/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Startproblemer Xj900
Fra : Peter Aggerholm


Dato : 08-11-03 23:47

Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
problemer skubbes igang.

Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.

Gode råd modtages.

MVH Peter



 
 
Lars T. Thomsen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-11-03 01:57

Hej Peter!

> Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
> starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
> ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
> problemer skubbes igang.
>
> Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
> starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.

Når du siger "starteren kører fint rundt", betyder det så også, at starteren
får fat noget (= selve motoren!)?

Hvis nej: Problemer med starterkoblingen?
Hvis ja: Mit intuitive gæt:
Startermotorens store strømtræk får batterispændingen til at falde i en
grad, som derved sætter tændingsanlæget ud af funktion.
Check ledningsnettet efter spændingstabet, der evt. skyldes ir i stik og
forbindelser (måske sågar en dårlig stelforbindelse).

Eller evt. fejlmontage:
Undgå enhver form for anden strømtræk på ledningerne til
starter-relækontakter og starter (andet end startermotorstrømmen,
naturligvis!)
De andre strømtræk skal derimod nuppes direkte på batteriet og er du
pernippengrynet, så sørger du for, at denne polsko kommer tættest på selve
batteripolen, men dette betyder naturligvis ikke, at montagen af
starterledningerne på batteripolerne ikke har høj prioritet: Det har de!

Hilsen
Lars



Henrik Nielsen - Rap~ (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 09-11-03 08:58

Jeg havde et lignende problem da jeg havde XJ600 (fra '86). Det viste sig at
være starteren som gik meget stramt. Den kørte lidt langsommere end normalt
og trak helt sikkert meget mere strøm end normalt. En ombytter klarede
problemet og den startede perfekt, resten af den tid jeg havde den.
Det med at den kørte langsommere kunne jeg faktisk først høre da jeg fik den
"nye" på. Jeg havde stille roligt vænnet mig til lyden af den gamle og mente
ikke den fejlede noget...... Men den kunne altid let løbes igang eller
startes med et bilbatteri (som nok kunne levere det ekstra der skulle til..)

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Peter Aggerholm (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Aggerholm


Dato : 09-11-03 14:39

Hej Henrik,

Var der mærkbar forskel på stramheden når du stod med de to startere i
hånden??

mvh Peter

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:boks98$2qvv$1@news.cybercity.dk...
> Jeg havde et lignende problem da jeg havde XJ600 (fra '86). Det viste sig
at
> være starteren som gik meget stramt. Den kørte lidt langsommere end
normalt
> og trak helt sikkert meget mere strøm end normalt. En ombytter klarede
> problemet og den startede perfekt, resten af den tid jeg havde den.
> Det med at den kørte langsommere kunne jeg faktisk først høre da jeg fik
den
> "nye" på. Jeg havde stille roligt vænnet mig til lyden af den gamle og
mente
> ikke den fejlede noget...... Men den kunne altid let løbes igang eller
> startes med et bilbatteri (som nok kunne levere det ekstra der skulle
til..)
>
> --
> Mvh.
> Henrik
> http://RaptorMC.dk
>
> Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>



Henrik Nielsen - Rap~ (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 10-11-03 09:04

Jep, jeg kunne ikke drive den gamle rundt med håndkraft. Det krævede
kraftigt værktøj.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Henrik Nielsen - Rap~ (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 10-11-03 09:08

Senere skilte jeg den ad og det viste sig at den var sat til i gammel tyk
olie..... Så jeg formoder der har været en utæthed et sted. Jeg forskede
ikke nærmere i det, da den jo kørte fint med den "nye".

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Peter Aggerholm (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Aggerholm


Dato : 09-11-03 14:38

Hej Lars,

Ja motoren køre fint rundt når jeg "forsøger" at starte. Har også haft
starteren adskilt, da en klog mand fortalte mig Virago´r kan have problemer
med planetgearet i starteren sætter sig - desværre så det hele meget fint
ud.

