Tuning og afgift
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-11-03 17:35

Hej DFM

Hvis vi nu forstiller os at jeg borer min CBR op til 820cc, så den får
125Hk, altså en HK forøgelse på 25%, skal jeg så betale ny afgift? Jeg har
disskuteret det indæt med Tommy Fer, og Tommy mener man skal betale ny
afgift. Jeg mener en opboring går ind under almindelig tuning, og man derfor
ikke skal betale mere i afgift selv om 20% reglen overskrides.

Reglerne er: Ved tuning af den originale motor type er der ikke tale om
identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et
"men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig
ombygning, gælder 20% reglen." Dette betyder i hovedtræk at hvis du
udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtap,
motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere
uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 11-11-03 17:49

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:4d8sb.4349$O02.4165@news.get2net.dk...
> [...]
> motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere
> uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.

Jeg læser dette stykke tekst:

Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af
en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, f.eks.
ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive anset
for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.

Jeg hæfter mig ved "at når tuningen får karakter af
en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb" Jeg
mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt indgreb.

mvh Tommy Fer

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-11-03 17:54

> [...]
> en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb"
> Jeg mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt

Hej Tommy

Du har ret i at bore en cyllinder op ikke er småting. Der kommer jo nye
stempler i samtidig. Andre knaster er også en stor ændring, men det må man
godt. Jeg læser reglerne, som at man godt må tune, men man må ikke lave sin
MC/bil om til en anden model, ved at skifte motoren ud, eller bytte så mange
motordele ud, at man reelt har fået en motor fra en større model.

Fra : Anders Thorup

Dato : 11-11-03 20:01

Tommy Fer wrote:
> [...]
> en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb"
> Jeg mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt

Der er jeg så uenig. Jeg mener at have hørt, at så længe det foregår på den
originale blok, så gælder 20% reglen ikke. Jeg kan ikke huske hvor jeg har
hørt, og jeg kan sagtens tage fejl.
Kendte dog en med en gammel 6-cyl CBX 1100 som blev boret op til ca. 1250ccm
samt fik sat andre tun-dele på(den smed 104Hk på baghjulet, og fuck det
lyder godt med en 6i1 potte på et rullefelt ) Men han skulle ikke til
omsyn eller noget på trods af ændringerne,, og han var kørelære så jeg går
ud fra han ved hvad han gør

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Hekto

Dato : 11-11-03 20:15

In article <borbl4$b0o$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
> Der er jeg så uenig. Jeg mener at have hørt, at så længe det foregår på den
> originale blok, så gælder 20% reglen ikke. Jeg kan ikke huske hvor jeg har
> hørt, og jeg kan sagtens tage fejl.

Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt
cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun cylindere
og propper skiftes.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Anders Thorup

Dato : 12-11-03 14:00

Hekto wrote:
> [...]
>>
> Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt
> cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun

Jammen det er også noget andet, da du også skifter cylindrerne. Det er der
ikke tale om ved en op-boring, hvor man beholder den originale cylinderblok,
men blot borer større huller i den.

Fra : Hekto

Dato : 12-11-03 14:58

In article <botat6$fo$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
> Jammen det er også noget andet, da du også skifter cylindrerne. Det er der
> ikke tale om ved en op-boring, hvor man beholder den originale cylinderblok,
> men blot borer større huller i den.

Du kan ikke se forskel! Der er bare et gevaldigt meget større hul i!
Bunden er den samme.
Hvori består forskellen, om jeg selv starter min Black & Decker op, og
borer den oprindelige cylinder op til 375ccx2?
Kubikforøgelsen vil ændre identiteten på cyklen, til noget der er (var)
meget lig en markedsført model. Det vil ændre efekten til mere end de +
20%. Begge dele er lige pludselig inden for reglementet?

SBI godkender den, da jeg selv har boret den op, og har derved 'kun'
har fået 100% mere efekt.
T&S er helt ligeglade med at jeg nu har undraget mig en pæn sjat afgift
ved at køre rundt på en 7½'er istedet for en 3½'er.
Endelig synes mit forsikringsselskab at det er helt OK, at jeg er
forsikret til at køre rundt på 3½'eren, og at et par småmodifikationer
der ændrer HK/vægtforholdet til det halve/dobbelte, ikke har den
mindste betydning.

- jeg tror HELLER ikke på Julemanden! ;0)

Fra : anders majland

Dato : 12-11-03 15:12

> SBI godkender den, da jeg selv har boret den op, og har derved 'kun'
> har fået 100% mere efekt.

Det kan være et problem

> T&S er helt ligeglade med at jeg nu har undraget mig en pæn sjat
> afgift ved at køre rundt på en 7½'er istedet for en 3½'er.

Det er golf gti problematikken igen

> [...]
> forsikret til at køre rundt på 3½'eren, og at et par småmodifikationer
> der ændrer HK/vægtforholdet til det halve/dobbelte, ikke har den

Mange selskaber har en passus om at maskinen ikke må tunes (eller
formuleret som at de skal have det at vide så præmien kan beregnes
derefter)

Men en "simpel" opboring der giver +20% er ikke et problem i sig selv.
Told&skat har en udmærket folder. Af den fremgår også at man kan komme
til at hænge på en ny afgift uden at tune motoren i en bil - men kun
opgradere dens udseende med spoilere, bredere skærme osv.... Det kan
nemlig også et tab af identitet - Så ikke noget med at skrue et turbo
skilt på den den gamle blikæske ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Hekto

Dato : 12-11-03 15:19

In article <botf3f$g3v$1@sunsite.dk>, anders majland says...

<Klip>

.... så er vi to, da i det mindste enige med 'væsnerne'!! ;0)

Fra : Anders Thorup

Dato : 12-11-03 15:51

Hekto wrote:
> In article <botat6$fo$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
>>
> Du kan ikke se forskel! Der er bare et gevaldigt meget større hul i!
> Bunden er den samme.

Man borer jo ikke bunden op, men kun cylindreblokken, eller hva??

> Hvori består forskellen, om jeg selv starter min Black & Decker op, og
> borer den oprindelige cylinder op til 375ccx2?

Nu er det altså usandsyneligt få maskiner, hvor der er plads til at bore
maskinen op til det dobbelte. I dit første indlæg skriver du:
"Jeg tvivler på, at man slipper igennem med at montere et 750cc sæt
cylindere, på en Alazzurra 350cc! Bunden er den samme, og kun _cylindere_ og
propper skiftes."

Det er ordet cylindre jeg hæfter mig ved!! Bager taler IKKE om at skifte
cylindre, og derved ændre han ikke motorens identitet.

> [...]
> afgift
> ved at køre rundt på en 7½'er istedet for en 3½'er.

Mon ikke der er andre forskelle til 7½'eren. Effekten kan også hentes med
turbo og lattergas, og det skal der ikke svares afgift af!

> [...]
> forsikret til at køre rundt på 3½'eren, og at et par småmodifikationer
> der ændrer HK/vægtforholdet til det halve/dobbelte, ikke har den

Det synes de med garanti har stor betydning,, men nu var det ikke det sagen
drejede sig om

> - jeg tror HELLER ikke på Julemanden! ;0)

Det gør jeg!!! og nu skal du ikke fortælle mig han ikke findes, for ellers
gør du mig ked af det ;-(

Fra : Hekto

Dato : 12-11-03 16:59

In article <bothcj$787$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...
> [...]
>
> Det er ordet cylindre jeg hæfter mig ved!! Bager taler IKKE om at skifte
> cylindre, og derved ændre han ikke motorens identitet.

'Der er lighed for loven' ... det gælder i alle henseender.
Dermed er det sådan set ligegyldigt hvordan du tilvejebringer din
kubikforøgelse. Om du køber dig til den eller bygger den af
tændstikker, medfører ikke fritagelse for afgift (forudsat at det med
tændstikkerne virker) ;0)
Det er de 20% der gælder, og så den slatne vurdering fra T&S om
'ændring af identitet'. Prøv at nærlæse Anders indlæg.

Fra : Armand

Dato : 12-11-03 22:24

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
> [...]
> Det er de 20% der gælder, og så den slatne vurdering fra T&S om
> 'ændring af identitet'. Prøv at nærlæse Anders indlæg.

Siden du kom til at bruge udtrykket "kubikforøgelse", vil jeg lige præcisere
igen:
Det ér specifikt effektforøgelse(!) at T&S focuserer på!
En given voldsom mer-volumen kan sagtens hænde ikke at medføre overskridelse
af 20% mer-effekt reglen :-|

Omkring din "lighed for loven": For at vende tilbage til min tidligere
benyttede GTi-terminologi, så må man godt tildanne sig sit eget
16V-topstykke (om muligt?) og indsprøjtning og derigennem overskride 20%
mer-effekt; men det går ikke(!) at montere et komplet originalt GTi
16 -topstykke !!
I forlængelse af eksempler på "original"-tuning, tillades det heller ikke at
udskifte med original motor/-dele der indebærer mere end de 20% mer-effekt
og siden drosle motoren ned under de 20%

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 12-11-03 23:52

In article <bou8gd$153e$4@news.cybercity.dk>, Armand says...
> [...]
> Det ér specifikt effektforøgelse(!) at T&S focuserer på!
> En given voldsom mer-volumen kan sagtens hænde ikke at medføre overskridelse

Så forstår jeg bare ikke et suk af det de selv offenntliggør, omkring
'identitet'? U
middelbart har vi jo ingen specifikke beskatningsregler omkring efekt.
Hvor ville en Trabant med Kawa-triple 750 motor så havne? (joke)

Umiddelbart ville jeg mene at efekten er SBI's 'problem'.

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-11-03 08:51

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> wrote in message
> og han var kørelære så jeg går ud fra han ved hvad han gør

*fnis*

Fra : Armand

Dato : 11-11-03 20:20

Tommy Fer <tommyfer@nospamher.fritidmotorcykel.dk> skrev i en

> [...]
> en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb" Jeg
> mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt indgreb.

Og jeg hæfter mig ved det altsigende ord: "Udskiftning"!
Alene derved at man vitterlit må tune udover de 20% og at kan pumpe langt
mere ydelse v.h.a. turbo end ved en opboring, vil det være halsløst at
focusere på volumenforøgelsen!

Reglen stammer oprindeligt fra autobranchen hvor det ofte er enkelt at
ilægge en 2.0'er istedet for den originale 1.4, og reglerne skal læses med
dette in mente!
For stadig at forblive i auto-termerne, betyder det såvel at man ikke må
lægge en (typisk) 1,6GTi-motor i en Golf 1600; men også at man heller ikke
accepterer montering af et originalt 16-ventilet GTi-topstykke på en
karburator-model!

Hvis man således ikke må lave en Golf 1600 om til en GTi, må man heller ikke
bygge en CBR600 om til en Fireblade; men kan man bore 600'eren op til samme
900 (929?)ccm som Fireblade'n, er der derimod frit spil :-|

--
Armand.

Fra : lange

Dato : 12-11-03 11:50

> Jeg hæfter mig ved "at når tuningen får karakter af
> en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb" Jeg
> mener at opboring af motorblok,nye stempler er et væsentligt indgreb.

Når nu din VFR400 har kørt 200.000 og den skal slidbores, hvor vil du så
sætte grænsen? 1. overstørrelse på 0,25mm er vel OK. 4. overstørrelse på
1,00mm er vel også OK, selv om der i begge tilfælde både bores og skiftes
stempler. Hvad så med feks et sæt JE stempler med en overstørrelse på 2,50mm
der giver 433ccm eller et sæt JE stempler med 6mm overstørrelse der giver
495ccm.?

Lange

Fra : Hekto

Dato : 12-11-03 12:29

In article <bot39k$1hcnut$1@ID-142696.news.uni-berlin.de>, lange
says...

> [...]
> der giver 433ccm eller et sæt JE stempler med 6mm overstørrelse der giver

Både SBI og T&S kan kende forskel på udbedring og forbedring.
2,5mm, er noge fæle ridser at udbedre.

Fra : Jack Jensen

Dato : 12-11-03 13:56

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message

> Både SBI og T&S kan kende forskel på udbedring og forbedring.
> 2,5mm, er noge fæle ridser at udbedre.
> --
> /Hekto

Hvordan skulle de kunne se det??

Det er fuldt lovligt - du må tune din cykel totalt vildt (samme motor).
Det er først når du smækker en større motor i du skal holde effektforøgelsen
på max. 20%.

Mvh
Jack

Fra : Hekto

Dato : 12-11-03 14:59

In article <3fb22dd0$0$95014$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jack
Jensen says...
> [...]
> Det er først når du smækker en større motor i du skal holde effektforøgelsen

Jamen, så gå du trygt igang.
Så kan du jo fortælle os andre hvordan det spænder af, når du har været
til syn. ;0)

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 12-11-03 01:48

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:4d8sb.4349$O02.4165@news.get2net.dk...
> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Jeg har da et brev fra Told- og Skatteregion, fra december 1996, efter min
forespørgsel om det samme. Deri svares:"Regionen kan oplyse, at hvis det kun
drejer sig om motorudskiftning og ikke andet, må De uden betaling af ny
registreringsafgift isætte en anden motor med højst 20 % større effekt mål i
DIN-HK."

"Ved større effektforøgelse eller yderligere ombygning skal der betales
registreringsafgift af hele køretøjet".

"Til yderligere oplysning vedlægges en vejledning "Om bilreparation" ".

Jeg spurgte dér i forbindelse med tanke på at ændre min BMW R60 til en R90S,
og fik også oplyst hvor meget mere der så skulle betales i
indregistreringsafgift; differensen på de 2 modeller.

Mvh.Gert Thorgersen

Vedr. Armans tale om turbo så regnede jeg også på hvad jeg kunne få af Hk i
motoren hvis der blev brugt turbo, kontra de maksimale 104 Hk for en 1000 cc
(mere præcist 970 cc) BMW af dem fra 1970 -90, og kom til 115 Hk. Så da det
kun var 10 Hk mere droppede jeg dette, også med tanke på at det nok var
umuligt at købe en knastaksel for turbo.

Fra : lange

Dato : 12-11-03 09:46

> [...]
> motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere
> uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.

Ved en opboring, dvs blok og top bevares, gælder 20% reglen ikke. Der skal
ikke svares ny afgift. Men der er en anden regel du også skal være opmærksom
på, og det er at hvis du øger effekten mere end 20%, uanset hvilken måde du
anvender, vil SBI have dokumentation på at stel, affjedring og bremser kan
håndtere denne ekstra effekt. De kan også finde på at forlange dokumentation
på at den ikke forurener mere end tilladt.

Lange

Fra : Moller

Dato : 12-11-03 14:36

Hejsa,

Vis vi nu tager et BigBore Kit til en B12 ... så den mod de tidligere
1156cc for 1216cc , og derved kommer over 20% grænsen (nu da der er skiftet
potte + monteret jetkit+ luftmod osv..) og kittet kun består af anden type
stempler end standard, så burde man vel ikke har nogen problemer da man jo
kun har bore blokken op, og ikke udskiftet den????

Eller andet tilfælde man køber et 300cc stempel til en MZ ETZ 251 da det
er samme Cyll der bruges på både 251 og 301... og bore den op så den nu har
samme kubic som en 301 model , man har kun vundet 2 heste (hvis man ikke rør
andet), men har fået meget mere moment... vil den så skulle til afgift
vudering igen, da den jo i princippet er magen til en ETZ 301 på nær andre
klistermærker, men den har kun vundet 9% effect forøgelse af det.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S