> Du skal da også altid hjælpes:
> Motor nr 10 side 14-
>
> eller
>
http://www.fdm.dk/System/soeg/search_fdm.asp?RESMASK=MssResCus.msk&CFGNA
ME=MssFind.cfg&mlvl1=22&QUERY=reservedelspriser&sbmSoeg.x=26&sbmSoeg.y=9
> og her er den i kort udgave:
>
http://makeashorterlink.com/?C43F24376
> --
> Møller
>
>
Det er rigtigt at en uoriginal bremseklods vil være svær at forbinde med
en defekt vandpumpe, men en uoriginal del i et system som man gerne vil
have forhandleren til at dække kan være en helt anden snak.
Garanti som omfatter de første 2 eller 3 år og ofte op til 100.000 km
som på de fleste japanske biler, og en del mærker fra andre lande er jo
en ting. FDM fortæller om reklamationsret som for eksempel Renault har
de første to år at:
”Ifølge købeloven har forbrugeren to års reklamationsret. Fejl, der
konstateres inden for de første 6 måneder efter levering formodes at
have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan
sandsynliggøre noget andet. De resterende 18 måneder af
reklamationsfristen er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en
mangel, og at den var tilstede, da bilen blev leveret.”
Så det er kun de første 6 måneder at det påhviler forhandleren at bevise
at en fejl er kundens egen skyld for at slippe, de 18 efterfølgende
måneder er det kunden som skal bevise at fejlen det er producentens fejl
for at få forhandleren til at æde en reparation. Behovet for reservedele
er nok (eller forhåbentligt) ret begrænset i de første 6 måneder, mens
uoriginale vil være et godt argument for at undgå en reparation på
forhandlerens regning der efter (så længe det er i de samme systemer).
Jeg ved godt at uoriginale i mange tilfælde er lige så gode som
originale, originale er jo nogle som bilfabrikkerne ofte får lavet et
andet sted.
Dit mønster med hensyn til reservedele som jo kun er godt er ikke til at
genkende fra de større undersøgelser jeg har set, og det er bestemt ikke
et udtryk for at jeg har noget mod et eller andet mærke.
FDM har i det sidste nummer undersøgt reservedelspriser på nogle biler,
ikke så mange men har undersøgt prisen på mange dele pr. model. I det
totale reservedelsindeks ser række følgen sådan ud (franske, japanske og
Hyundai)
Peugeot 306 1,8 16V
Hyundai Accent 1,5
Toyota Corolla 1,6
Citroen Xantia 1,8
Renault Scenic 1,6 16V
(billigst først)
Nå det gælder sliddele er rækkefølgen
Peugeot 306 1,8 16V
Citroen Xantia 1,8
Hyundai Accent 1,5
Toyota Corolla 1,6
Renault Scenic 1,6 16V
(billigst først)
Renault’en har her indeks 167 hvilket hægter de fleste japanske biler af
Der hvor Toyota’en er dyrest af de nævnte er på motor og transmission,
og Hyundai’en er dyrest af de nævnte på elektriske dele. Citroen har i
dette lille selskab de dyreste dele nå det gælder kategorierne
karosseridele og undervognsdele, steder hvor det ikke er muligt at
benytte dele fra Peugeot. Peugeot kommer i øvrigt ret godt ud af denne
sammenligning da de lige har justeret priserne i den rigtige retning,
noget alle de andre kunne lære noget af.
Behovet af reservedele (og måske sliddele) er tilsyneladende ret
forskellig fra mærke til mærke, behovet for service dele er jo fastlagt
af serviceintervallet. Nå der er behov for vejhjælp er der temmelig
sikkert også brug for nogle reservedele, efter ADAC er kommet med deres
opgørelse over 2002 skriver
www.bilbasen.dk følgende.
” Helt konsekvent indtager Renault bundplaceringer med modellerne
Megane, Laguna og Espace, mens Clio kun er trediesidst i den lille
klasse, hvor Fiat Punto og Skoda Felicia oftere brød sammen undervejs.”
og ” Toyota markerer sig sædvanen tro med topplaceringer i de to
klasser, hvor mærket er repræsenteret i statistikken, nemlig med Corolla
og Avensis/Carina. Avensis/Carina er i det hele taget undersøgelsens
mest pålidelige modeller med kun 7,6 assistancer pr. 1000
indregistrerede biler. Heroverfor står Renault Megane med 46,2 nedbrud,
der krævede assistance, pr. 1000 indregistrede biler.”
Samtidig kunne det se ud som om det er en god ide at holde fast i sin
garanti (eller reklamationsret), det svenske Motormännens riksförbund
hvert år laver en oversigt over hvor mange biler der bliver leveret som
nye uden fejl. De 10 modeller i toppen af den sidste opgørelse er:
BMW 5-serien 85/64
Nissan Primera 81/53
Opel Corsa 81/67
Toyota Yaris 80/66
Mitsubishi Galant 78/66
Toyota RAV 4 78/68
Ford Fiesta 77/60
Saab 9-5 77/60
Toyota Avensis 77/63
Toyota Corolla 76/65
Og de 10 i bunden:
Volvo S 60 65/54
Volvo S 70/V 70/C 70 65/47
Volvo S 80 65/47
Opel Vectra 64/56
Peugeot 307 64/40
Peugeot 406 63/45
VW Polo 62/31
Mercedes C-klass 61/46
Renault Clio 59/38
Renault Laguna 58/29
(antal biler leveret uden alvorlige fejl / uden mindre fejl)
Et svensk forsikringsselskab som forsikre biler mod driftsrelaterede
sammenbrud til de er 8 år eller 100.000 km gamle laver også jævnligt en
opgørelse over fejlprocent og udgifter ved de forskellige mærker. De
forsikre knap 1,8 millioner biler og beregningerne hvad angår fejl er
pr. 100 af det pågældende mærke, og udgifterne til reparation et
gennemsnit for mærket. Placeringen hvad angår fejlprocent af 34 mærker
ligger således (bedst først):
1 Lexus
2 Toyota
3 Honda
4 Mitsubishi
5 Nissan
6 Hyundai
7 Mazda
9 Citroen
11 Peugeot
21 Suzuki
22 Subaru
28 Renault
Reparationsudgifterne er fordelt således:
1 Lexus
2 Citroen
4 Hyundai
6 Nissan
7 Honda
8 Toyota
10 Renault
15 Peugeot
20 Suzuki
24 Mazda
28 Mitsubishi
31 Subaru
Et engelsk forsikringsselskab laver nøjagtigt det samme men deres totale
rating er lidt anderledes bygget op, de inddrager for uden hyppigheden
af reparationer og udgifterne til samme også dagene på værksted,
bilernes alder og km. Deres totale rating ser sådan ud:
1 Mazda
3 Honda
4 Toyota
6 Hyundai
7 Peugeot
8 Nissan
12 Citroen
14 Mitsubishi
15 Renault
22 Subaru
Nå det gælder hyppigheden af reparationer er rækkefølgen:
1 Mazda
2 Toyota
3 Honda
4 Subaru
5 Hyundai
- Missubishi
6 Nissan
11 Peugeot
13 Renault
15 Citroen
Og udgifterne til reparation:
3 Citroen
4 Peugeot
6 Mazda
8 Honda
9 Renault
14 Hyundai
16 Nissan
18 Toyota
19 Mitsubishi
21 Subaru
Så kan der jo være geografiske forskelle eller politiske beslutninger
fra bilproducenter/importører/forhandlere som gør at forholdet mærkerne
imellem på reservedelspriser kan være forskellige fra land til land, men
defekterne vil jeg tro er ligeglade med den forskel så det er nok helt
det samme.
Med venlig hilsen Kim
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"