Smøring af kabler
Fra : Peter

Dato : 14-11-03 16:14

Hej

Jeg er så småt begyndt på vinterklargøringen, men er kommet i tvivl om hvad
jeg skal smøre kablerne med. Jeg har tænkt på WD40. Er det det rigtige
smøremiddel til kabler, eller skal jeg hellere bruge noget andet?

mvh
Peter

Fra : Richard

Dato : 14-11-03 17:43

Peter wrote:

> Jeg er så småt begyndt på vinterklargøringen, men er kommet i tvivl om hvad
> jeg skal smøre kablerne med. Jeg har tænkt på WD40. Er det det rigtige
> smøremiddel til kabler, eller skal jeg hellere bruge noget andet?

En olie med et tørsmøremiddel som fx grafitfedt er kræs, selv for kabler
med teflonstrømper, gør grafitten gavn, når olien er tørret ud. Rør en
klump grafitfedt op i noget olie, hæng kablet op lodret, bind et
kræmmerhus som tragt om toppen af strømpen og hæld grafitolien i
tragten. Lad olien dryppe af natten over. Mums hvor det glider

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-03 18:24

> [...]
> kræmmerhus som tragt om toppen af strømpen og hæld grafitolien i
> tragten. Lad olien dryppe af natten over. Mums hvor det glider

Jeps, jeg bruger en spray med navn 'Caramba Grafit'. Dejligt hurtigt og nemt
at smøre kablet med den kabelsmører jeg købte i sin tid. Så slipper man for
det bøvl det er at hænge kabler op osv.

Så kan man klare alle kabler på cyklen på 20-25 minutter hvis man ikke
skynder sig. Det er over et år siden jeg sidst smurte kabler, men de virker
slet ikke som om de trænger endnu. De får dog alligevel en behandling inden
vinterhiet. Så kan de forhåbentligt klare det gennem hele næste år også.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 14-11-03 18:34

Martin Sørensen wrote:

> Jeps, jeg bruger en spray med navn 'Caramba Grafit'. Dejligt hurtigt og nemt
> at smøre kablet med den kabelsmører jeg købte i sin tid. Så slipper man for
> det bøvl det er at hænge kabler op osv.

Er det den smører, man klipser på kablet, så den gennemhuller strømpen?
- den synes jeg ikke er god, svært at styre olieflowet IMHO...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-03 18:42

> Er det den smører, man klipser på kablet, så den gennemhuller
> strømpen? - den synes jeg ikke er god, svært at styre olieflowet
> IMHO...

Nej, den skrues stramt omkring enden af kablet hvorefter man har et lille
hul man kan sprøjte smøremidlet i. Den passer perfekt til diameteren på det
rør der er på sprayflasken.

Det er denne her:
http://www.sayjes.dk/Tools-Billeder/oiler1.gif

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 14-11-03 18:47

> Er det den smører, man klipser på kablet, så den gennemhuller strømpen?
> - den synes jeg ikke er god, svært at styre olieflowet IMHO...

Min smørreklemme er en "gummi dut" som klemmes fast- og lukkes tæt omkring
kabelenden, hvorefter at sprayolien kan tilføres vha. et smørrehul.
Virker fint (efter min mening), hvis man bare giver sig god tid til at
fastgøre klemmen: Man oplever lynhurtigt, hvis den ikke sidder ordenligt...

Men ellers virker effektivt, da man ligefrem kan mærke, når olien presses
ned igennem kablet.

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-03 18:58

> Min smørreklemme er en "gummi dut" som klemmes fast- og lukkes tæt
> omkring kabelenden, hvorefter at sprayolien kan tilføres vha. et
> smørrehul.

Jeps, nok det samme som jeg bruger.

> Virker fint (efter min mening), hvis man bare giver sig god tid til at
> fastgøre klemmen: Man oplever lynhurtigt, hvis den ikke sidder
> ordenligt...

Jeps, i starten synes jeg ikke den virkede særligt godt, men man skal lige
finde ud af hvordan man får den tæt. Den skal også strammes godt, ellers
kommer der olie ud over det hele.

> Men ellers virker effektivt, da man ligefrem kan mærke, når olien
> presses ned igennem kablet.

Jeps, når man har fået den ordentligt på, tager det 1 sekund eller 2, før
olien kommer ud i den anden ende.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 15-11-03 00:42

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Er det den smører, man klipser på kablet, så den gennemhuller strømpen?
> - den synes jeg ikke er god, svært at styre olieflowet IMHO...

Kan jeg godt forstå!
Den type er længe outdated: Den er baseret på at smøremidlet trænger igennem
den stål-spiral som strømpen i praksis består af; men med fremkomsten af
nylon/teflon -inderstrømper er den blevet fuldstændig ubrugelig derved at
smøremidlet ikke vil trænge ind imellem wire og inderstrømpe!

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 14-11-03 21:02

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> [...]
nemt
> at smøre kablet med den kabelsmører jeg købte i sin tid. Så slipper man

Jeg har netop sådan en kabelsmører, så nu mangler jeg blot at finde ud af
hvor jeg kan købe "Caramba Grafit" .

Takker for alle svarene
Peter

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-03 21:38

> Jeg har netop sådan en kabelsmører, så nu mangler jeg blot at finde
> ud af hvor jeg kan købe "Caramba Grafit" .

Jeg købte min ved louis.de, men jeg har også set den på diverse større
tankstationer rundt omkring.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter

Dato : 15-11-03 00:25

> Jeg købte min ved louis.de, men jeg har også set den på diverse større
> tankstationer rundt omkring.

Jeg prøver om jeg kan finde det et sted.

Takker
Peter

Fra : Armand

Dato : 15-11-03 01:19

> En olie med et tørsmøremiddel som fx grafitfedt er kræs, selv for kabler
> med teflonstrømper, gør grafitten gavn, når olien er tørret ud......

Basalt er smøring af kabler med teflon-strømper unødvendig, faktisk vil
smøremidler kunne binde skidtpartikler med tidligere nedslidning til følge.
Men ½-færdige kabler kan alligevel godt vækkes til live igen v.h.a. et
smøremiddel, og dér er et tørsmøremiddel absolut at foretrække.

> [...]
> kræmmerhus som tragt om toppen af strømpen og hæld grafitolien i
> tragten. Lad olien dryppe af natten over. Mums hvor det glider

Jeg vil dog mene at de i handelen forekommende tørsmøre-sprays (låsespray's)
med såvel grafit som teflon -indhold er enklere at skaffe/benytte!

½-gåede kabler, hvilket ofte vil dreje sig om sporslidning i inderstrømpen,
er som sådan ikke værd at holde i live igennem smøring: Ideen med
kunststof-inderstrømper er netop at gøre kablet servicefrit, og udskifter
man istedet et kabel der driller vil man efterfølgende opnå samme
servicefrihed i den tid man ejer pågældende mootorcykel :-|

Når alt det er sagt, så har bl.a.(især) Anders Majland haft store problemer
med frosne kabler på sin maxi-scooter af sydlandsk oprindelse, og dét
problem kan imødegås med grundig smøring med fed olie!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 15-11-03 10:57

Armand wrote:

> Jeg vil dog mene at de i handelen forekommende tørsmøre-sprays (låsespray's)
> med såvel grafit som teflon -indhold er enklere at skaffe/benytte!

Tja, men det er jo også et spørgsmål om, hvor mange forskellige
olieprodukter og -flaker/dåser, man vil have stående. Motorolie og
grafitfedt har de fleste alligevel i forvejen

Richard, CPH, DK

Fra : anders majland

Dato : 15-11-03 13:39

> [...]
> problemer med frosne kabler på sin maxi-scooter af sydlandsk
> oprindelse, og dét problem kan imødegås med grundig smøring med fed

Jeg smører nu begyndt at smøre med en en relativ tynd syrefri olie. Og
det er ikke kun apriliaen der har drillet. Jeg var næsen kommet hjem med
min nyerhvervelse inden speedometeret satte ud. Yderkappen på
speedometerkablet var slidt igennem så der var fugt i kablet. Det
kombineret med en gang frostvejr gjorde at speedometeret faldt ud da jeg
efter ~80km motorvej kom ned i fart. Der var sneglen ved forhjulet der
havde opgivet ævred pga den for store belatning i kablet.

Men jeg kan godt gentage at det heller ikke er udpræget sjovt at
gaskablet fryser fast mens man holder det stramt. Det er jo først når
man skal ned i fart man opdager det og leonardoen har ikke en kill
switch på styret og der er ret langt ned til tændingsnøglen -så den
rækker man ikke ud efter mens man er på vej ind i et sving. Men 14
ponyer kan godt nedbremses med af en god bagskive ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Soren Lindholt

Dato : 17-11-03 11:21

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
article <bp58ak$1um$1@sunsite.dk>...

> Jeg smører nu begyndt at smøre med en en relativ tynd syrefri olie. Og

Det er også ifølge vores crossmekaniker det der holder virkningen længst..

S.

Fra : Peter

Dato : 15-11-03 22:02

> [...]
> Men ½-færdige kabler kan alligevel godt vækkes til live igen v.h.a. et
> smøremiddel, og dér er et tørsmøremiddel absolut at foretrække.

Er der en nem måde til at se om et kabel har teflon-strømpe?

Ifølge min manual skal kablerne smøres for hver 10.000 km, dog mindst en
gang om året. Kan jeg deraf udlede at mine kabler ikke har teflon-strømpe?

mvh
Peter

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-03 00:25

> Ifølge min manual skal kablerne smøres for hver 10.000 km, dog mindst
> en gang om året. Kan jeg deraf udlede at mine kabler ikke har
> teflon-strømpe?

Iflg. manualen til min XS400 Seca skal kablerne også smøres, men da den blev
lavet i 1982 eksisterede kabler med teflon strømper vel ikke? - Men derfor
kan det da godt at de kabler man kan købe til den idag har sådan en i. Bare
fordi den originalt ikke havde det, kan de vel godt 'opgradere' reservedelen
med det?

Jeg fik nyt gaskabel på for 1½ år siden, og den er endnu ikke blevet smurt,
men den kører stadig dejligt frit. Jeg har endnu ikke helt besluttet om jeg
vil smøre den her op til vinteropbevaringen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders SV650

Dato : 15-11-03 15:02

Nu har næsten samlige svar gået på grafit olie, men kan man bruge WD40???

MVH
Anders Bentzen

PS Er WD40 syrefri???

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-03 15:23

> Nu har næsten samlige svar gået på grafit olie, men kan man bruge
> WD40???

Det kan man sikkert nok, men det er jo ret tyndt og bevarer ikke smøreevnen
så længe, da det løber ud af kablet. Grafitfedt har en meget bedre evne til
at blive ind i kablet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 15-11-03 15:44

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
smøreevnen
> så længe, da det løber ud af kablet. Grafitfedt har en meget bedre evne

På den anden side så er WD40 decideret vandfortrængende, hvilket er en klar
fordel under forberedelserne til den kolde sæson (og det er dét jeg forstår
Peters formål som)!

Selvom jeg kunne trække Anders' problemer frem, er frosne kabler ellers ikke
dét jeg har hørt mest om, så måske at man skulle lade det komme an på en
prøve og således holde sine vedligeholdelsesfri kabler tørre og usmurte
indtil behov for andet er bevist :-/

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 15-11-03 22:10

> [...]
klar
> fordel under forberedelserne til den kolde sæson (og det er dét jeg

Selvom om mit indlæg godt kan læses som om det drejer sig om vinterkørsel,
er dette dog ikke tilfældet. Jeg er ved at klargøre min XJ600S til
vinteropbevaring samt næste sæson.

mvh
Peter

Fra : Armand

Dato : 16-11-03 19:37

"Peter" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Selvom om mit indlæg godt kan læses som om det drejer sig om vinterkørsel,
> er dette dog ikke tilfældet. Jeg er ved at klargøre min XJ600S til
> vinteropbevaring samt næste sæson.

Så gå blot ud fra at kablerne ér af den servicefri type og glem alt om
konservering af dém!
Brug hellere krudtet på alt det andet der er at tage hensyn til (har DMC's
fine gennemgang af emnet på deres FAQ været nævnt hér i tråden?)!

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 16-11-03 22:41

">
> [...]
> Brug hellere krudtet på alt det andet der er at tage hensyn til (har DMC's
> fine gennemgang af emnet på deres FAQ været nævnt hér i tråden?)!

Det undrer mig blot at manualen foreskriver smøring af kabler, hvis de er
helt vedligeholdelsesfri, men de kan jo have glemt at opdatere den.

Jeg har læst den udmærkede artikel i DMC. Den nævner blot intet om kabler.

Hvordan ser jeg om kablerne er vedligeholdelsesfri?

mvh
Peter

Fra : Armand

Dato : 17-11-03 14:06

> Det undrer mig blot at manualen foreskriver smøring af kabler, hvis de er
> helt vedligeholdelsesfri, men de kan jo have glemt at opdatere den.

Jup!
Det kan godt lade sig gøre at finde nogle anakronismer i fabrikkernes
manuals!

> Jeg har læst den udmærkede artikel i DMC. Den nævner blot intet om kabler.

Som sådan vel fordi at der ingen grund er til at vinter-konservere dém :-/

DMC's FAQ kunne måske mangle en decideret forårs-klargørings artikel, hvor
dén detalje (gældende for "gammeldags" kabler) kunne høre hjemme!

> Hvordan ser jeg om kablerne er vedligeholdelsesfri?

Hvis du indenfor én af enderne på nogen måde kan ane en hvid hinde/rør
omkring wiren, er dét den "selvsmørende" nylon/teflon -foring.
Og selvom du ikke lige kan komme til at se den, er den der sikkert alligevel
:-/

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 17-11-03 20:57

> [...]
> omkring wiren, er dét den "selvsmørende" nylon/teflon -foring.
> Og selvom du ikke lige kan komme til at se den, er den der sikkert

Jeg har prøvet af afmontere koblingskablet i den ene ende og lyse ind i
enden af kablet. Det eneste jeg kan se er wiren med en sort "strømpe"
omkring. Så jeg tror desværre ikke de indeholder en nylon/teflon foring. Jeg
vælger derfor at smøre dem med et af de foreslåede smøremidler.

mvh
Peter

Fra : Richard

Dato : 17-11-03 21:40

Peter wrote:

> [...]
> omkring. Så jeg tror desværre ikke de indeholder en nylon/teflon foring. Jeg
> vælger derfor at smøre dem med et af de foreslåede smøremidler.

Er den sorte strømpe/kappe ikke netop en teflon-ditto - på cykelkabler
er teflonstrømpen da sort - ligesom på stegepander

Fra : Armand

Dato : 18-11-03 02:49

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg

> Er den sorte strømpe/kappe ikke netop en teflon-ditto - på cykelkabler
> er teflonstrømpen da sort - ligesom på stegepander

Jeg er ked af at have hængt mig i farven - Alternativet til en
vedligeholdelsesfri inderstrømpe er wire imod stålspiral, så hvis der på
nogen måde kan anes et inderrør af en slags er dét dét!

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 17-11-03 21:13

> [...]
> omkring wiren, er dét den "selvsmørende" nylon/teflon -foring.
> Og selvom du ikke lige kan komme til at se den, er den der sikkert

Jeg har prøvet at afmontere den ene ende af koblingskablet og lyst ind i
enden af kablet. Det eneste jeg kan se er wiren med den sorte strømpe
omkring. Der ser ikke ud til at være nogen form for foring mellem wire og
strømpe. Så jeg må nok hellere smøre dem alligevel. Desværre.

mvh
Peter

Fra : Richard

Dato : 15-11-03 18:36

Anders SV650 wrote:
> Nu har næsten samlige svar gået på grafit olie, men kan man bruge WD40???

Ja bland du bare grafitten op i WD40'en - det er måske endda en fordel
at bruge grafitpulver - låsesmøremiddel - for at begrænse fedtmængden,
der sikkert samler snavs i støvede omgivelser, som Armand er inde på.
Når så WD40en rimelig hurtigt er fordampet, er pulveret tilbage, og det
er jo det, der skal smøre

Fra : TA

Dato : 17-11-03 17:49

"Anders SV650" <Ais@groenjord.dk> wrote in message
> Nu har næsten samlige svar gået på grafit olie, men kan man bruge WD40???
>
> MVH
> Anders Bentzen
>
> PS Er WD40 syrefri???

Ja, WD40 er temmelig sikkert syre-fri, men det er (IMHO) for tyndt til at
smøre et kabel med. Desuden fordamper WD40.

Som andre har nævnt, er det en god ide at anskaffe en kabel-smører til at
spænde om enden af kablet. Så behøver kablet ikke afmonteres for smøring.
Kablet kan så tryksmøres med en spray-flaske med fx SuperLube (m/Teflon)
eller TriFlow (m/Teflon). Det er begge tyndtflydende og fugtfortrængende
olier, der smører og modvirker rust. Desuden er de letflydende selv ved lave
temperaturer.

Man kan også tryksmøre med kædefedt (spray), selv om det måske kan blive
trægt om vinteren (næppe så godt ifm Teflon-strømpe).

Alternativt kan kablet afmonteres og smøres med motor-/gear-olie.

--
TA