Lukning af søventil huller
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 03-11-03 19:35

Hej gruppe

I forb. med de sidste par års snak om toiletter i både har vi udskiftet søtoilettet med et kemi toilet.

Nu har vi så et par søventiler som jeg er lidt træt af sidder der. Jeg tænker på at lukke dem permanent, men hvordan gør jeg det
lettest. Der er tale om et gammel glasfiber skrog.

Hvis jeg nu med held kan fjerne de gamle ventiler uden at spolere glasfiberen - kan man så købe nogle propper med krave eller lign.
som kan sættes i.

Jeg kan godt se det vil give en lille ujævnhed på ydersiden, men i mine øjne virker det noget besværligt at kaste sig ud i lukning
med glasfiber væv.

Andre forslag?

mvh Kim

PS. Jeg ved godt påbudet om tank er trukket tilbage for både så gamle som min - men toilettet eksisterer desv. ikke mere.

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-11-03 20:56

Hej Kim
Tag båden på land. Lad den tørre. Fjern ventilerne. Slib og rens alt rent så
du har den ren gelgoat på begge side. Affedt. Luk med en glasfibermåtte på
ydersiden. Kom Epoxyfiller i hullet indefra. Luk indefra med 2-3 lag måtte.
Slib udvendigt også rundt om hullet og rens. Luk udvendigt med 2-3 lag
måtte. Slib spartel både udvendigt og indvendigt. Primer udvendigt og
pyntemaling indvendigt. Det skal nok holde.
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-11-03 02:56

"Steffen Skov" <sskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:3fa6b2e1$0$9796

> [...]
> måtte. Slib spartel både udvendigt og indvendigt. Primer udvendigt og
> pyntemaling indvendigt. Det skal nok holde.

Ikke helt. Det er ikke godt nok at slibe ned til gelcoaten, der skal slibes
helt igennem, så man kan se den gamle glasfiber. Den nye polyester eller epoxy
holder ikke godt nok, hvis den ikke får fat i glasfiberen.

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 04-11-03 03:20

"Claus Tersgov" <xxtc342@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
epoxy
> holder ikke godt nok, hvis den ikke får fat i glasfiberen.

UPS den glemte jeg lige
Hilsen
Steffen

Fra : john lundsgaard

Dato : 04-11-03 10:02

Her må jeg lige blande mig )

Skal det gøres ordentligt, så skal såvel gelcoat som glasfiber slibes væk i
en jævn "skråning" så der helt inde ved hullet er en helt tynd og skarp
kant.

Denne skråning skal have en størrelse på mindst 10 x materiale tykkelsen.

Altså hvis skroget er massivt og måske 8 mm tykt. så skal der fra minimum 80
mm afstand slibes ned, så skrogtykkelsen aftager til 0 inde i midten (håber
det er forståeligt!!!).

Så lægger man en plade (beklædt med plastik pose, eller endnu bedre lidt
formika som har fået en gang voks) over hullet indvendigt i skroget (hvor
man ikke har slebet noget væk).

Derefter fyldes hullet op fra ydersiden med glasfiber måtte i stadig større
"skiver" og selvfølgelig mættet med polyester. På den måde får man en 100 %
sikker lukning, i den rigtige skrog tykkelse og slibe/spartel arbejdet
bliver efterfølgende begrænset.

På indersiden fjerner man efter hærdningen pladen, og sliber gelcoaten ned i
et passende område (typisk mellem de skotter hvor reparationen er foretaget)
så man kan påføre ny gelcoat. Derved bliver reparationen "usynlig".

Hele denne operation kræver selvfølgelig varme, men meget kan klares lige
før søsætning til foråret med en pressenning om den del af skuden hvor
arbejdet skal foretages, lidt isolering på indersiden af skroget, og en
varmeblæser på i 1½ døgn

Hilsen John

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 04-11-03 11:44

Jeg ville få lavet fire rustfrie runde plader,få TIGsvejset en 8mm bolt på
to af dem, få boret et 8,5mm hul i de andre to, så ville jeg fjerne
ventilerne, rense bundmalingen af omkring hullerne, smøre sikaflex på kanten
af hullerne og så bolte pladerne i med selvlåsende møtrikker.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 04-11-03 11:50

Mit råd er: lad være at arbejde med fiber løsningen med mindre du ved
hvad du har med at gøre, eller få kvalificeret hjælp.

Man kunne jo også bare købe en passende størrelse bundprop og montere
i hullet - evt. indtil der alligevel engang skal laves skrogarbejde.
Hvis den monteres i rigeligt sigaflex holder det 100 % lige så godt
som fiberarbejdet.
Måske vil nogen mene det er en lidt fusket løsning - men den udmærker
sig ved at være hurtigt, billigt, sikkert, og simpel at udføre og
hullet er under vandlinien.

Hvis den uøvede "handyman" starter på den noget komplicerede proces at
lukke med fiber er der mulighed for at det netop kan være farlig
løsning. Hvis hullet ikke er lavet ordentlig kan det måske blive utæt
og i værste fald helt slippe fra skroget, længe efter båden er kommet
i vandet.
Med bundventilen er den enten tæt eller ej. Og det ses straks efter
søsætningen.

Mvh
Rolan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-11-03 17:20

Det er da ikke umagen værd. Jeg ville lade ventilerne sidde. Det kan være du
eller en senere ejer får lyst til at have et rigtigt toiliet igen ....

Bjarke

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 04-11-03 19:15

Ja - det var også den umiddelbare holdning da toilettet blev fjernet for et par år siden. Jeg synes blot ventilerne ser noget
bedagede ud og så er det måske smarte at få dem væk en gang for alle, fremfor at (glemme at) vedlige holde noget der ikke bruges.

/Kim

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-11-03 23:33

Kim Bøndergaard Poulsen wrote:
> [...]
> bedagede ud og så er det måske smarte at få dem væk en gang for alle, fremfor at (glemme at) vedlige holde noget der ikke bruges.

Se at få de gamle ventiler væk - søventiler har altid været et ømt
punkt med risiko for usynlig tæring, frostsprængning om vinteren ..osv
- så når du alligevel ikke skal bruge dem, så bør du absolut eliminere
denne unødige risiko.
I stedet skal du lukke hullerne forsvarligt ved at følge John
Lundsgaars glimrende anvisninger tidligere i denne tråd -
glasfiberarbejde er faktisk ikke særlig svært.
Hvis du vil have mere hjælp, så havde firmaet Meripol tidligere en
side på nettet med anvisninger på hvordan man selv lavede forskellige
reparationer i glsfiber - denne side eksisterer desværre ikke længere,
men en kopi kan stadig ses på
http://www.hillerodsejl.dk/indextre.htm -under "Glasfiber" på forsiden.

Held og lykke med reparationerne

--