Total grøn, nogen som kan/vil hjælpe
Fra : John

Dato : 11-11-03 09:59

Hej

Jeg har i en alder af 42 besluttet at købe min første cykel,(bedre sent end
aldrig) som har været en drøm siden jeg fik kørekort som 19 årig. men nu er
der kommet et par spørgsmål op til overfladen

*) Hvis man køber af privat hvordan tjekker man så at der ikke er gammel
gæld i maskinen ?

*) Hvor tit skal en motorcykel synes ?

*) Hvor gamle skal børn være for at sidde med ?

Kommer sikkert i tanke om mere men så skriver jeg nok igen.

Vh.
John Offersen
4200

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-03 10:32

> *) Hvis man køber af privat hvordan tjekker man så at der ikke er
> gammel gæld i maskinen ?
Ring til bilbogen på 86 12 91 45 og oplys stelnummer

> *) Hvor tit skal en motorcykel synes ?
Ved ejerskifte. Og der gælder stadig de gamle regler med 0-5 år intet syn,
5-10 år holder synet 2 år og over 10 år holder et syn kun et år

> *) Hvor gamle skal børn være for at sidde med ?
Principielt skal de bare være født og kunne nå fodhvilerne. Faktisk må de
først bære styrthjelm når de er fyldt 8 år af hensyn til nakkeskader.

> Kommer sikkert i tanke om mere men så skriver jeg nok igen.
Skal du slet ikke spørge hvilken motorcykel du skal købe? Det plejer
nystartere altid

FOCs
(Som lige netop fik liv i dyret igen og dappede lidt rundt i egnen. Koldt,
men det mærker man jo først bagefter)

Fra : MKS - 74

Dato : 11-11-03 10:37

On Tue, 11 Nov 2003 10:31:32 +0100, "Freddy O. Christensen"
<foc@fjerndette_tdcadsl.dk> wrote:

>Principielt skal de bare være født og kunne nå fodhvilerne.

Det behøver de vel ikke engang - bare de så har deres mor med...

--
-Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-11-03 10:40

MKS - 74 wrote:
> Det behøver de vel ikke engang - bare de så har deres mor med...

Så må hun vel ikke sidde bagpå ?

"på motorcykel og i sidevogn hertil må ikke befordres flere
personer, end den er beregnet til. Dog må derudover i sidevogn
medbringes et barn under 10 år"

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : MKS - 74

Dato : 11-11-03 11:05

On 11 Nov 2003 09:40:12 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>"på motorcykel og i sidevogn hertil må ikke befordres flere
>personer, end den er beregnet til. "

Ok - det vil altså sige (med den anvendte logik) at gravide der venter
tvillinger ikke må køre MC....

--
-Michael

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-03 11:10

> Ok - det vil altså sige (med den anvendte logik) at gravide der venter
> tvillinger ikke må køre MC....

Hvor står det egentlig hvor mange en Mc er beregnet til ? Står det på
sidevogne? Måske skal man bare klamre en masse fodhvilere på.

Tror iøvrigt konen var lidt gravid da hun kørte sidst (for snart 2 år siden!
Hun gider vist ikke rigtig)

Fra : TheHobbit

Dato : 11-11-03 10:43

Freddy O. Christensen wrote:
> Principielt skal de bare være født
Hvornår er det blevet et krav?!? Har de ændret færdselsloven for gravide?

> Skal du slet ikke spørge hvilken motorcykel du skal købe? Det plejer
> nystartere altid
For at få et svar du kan bruge til noget så find lige først ud af hvilken
stil er du på udkig efter - for nybegyndere er det oftes f.eks. chopper
eller standard folk kigger efter.
[snip]

Stephan Hansen - Atter igen! Yamaha DT 125 '83
www.StephanNet.dk
http://www.dfmc.dk/?id=297
+ Suzuki GS500E - 1999
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- I love the smell of a 2-stroke in the morning -
....folk der stjæler MC'er skulle STADIG ha' kørt nosserne gennem en
kompostkværn!!

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-03 10:52

> For at få et svar du kan bruge til noget så find lige først ud af
> hvilken stil er du på udkig efter - for nybegyndere er det oftes
> f.eks. chopper eller standard folk kigger efter.

Hey Stefan. Det er mig der spørger John hvorfor han ikke skal spørge hvad
han skal købe. Han har slet ikke spurgt endnu. Men måske kommer det og så er
du jo forberedt.

FOCs
( Som stadig fryser lidt efter turen kl 10:00)

Fra : TheHobbit

Dato : 11-11-03 11:55

Freddy O. Christensen wrote:
[snip]
> Hey Stefan. Det er mig der spørger John hvorfor han ikke skal spørge
> hvad han skal købe. Han har slet ikke spurgt endnu. Men måske kommer
> det og så er du jo forberedt.

Hej Frehddi ( - Stephan uden f!! )
Ja, den fangede jeg godt - det er ikke mindre relevant af den grund.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-03 12:01

> Hej Frehddi ( - Stephan uden f!! )
> Ja, den fangede jeg godt - det er ikke mindre relevant af den grund.

Ooorh! Hvor mange kender du der hedder Frehddi?? Men hva. Så længe folk bare
ikke linker mig med den lille dumme hund i tegneserien så går det.

> [...]
>
> - I love the smell of a 2-stroke in the morning -
> ...folk der stjæler MC'er skulle STADIG ha' kørt nosserne gennem en

FOCs
(som har oplevet min MTX forsøgt stjålet 2 gange for år tilbage. Den ene
gang var kl 15 udenfor et stort vindue i Brabrand Vest på en fredag!! Styret
var bøjet ca 10 cm! )

Fra : MrCdx

Dato : 11-11-03 12:12

"Freddy O. Christensen" <foc@fjerndette_tdcadsl.dk> wrote in
> Skal du slet ikke spørge hvilken motorcykel du skal købe? Det plejer
> nystartere altid

Hej igen

Mange tak for de hurtige svar.

Jeg havde med vilje ikke ville spørge om hvilken cykel, jeg evt. skulle
starte med for jeg er sikker på at der næsten ville komme lige så mange
svar som der er forskellige motorcykler i Danmark.

Men det jeg indtil videre har set på er Suzuki GS500E, er det en cykel der
kan anbefales, jeg er ikke nogen "særlig" stor mand, er faktisk kun 172 cm
høj og alm. af bygning, og nej det er ikke en kontrakt annonce.

Vh.
John

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-03 12:19

MrCdx wrote:
> [...]
> cykel der kan anbefales, jeg er ikke nogen "særlig" stor mand, er
> faktisk kun 172 cm høj og alm. af bygning, og nej det er ikke en

Hvis du søger lidt i gruppen evt. via Google søgeside for grupper, vil du
erfare at GS 500 er en cykel der er blevet nævnt før. Og det er ofte den
talen falder tilbage på når man først lige får ryddet op i drømmene om
racere og enorme choppere.

Ellers er der vel XJ 600, GSX 600 F, Honda CB 500 osv osv.

FOCs
(Som ikke fatter folk ikke starter på en off-roader. Den kan du smide uden
at skade andet end græsset)

Fra : TheHobbit

Dato : 11-11-03 12:45

MrCdx wrote:
[snip]
> Jeg havde med vilje ikke ville spørge om hvilken cykel, jeg evt.
> skulle starte med for jeg er sikker på at der næsten ville komme lige
> så mange svar som der er forskellige motorcykler i Danmark.
Nej, normalt er det faktisk kun nogle enkelte modeller der bliver anbefalet.
Selvom folk synes deres CBR, Ninja eller ThunderCat er helt fantastisk er
der meget sjældent nogen der anbefaler den til en der lige starter ud.

> [...]
> cykel der kan anbefales, jeg er ikke nogen "særlig" stor mand, er
> faktisk kun 172 cm høj og alm. af bygning, og nej det er ikke en
Nå øv --- jeg skal til at køre Honda til næste år så jeg var egentligt
på udkig..... SÅ HOLDER VI!! Det er IKKE sjovt længere!

Spøg til side - så er en GS500 perfekt. Dens sædehøjde er lige nogle cm
lavere end de øvrige modeller der normalt anbefales - Honda CB500, Yamaha
XJ600 og Kawazaki ER-5. Det gør ofte at man får en lidt bedre
kontrol-fornemmelsen.

Jeg har selv en flok MC'er hvor der er en GS500 imellem - og jeg må sige det
er en ganske fortræffelig MC! Jeg har kun positiv ting at sige om den. Den
har kørt perfekt en hel sæson uden anden vedligehold end kædesmøring og
rengøring/pudsning. Hvis man vælger én uden kåbe er det også _væsentligt_
billigere at komme til at vælte den. Man sværger at man ikke vil gøre det -
men erfaringerne siger at det KAN ske for selv den mest forsigtige.

Fra : Armand

Dato : 11-11-03 19:39

MrCdx <mrcdx@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> kan anbefales, jeg er ikke nogen "særlig" stor mand, er faktisk kun 172 cm
> høj og alm. af bygning, og nej det er ikke en kontrakt annonce.

Udemærket valg!
GS500 er en folkevogn på godt og ondt:
Solid, lidt kedelig, og mange i trafikken - Sidstnævnte medfører at der ikke
findes den mekaniker der ikke har prøvet at skrue i sådan en, og samtidig
giver det et anderledes bredt udvalg af brugte reservedele og tilbehør end
en ultra eksotisk model ville!
Modellens køreegenskaber rækker til alle og køber du brugt vil afskrivningen
sandsynligvis være behersket - Hvilket jo er en fordel hvis/når ejerskabet
af den giver indsigt i alternative modeller => inspiration til køb af en
anden!

Skulle jeg lige pippe med, så overvej lige en brugt Suzuki SV 650 "N"
(=Nøgen/uden kåbe) - Den er superb hvis man ikke er til costum-stilen
endsige sports-modeller, og har meget høje bremse/køre -egenskaber samt
ydelse nok til at du vil kunne trives med den mange år frem!

--
Armand
(jævnaldrende der dog har haft skruen i vandet siden '77. P.T.på "en lille

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 11-11-03 12:43

Hvis du ofte skal have nogen med bag på, så ville jeg nok vælge en 600ccm,
men det er jo en smagssag....

Min far har sin XJ600 til salg årg '90, uden restgæld

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Tommy Fer

Dato : 11-11-03 17:08

"John" <mrcdx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan anbefales, jeg er ikke nogen "særlig" stor mand, er faktisk kun 172 cm
> høj og alm. af bygning, og nej det er ikke en kontrakt annonce.

Ganske fornuftigt valg, den er solid, nem at vedligeholde. Men husk nu at
kigge efter olien.. Tror det er der de fleste GS500E ryger.

Køb den, noget godt tøj og en haynes bog til cyklen.

Her kommer det ufornuftige... Den er sq lidt kedelig i mine øjne. Hvis det
er økonomien der spænder ben, så er der nu alternativer i samme
prisklasse.... GSXR400R f.eks. Hvis man er til ræs... eller en XJ600, GSF600
Bandit.. Ja der er faktisk mange i den gruppe.

mvh Tommy Fer
VFR400R

Fra : Armand

Dato : 11-11-03 19:47

Freddy O. Christensen <foc@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en
> Ring til bilbogen på 86 12 91 45 og oplys stelnummer

Og vær i den forbindelse opmærksom på at man dér kun kan oplyse om der er
oprettet et pantebrev på køretøjet (hvad der er på de fleste motorcykler fra
nykøb af), men ikke hvorvidt det er "tomt" (=betalt ned eller ej)!
Oplyser "Bilbogen" at der ér pantebrev i en motorcykel, skal du bruge dén
oplysning til at få køber til at dokumentere at det ér betalt ud, hhv. sørge
for at købssummen benyttes til at betale pantet ud - Sidstnævnte foregår
lettest i sælgers bank/sparekasse, hvor man forøvrigt også gerne forhører
sig ved Bilbogen" såfremt at dé ikke har pant i den!

Summa summarum: At afslutte handlen i sælgers bank er en god ide!

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-11-03 10:39

John wrote:
> *) Hvis man køber af privat hvordan tjekker man så at der ikke er gammel
> gæld i maskinen ?

Øh .. det ved jeg ikke.

> *) Hvor tit skal en motorcykel synes ?

Aldrig ved normalt brug, kun ved ejerskifte hvis synet er løbet ud.

> *) Hvor gamle skal børn være for at sidde med ?

Der er ingen begrænsning ..

De skal dog kunne sidde med et ben på hver side af cyklen,
og så skal børn på over 8 år bære godkendt styrthjelm.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 11-11-03 10:44

"John" wrote in message
> [...]
er
> der kommet et par spørgsmål op til overfladen

Jamen tillykke, det vil du ikke fortryde...

> *) Hvis man køber af privat hvordan tjekker man så at der ikke er gammel
> gæld i maskinen ?

Ringer til Bilbogen i Århus på 86129145 (ml. kl. 11-14) og oplyser
stelnummeret.

> *) Hvor tit skal en motorcykel synes ?

Lige meget alder, kun ved ejerskifte!
Alderen bestemmer hvor lang tid synet holder. Så vidt jeg husker, skal den
ikke synes hvis den er nyere end 5 år. 5-10 år, så holder synet 2 år, og
ældre end 10 år så holder det et år. Dvs. hvis du køber en cykel der er 7 år
gammel og den har været synet indenfor 2 år, behøver du ikke syne den ved
ejerskifte....

Hygge...
Daniel