/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kø Kultur
Fra : Claus


Dato : 09-11-03 14:33

Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?

Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet en
del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
bøde for det??

VH Claus Fromholt





 
 
Bo-gsxR (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 08-11-03 15:22


"Claus" <Claus_due@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?

imo ok hvis der er rigeligt med plads, ved tvivl lad vær.

> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet
en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven?

loven siger at der kun må være et køretøj i hver vognbane.
man må derved heller ikke overhale eu scootere mv. uden at man
gør det i en anden vognbane.

bo-gsxR



m0rt3n (08-11-2003)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 08-11-03 17:54

> loven siger at der kun må være et køretøj i hver vognbane.
> man må derved heller ikke overhale eu scootere mv. uden at man
> gør det i en anden vognbane.

Det er da ikke rigtigt? Jeg har læst i Berlingskes "spørg betjenten om
trafikken", hvor der blev spurgt til overhaling ved fuldoptrukne linier, at
han svarede at det var OK så længe man ikke krydsede linien. Man må gerne
foretage en overhaling uden at skifte vognbane som jeg har forstået det. At
køre side om side på MC er jo en anden sag, da det ikke er en overhaling. Er
der andre som har hørt om dette eller har jeg bare set Ghostrider-filmene
for mange gange?

-m0rt3n zrx1100



Lars T. Thomsen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 08-11-03 18:02

> > loven siger at der kun må være et køretøj i hver vognbane.
> > man må derved heller ikke overhale eu scootere mv. uden at man
> > gør det i en anden vognbane.
>
> Det er da ikke rigtigt?

Næh, jeg mener nu også, at det kun sidekørsel i samme vognbane, som er
forbudt... Ellers kunne det se ret sjovt ud, hvis man skulle trække helt
over i modsatte vejbane, hvis man ville overhale en knallert, der kører helt
ude på kantlinjen.

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-11-03 18:38

> Næh, jeg mener nu også, at det kun sidekørsel i samme vognbane, som er
> forbudt... Ellers kunne det se ret sjovt ud, hvis man skulle trække
> helt over i modsatte vejbane, hvis man ville overhale en knallert,
> der kører helt ude på kantlinjen.

Apropos knallert, så kørte jeg forbi en 45-knallert på motorvejen syd for
Hjørring i sydgående retning for ca. tre kvarter siden. Først tænkte jeg
selvfølgelig at det var en motorcykel, men han kørte meget underligt, nemlig
helt inde i højre side, og det plejer motorcyklister da ikke at gøre. Da jeg
kørte forbi ham kunne jeg se at det kun var en 45-knallert, som nok kørte
70-80 km/t. Det kan godt have været en Maxiscooter (125ccm), men der var
hverken nummerplade eller nummerpladeholder på, så det er nok usandsynligt.

Jeg kørte ihvertfald ikke ud i venstre spor for at overhale ham.

--
signing off.. Martin Sørensen



Henrik Nielsen - Rap~ (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 08-11-03 19:52

"så kørte jeg forbi en 45-knallert på motorvejen syd for Hjørring"

Så bliver motorvejen da brugt til noget.......

Her i landet bygger man jo motorveje hvor der er plads til dem og ikke hvor
der er brug for dem.....

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Lars T. Thomsen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 08-11-03 20:37

>> "så kørte jeg forbi en 45-knallert på motorvejen syd for Hjørring"
>
> Så bliver motorvejen da brugt til noget.......

Ligesom i enkelte af de baltiske lande. Her skulle man eftersigende (på
visse motorvejsstrækninger) risikere, at skulle overhale hestevogne! =;-/

Den alvorlige fremmasende MC-kørsel ud og ind af køerne (som man jo á og til
oplever live) er efter min mening en *rigtig* træls glidebane på
trafikmoralen.... et genoplivet levn fra ungdomsklubbens knallertbøller...
orw!?.... den var grov!

> Her i landet bygger man jo motorveje hvor der er plads til dem og ikke
hvor
> der er brug for dem.....

Nåeja, men hvad skulle man istedet bygge ude i Guds frie natur? -
¨Vejarbejderne skal jo have noget, at fordrive tiden med!

Hilsen
Lars



Bo-gsxR (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 09-11-03 10:56

> Jeg kørte ihvertfald ikke ud i venstre spor for at overhale ham.

havde du været til køreprøve var du nok dumpet så
eu-scootere skal i følge min forrige kørelære fylde det samme
som en bil. Og her i kbh. kører de da også midt i vognbanen,
da de ligesom mc'er skal undgå biler ol. kører op på siden af dem.

at de på landevejen kører ude i siden er en "fejl" men det gør de
for at være flinke over for os andre, og for at undgå der kommer
en bilist og kører dem ned, fordi bilen kører det dobbelte af
scooteren, og ikk tænkte sig om...

bo-gsxR



Lars T. Thomsen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-11-03 12:22

> > Jeg kørte ihvertfald ikke ud i venstre spor for at overhale ham.
>
> havde du været til køreprøve var du nok dumpet så

Aaaaaah?! - Siden hvornår er overhalinger af knallerter på motorvejen blevet
en del af ens MC-pensum?
Hvis jeg skulle dumpe fordi, at jeg overhalede bessefar på Caio-knallerten
(incl. sildekassen) ude på motorvejen *uden* at akut trække helt over i
venstre spor og derved måske skabe kaos.... Så ville jeg nok akkut udvide
mit ordforråd til den prøvesagkyndige: med ord, som jeg ville være meget ked
af bruge andetsteds!

Hilsen
Lars



Bo-gsxR (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 09-11-03 13:22


> Aaaaaah?! - Siden hvornår er overhalinger af knallerter på motorvejen
blevet
> en del af ens MC-pensum?

nu var sagen jo også den at ... ups jeg skulle vist lige have læst
beskeden en ekstra gang

hvis nu at det hele havde foregået på en landevej og det var
en knallert 45 ( med plader på ). så må du og han ikke køre
i samme vognbane. men der kan jo godt være 1½-2 vognbaner
i en vejbane - hvis denne er bred nok til 2 biler kan passere hinanden
i en vejbane.
men ok loven bliver jo fortolket af alle personer og næsten aldrig ens.
det sker også at autoriteter laver fejl når de belærer os om loven

bo-gsxR som kun forstår det retten dømmer



Martin Sørensen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-11-03 14:03

>> Aaaaaah?! - Siden hvornår er overhalinger af knallerter på
>> motorvejen blevet en del af ens MC-pensum?
> nu var sagen jo også den at ... ups jeg skulle vist lige have læst
> beskeden en ekstra gang
> hvis nu at det hele havde foregået på en landevej og det var
> en knallert 45 ( med plader på ). så må du og han ikke køre
> i samme vognbane. men der kan jo godt være 1½-2 vognbaner
> i en vejbane - hvis denne er bred nok til 2 biler kan passere hinanden
> i en vejbane.

Sådan lærte jeg det også da jeg tog kørekort for lidt over 2 år siden, men
det passer vist ikke helt idag. Jeg har kigget i færdselsloven og kan ikke
finde nogle steder, hvor der står at man ikke må overhale i samme vognbane.
Der står blot:
§ 21. Overhaling skal ske til venstre.
Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem
sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal
den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller
ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til
højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at
overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i
øvrigt er opfyldt.

Hvis der altså er plads nok, så kan der ikke være noget i vejen for at
overhale i samme vognbane. Hvis det er en 2-hjuler der overhaler en anden,
er der vel altid plads.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jacob Larsen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 09-11-03 13:18

>> Jeg kørte ihvertfald ikke ud i venstre spor for at overhale ham.
>
> havde du været til køreprøve var du nok dumpet så
> eu-scootere skal i følge min forrige kørelære fylde det samme
> som en bil. Og her i kbh. kører de da også midt i vognbanen,
> da de ligesom mc'er skal undgå biler ol. kører op på siden af dem.

Men hvis han hverken havde mc- eller 45-plade på er han jo bare en knallert
og ved dem skal man jo ikke skifter vognbane. Til en køreprøve ville jeg da
håbe den motorsagkyndige ville stoppe knallerten og give ham en bøde, for
han gør er da groft unansvarligt. Så har personen, der er oppe til
køreprøven også en god historie at fortælle kammeraterne.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Bo-gsxR (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 09-11-03 13:24

> Men hvis han hverken havde mc- eller 45-plade på er han jo bare en
knallert
> og ved dem skal man jo ikke skifter vognbane. Til en køreprøve ville jeg
da
> håbe den motorsagkyndige ville stoppe knallerten og give ham en bøde, for
> han gør er da groft unansvarligt. Så har personen, der er oppe til
> køreprøven også en god historie at fortælle kammeraterne.

ja, den sidste idiot er ikk født endnu
godt "brian" ikk kørte ham ned ( undskyld til "brian'er" over 25 )

bo-gsxR



Martin Sørensen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-11-03 14:02

> Apropos knallert, så kørte jeg forbi en 45-knallert på motorvejen syd
> for Hjørring i sydgående retning for ca. tre kvarter siden.

Nu skrev jeg 45-knallert, men mente 30-knallert. Den havde netop ingen
nummerplade på.

--
signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-11-03 15:16

> > Apropos knallert, så kørte jeg forbi en 45-knallert på motorvejen syd
> > for Hjørring i sydgående retning for ca. tre kvarter siden.
>
> Nu skrev jeg 45-knallert, men mente 30-knallert. Den havde netop ingen
> nummerplade på.

I så fald må den da være ret vold-tunet: 70-80km/t er da ret meget for en
knallert 30... Stakkels mand!
Mener nu også, at der er ret stor synsforskel på en knallert 30 og en 125
ccm Maxiscooter (selv uden nummerplade), så er du sikker på, at det ikke
bare var en Boss Hoss uden nummerplade, som du overhalede?

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-11-03 15:25

>> Nu skrev jeg 45-knallert, men mente 30-knallert. Den havde netop
>> ingen nummerplade på.
> I så fald må den da være ret vold-tunet: 70-80km/t er da ret meget
> for en knallert 30... Stakkels mand!

Tja, 70-80 km/t er vist ca. hvad de kan køre hvis de bliver monteret med
45-dele og afdroslet.

> Mener nu også, at der er ret stor synsforskel på en knallert 30 og en
> 125 ccm Maxiscooter (selv uden nummerplade),

Eneste umiddelbare forskel på Aprilia SR50 og SR125 er dens udstødning. Og
når man kun ser den fra venstre side som jeg gjorde, så kan den jo ikke
afsløre noget. Derudover så kender jeg ikke ret meget til 45-knallerter og
deres storebrødre, så jeg har svært ved at kende forskel på dem.

> så er du sikker på, at det ikke bare var en Boss Hoss uden nummerplade,
> som du overhalede?

Sådan en tror jeg nu nok jeg kunne kende.

--
signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-11-03 15:47

> > I så fald må den da være ret vold-tunet: 70-80km/t er da ret meget
> > for en knallert 30... Stakkels mand!
>
> Tja, 70-80 km/t er vist ca. hvad de kan køre hvis de bliver monteret med
> 45-dele og afdroslet.

Alligevel: Stakkels mand!

> > Mener nu også, at der er ret stor synsforskel på en knallert 30 og en
> > 125 ccm Maxiscooter (selv uden nummerplade),

> Eneste umiddelbare forskel på Aprilia SR50 og SR125 er dens udstødning. Og
> når man kun ser den fra venstre side som jeg gjorde, så kan den jo ikke
> afsløre noget. Derudover så kender jeg ikke ret meget til 45-knallerter og
> deres storebrødre, så jeg har svært ved at kende forskel på dem.

Okay, det samme hér! - Så mangler vi bare bindeledet fra en knallert-30 til
en Aprila SR50... nå, ok da!

> > så er du sikker på, at det ikke bare var en Boss Hoss uden nummerplade,
> > som du overhalede?
>
> Sådan en tror jeg nu nok jeg kunne kende.

Det var bare fordi, at knallerten i din beskrivelse voksede drastisk, for
til sidst atter blive til en knallert 30, så det kunne jo ske, at
"knallerten" pludslig engang blev *rigtig* stor!

Off Topic: Faktisk ret sjovt, hvis man ikke lige ved det:
Hvad forventer man så at se, hvis man skriver "Benelli 491 Superbike" i
Googles søgefelt?

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-11-03 22:07

>>> Mener nu også, at der er ret stor synsforskel på en knallert 30 og
>>> en 125 ccm Maxiscooter (selv uden nummerplade),
>> Eneste umiddelbare forskel på Aprilia SR50 og SR125 er dens
>> udstødning.
> Så mangler vi bare bindeledet fra en knallert-30 til en
> Aprila SR50... nå, ok da!

Tja, men jeg var af den overbevisning at de fleste scootere kan leveres som
både 30- og 45-knallert.

> Off Topic: Faktisk ret sjovt, hvis man ikke lige ved det:
> Hvad forventer man så at se, hvis man skriver "Benelli 491 Superbike"
> i Googles søgefelt?

En Benelli 491 Superbike måske?

--
signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 10-11-03 17:46

> > Off Topic: Faktisk ret sjovt, hvis man ikke lige ved det:
> > Hvad forventer man så at se, hvis man skriver "Benelli 491 Superbike"
> > i Googles søgefelt?
>
> En Benelli 491 Superbike måske?

Hvis det er med tryk på "superbike", så nej!
Ihvertfald ikke noget, som man forventer at se det helt store Superbike
Championship på...

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-11-03 20:59

>>> Off Topic: Faktisk ret sjovt, hvis man ikke lige ved det:
>>> Hvad forventer man så at se, hvis man skriver "Benelli 491
>>> Superbike" i Googles søgefelt?
>> En Benelli 491 Superbike måske?
> Hvis det er med tryk på "superbike", så nej!
> Ihvertfald ikke noget, som man forventer at se det helt store
> Superbike Championship på...

Næh, på din spørgemåde kunne jeg godt regne ud at det nok var en knallert.


--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-11-03 13:57


m0rt3n <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en
news:3fad1fb4$0$95010$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > loven siger at der kun må være et køretøj i hver vognbane.
> > man må derved heller ikke overhale eu scootere mv. uden at man
> > gør det i en anden vognbane.
>
> Det er da ikke rigtigt? Jeg har læst i Berlingskes "spørg betjenten om
> trafikken", hvor der blev spurgt til overhaling ved fuldoptrukne linier,
> at han svarede at det var OK så længe man ikke krydsede linien.

Først og fremmest:
Når man læser sådanne artikler skal man altid(!) gøre det med bil-kørekortet
fremme, derved at svar oftest ikke vil tilgodese mc-minoriteten!

Dernæst:
Lige netop en debat om dette emne her på gruppen husker jeg tydeligt: Der
blev længe fabuleret frem og tilbage omkring hvis og hvad, indtil Reno
bekendte kulør og påpegede at det ville være den tillige oftest forekommende
afskiltning med
"overhaling forbudt" der afgjorde om man måtte snige sig udenom eller ej!

> ....................Man må gerne
> foretage en overhaling uden at skifte vognbane som jeg har forstået det.

Nu er der jo det sikkerhedsmæssige aspekt:
Hvis vi taler om at der er to spor i ens køreretning, hvorfor så ikke bruge
det venstre spor til at overhale i? P.g.a. trafik!? Ér det så ikke lidt
Ghostrider-agtigt at klemme sig halvvejs over mod venstre spor??

--
Armand.





Armand (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-11-03 13:56


Bo-gsxR <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> skrev i en
news:boiu4s$qid$1@sunsite.dk...
>
> "Claus" <Claus_due@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> > Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> > diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> > rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> imo ok hvis der er rigeligt med plads, ved tvivl lad vær.

For at overleve på motorcykel bør man konsekvent køre defensivt - Vurdér
selv i hvilken grad at pågældende manøvre er defensiv!

> > ..........hvad siger loven?
>
> loven siger at der kun må være et køretøj i hver vognbane.
> man må derved heller ikke overhale eu scootere mv. uden at man
> gør det i en anden vognbane.

Jeg mener at tidligere debatter om emnet har klarlagt at loven omtaler såvel
deciderede overhalinger, som forbikørsel. Sidstnævnte dækker stillestående
køretøjer, hvilket en kø jo er :-/

--
Armand.






Moller (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 08-11-03 15:23


"Claus" <Claus_due@hotmail.com> wrote in message
news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?

Lovmæssigt må man ikke være på venstre side af stregen mens du gør det,
da det betyder at man overhaler inden om, og det må man ikke i DK... om det
så er ok, er op til føren selv. Lige som det altid er op til en side om man
vil noget der modstrider loven eller ej, så længe man er parat til at tage
konsekvensen der nu vil komme ud af det (hurtigere frem, måske stoppes og få
en verbal balle, og hva der nu vil blive bedømt af situationen).

>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet
en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
> bøde for det??

Aldrig fået en bøde for det, og har enda paseret madkasser med blå
lygter på taget en del gange på den måde... men jeg har endnu ikke gjort det
mens en MC betjent tøffer rundt omkring, og jeg vil nok mene at da han kan
komme gennem hvor man selv kan, så er det en del mere sikkert at han stopper
en..

Men husk er du det mindste nervøs over det, eller mangler overskuelighed
i det, så LA VÆRE ... der er agresive billister der trækker ind med vilje
osv... når de ser os gøre de det, og det er IKKE vandre historier, andre
gange er det forviret unge kvinder der lige har fået pappet, som bare
skifter vognbane i panik osv. osv... så hver forberedt på at da DU gør noget
man NORMALT ikke må, så er det DIG som er det svage led i sådan en manøvre.

Nå ja :) i ydersæsonen er det ekstra farligt, da Bil folket tror at man
ikke må køre MC nu, og derved går ud fra det er en 45 øvert der kommer, og
os der har kørt på sådanne også har set Madkasse folkets syge opførsel over
for dem, og den opførelse for vi vinter MCister pga. de tror vi er øverter
indtil de ser nummerpladen (hvis de ved så meget om det)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S



Peter Hansen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansen


Dato : 08-11-03 15:29

Syns som sådan ikke der er noget galt i det, bare du er hurtig nok på
aftrækkeren :)

Og som en anden har skrevet, gør det ikke hvis du har den mindste tvivl.

//P.H CBR 600 F4 1999


"Claus" <Claus_due@hotmail.com> wrote in message
news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet
en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
> bøde for det??



Lars T. Thomsen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 08-11-03 16:22

Hej Claus,

> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?

Ja, jeg er også enig med Bo! - Gør det kun, hvis der ikke er den mindste
tvivl!
Efter min overbevisning, så skal man kun gøre det, hvis man mener, at det er
fuld forsvarligt, at udføre den samme manøvre i bil (dvs. på meget brede
veje, hvor der alligevel kører biler i flere rækker). Men man skal ikke
forsøge, hvis man ønsker at udnytte MC'ens smalle udformning til at komme
hurtigt frem, specielt ikke i de tilfælde, hvor "hatten" foran spontant
slingre den halve meter ud foran dig.

Desuden er det det også ulovligt, at lade motorkøretøjer køre ved siden af
hinanden i samme vognbane: Bryder du selv om, når du selv står for rødt og
stille og roligt ruller en Opel Kadett op ved siden af dig, som i øvrigt
skal samme vej, som dig... næh vel? - Så tænk på det, næste gang at du selv
har planer om at gøre noget lignende.

Desuden skal man jo huske, at køen jo ikke bliver kortere.... jow for *dig*,
men på et tidspunkt vil du sikkert meget gerne flette dig tilbage i køen...
Hmm, folk er generelt ikke specielt flinke til at flette og jeg tror ikke,
at denne "snyden udenom" vil ændre de andre medtrafikanters adfærd i en mere
positiv retning.

Hilsen
Lars



Thomas Makro (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 11-11-03 09:41

On Sat, 8 Nov 2003 16:21:45 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> wrote:

>Men man skal ikke
>forsøge, hvis man ønsker at udnytte MC'ens smalle udformning til at komme
>hurtigt frem, specielt ikke i de tilfælde, hvor "hatten" foran spontant
>slingre den halve meter ud foran dig.
Nej selvfølgelig ikke hvis hatten foran slingrer, for så kører man jo
blot efter forholdene. Men ellers synes jeg at det er i orden at MCere
kører op foran, for at komme først afsted når det bliver grønt. At det
ikke praktiseres ret meget i DK er så en anden sag. På det område
skiller DK sig ud.

Alle jer der mener at man bare skal holde sin plads i køen, og ikke
køre op foran (ved at køre mellem rækkerne), I bør tage på ferie. Nej,
her mangler ikke en smiley, jeg mener det. Og det skal I for at se
hvordan trafikken glider i andre europæiske storbyer. Her er det helt
normalt at knallerter og MCere kører mellem rækker af holdende biler,
og først stopper forrest i bilrækkerne, ved lyskrydset. For ikke at
genere bilisterne, udnytter de 2-hjulede deres overlegne
accelerationskraft i forhold til de 4-hjulede, ved at accelerere lige
så snart lyset skifter. Altså komme bilisterne ikke til at skulle
vente på de to-hjulede. Summa sumarum, trafikken afvikles hurtigere.
Der er vel ingen grund til at de 2-hjulede skal holde i kø og
forurene, bare fordi bilerne skal...?

>Desuden er det det også ulovligt, at lade motorkøretøjer køre ved siden af
>hinanden i samme vognbane: Bryder du selv om, når du selv står for rødt og
>stille og roligt ruller en Opel Kadett op ved siden af dig, som i øvrigt
>skal samme vej, som dig... næh vel? - Så tænk på det, næste gang at du selv
>har planer om at gøre noget lignende.
Tja, det kan ikke bringe mit p** i kog. Enten gidder jeg ikke lege, og
så venter jeg et øjeblik med at køre, så kadetten får lov at komme
først derudad, eller også udnytter jeg MCens accelerationskraft, og
kører straks afsted.
Når jeg er i bil og holder forest ved et lyskryds, generer det mig
ikke hvis en MC kører op foran mig, for jeg ved at han accelererer
hurtigere end jeg, lige så snart lyset skifter.

>Hmm, folk er generelt ikke specielt flinke til at flette og jeg tror ikke,
>at denne "snyden udenom" vil ændre de andre medtrafikanters adfærd i en mere
>positiv retning.
Der har du en pointe, men så trænger de pågældende trafikanter vist
også til ferie


--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
DMCN: Gør en god gerning, bliv emneredaktør på FAQ'en
Privat: http://home.worldonline.dk/pcmakro/

Hans Joergensen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 11-11-03 10:01

Thomas Makro wrote:
> accelerationskraft i forhold til de 4-hjulede, ved at accelerere lige
> så snart lyset skifter. Altså komme bilisterne ikke til at skulle
> vente på de to-hjulede. Summa sumarum, trafikken afvikles hurtigere.
> Der er vel ingen grund til at de 2-hjulede skal holde i kø og
> forurene, bare fordi bilerne skal...?

Sådan kører vi sguda også i København .. gør vi ikke?

// Hans, der altid kører sådan ..
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Thomas Makro (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 11-11-03 10:47

On 11 Nov 2003 09:00:42 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Sådan kører vi sguda også i København .. gør vi ikke?
Mnaarh ikke altid... men nogle gange... Det afhænger af mit humør og
temperament på det pågældende tidspunkt.

>// Hans, der altid kører sådan ..
Hvis bare der var flere af din slags, så ville bilisterne vænne sig
til altid at se efter MCere.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
DMCN: Gør en god gerning, bliv emneredaktør på FAQ'en
Privat: http://home.worldonline.dk/pcmakro/

Hans Joergensen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 11-11-03 10:58

Thomas Makro wrote:
>>Sådan kører vi sguda også i København .. gør vi ikke?
> Mnaarh ikke altid... men nogle gange... Det afhænger af mit humør og
> temperament på det pågældende tidspunkt.

En halv time sparet på at køre sådan når jeg skal på arbejde.. det
er nok for mig ;)

>>// Hans, der altid kører sådan ..
> Hvis bare der var flere af din slags, så ville bilisterne vænne sig
> til altid at se efter MCere.

De kan slet ikke se mig, ihvertfald ikke hvis de kører bag mig, og
RD'en er kold

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Lars T. Thomsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 11-11-03 18:51

> Hvis bare der var flere af din slags, så ville bilisterne vænne sig
> til altid at se efter MCere.

.... og fortrænger eet eller andet væsentligt! - Lad vær' med at overvurdere
de andre: Der er ingen grund til at give dem mere at tænke på, end højest
nødvendigt! - Kør udenom områder med tæt trafik og kø, hvis der skal køres
frisk...

Hilsen
Lars



Armand (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-11-03 17:57


Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnbr199q.nfk.haj@enterprise-server.dk...
> Thomas Makro wrote:
> > accelerationskraft i forhold til de 4-hjulede, ved at accelerere lige
> > så snart lyset skifter. Altså komme bilisterne ikke til at skulle
> > vente på de to-hjulede. Summa sumarum, trafikken afvikles hurtigere.
> > Der er vel ingen grund til at de 2-hjulede skal holde i kø og
> > forurene, bare fordi bilerne skal...?
>
> Sådan kører vi sguda også i København .. gør vi ikke?

Og det er vist lige dét der gør forskellen på de divergerende udtalelser der
måtte forekomme: Det ér sgu' let at sidde ude i et vestjydsk sogn og være
retskaffen, hvorimod man ved daglige forekomster af stillestående trafik (=
ubetinget København!) hurtigt vil tilrette sin kørestil efter behovet !!

--
Armand.
(Østjyde uden de helt store trafikale trængsler)



Lars T. Thomsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 11-11-03 20:27

> > > accelerationskraft i forhold til de 4-hjulede, ved at accelerere lige
> > > så snart lyset skifter. Altså komme bilisterne ikke til at skulle
> > > vente på de to-hjulede. Summa sumarum, trafikken afvikles hurtigere.
> > > Der er vel ingen grund til at de 2-hjulede skal holde i kø og
> > > forurene, bare fordi bilerne skal...?
> >
> > Sådan kører vi sguda også i København .. gør vi ikke?
>
> Og det er vist lige dét der gør forskellen på de divergerende udtalelser
der
> måtte forekomme: Det ér sgu' let at sidde ude i et vestjydsk sogn og være
> retskaffen, hvorimod man ved daglige forekomster af stillestående trafik
(=
> ubetinget København!) hurtigt vil tilrette sin kørestil efter behovet !!

Tror mere, at det begror på fortolkning af: kø!
1. De normalt opståede køer i trafikken, hvor trafikken køre jævnt, men
langsomt og med "huller" i rækken og stor vejbredde.

2. Dém, hvor hele køen er proppet til og hvor ingen rigtig véd, hvad der
venter forude.

Kan godt gå med til punkt 1), men tager afstand fra punkt 2) samt
overhalinger på/i vejkryds mellem to motorkøretøjer, der skal samme vej á
samme bane: både indenom og udenom!

Hilsen
Lars
Bosidende i Aalborg, landflygtning fra østjylland



Hans Joergensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-11-03 21:51

Lars T. Thomsen wrote:
> Tror mere, at det begror på fortolkning af: kø!

Kø er når trafikken kører under 70% af den tilladte hastighed

Jeg havde engang en chef der ikke kunne forstå at jeg kaldte det for
kø på motorvejen, når trafikken kørte afsted med 80km/t

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Lars T. Thomsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 11-11-03 18:48

> >Men man skal ikke
> >forsøge, hvis man ønsker at udnytte MC'ens smalle udformning til at komme
> >hurtigt frem, specielt ikke i de tilfælde, hvor "hatten" foran spontant
> >slingre den halve meter ud foran dig.
> Nej selvfølgelig ikke hvis hatten foran slingrer, for så kører man jo
> blot efter forholdene. Men ellers synes jeg at det er i orden at MCere
> kører op foran, for at komme først afsted når det bliver grønt. At det
> ikke praktiseres ret meget i DK er så en anden sag. På det område
> skiller DK sig ud.

Ja, heldigvis... Her køres der (for det meste) defensivt blandt
MC'isterne... Hér tænker jeg på bilernes blinde vinkler og dét, at
bilisterne ikke forventer, at der pludslig skal dukke noget frem dér!...
Hvilket jo nok er dumt af ham, men det er tit dig, det går mest ud over!

> Alle jer der mener at man bare skal holde sin plads i køen, og ikke
> køre op foran (ved at køre mellem rækkerne), I bør tage på ferie. Nej,
> her mangler ikke en smiley, jeg mener det.

Gi'r du!? - Jeg kunne da godt bruge lidt ferie!

Jeg kører såmænd MC på samme måde, som hvis jeg kørte i bil. Dog med dén
forskel, at jeg anser mig som værende en del mere sårbar (pga. lille fysisk
størrelse og ringere beskyttelse). Så jeg gider ikke, at skulle "lege" med
noget, som (efter min mening) er usmart og i hvertfald /lige/ er på kant med
loven...

> Og det skal I for at se
> hvordan trafikken glider i andre europæiske storbyer. Her er det helt
> normalt at knallerter og MCere kører mellem rækker af holdende biler,
> og først stopper forrest i bilrækkerne, ved lyskrydset.

Jow, har set færdel i både Rom, syditalien, Tyrkiet og Litaun... Hvor der er
buler i alt og hver MC'er og knallerter fletter rundt mellem bilerne og hvor
hornet trykkes i bund, hver gang der skal drejes... Er det dét, som du vil
importere til Danmark?

> For ikke at
> genere bilisterne, udnytter de 2-hjulede deres overlegne
> accelerationskraft i forhold til de 4-hjulede, ved at accelerere lige
> så snart lyset skifter. Altså komme bilisterne ikke til at skulle
> vente på de to-hjulede. Summa sumarum, trafikken afvikles hurtigere.

Jo, men ubetinget? Er det en konklusion, som du selv drager?
Har prøvet, at side fast (i bil) i en motorvejskø og se MC'er drøne op i
mellem bilerne. Hvorefter en vejindsnævring (pga. vejarbejdet) længere
fremme, måtte tvinge dem ind i den tætte kø igen. I dette tilfælde er det så
den flinke bilist, der (trods denne dumhed) vil/skal forsøge at lave noget
plads (en plads, som tit kan være svær at lave): Så midterlinjekørsel hvor
"bilisterne ikke skal vente på de to-hjulede"... osv. kan let blive til en
hjemmelavet konklusion.

> Der er vel ingen grund til at de 2-hjulede skal holde i kø og
> forurene, bare fordi bilerne skal...?

Lidt halvskidt, at blande miljøet ind i denne debat: Hvad så med, at pille
motoren af MC'en montér pedaler på den? - Eller bare tage bussen?!
.... og generelt holde den "friske" kørsel ude fra de steder, hvor den tætte
trafik ikke er speciel "frisk".

> >Desuden er det det også ulovligt, at lade motorkøretøjer køre ved siden
af
> >hinanden i samme vognbane: Bryder du selv om, når du selv står for rødt
og
> >stille og roligt ruller en Opel Kadett op ved siden af dig, som i øvrigt
> >skal samme vej, som dig... næh vel? - Så tænk på det, næste gang at du
selv
> >har planer om at gøre noget lignende.

> Tja, det kan ikke bringe mit p** i kog. Enten gidder jeg ikke lege, og
> så venter jeg et øjeblik med at køre, så kadetten får lov at komme
> først derudad, eller også udnytter jeg MCens accelerationskraft, og
> kører straks afsted.

Din (og mange andres) kørestil... dét skal såmænd ikke skille os ad!
Jeg bryder mig personligt ikke om de anmasende biler på småvejne, hvor
sidespejlet altid næsten*lige* skal slikke min skulder... Så ønsker heller
ikke, at udsætte mine medtrafikanter for dette...

> Når jeg er i bil og holder forest ved et lyskryds, generer det mig
> ikke hvis en MC kører op foran mig

Så har du jo også en større vejbredde... Dette er ovenikøbet (hvis jeg ikke
husker helt galt) lovligt, sålænge at I begge holder stille!

> >Hmm, folk er generelt ikke specielt flinke til at flette og jeg tror
ikke,
> >at denne "snyden udenom" vil ændre de andre medtrafikanters adfærd i en
mere
> >positiv retning.
> Der har du en pointe, men så trænger de pågældende trafikanter vist
> også til ferie

Sandsynligvis.... Hvis du gir', så tror jeg gerne, at du kunne overtale hele
Danmark til ferie!

Hilsen
Lars



Lars T. Thomsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 11-11-03 19:11

> > Når jeg er i bil og holder forest ved et lyskryds, generer det mig
> > ikke hvis en MC kører op foran mig
>
> Så har du jo også en større vejbredde... Dette er ovenikøbet (hvis jeg
ikke
> husker helt galt) lovligt, sålænge at I begge holder stille!

Ups, mente naturligvis MC og MC i stilstand i samme bane (i så fald ikke,
ville det andet tilfælde jo ikke give mere plads)!

Hilsen
LArs



Thomas Makro (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 11-11-03 20:49

On Tue, 11 Nov 2003 18:47:51 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> wrote:

>Ja, heldigvis... Her køres der (for det meste) defensivt blandt
>MC'isterne... Hér tænker jeg på bilernes blinde vinkler og dét, at
>bilisterne ikke forventer, at der pludslig skal dukke noget frem dér!...
>Hvilket jo nok er dumt af ham, men det er tit dig, det går mest ud over!
Der er ingen tvivl om at jo mindre defensivt man kører, jo mere sikker
er man. Men man kan jo også komme galt afsted i trafikken pga. andres
adfærd. Men det er jo ikke det eneste der spiller ind på ens kørsel,
det gør ens temperament og tålmodighed også...
På MC kører jeg kun mellem bil-rækker hvis bilerne holder helt stille,
ellers følger jeg bilerne. Andre MCister drøner afsted mellem langsomt
kørende biler, men ikke jeg. Det er smag og behag. Vi er forskellige
menneser, og vores kørsel er derefter...

>Gi'r du!? - Jeg kunne da godt bruge lidt ferie!
He he, godt forsøgt, men drøm videre

>Jow, har set færdel i både Rom, syditalien, Tyrkiet og Litaun... Hvor der er
>buler i alt og hver MC'er og knallerter fletter rundt mellem bilerne og hvor
>hornet trykkes i bund, hver gang der skal drejes... Er det dét, som du vil
>importere til Danmark?
Næh, sådan behøver det ikke være. Hmmmm på den anden side er
bilisterne mere vågne hvis de hele tiden skal dytte og råbe af
hinanden, så....
Seriøst, tag til London (når du engang selv får råd til ferie , der
kører alle to-hjulere mellem rækkerne når trafikken holder stille,
hvilket den ofte gør. Helt frem foran bilerne når der holdes for rødt
lys, og lige så snart lyset skifter, så drejes håndtagene. Trafikken
glider, og det fungerer bare.

>Jo, men ubetinget? Er det en konklusion, som du selv drager?
Nej selvfølgelig ikke ubetinget, det afhænger naturligvis af
situationen. Og det er en konklusion enhver med velfungerende syn selv
kan konstatere.

>Lidt halvskidt, at blande miljøet ind i denne debat: Hvad så med, at pille
>motoren af MC'en montér pedaler på den? - Eller bare tage bussen?!
Det er da ikke spor beskidt! Et holdende køretøj forurener unødigt,
derfor bør køretøjer være i bevægelse.
Bussen?! Den tager du bare

>... og generelt holde den "friske" kørsel ude fra de steder, hvor den tætte
>trafik ikke er speciel "frisk".
Jeg mente ikke at man skal køre friskt (læs råddent) mellem biler, men
at man skal køre så man kommer frem. Det gør jeg selv, ved at køre
stille og roligt. Mellem rækker af holdende biler, kører jeg aldrig
over 20 km/t, så bliver bremselængden for lang, og dermed bliver
kørslen farlig, og det ønsker jeg naturligvis ikke at udsætte mig selv
eller andre for.

>Jeg bryder mig personligt ikke om de anmasende biler på småvejne, hvor
>sidespejlet altid næsten*lige* skal slikke min skulder... Så ønsker heller
>ikke, at udsætte mine medtrafikanter for dette...
Det kan vi kun være enige om. Som udgangspunkt bør al kørsel ikke
genere andre.

>Sandsynligvis.... Hvis du gir', så tror jeg gerne, at du kunne overtale hele
>Danmark til ferie!
LOL

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
DMCN: Gør en god gerning, bliv emneredaktør på FAQ'en
Privat: http://home.worldonline.dk/pcmakro/

Jes Vestervang (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-11-03 20:57

Thomas Makro wrote:
>
> Der er ingen tvivl om at jo mindre defensivt man kører, jo mere sikker
> er man.

Den skal du nok blive citéret for!
--
mvh Jes Vestervang

Thomas Makro (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 11-11-03 23:21

On Tue, 11 Nov 2003 20:56:43 +0100, Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk>
wrote:

>Den skal du nok blive citéret for!
He he, du skal jo ikke læse hvad jeg skriver, men øøh hvad jeg tænker.

Selvfølgelig var det en tasde-fajl.

Det er ski** irriterende når tasterne pludselig ikke sidder hvor de
plejer, så der kommet til at stå noget man ikke mener

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
DMCN: Gør en god gerning, bliv emneredaktør på FAQ'en
Privat: http://home.worldonline.dk/pcmakro/

Jes Vestervang (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-11-03 23:21

Thomas Makro wrote:

> On Tue, 11 Nov 2003 20:56:43 +0100, Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk>
> wrote:
>
>>Den skal du nok blive citéret for!
> He he, du skal jo ikke læse hvad jeg skriver, men øøh hvad jeg tænker.

Skynd dig! Giv mig et tankelæsningskursus!

> Selvfølgelig var det en tasde-fajl.

Det siger de alle sammen

> Det er ski** irriterende når tasterne pludselig ikke sidder hvor de
> plejer, så der kommet til at stå noget man ikke mener

Jaja, du kan ikke redde den
--
mvh Jes Vestervang

Lars T. Thomsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 11-11-03 21:23

Hej Thomas!

> >Ja, heldigvis... Her køres der (for det meste) defensivt blandt
> >MC'isterne... Hér tænker jeg på bilernes blinde vinkler og dét, at
> >bilisterne ikke forventer, at der pludslig skal dukke noget frem dér!...
> >Hvilket jo nok er dumt af ham, men det er tit dig, det går mest ud over!

> Der er ingen tvivl om at jo mindre defensivt man kører, jo mere sikker
> er man.

Har du da et Stalin-orgel i sidevognen?

> Men man kan jo også komme galt afsted i trafikken pga. andres
> adfærd. Men det er jo ikke det eneste der spiller ind på ens kørsel,
> det gør ens temperament og tålmodighed også...

....kuldepåvirkninger, synlighed, sigtbarhed og vejgreb pga. vejrforhod, dug
på visiret.... osv.
Der er en masse parameter, man kan skrue på...

> På MC kører jeg kun mellem bil-rækker hvis bilerne holder helt stille,
> ellers følger jeg bilerne. Andre MCister drøner afsted mellem langsomt
> kørende biler, men ikke jeg. Det er smag og behag. Vi er forskellige
> menneser, og vores kørsel er derefter...

Hvis køen er overskuelig og der er masser af plads (både til at gennemføre
overhalingen og til at hurtigt komme ind igen), så vil jeg synes at det er
fint nok, såfremt at dette kan gøres uden "nødig ulempe" for de andre i
trafikken... Så hvis en kø-dannelse blot skyldes den forankørendes
"hattekørsel", så for min skyld ingen alarm, blot at udførte overhaling gør
på lovlig (=forsvarlig) vis.

Men dén zigzag-agtige MC drønen mellem sidespejlene i den endeløse
kø-trafik: pudwbad!

> >Jow, har set færdel i både Rom, syditalien, Tyrkiet og Litaun... Hvor der
er
> >buler i alt og hver MC'er og knallerter fletter rundt mellem bilerne og
hvor
> >hornet trykkes i bund, hver gang der skal drejes... Er det dét, som du
vil
> >importere til Danmark?
> Næh, sådan behøver det ikke være. Hmmmm på den anden side er
> bilisterne mere vågne hvis de hele tiden skal dytte og råbe af
> hinanden, så....
> Seriøst, tag til London (når du engang selv får råd til ferie , der
> kører alle to-hjulere mellem rækkerne når trafikken holder stille,
> hvilket den ofte gør. Helt frem foran bilerne når der holdes for rødt
> lys, og lige så snart lyset skifter, så drejes håndtagene. Trafikken
> glider, og det fungerer bare.

Jeps, men England og Tyskland er der også en helt anden færdelsmentalitet,
mere i retning af høffelighed, tolerance og ordenlighed! - Sydeuropærne
komme i sidste række og "vi" ligger lige midt imellem (gætværk!).

Det er sikkert ikke taget ud af den blå luft, at autobahn kan fungere, trods
dét faktum, at det er autobahn!

> >Jo, men ubetinget? Er det en konklusion, som du selv drager?
> Nej selvfølgelig ikke ubetinget, det afhænger naturligvis af
> situationen. Og det er en konklusion enhver med velfungerende syn selv
> kan konstatere.

Ja og dét indså jeg også. Det kommer jo an på, hvilken slags kø vi taler om!

> >Lidt halvskidt, at blande miljøet ind i denne debat: Hvad så med, at
pille
> >motoren af MC'en montér pedaler på den? - Eller bare tage bussen?!
> Det er da ikke spor beskidt! Et holdende køretøj forurener unødigt,
> derfor bør køretøjer være i bevægelse.

Så sluk dén! - Sæt i frigear og skub den, hvis du vil spare på starteren og
planetgearet!

> Bussen?! Den tager du bare

Nææh! - For jeg drejer ikke dk.fritid.motorcykel hen mod en miljødebat.

> >... og generelt holde den "friske" kørsel ude fra de steder, hvor den
tætte
> >trafik ikke er speciel "frisk".
> Jeg mente ikke at man skal køre friskt (læs råddent) mellem biler, men
> at man skal køre så man kommer frem. Det gør jeg selv, ved at køre
> stille og roligt. Mellem rækker af holdende biler, kører jeg aldrig
> over 20 km/t, så bliver bremselængden for lang, og dermed bliver
> kørslen farlig, og det ønsker jeg naturligvis ikke at udsætte mig selv
> eller andre for.

Lyder i mine øre, som en fin holdning!

> >Jeg bryder mig personligt ikke om de anmasende biler på småvejne, hvor
> >sidespejlet altid næsten*lige* skal slikke min skulder... Så ønsker
heller
> >ikke, at udsætte mine medtrafikanter for dette...
> Det kan vi kun være enige om. Som udgangspunkt bør al kørsel ikke
> genere andre.

Okay, så er vi måske alligevel ikke helt vild uenige!?

Hilsen
Lars



Thomas Makro (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 11-11-03 23:36

On Tue, 11 Nov 2003 21:22:30 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> wrote:

>Hvis køen er overskuelig og der er masser af plads (både til at gennemføre
>overhalingen og til at hurtigt komme ind igen), så vil jeg synes at det er
>fint nok, såfremt at dette kan gøres uden "nødig ulempe" for de andre i
>trafikken... Så hvis en kø-dannelse blot skyldes den forankørendes
>"hattekørsel", så for min skyld ingen alarm, blot at udførte overhaling gør
>på lovlig (=forsvarlig) vis.
Når du nu er så tarvelig at skrive sådan noget, så er det jo ikke
sjovt længere, for så er vi ved at være jeg jo enige

>Men dén zigzag-agtige MC drønen mellem sidespejlene i den endeløse
>kø-trafik: pudwbad!
Jeg vidste ikke at Ghostrider trænede i Ålborg området? *GG*

>Jeps, men England og Tyskland er der også en helt anden færdelsmentalitet,
>mere i retning af høffelighed, tolerance og ordenlighed! - Sydeuropærne
>komme i sidste række og "vi" ligger lige midt imellem (gætværk!).
Nu er du tarvelig igen, for denne gang er jeg heeeeelt enig med dig.

>Så sluk dén! - Sæt i frigear og skub den, hvis du vil spare på starteren og
>planetgearet!
Næh så hellere trille afsted mellem de sure bilister der pænt må holde
i kø.

>Lyder i mine øre, som en fin holdning!

>Okay, så er vi måske alligevel ikke helt vild uenige!?

Det beklager jeg, jeg må se noget mere Ghostrider, så mine holdninger
kan flyttes lidt
Men det sker vist helt automatisk. Efter at have set Ghostrider 2 har
jeg følt mig som Bambi, hver gang jeg har været ude at køre på
Vifferen


--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
DMCN: Gør en god gerning, bliv emneredaktør på FAQ'en
Privat: http://home.worldonline.dk/pcmakro/

Torben Scheel (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 12-11-03 08:44

"Thomas Makro" <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> wrote in message
news:upa2rv8uacl9n7dqqjqmd3nls2nm5rvtn0@4ax.com...

> Seriøst, tag til London (når du engang selv får råd til ferie , der
> kører alle to-hjulere mellem rækkerne når trafikken holder stille,
> hvilket den ofte gør. Helt frem foran bilerne når der holdes for rødt
> lys, og lige så snart lyset skifter, så drejes håndtagene. Trafikken
> glider, og det fungerer bare.

He - er det derfor at der er indført vejskat i London - fordi trafikken bare
glider? Jeg tror ikke at du kan få en Londonner til at skrive under på dit
udsagn..

Mit råd er - hvis du vil hurtigt frem i byerne (i danmark) - så købe en
(træde)cykel og brug cykelstierne.

vh
Torben




Hans Joergensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-11-03 21:50

Lars T. Thomsen wrote:
> Jow, har set færdel i både Rom, syditalien, Tyrkiet og Litaun... Hvor der er
> buler i alt og hver MC'er og knallerter fletter rundt mellem bilerne og hvor
> hornet trykkes i bund, hver gang der skal drejes... Er det dét, som du vil
> importere til Danmark?

Mon ikke grunden til de mange buler skal findes i at afgiften på nye
køretøjer er så lav at det ikke er attraktivt at bruge ret mange penge
på at rette buler ud ?

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

M. Høy (08-11-2003)
Kommentar
Fra : M. Høy


Dato : 08-11-03 16:45

Hej

Heller ikke sjovt at få een bil-dør i hovedet, fordi een 'frøken' har tabt
læbestiften, ned mellem dør og sæde :-/


Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234



"Claus" <Claus_due@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet
en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
> bøde for det??
>
> VH Claus Fromholt
>
>
>
>



Tommy Fer (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 08-11-03 16:29


"Claus" <Claus_due@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet
en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
> bøde for det??
¨
Du må køre stærkt imellem rækkerne, du er en hel dag foran os andre!!! Ret
din dato

mvh Tommy Fer



Martin Leong (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Leong


Dato : 08-11-03 16:59

I starten, lige efter jeg fik kortet (i august dette år) gjorde jeg det
meget på den GSX250 jeg kørte rundt på da. Både i byen og uden for. Her på
det sidste er jeg dog begyndt at gøre det noget mindre (måske fordi jeg har
købt min egen? men også fordi det som nævnt er lidt mere risky på denne
årstid.
Ihvertfald holder jeg mig for det meste til at gøre det i lyskryds hvor jeg
altid kan nå foran køen så jeg ikke skal til at flette ind igen
Men tag ihvertfald altid lige at vurder situationen, er der chance for at
bilen foran kan finde på at trække ud? MC'ere er jo ikke altid sådan lige at
få øje på, specielt når du overhaler og befinder dig i den blinde vinkel. Så
lad altid tvivlen komme dig til gode, det er trods alt begrænset hvad du får
ud af det

Martin
SV650S


"Claus" <Claus_due@hotmail.com> wrote in message
news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet
en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
> bøde for det??
>
> VH Claus Fromholt
>
>
>
>



Brian Laursen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Laursen


Dato : 08-11-03 17:47

Claus wrote:
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til
> at diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved
> kø for rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været
> fristet en del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå
> galt er der - men hvad siger loven? et er hvad man må, men er der
> nogen af jer der har fået bøde for det??
>
> VH Claus Fromholt

Tjaaaa er der kø plejer jeg at kører op mellem, eller uden om selvom jeg
godt ved det er ulovligt. Det er så nemt lige at køre uden om. Det er bare
noget lort når man kører op mellem biler og holder gfor rødt, og så går man
i stå ved grønt ... Rigtig pinligt. og ikke særlig sejt overhovedet.

--
Virtually Yours

Brian laursen
Yamaha YZF1000r

DMCN# 687
http://dfmc.dk/?id=155



Lars T. Thomsen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 08-11-03 17:56

> Tjaaaa er der kø plejer jeg at kører op mellem, eller uden om selvom jeg
> godt ved det er ulovligt. Det er så nemt lige at køre uden om.

Dét er pinligt og "ikke særligt sejt overhovedet"...

> Det er bare
> noget lort når man kører op mellem biler og holder gfor rødt, og så går
man
> i stå ved grønt ... Rigtig pinligt. og ikke særlig sejt overhovedet.

Ja, dér er jeg så helt enig...

Hilsen
Lars



Bo-gsxR (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 08-11-03 18:04


> Tjaaaa er der kø plejer jeg at kører op mellem, eller uden om selvom jeg
> godt ved det er ulovligt. Det er så nemt lige at køre uden om. Det er bare
> noget lort når man kører op mellem biler og holder gfor rødt, og så går
man
> i stå ved grønt ... Rigtig pinligt. og ikke særlig sejt overhovedet.

du ved også godt at du skal holde på 4000 omdr. og slippe
kobling hurtigt når det lyser grønt og så gi fuld gas ½ sek efter

bo-gsxR



m0rt3n (08-11-2003)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 08-11-03 17:57

Jeg synes det er OK at "snyde foran" og jeg gør det tit. Medmindre det er en
formel-1-bil der holder forrest, bliver de jo ikke generet af mig, da jeg
ser dem som små prikker i sidespejlet, mens de stadig ikke er kommet over
det første fodgængetfelt i 1. gear



Armand (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-11-03 13:58


m0rt3n <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en
news:3fad2059$0$95037$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg synes det er OK at "snyde foran" og jeg gør det tit. Medmindre det er
en
> formel-1-bil der holder forrest, bliver de jo ikke generet af mig, da jeg
> ser dem som små prikker i sidespejlet, mens de stadig ikke er kommet over
> det første fodgængetfelt i 1. gear

GTi'erne m.fl. er da netop de sikreste at forholde sig til i dén situation
Gi' blot lidt løst gas når man kan se på tværgående retnings lys at det er
ved at være tid til at ens eget retning skifter til grønt, og GTi-ka'len
drøner afsted for grønt lys - Hvorefter du relativt stille og roligt kan
følge efter i det tomrum han efterlader bag sig

--
Armand.
(der jævnligt har benyttet tricket hvor man tydeligt kan se at krydsets to
spor snævrer sammen p.g.a. vejarbejde ell. lign. kort efter )
>
>





anders majland (08-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 08-11-03 20:04

> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til
> at diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved
> kø for rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?

Jeg gør det ikke i bytrafik*1 - der er altformeget andet at holde øje
med.
På motorringvejen omkring københavn og ved enden ude ved holbæk har jeg
indimellem kørt mellem rækkerne når trafikken har været næsten helt
stationær og folk har givet plads. Jeg foretrækker at ligge længst til
venstre så der kun er en række biler at holde øje med - og så er det
afaik også der man er tættest på at køre lovligt, da man i midten vil
være nødt til at krydse frem og tilbage over vognbanelinien.

Oftest er bilisterne også flinke til at give plads, selvom der er nogen
der istedet "smækker døren" men så har jeg indimellem bare kørt forbi
alligevel i græsset på midterrabatten.


