Hjælp en lækker steg. Knastkædestrammer på~
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-11-03 22:33

Hej DFM

Jeg har påtaget mig at hjælpe med at stille ventiler på en CB 500 fra 94'
for en sød studine veninde jeg har. Der sidder en knastkædetrammer jeg endnu
ikke har set. Jeg fik stammeren til at "gå i hak" når den var skruet helt
ind, og jeg mener jeg fik den til at rette sig ud igen, da den var monteret,
men jeg er i tvivl om jeg har monteret den korrekt. Den laver en bankelyd i
tomgang, der for mig lyder som en slem knastkæderaslen. Jeg kan høre at den
ellers går godt, og tager gassen fint når den får lidt snoninger, men i
tomgang lyder den ikke rigitig. Når motorcyklen bliver varm forsvinder lyden
mere og mere, måske fordi tomgangen bliver mere jævn?

Er der nogen der kan lave en indscanning fra en værkstedsmanual fra en CB
500 omkring montering af knastkædestrammeren?, eller evt kender en
hjemmeside?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-11-03 23:02

> Jeg har påtaget mig at hjælpe med at stille ventiler på en CB 500 fra
> 94' for en sød studine veninde jeg har. Der sidder en
> knastkædetrammer jeg endnu ikke har set.

Her er hvad jeg selv fandt på en engelsk side, og der er sådan satr hvad jeg
selv gjorde. Fordømt! Nå, men jeg må undersøge om de nye tændrør er gappet
rigtigt og om den er taktet rigtigt, så af med toppen igen.

How do I know the cam chain tensioner needs changing?

The engine can make many rattles but if you hear some metal knocking in the
topish part of the engine and it comes from both sides of the engine
equally, louder when the engine is cold and the noise gets progressively
worse with time, then it may well be the cam chain. Mine started to rattle
at 30k miles.

How do I change the tensioner?

It is easy to change the tensioner all you need is a small screwdriver
(80p), 8mm open end and ring spanner (£1.25), a new tensioner (£50), and a
new gasket (£5). It is a bit fiddly but not complicated.

The new tensioner comes with a small key to stop the plunger extending.
When you remove this key the plunger extends. You cannot push the plunger
in, instead you have to insert a small screwdriver into the hole where the
key fitted and turn it anticlockwise and wind the plunger in. Reinsert the
key and lock the plunger. Try this before you start the work it will give
you some idea of what is happening inside the engine. Remove the key from
the new tensioner. This will help you remove the old tensioner.

1. Remove the bolt from the centre of the tensioner, do not let the bolt
or the washer drop or else you will have a merry ½ hour trying to recover
it. This bolt only keeps the dirt out.

2. Insert the key from the new tensioner into the bolt hole turning it
anticlockwise until you can lock it as you did when you played with the new
tensioner.

3. Undo the two 8mm bolts on either side of the tensioner. Don't drop the
bolts!

4. Remove the tensioner and remove the key. The plunger should spring
out.

5. Use a screwdriver to retract the plunger on the new tensioner and lock
it with the key.

6. Insert the new tensioner and replace the two bolts firmly and both
equally (don't over tighten one side leaving the other loose).

7. Remove the key and you should hear the tensioner spring out. Replace
the centre bolt and washer (I found this a bit tricky).

8. Go down to the pub and buy yourself a pint!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-11-03 00:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:2hctb.11156$5k7.7590@news.get2net.dk...

> [...]
Replace
> the centre bolt and washer (I found this a bit tricky).
>
> 8. Go down to the pub and buy yourself a pint!

Hej Jens

En ældre CB plejer at "banke" en del i tomgang, min CB400F, CB750F og
CB1100F gjorde det men der er selvfølgelig en grænse. Lyden forsvinder gerne
fra ca. 1500 omdrejninger og op, jeg har nu aldrig kastet mig over en ny
knastkæde af den grund.

PS. Når du når til punkt 8 så husk at tage hende med

Med venlig hilsen Kim

Fra : Armand

Dato : 15-11-03 01:32

> [...]
i tomgang
> lyder den ikke rigitig. Når motorcyklen bliver varm forsvinder lyden mere

Er der mulighed for at du har kunnet vende sagen 180° forkert?
fald kan den så sidde og gnide imod siden/kanten af hullet i cyl.blokken?

Ellers synes jeg at taktningen, som du selv er inde på i 2. indlæg, lyder
som en passende mulighed - Men kan det virkelig passe at du lægger låget på
inden at have checket og dobbelt-checket knasternes taktning??
Selvom motoren umiddelbart tager snoninger vil den med en forkert taktning
sikkert ikke kunne slæbe ved mere end 50% rpm! Har i testet dét??

Om knastkædestrammeren: Væn dig til den, den lyder meget som den der bruges
på GPZ500'eren (som så til gengæld er så servicevenlig at den ikke behøver
at knasterne fjernes for ventilservice)!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-11-03 08:48

> Er der mulighed for at du har kunnet vende sagen 180° forkert?
> fald kan den så sidde og gnide imod siden/kanten af hullet i
> cyl.blokken?

Knastkædestrammeren så meget symnmertisk ud, så jeg har ikke været opmærksom
på om man kunne vende den forkert. Det checker jeg lige.

> Ellers synes jeg at taktningen, som du selv er inde på i 2. indlæg,
> lyder som en passende mulighed - Men kan det virkelig passe at du
> lægger låget på inden at have checket og dobbelt-checket knasterne

Jeg har tripple checket taktningen, men den lyder jo mærkelig, så nu
quadruple checker jeg den lige.

> Selvom motoren umiddelbart tager snoninger vil den med en forkert
> taktning sikkert ikke kunne slæbe ved mere end 50% rpm! Har i testet
> dét??

Jeg har ikke prøvet at køre på den.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-11-03 08:07

Hej DFM

Jeg tog fejl. Den mystiske bankelyd forsvandt når man tog koblingen, og kom
igen når man slap koblingen. Jeg har oplevet noget lignende før på en MC der
er synkroniseret rigtigt dårligt, men på denne CB var synkoniseringen lige i
øjet. Lyden forsvandt dog helt efter en 5km køretur. Den gik ellers fint og
som den skulle. Så problemet løste sig selv, og jeg havde ikke lavet noget
forkert.