Msp <mogens@s-pedersen.tandløsdk> skrev i en
news:3fb3f265$0$27362$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Okay.... Jeg må bare se at få et nyt.
Hvis ikke at det skulle dreje sig om en bedaget Honda, så vær beredt på at
du er på vej ud i en større udgift
Eftersom du står for at skulle syne, lyder det som det er et nykøb, og hvis
du har brug for at anskaffe dig et nyt speedometer er dét en kæmpe fejl at
have taget med i køb
Men: Ér du nu sikker på at det er speedo'et der kikser?
At kablet skulle være knækket er næste for trivielt at spørge til; men
problemet kan også ligge i drevet (nede ved forhjuls-akslen)!
Forudsat at du ér sikker på at kablet ikke er knækket: Prøv at afmontere
kablet nederst ved akslen og sæt enden i en boremaskine der kan løbe begge
veje (jeg mener at kunne huske at kablet netop løber "baglæns"), og
konstantér derigennem om instrumentet (såvel km-tæller som speedometer)
fungerer!
Hvis din km-tæller allerede fungerer nu, imens viseren ikke rører sig, så er
den test jo unødig. Jeg har engang haft en model hvis speedometernål i
ydersæsonerne havde det med at sætte sig fast på 0 - Dét problem klarede et
punch eller to med en behandsket venstrehånd, så prøv evt. det også!
Som andetstedsnævnt, så vil man næppe bemærke fraværet af en
speedometer-funktion ved syn af modellen, og ifald vil man sikkert regne
problemet for så banalt som et knækket kabel, hvorfor du sandsynligvis blot
vil få en anmærkning om at modellen er godkendt med fejlen der skal rettes
uden "omstilling".
Så bortset fra at manglen af speedo-visning er en væsentlig hæmsko, som du
bør få rettet, bør du ikke frygte syns-sessionen, og for at for at holde
udgifterne i ave er en cykel-computer en fin løsning til at opnå en fart
såvel som distance -visning (triptælleren er i praksis de flestes
"tankmåler" á "den kan køre xx antal km før res-tank og derefter kun x
km"),og om ikke andet, så giver en cykelcomputer dig bedre tid til at finde
et speedometer til rette pris ved (især) stumpemarkeder, ophuggere og på
nettet!
--
Armand.