*1 og dog. Der er nogen veje i købenavn hvor der reelt er 4 spor i
krydset men det inderste er spærret mellem krydsene af parkerede biler
og lign. Der har jeg ofte kørt højre om en hel række biler - hvilket jo
er lovet da jeg kører i min egen vognbane som jeg dog deler med
parkerede biler. Jeg har også ofte lagt mærke til mc-betjente gøre det
samme. Desværre har de nu ødelagt to af mine favoritstrækninger hvad det
angør ved at anlægge et stor antal helleanlæg så trafikken tvinges ind
på en række


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid




anders majland (09-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 09-11-03 13:01

> Jeg gør det ikke i bytrafik*1 - der er altformeget andet at holde øje
> med.

Kom lige i tanke om et sted jeg også næsten konskevent gør det i
bytrafik. Det er ved kryds hvor der ikke er seperat højresvingsbane men
hvor75% skal til højre om morgenen. Der kører jeg op og holder på
venstre side af den foreste højresvingende. De højresvingene skal oftest
holde længe for at vente på cyklister så min manøvre fosinker ikke de
øvrige bilister der alligevel ikke kan komme forbi de svingende.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Bo-gsxR (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 09-11-03 13:40

> Kom lige i tanke om et sted jeg også næsten konskevent gør det i
> bytrafik. Det er ved kryds hvor der ikke er seperat højresvingsbane men
> hvor75% skal til højre om morgenen. Der kører jeg op og holder på
> venstre side af den foreste højresvingende. De højresvingene skal oftest
> holde længe for at vente på cyklister så min manøvre fosinker ikke de
> øvrige bilister der alligevel ikke kan komme forbi de svingende.

når man kommer fra kbh.c og skal ned mod langeline
bl.a.

bo-gsXr



Armand (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-11-03 15:06


anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
news:bolcb4$dkg$1@sunsite.dk...
> > Jeg gør det ikke i bytrafik*1 - der er altformeget andet at holde øje
> > med.
>
> Kom lige i tanke om et sted jeg også næsten konskevent gør det i
> bytrafik. Det er ved kryds hvor der ikke er seperat højresvingsbane men
> hvor75% skal til højre om morgenen.

Har også en lokal højresvingsbane hvor den tværgående vej er fire-sporet.
Dér er der oftest fint plads til en mc- til venstre for den forrest
holdende, ligesom man hurtigt er fri af trafikken efter at have svinget
(med) rundt og endt i venstre vognbane!
Men igen: For at overleve kræver det næsten en krystalkugle: Der er ingen
garanti for at den man holder på siden af ikke er typen der automatisk
erobrer sig den venstre vognbane =

--
Armand.





Arne Lorenzen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 09-11-03 15:37

I news: bolhsa$qoe$2@news.cybercity.dk,
skrev Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk>
> anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i
> en news:bolcb4$dkg$1@sunsite.dk...
>>> Jeg gør det ikke i bytrafik*1 - der er altformeget andet at holde
>>> øje med.
...............

> Men igen: For at overleve kræver det næsten en krystalkugle: Der er
> ingen garanti for at den man holder på siden af ikke er typen der
> automatisk erobrer sig den venstre vognbane =

Eller for den sags skyld beslutter sig for at køre lige ud..........

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
DMCN# 626


anders majland (09-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 09-11-03 20:21

> Har også en lokal højresvingsbane hvor den tværgående vej er
> fire-sporet. Dér er der oftest fint plads til en mc- til venstre for
> den forrest holdende, ligesom man hurtigt er fri af trafikken efter
> at have svinget (med) rundt og endt i venstre vognbane!
> Men igen: For at overleve kræver det næsten en krystalkugle: Der er
> ingen garanti for at den man holder på siden af ikke er typen der
> automatisk erobrer sig den venstre vognbane =

Lige præcis den ville jeg nok ikke satste på. På min daglige vej i valby
er det et kryds med 2 venstresvingsbaner. Det er jeg blevet kørt af
vejen 2 gang ved at ligge i høje bane og have en bilist til venstre der
ikke kunne holde sin bane. Det har lært mig helst at ligge på indersiden
i af biler i sving ... (Den ene bil fik jeg til at vige ved at knalde
albuen mod ruden, mens jeg den anden gang foretog en parkering mellem 2
parkerede biler)


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Henrik Nielsen - Rap~ (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 08-11-03 20:04

AOM havde en artikel om det da de eksisterede. Og i den skrev politiet at
det var en gråzone som ikke var klar. Og derfor var det svært at uddele
bøder. Men mener at kunne huske de skrev at man gerne må overhale i samme
vognbane, men du skal gøre det venstre om bilen. Det kan være svært hvis man
kører op igennem rækkerne, hvor man måske vil zig-zagge lidt mellem de 2
vognbaner..... Men ofte kan det let lade sig gøre da mange bilister i
inderbanen trækker ud mod kantlinien i nødsporet og dermed er der plads til
at passere dem i samme vognbane... (men vi har jo også noget i DK, som
hedder forbikørsel ved kø, og der må man jo gerne køre højre om....)

Mit råd er at det er rimelig sikkert så længe bilerne triller med få km/t.
Når de holder helt stille skal man passe på bildøre som bliver åbnet mv.

Men måske der er kommet klare regler nu, det er jo ved at være et par år
siden AOM eksisterede.


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Brian Lænø (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 08-11-03 22:11


"Claus" skrev
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet
en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
> bøde for det??
>
> VH Claus Fromholt
>

Jeg har kun gjort det få gange.
Jeg gør det kun hvis alle bilerne foran holder helt stille, der er plads til
det, samt hvis jeg er sikker på at kunne nå op foran, før det bliver grønt.
Jeg vil også kun gøre det, hvis vejen efter lyskrydset er fri.
Hvis jeg ikke kan accelererer væk fra bilerne (ikke tage plads fra bilerne),
så vil jeg heller ikke gøre det.
De få gange jeg har gjort det, så har jeg trillet lige så stille forbi
bilerne med 5-10 km/t.
Jeg mener ikke det er forbudt at lave en forbi kørsel når de andre holder
stille.
Det er vel kun en overhaling, når de andre bevæger sig.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Hekto (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-11-03 12:57

In article <boisnl$eae$1@news.cybercity.dk>, Claus says...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været fristet en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der - men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har fået
> bøde for det??
>

Så skal vi ha' den igen!!

..... jeg henter øl og popcorn, mens debatten tager form!!! ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Hans Joergensen (09-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-11-03 22:00

Claus wrote:
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?

Motorcykler kører da aldrig i kø ?

Jeg kan fortælle at jeg kommer over dobbelt så hurtigt på arbejde
(fra Tingbjerg, Brønshøj til Bredgade) hvis jeg kører frem i kryds
og kører forbi køerne ...

Derfor kan det være meget svært at lade være.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Ukendt (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-03 23:06


"Claus" <Claus_due@hotmail.com> wrote in message
news:boisnl$eae$1@news.cybercity.dk...
> Sad og snakkede med et par andre Mc folk den anden dag og vi kom til
at
> diskutere Mc folks køkultur - er det ok at bruge midterlinien ved kø
for
> rødt lys, kø til rundkørsel, kø på motorvej etc?
>
> Har personligt aldrig gjort det endnu, men ærlig indrømmet været
fristet en
> del gange!! Dog ved jeg at muligheden for at det kan gå galt er der -
men
> hvad siger loven? et er hvad man må, men er der nogen af jer der har
fået
> bøde for det??
>
> VH Claus Fromholt
>

Hvis bilkøen står stille, og man kan finde ud af at køre langsomt lige
og kender bredden på din cykel, er der, for mig at se, ingen ko på isen,
du gør jo køen mindre. Hastigheden skal dog være rimelig (nede), så du
kan bremse på et par meter. ..det hjælper også at være riiigtig
opmærksom på lidt ubeslutsomme bilister.

Kenneth S




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409244
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste