"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:boh95p$1ki2$6@news.cybercity.dk...
>
> Finn Andersen <finn@fk-tech.dk> skrev i en
> news:7yPqb.1585$Fz7.1307@news.get2net.dk...
> >
> > Er der nogle her der har kendskab til hvor man kan købe stål egere
> (rustfri)
> > til billige penge?.
>
> Kan man overhovedet dét?
> Jeg mener: Rustfrit "stål" er noget af det blødeste jern man kan opdrive -
> Hvor en gemen "sort" bolt sjældent er under kvaliteten: 8.8 (=brudstyrke
på
> 800N/mm² hhv. trækstyrken (="flydespændingen") på 80% deraf) er en std.
bolt
> i rustfri af kvaliteten 6.4!
> Idet det sidstnævnte tal representerer den kvalitet man søger ved egre er
> 40% af (kun) 600 N/mm² ikke lige hvad der er brug for!
>
> Nuvel!
> Dette var blot et lille hip omkring paradokserne, for jeg ved jo godt at
> rustfri egre findes, og også at dé er af en helt anden legering som
> tilgodeser trækstyrken - Meeen det er nu stadig kun pudsekomfort der er
den
> væsentligste kvalitet, regn ikke med at det er noget f.eks. cross-kørere
> bruger
>
> --
> Armand.
>
>
Det er vist lidt urigtigt at kalde en 8.8 bolt (behøver ikke væresort) for
en gemen bolt for det er vel nærmest den bedste (stærkeste) bolt vi finder
hos ikke deciderede boltforhandlere; hvis vi i det hele taget finder den.
Vi har jo mærkede bolte ned til 4.6, idet vi har 4.6, 5.6, 6.9, 8.8, 10.9,
12.9 og 16.? findes, men vi har jo også bolte af lavere kvalitet/styrke end
de mærkede, altså bolte med flydegrænsen under 400 * 0,6 = 240 N/mm^2 .
Findes også ikke talværdi mærkede med f.eks. firma mærkning af god kvalitet.
Og desuden er gode tråde stærkere end bolte, altså flere N/mm^2, man taler
om violintråde, menende metaltråde med 2.000 N/mm^2 eller mere. Så mon ikke
egre, selv rustfrie, som jo nærmest er tråde, hører til en bedre klasse end
den af dig nævnte 6.4 ? Jeg kører ihvertfald selv med rustfri stål egre på
min motorcykel med små 100 Hk.
På trædecykler kan man iagttage forskelle i egre trådenes tykkelser - for at
spare vægt/luftmodstand, eller blot dyrere/bedre/pænere - jeg gik selv ned
til de tynde/bedre på minecykler. Og samtidig på deciderede racercykler
mindsket antal egre - igen for at spare vægt/luftmodstand - bestemt af bedre
trækstyrke og stærkere fælge.
For en 8.8 bolt er 8 * 100 = 800 N/mm^2 knækstyrken pr. kvadratmillimeter
og 8 * 0,8 * 100 = 640 N/mm^2 flydestyrken/flydegrænsen
pr.kvadratmillimeter. Ved en belastning/spænding bliver en bolt altid
længre, men efter afbelastning er den tilbage i sin oprindelige længde. Men
kommer den over flydegrænsen vil den efter aflastning være længere end
oprindeligt. Meget lidt, så det kan være svært at måle/mikrometer, men kan
til tider føles ved at en møtrik efterfølgende går strammere på den
aflastede bolt. Grunden til at vi når fra 640 til 800 N/mm^2 for den
aktuelle 8.8 er jo især at bolten bliver længere resulterende i tyndere når
den spændes.
Mvh. Gert Thorgersen