mvh peter

"Lars T. Thomsen" <ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:bok3b0$q7a$1@sunsite.dk...
> Hej Peter!
>
> > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
> > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om
den
> > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
> > problemer skubbes igang.
> >
> > Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
> > starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
>
> Når du siger "starteren kører fint rundt", betyder det så også, at
starteren
> får fat noget (= selve motoren!)?
>
> Hvis nej: Problemer med starterkoblingen?
> Hvis ja: Mit intuitive gæt:
> Startermotorens store strømtræk får batterispændingen til at falde i en
> grad, som derved sætter tændingsanlæget ud af funktion.
> Check ledningsnettet efter spændingstabet, der evt. skyldes ir i stik og
> forbindelser (måske sågar en dårlig stelforbindelse).
>
> Eller evt. fejlmontage:
> Undgå enhver form for anden strømtræk på ledningerne til
> starter-relækontakter og starter (andet end startermotorstrømmen,
> naturligvis!)
> De andre strømtræk skal derimod nuppes direkte på batteriet og er du
> pernippengrynet, så sørger du for, at denne polsko kommer tættest på selve
> batteripolen, men dette betyder naturligvis ikke, at montagen af
> starterledningerne på batteripolerne ikke har høj prioritet: Det har de!
>
> Hilsen
> Lars
>
>



Lars T. Thomsen (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 10-11-03 18:59

> Ja motoren køre fint rundt når jeg "forsøger" at starte. Har også haft
> starteren adskilt, da en klog mand fortalte mig Virago´r kan have
problemer
> med planetgearet i starteren sætter sig - desværre så det hele meget fint
> ud.

Øv, ingen grimme brændemærker på kommuntatoren (dén tromle med
lamellerne)...?
Prøv at måle "spændingsdykket" på CDI'ens forsyning, når du aktivere
startknappen aktiveres.
Jeg gætter på, at détte er det eneste sted, hvor en sund starter (jf. din
adskildelse) og en sund motor (der let kan løbes igang) alligevel kan
resultere i, at MC'en ikke altid kan startes med startermotoren alene.

Hilsen
Lars



Armand (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-11-03 14:02


Peter Aggerholm <pka@c.dk> skrev i en
news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
> starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
> ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
> problemer skubbes igang.
> Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
> starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.

Eftersom du ikke nævner det specifikt:
Hvor gamle er tændrørene?

--
Armand.





Peter Aggerholm (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Aggerholm


Dato : 09-11-03 15:25

Hej Armand

Tændrør, batteri og tændkabler er blevet skiftet uden den store succes.

MVH Peter

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bolgnv$p5g$9@news.cybercity.dk...
>
> Peter Aggerholm <pka@c.dk> skrev i en
> news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
> > starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om
den
> > ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
> > problemer skubbes igang.
> > Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
> > starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
>
> Eftersom du ikke nævner det specifikt:
> Hvor gamle er tændrørene?
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Armand (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-11-03 01:22


Peter Aggerholm <pka@c.dk> skrev i en
news:3fae4e48$0$29416$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Armand
>
> Tændrør, batteri og tændkabler er blevet skiftet uden den store succes.

Og du hár jo også nævnt at den fint kan løbes igang! => Starteren!
- Skil ad.
- Kig dumt på'ed (incl. rens og gensmøring).
- Saml!

--
Armand.





JAS (09-11-2003)
Kommentar
Fra : JAS


Dato : 09-11-03 19:44

Min XJ900 har samme tendens. Det sker hvis den har holdt stille i et par
dage. Hvis jeg forsøger at starte den i ca. 15 sekunder UDEN at give gas og
derefter venter ca. ½ minut så starter den som regel. Når jeg kører på den
dag efter dag er der ingen problemer.
Mvh.
Jørgen Andersen

"Peter Aggerholm" <pka@c.dk> wrote in message
news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
> starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
> ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
> problemer skubbes igang.
>
> Umiddelbart er der ingen rød tråd i hvornår den ikke har lyst til at
> starte - dog er det ikke blevet bedre her til efteråret.
>
> Gode råd modtages.
>
> MVH Peter
>
>



p.jarnbak (10-11-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 10-11-03 11:19


"Peter Aggerholm" <pka@c.dk> wrote in message
news:3fad7264$0$45349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min XJ900 fra 86 har en meget kedelig tendens - sommetider vil den ikke
> starte! Starteren køre fint rundt og den får benzin, men det er som om den
> ikke tænder (batteriet er blevet skiftet unden succes). Den kan uden
> problemer skubbes igang.

Der kan godt være et stor spændings fald fra batteri og til tændning.
Check alle stik og stel forbindelser.Hvis de er ok kan du checke
tændspolerne:
prim 2,7 ohm og sek 13,2 k ohm ved 20 grader.Derefter er der pick-up
spolerne der skal være 120 ohm.Du kan også prøve at tage stikket af
ignitor boxen og så måle på den rød/hvide ledning fra stop kontakten til box
om der er 12 volt når du køre med starter motoren. Jeg er ikke sikker men
jeg tror den minimum skal have 11 volt før der er gnist.
Hej Palle.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409244
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste