Jeg så denne posting i en lidt ældre post fra min ferie. Dén bliver
jeg sgu liiige nødt til at give mit besyv med på vejen
On Wed, 15 Oct 2003 02:26:00 +0200, "Jasper Norman"
<ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> wrote:
>Dit problem er du ikke har en chance for vide det!
Man kan ikke vide det 100% inden købet, men man kan komme langt og
dermed sikre sig langt hen af vejen.
>En tommelfingerregel siger rigtigt nok, at T&S pålægger ca. 66% i afgift.
Dét er ikke rigtigt - T&S pålægger ca. 63% i afgift. Dette ift. hvad
en tilsvarende vogn ville koste ved en forhandler i DK.
(forhandler pris =200.000 kr -> afgift = 126.000 kr)
>Hvis lakken er "for" pæn pålægges der ekstra
Det er kun, hvis du vælger at vise bilen frem, eller du bliver
indkaldt i deres stikprøvekontrollen, at T&S vil lægge mærke/vurdere
dette - ellers har dette ingen indflydelse.
Men lak og interiør er områder, der kigges nøje på, fordi disse 2
områder har afgørende indflydelse på en bils pris i DK
(utroligt nok, egentligt - hvorfor ikke rust i bund/vanger)
>Hvis der er ekstraudstyr pålægges der ekstra
Ikke nødvendigvis. Faktisk er der en håndregel, der siger, at:
1) biler under 6 år tillægges afgift for ekstraudstyr
2) biler mellem 6 og 8 år tillægges forholdsvis afgift ift. udstyr
3) biler over 8 år tillægges INGEN ekstra afgift
>Hvis den har kørt et unormalt lavt antal km i forhold til årgang, pålægges
>der ekstra.
Det har du fuldstændig ret i. Eet eksempel fra idag:
'92 Opel Omega 2.4i Diamant, kørt 28.000 km
Pris på danske plader - 90.000 kr
> De er desværre ikke sådan at løbe om hjørner med, ovre hos T&S.
Næh, hvorfor skulle de være det...
>Dvs. at du ikke har nogen som helst garanti for, at den "forventede" afgift
>holder.
Det samme kan du opleve med en fabriksny bil, du bestiller ved en aut.
forhandler. Jeg har prøvet det flere gange !
>Du har altid mulighed for at ringe til T&S og forhøre dig om den forventede
>pris
Du har stort set ALDRIG mulighed for at ringe vedr. afgifter, idet T&S
kun ønsker at oplyse om "priser" ift. aktuelle biler, som du endvidere
skal have papirer på (kopi af KFz Brief)
En genvej til afgiftsoplysning er:
http://modep.toldskat.dk
>men før bilen har været gennemsynet af de "sagkyndige" véd du faktisk intet.
Langt fra alle biler bliver set af T&S - faktisk er det de færreste.
>Du har dog altid mulighed for at klage. Dvs. at du bagefter har mulighed
>for at påpege div. ridser i lakken, brændemærker i sæder mmm. som grund
>for, at du mener at afgiften bør være mindre.
Dét kender Morten (BMW 735i) og Klaus (Alpine) alt til
>Men i bund og grund er det et spil i lotteriet.
Dét mener jeg altså ikke, det nødvendigvis behøver at være. Jeg har
tidligere skitseret, hvorledes man kan dække sin røv ind.
>Jeg har selv været i den situation, hvor jeg takkede nej til at importere en
>bil, pga. usikkerheden. Men hvis det som i dit tilfælde drejer sig om, at du
>kan, og vil, æde en ekstra afgift på 8-10.000,- er sagen en anden, Men husk
>på at det let kan løbe op i 20.000,- da en ekstra lækker radio/navigation
>også pålægges 66% ekstra.
1) Jeg kender ikke eet eneste eksempel på, at en ejer til en importbil
har fået en ekstarregning på >20.000 kr. Det vildeste, jég har
hørt om er 17.000 kr på en MB 190E, og dét tilfælde ligger flere
år tilbage og inden, import blev almindeligt for alle.
>Hip Hip for det danske afgiftssystem
Jep - det kører nemlig nu med im- og eksport af biler. Det har det sgu
aldrig gjort før, hvorfor det er en væsentlig forbedring. Så du har
ganske ret!
/Mogens