt med T&S hvor han fortæller..."Jamen hr. betjent
> sådan var den da jeg købte den",så kan det heller ikke være dit
_____________________________________

Humor igen! he he
Jeg er klar over at den ikke holder helt i byretten, men det er altså indtil
videre kun idéer på tegnebrættet, og som jeg overvejer... Udtalelser som din
her, medvirker selvfølgelig til at englen i mig får overtaget, så idéen
måske ryger af tegnebrættet igen...
_____________________________________

> Ja for staten det er jo sådan en ond størrelse der ikke har en pind
> med os andre at gøre,så den skal ned med nakken....
_____________________________________

Nææ, men de skal sq ikke tage røven på mig, mere end allerede gjort. Mit
firma har arbejdet nok for dem, og de er /&"!#@?£@£ godt nok ikke gode til
at betale, hvad de skylder skulle jeg hilse at sige, men nok om det. ...Når
det er sagt, er jeg skam en ellers glad skatteyder!
Som skrevet til Bjørn S er mit indlæg nok lidt mere fjensk end godt er, for
jeg ønsker blot retfærdighed i bedømmelsen og ikke et kæmpe beløb, som ingen
steder hører hjemme... Det er blot hvad jeg søger hjælp til.
_____________________________________

Jeg tænker skam ikke på andet...

Fra : MKS - 74

Dato : 19-11-03 20:07

On Tue, 18 Nov 2003 18:41:24 +0100, "Psycho Cowboy"
<chrijac@hotmail.com> wrote:

>Nææ, men de skal sq ikke tage røven på mig, mere end allerede gjort. Mit
>firma har arbejdet nok for dem, og de er /&"!#@?£@£ godt nok ikke gode til
>at betale, hvad de skylder skulle jeg hilse at sige, men nok om det

I know,min far er selvstændig og han siger også at det offentlige er
yderst langsommmelige når de skal betale for ydelser,men det er
ligesom ikke specielt relevant i denne forbindelse.

>Når det er sagt, er jeg skam en ellers glad skatteyder!

Ligefrem glad...hmmmm

> for jeg ønsker blot retfærdighed i bedømmelsen

All i ever wanted was simple justice and peace on earth....se'fø'li
vil du det og det er da også fuldt forståeligt,men et eller andet sted
så må man som hjemmeimportør være forberedt på at en tur med T&S er
lidt af et roulettespil.Det kan både vise sig at være en økonomisk
fordel og ulempe og slutresultatet er på ingen måde sikkert,jo bedre
man gør sit forarbejde forud for en import jo bedre er chancen for et
favorabelt resultat,men stadigvæk....Er man ikke klar til det "spil"
som det kan være,bør man måske slet ikke prøve.

> og ikke et kæmpe beløb, som ingen steder hører hjemme

Som f.eks Sune der købte den seneste cykel jeg importerede,hvor T&S
fik en hjerneblødning og forlangte et aldeles urimeligt beløb,helt ude
af trit med realiteterne - Så bliver man naturligvis noget træt og
opgivende,ved udsigten til det længere forløb det så bliver,men sådan
er vilkårene altså.

>... Det er blot hvad jeg søger hjælp til.

Du har jo fået lidt,resten bør du nok gå lidt mere stille med og ikke
mindst spørge via lidt andre kanaler...

--
-Michael

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-11-03 17:14

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> selvfølgelig være dem, man benytter i dag!
> Hvilke papire skal bruges, og ikke mindst udfyldes?

Lad os slå en ting fast en gang for alle. Ved et toldsyn vurderes køretøjet
IKKE. Men du kan vælge at den skal stilles til vurdering hos T&S. Du skal bruge
en "Anmeldelse til syn/registrering", original registreringsattest, samt en
vejeattest fra Kgl. vejer. Sidstnævnte skal måske ikke bruges. Men kan kræves.
Sådan var reglerne i går, da jeg senest var til toldsyn.

> Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?

Ok, staten er også mig, så lad mig låne maskinen en gang i mellem som
kompensation.

Ib Jakobsen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 18-11-03 17:17

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> ...... Men du kan vælge at den skal stilles til vurdering hos T&S......
> Ib Jakobsen

Er det en mulighed man har hvis man er utilfreds med vurderingen eller hur?

Thore

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-11-03 17:27

SmaRTrxxv wrote:

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Er det en mulighed man har hvis man er utilfreds med vurderingen eller hur?

Yes, du kan kræve at komme til vurdering. Det kan man meddele ved toldsynet. Og
så selvfølgelig den dag man står og smider kassen på disken. T&S kan også kræve
at du stiller op.

Ib Jakobsen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 18-11-03 17:40

Fremgangsmåden :

Kontakt Told og Skat, og få udfyldt en ansøgning om vurdering af depositum
for agfigt.
Så snart den er i hus, kan du bestille alm syn, samt toldsyn. Der synes
cyklen på normalvis, og synsmanden registrere evt. ekstraudstyr, typisk
metal lak :)
Så er den synet, og du står med 2 attester. En alm synsattest og en toldsyns
attest.
Med toldsynsattesten og din vurdering fra told og skat, drager du ind til
told og skat, og betaler det beløb som Told og skat er kommet frem til.
Du husker selvfølgelig at bestille en tid til den endelige vurdering af
afgiften (Det er jo valgfrit). Der går typisk op til en måned inden denne
vurdering kan finde sted.
Efter denne vurdering venter du igen op mod en måned, inden du får svar fra
Told og Skat (de kan være gået hen og blevet til skvat)..
Så er det så op til dig, om du er tilfreds, eller om du er utilfreds,
hvorved du kan gå på motorkontoret med afgiftspapirene samt synsattesten.

Jeg sparede en del på afgiften af min GSXR 250, da der fulgte to kåber med i
købet. De blev mixet, hvilket jeg vel var i min gode ret til, og sammen med
de andre småfejl
som cyklen var udstyret med, slog man faktisk 2700kr af de oprindelige
14000kr, hvilket var ganske okay!

Thomas

Fra : Richard

Dato : 18-11-03 19:05

Thomas Buus Andersen wrote:

> Kontakt Told og Skat, og få udfyldt en ansøgning om vurdering af depositum
> for agfigt.

Ikke strengt nødvendigt mere med mindre du gerne *vil* have en ide om
depositummet og ikke tror på de værdier, du kan udlede af
Modep-databasen. Men du skal jo have den vurderet og så er
forhåndsvurderingen jo ligegyldig.
Har du travlt, kan du således spare nogle dage/uger her, men for en gods
ordens skyld: Kontakt dit lokale T&S-kontor og aftal, at du stiller med
et par udskrifter af vurderingerne på tilsvarende cykler i
Modep-databasen, den dag du møder for at betale depositum på din cykel...

> Så snart den er i hus, kan du bestille alm syn, samt toldsyn. Der synes
> cyklen på normalvis, og synsmanden registrere evt. ekstraudstyr, typisk
> metal lak :)

....og behøver så heller ikke vente på forhåndsvurderingen, før du
bestiller tid til told- og reg.syn.

> Du husker selvfølgelig at bestille en tid til den endelige vurdering af
> afgiften (Det er jo valgfrit).

Med mindre prøveassistenten vurderer i forbindelse med toldsynet, at
køretøjet er så sjælden, atypisk eller... at han "anbefaler at køretøjet
fremstilles for vurderingsmyndigheden pga dets stand". Så kan du næppe
undgå at fremstille det til vurdering

Utroligt så mange varianter, der kan være af dette forløb - ikke
underligt rag.afgiften er så høj

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-11-03 19:24

I news: bpdn1g$qb2$1@sunsite.dk,
skrev Richard <richardpunktumpade@mail.dk>

[klip]

> Utroligt så mange varianter, der kan være af dette forløb - ikke
> underligt rag.afgiften er så høj

Forslag til parallel:
Måske kunne opmærksomheden henledes på de 3 kommuner
der har valgt at gøre kørsel med bybusserne gratis:
Det var for dyrt at sælge billetter

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183 _

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 18-11-03 19:30

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> Forslag til parallel:
> Måske kunne opmærksomheden henledes på de 3 kommuner
> der har valgt at gøre kørsel med bybusserne gratis:
> Det var for dyrt at sælge billetter

Haha.. Kan vi ikke bare blive enige om at det er billetfrie busser, og ikke
gratis busser :)

> --
> Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
> www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183 _
> www.senior98.dk #36 .-.-.=\-.
> DMCN# 626 (_)=='(_)
Thomas

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-11-03 19:46

I news: 3fba6528$0$3746$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
skrev Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk>
> [...]
> meddelelse news:3fba63d6$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Haha.. Kan vi ikke bare blive enige om at det er billetfrie busser,

[klip]

I pap
Det er gratis at køre med bussen i de 3 kommuner
Derfor skal man ikke betale en billet.

Kommunerne havde nemlig i forbindelse med forvaltningen af billetsalget så
store omkostninger, at de ikke kunne modsvares af indtægterne fra salget af
billetterne.

Fra : Richard

Dato : 18-11-03 19:48

Arne Lorenzen wrote:

> Forslag til parallel:
> Måske kunne opmærksomheden henledes på de 3 kommuner
> der har valgt at gøre kørsel med bybusserne gratis:
> Det var for dyrt at sælge billetter

Det er måske også et sted der i nærheden, at broerne er gratis at køre
over, fordi køretøjerne i forvejen betaler til mere end anlæg, admin. og
drift af veje og trafikanlæg...

Fra : Armand

Dato : 18-11-03 03:13

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
toldsynet. Og
> så selvfølgelig den dag man står og smider kassen på disken. T&S kan også

Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger uden
at der er inbetalt depositum på køretøjet!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 20:18

Armand skrev i meddelelsen ...

>Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
>T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger uden
>at der er inbetalt depositum på køretøjet!!

Hvad mener Du ? Jeg fik da "fie" leveret synet og toldsynet uden at der var
erlagt en krone. Havde jeg valgt, efter depositum, at få vurderet køretøjet,
så havde det da ikke involveret statens bilinspektion ! Men jeg misforstår
måske det Du skriver ??

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 18-11-03 23:05

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var erlagt en krone. Havde jeg valgt, efter depositum, at få vurderet
> køretøjet, så havde det da ikke involveret statens bilinspektion ! Men

Næh!
Det er tilsyneladende mig der misforstår noget: Jeg troede ikke at T&S ville
besvære sig med at slå en sag igang (og det er den da i og med toldsynet!?)
uden først at ville se $$ :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 18-11-03 23:58

Armand wrote:

> [...]
> besvære sig med at slå en sag igang (og det er den da i og med toldsynet!?)

Nej, T&S vil rigtig nok ikke besvære sig med at vurdere køretøjet, når
det fremstilles - endsige meddele en tid til fremstillingen - før
depositum er indbetalt; men altså gerne fastsætte og modtage depositum
efter det kombinerede told- og reg-syn

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 07:41

Armand skrev i meddelelsen ...

>uden først at ville se $$ :-/

Men åbenbart har de ikke lyst til at "lukke" min sag, et halvt år er gået,
og jeg har stadig ikke modtaget en endelig afgørelse :-| De er fandme
tunge at danse med.

mvh
Orla

Fra : Allan Bojesen

Dato : 19-11-03 19:18

Orla Pedersen wrote:
> Men åbenbart har de ikke lyst til at "lukke" min sag, et halvt år er
> gået, og jeg har stadig ikke modtaget en endelig afgørelse :-| De
> er fandme tunge at danse med.

Der gik 10 mdr. fra jeg indbetalte depositum/fik plader på til jeg modtog
den endelige afgørelse. Og det indbetalte beløb passede tilfældigvis lige
med slutvurderingen

Allan Bojesen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-11-03 23:58

Armand wrote:

> Og for lige at få det sidste spørgsmål med:
> T&S (= også Bilinspektionen under vurderings-syn) rører ikke en finger uden
> at der er inbetalt depositum på køretøjet!!

Der er ikke noget der hedder et vurderingssyn. Det hedder et i deres
terminologi et toldsyn. Rent teknisk foregår det på den måde at man først skal
betale 0 kr. Det får man en kvittering på. Så bevæger han sig over og snupper
chassisnr./stelnr. Og for motorcykler også stelnr. Derefter griber han et
skema, hvor man kan afkrydse hvilket udstyr køretøjet har. Det taster han så
ind på computeren. Resten foregår som et almindeligt syn. Du får så udleveret
en synsattest og en toldsynsattest. Sidstnævnte medbringes til T&S. Sammen med
klejnerne.

Ib Jakobsen

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-11-03 18:44

Ib Jakobsen wrote:

> Ok, staten er også mig, så lad mig låne maskinen en gang i mellem som
> kompensation.
___________________________________

Ja, jeg ved godt at staten er os alle, og jeg vil ikke tage røven på
nogen... Vil bare heller ikke betale for meget, ligesom mange har måtte gøre
ved sådanne vurderingssager, så det er dét jeg søger lidt hjælp til at
undgå.

Du kan da godt prøve min babygixxer en dag, hvis du vil!?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-11-03 00:03

Psycho Cowboy wrote:

> Du kan da godt prøve min babygixxer en dag, hvis du vil!?

Narh, det var bare for sjov. Faktisk prøvede jeg en sådan efter en dag på min
K100RT. Tro mig, der var forskel.

Ib Jakobsen

Fra : k

Dato : 18-11-03 17:51

> [...]

et
> speedo der har rundet 50-55 kkm.
> Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?

hhmmmm ....hoost, hoosst

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-11-03 18:46

k wrote:

> hhmmmm ....hoost, hoosst
____________________________

Ja okay, mit indlæg lyder lidt grovere, end jeg mener det... Som skrevet til
de andre, ønsker jeg blot ikke at skulle af med flere penge end godt er,
hvilket en del mennesker efter sigende har prøvet i disse vurderingssager.

Fra : brobaek

Dato : 18-11-03 18:09

> [...]
et
> speedo der har rundet 50-55 kkm.
> Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?

Jeg tror, at 3 fuldtidsansatte vurderingsmænd + 1 synsmand har set dette
trick før... Du kan måske spare et par tusinde, men det er vel ulovligt at
sætte nyt spedometer på... Der står vel på de tyske papirer, hvormange km
den havde kørt ved sidste TÜV (hvilket de tjekker ved toldsyn)... Hvis din
moral er så lav kan du nok tjene lettere penge på andre ulovligheder

Fed kværn, iøvrigt...

Martin

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-11-03 18:48

brobaek wrote:

> [...]
> papirer, hvormange km den havde kørt ved sidste TÜV (hvilket de
> tjekker ved toldsyn)... Hvis din moral er så lav kan du nok tjene

Du har nok ret, og jeg har endnu heller ikke planlagt at udøve tricket...
Tanken har bare strejfet mig.
_____________________________________

> Fed kværn, iøvrigt...
_____________________________________

Takker!

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-11-03 22:09

On Tue, 18 Nov 2003 16:31:16 +0100, "Psycho Cowboy"
<chrijac@hotmail.com> wrote:

Hej.

Kan man da ikke lade denne NG ude af syne blot et lille øjeblik.

Vender man ryggen til i bare få øjeblikke, som det f.eks. tager at
smutte en tur til Grønland, bliver man overfaldet med 1000 nye indlæg.
Det er en næsten umulig opgave.
Jeg kaster håndklædet

> [...]
>det billige køb varer ikke ret længe, da tolden jo stadig mangler at blive

Du kan ikke snyde T&S - Glem det
Men - du kan følge reglerne og holde på din ret - Det er ikke snyd.

>Har læst om Steen Grubys oplevelser osv. på http://www.gruby.dk/købafmc.htm,
>men holder alt dette stadig?

Det meste af det holder stadig, men der er selvfølgelig kommet
justeringer til.
Den første, og vigtigste, er toldsynet.
Toldsynet foretages af Statens Biltilsyn samtidig med færdselssyn.
Et "objekt" skal opfylde kravene til færdselssyn, hvilket vil sige at
man bør bestille både syn og toldsyn samtidig.
Færdselssyn er den tekniske kontrol ethvert køretøj skal igennem for
at få "det blå stempel", og toldsynet er en kontrol af at køretøjets
data følger det der er opført i papirene, og som er T&S's garanti for
at der ikke importeres en Ducati forklædt som MZ.
Der er formelt ingen tvang om at køretøjet skal fremstilles til
vurdering for T&S vurderingsmænd, men der undtagelser:
1) Du kan selv forlange en fremstilling.
2) Hvis der er tale om et veterankøretøj forlanger T&S en
fremstilling.
3) Hvis der er tale om et køretøj hvor der er tvivl om værdien, eller
et køretøj der ikke er kendt af T&S kan de forlange en fremstilling.

Hvad der heller ikke gælder er afgiftsberegningen.
Det er faktisk blevet billigere.
Den rigtige værdi kan kun bringes i erfaring ved at rette en
forespørgsel til T&S - skriftligt!

> [...]
>speedo der har rundet 50-55 kkm.
>Andre fif, så jeg kan få taget staten lidt i r...!?

De nye regler om at et færdselssyn skal kunne bestås er grundet i at
man af den vej kan sikre at der ikke foretages "kosmetriske"
nedgraderinger af en så grov karakter at køretøjet ikke kan synes rent
teknisk.
Det der kan fuskes med er derfor kun af rent kosmetisk art, hvilket
ikke forringer køretøjets værdi set i T&S's øjne.
Moralen af det er, at det er nogenlunde samme afgift der skal erlægges
for et prima eksemplar og en skrotdynge.
Find derfor en god MC når der er tale om egenimport.

Der er dog lige et par pillerier jeg vil fremhæve, som jeg vist har
skrevet før:

Når du har indbetalt dit depositum, det beløb T&S forlanger i
foreløbig afgift, skal du til syn/toldsyn.
Afhent ikke nummerpladerne før du er færdig med "forkandlingen" med
T&S.
Det har to fordele:
1) Du kan til enhver tid trække dig fra indregistreringen af køretøjet
hvis du mener at værdiansættelsen er urimelig.
2) Du får afgjort din sag omgående, ikke noget med at vente 6-9
måneder for at få en endelig afgiftsansættelse.
3) Du har et pressionsmiddel overfor T&S - De ved også godt at du kan
nulstille indregistreringen og dermed trække dit bidrag til
statskassen tilbage - Pronto!

Som det er skrevet senere i denne tråd, så er der flere der har en
afgiftssag hængende på 6-9 måned, hvilket også gælder min nabo's XN85
der er indregistreret for ½ år siden - Det er noget svineri fra T&S's
side.
Måden at undgå dette på er at forlange toldsyn / at forlange en
afgørelse på afgiften før pladerne hentes.

Hvis du alligevel har "kvajet" dig ved at hente pladerne (jeg forstår
det godt - solen skinner og de små veje kalder), så indgiv en klage
over afgiftens størrelse - Der er alt at vinde, intet at tabe.

Hovedreglen når du skal kæmpe med det offentlige - specielt T&S:
Vær godt forberedt.
Skaf dig alt det baggrundsmateriale du kan.
Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.
Skaf papirer på afgiftssager på lignende løretøj - Søg evt. hos
mærkeklubberne eller "hobbyimportører".
Husk, at kæmpe med hjernen - Den der kæmper med hjertet taber i
regelen

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 30-11-03 01:19

Steen Gruby wrote:
> Priser på lignende cykler fra forhandlere og DBA.
> Gør opmærksom på, at forhandlernes pris er væsentligt over
> markedsprisen i forhold til DBA - Forhandlerne skal jo også leve.

Jeg kom lige til at tænke på om man kan bruge moms som et argument?
Der betales vel ikke moms af afgiften, eller?
Hvis en forhandlerpris ses uden moms, så svarer de vel meget godt til hvad
en cykel er værd i privat handel, men jeg har på fornemmelsen at T&S ser på
prisen inc. moms.
Jeg aner ikke hvordan afgift/moms hænger sammen, så er der ikke en der lige
kan opklare dette for mig...

Jens
RD

Fra : HHR

Dato : 30-11-03 12:38

Hejsa

Jeg har i sommeres også importeret en cykel fra DE og været hele møllen
igennem.

DET ENESTE DE KIGGER EFTER ER HVORDAN CYKLEN
SER UD, OG HVAD DEN HAR KØRT, SÅDAN ER DET!
SÅ KAN I OG KNOLD&TOT SIGE HVAD I VIL.

De ved hvordan en cykel burde se ud efter alder og km, og
så runder de op/ned er den mere slidt får du penge er den mega fin ja gæt
selv.

Jeg fik 2800,- tilbage fordi den havde en bule i tanken, og to knækkede
beslag på mine sideskjolde.

Sumar sumara har cyklen kørt langt har den også tegn derefter så
en cykel der har kørt 18000km ser som regel ny ud og en der har kørt 50000km
har nok lakskader ridser små buler osv.

MVH Hans Henrik

Ps Kan man ikke handle og snakke så køb dansk.

Fra : Armand

Dato : 30-11-03 16:33

"Jens Blaabjerg" <xxx@blaabjerg.net> skrev i en meddelelse

> Jeg kom lige til at tænke på om man kan bruge moms som et argument?
> Der betales vel ikke moms af afgiften, eller?

M O M S, står for "MerOMsætningsAfgift", hvorved at der betales moms af
afgiften, som selvsagt er en form for omsætning! :-|

> Jeg aner ikke hvordan afgift/moms hænger sammen, så er der ikke en der
> lige kan opklare dette for mig...

Beregningsmæssigt bliver summen den samme om man (på en ny motorcykel) først
lægger moms på grundprisen og sidenhen beregner afgiften af dette beløb
(100.000,- + 25% + 180% = 350.000,-!), eller om man gør det i modsat
rækkefølge (100.000,- + 180% + 25% = 350.000,-!) ; men i praksis kommer
momsen på som
det allersidste qua "omsætnings-issue't" !

> Hvis en forhandlerpris ses uden moms, så svarer de vel meget godt til hvad
> en cykel er værd i privat handel, men jeg har på fornemmelsen at T&S ser
> på prisen inc. moms.

Hvor finder man en forhandlerpris excl. moms??
T&S tillader ikke(!) at du som kunde køber noget momsfrit :-|
Grundlæggende er alle handler derfor incl. moms, hvorfor at det også er
dette beløb
der ligger til grund for T&S' anskuelser!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-11-03 18:18

On Sun, 30 Nov 2003 16:32:48 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>M O M S, står for "MerOMsætningsAfgift", hvorved at der betales moms af
>afgiften, som selvsagt er en form for omsætning! :-|

Ja, eller Mogens Offentlige Malkemaskine

> [...]
>dette beløb
>der ligger til grund for T&S' anskuelser!

Nu er jeg ikke ret god til det der med handel.
Når vi taler brugte maskiner er der vel to måder at handle på.
En hvor man handler privat, og så den hvor man køber af en forhandler.

Når der handles privat er Malkemaskinen (MOMS) ikke med i billedet,
men når en forhandler sælger skal han betale MOMS af sin fortjeneste.
Der må derfor i sagens natur være en væsentlig forskel i prisen når
der købes privat, eller hos en forhandler.
Ellers vil forhandlerne dø af sult.
Når man så skal op mod T&S med en argumentation for afgifstens
størrelse, er det rimelig vigtigt at få fastslået ud fra hvilken af de
to tilfælde værdien fastsættes.
Hvis man sammenligner købspriser mellem privat handel og MC
forhandlere vil det være som at sammenligne æbler og pærer.
Jeg vil påstå, at det er salgsprisen vi skal argumentere for, altså
den pris en privat sælger får for sin MC, hvad enten cyklen sælges til
en privat eller en forhandler.
Den argumentation må selv T&S kunne forstå.

Jeg har lige drukket en øl med min nabo for at fejre hans "afgiftning"
af en XN85 mage til min.
OK, det tog også 6 måneder at komme dertil, men det var værd at vente
på.
Den startede ud med en foreløbig vurdering på 26.000, hvilket
afstedkom en kraftig diskussion med T&S.
Depositum blev derefter sat til 16.000, og den endelige afgift, at
erlægge, blev 12.000.

Se det er det jeg mener med at holde på sin ret.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 30-11-03 18:57

"Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der må derfor i sagens natur være en væsentlig forskel i prisen når
> der købes privat, eller hos en forhandler.

Momsen udgør kun 1/5 af den givne merpris, så prisforskellen skyldes vel i
højeste grad forhandlerens fortjeneste!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-11-03 19:26

On Sun, 30 Nov 2003 18:56:37 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Momsen udgør kun 1/5 af den givne merpris, så prisforskellen skyldes vel i
>højeste grad forhandlerens fortjeneste!

Når vi nu diskuterer den sag bør vi vel være meget objektive.
Forhandleren skal, i følge købeloven, yde en vis garanti på det
produkt han sælger, unaser om det er brugt.
Der er altså tale om en ikke ringe risiko.
Altså skal en fortjeneste sættes i relief til en risiko.
Oven på dette kommer så den MOMS staten opkræver uden at påtage sig
nogen form for risiko.
Jeg er helt sikker på at jeg ville takke nej til at være brugt MC
forhandler hvis jeg ikke havde en rimelig fortjeneste.

Og det er faktisk i det lys jeg ser T&S's vurdering.
Betragt forhandlerens fortjeneste som en slags "forsikring", og træk
den ud af prisen når der skal forhandles med T&S.
Jeg ved godt at den er ude på kanten, men når man selv tager risikoen
ved import, er det også rimeligt at værdien sættes som den reelle
købspris.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 30-11-03 20:49

> [...]
> produkt han sælger, unaser om det er brugt...................
> Oven på dette kommer så den MOMS staten opkræver uden at påtage sig

Jeg bebrejder ikke forhandleren at tjene på sit arbejde - Det var
opfattelsen af at momsen udgør hele forskellen på privat-pris og
forhandler-pris at jeg ville skyde i sænk, for det er jo ikke moms af hele
mc'ens salgsværdi at han skal hoste op med - Kun forskellen på købs og
salgs -prisen => hans fortjeneste!

--
Armand.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 30-11-03 20:16

Steen Gruby wrote:
>KLIP ...en masse guldkorn!

Mange tak for indlægget Steen, det er sq guld værd at få det penslet helt ud
som nybegynder i den danske toldjungle!!
Jeg vil helt sikkert bruge fif'et med at vente med at hente nummerpladen, og
det burde alle hjemmeimportørere vel hermed skrive sig bag øret!

Fra : HHR

Dato : 30-11-03 22:37

Folk som handler med biler og motorcykler betaler ikke moms
af salget, da der ikke er moms på biler og mc'er.

HHR

Fra : Armand

Dato : 01-12-03 17:31

"HHR" <hevy@mail1fjerndette.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Folk som handler med biler og motorcykler betaler ikke moms
> af salget, da der ikke er moms på biler og mc'er.

HVA'BA??

--
Armand.

Fra : HHR

Dato : 02-12-03 19:31

Ja hvis du som bilsælger sælger en brugt vogn til 100k,
så skal der ikke betales moms af det, kun skat af fortjensten.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-12-03 21:11

HHR wrote:

> Ja hvis du som bilsælger sælger en brugt vogn til 100k,
> så skal der ikke betales moms af det, kun skat af fortjensten.

Er du helt sikker på det?. Jeg mener at have hørt et ord som "forskelsmoms".
Altså noget med moms af det beløb som der er mellem indkøb og udsalg.

Ib Jakobsen

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 02-12-03 23:17

On Tue, 02 Dec 2003 21:10:48 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Er du helt sikker på det?. Jeg mener at have hørt et ord som "forskelsmoms".
>Altså noget med moms af det beløb som der er mellem indkøb og udsalg.

Du har hørt rigtig, der er tale om brugtmomsordningen. Den bruges også
på bla. heste og antikviteter. Det er en betingelsen for brug af
ordningen, at momsbeløbet ikke fremgår af fakturaen. Derudover skal
der stå noget ligende "Disse varer sælges efter brugtmomsordningen, og
momsen kan ikke fradrages." på fakturaen.

--
Morten F. Søndergaard
RD 350 '84

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-12-03 23:34

"Morten From Søndergaard" wrote:

> [...]
> der stå noget ligende "Disse varer sælges efter brugtmomsordningen, og
> momsen kan ikke fradrages." på fakturaen.

Mente det nok. At man ikke kunne slippe med skatten. Og sikken en kreativitet der
kan lægges for dagen.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 02-12-03 23:10

> Er du helt sikker på det?. Jeg mener at have hørt et ord som
"forskelsmoms".
> Altså noget med moms af det beløb som der er mellem indkøb og udsalg.

I realiteten trækker man købsbeløbet fra i momsregnskabet, for sidenhen ved
salget at påføre salgs-summen - Dét regnskab gi'r det samme. Der betales
effektiv moms af mer-prisen!!

--
Armand.