Yanmar 1GM10
Fra : Care

Dato : 03-11-03 18:41

Hej

Jeg har en Yanmar 1GM10 (1988) diesel motor. Den har voldt en del problemer
på det sidste.
Ca 10-15 minutter for motor, går alarmen til kølersystemet igang. (Vi har
oplevet at kunne sejle for motor 2-2½ time uden alarm)
Impeller er skiftet. Kilerem er skiftet. Termostat er skiftet. Og senest har
vi ofret en helt ny vandpumpe.
Vi fik en mekaniker til at se på problemet, han sagde at vi skulle se efter
om der kom vand ud af udstødningen når alamen gik, inden vi slukkede for
motoren. Det kunne vi så konstatere at der gjorde.
Vi kan også se at der kommer et eller andet sort 'stads' ud af udstødningen.
Det er ikke olie, der er ingen 'film' på vandoverfladen. Der kommer også
noget der mere ligner damp end udstødning ud.
Nogen der har et godt tips?

Kaj
CARE, Sønderborg

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-11-03 19:12

"Care" <kaj@s-sm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oplevet at kunne sejle for motor 2-2½ time uden alarm)
> Impeller er skiftet. Kilerem er skiftet. Termostat er skiftet. Og senest

Uhh... hvor jeg glæder mig til at høre svarene på hvad der kan være galt...
Jeg har nemlig også sådan en motor (næsten), og selv om den har spundet som
en symaskine hele sommeren, frygter jeg den dag hvor jeg måske står med
samme problem.

Uden at have svarene på dine fejl, fristes jeg alligevel til at spørge om:
- Er den salt- eller ferskvandkølet ?
- Er motoren virkelig for varm, når den giver alarm. Det kunne måske være
selve temperatur alarm switch der er defekt. Føles motorblokken _for_ varm
?.
- Kunne det tænkes at kølekanaler omkring cylinderblokken er tilstoppet af
kalk eller andet skidt og møj ?.

Forresten: til Yanmar 1, 2 og 3 GM modeller (+ et par andre), kan man for
bare ca. $ 27 + $12 (porto) købe en rigtig detaileret manual på 230 sider i
USA.
Den er, efter min ringe mening, nogle 100 gange bedre end den officielle
manual og svarer til de bilmanualer man kan købe fra eks. Haynes.

Manualen kan findes her:
http://www.themotorbookstore.com/yandiesinrep.html

Den lå i postkassen ca. 4 arbejdsdage efter at jeg havde bestilt
den. -Dejlig nemt.

hilsen Ole

Fra : Care

Dato : 05-11-03 17:24

Hej Ole

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:3fa7ebec$0$95109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Uden at have svarene på dine fejl, fristes jeg alligevel til at spørge om:
> - Er den salt- eller ferskvandkølet ?

Motoren er saltvandskølet.

> - Er motoren virkelig for varm, når den giver alarm. Det kunne måske være
> selve temperatur alarm switch der er defekt. Føles motorblokken _for_ varm
> ?.

Det er jo svært at fortælle om motorblokken_er_for_varm. Der er jo ingen
instrument i sådan en.
At vurder ved at mærke efter med hånden er lidt svært. Er den 62 grader
eller 80?

> - Kunne det tænkes at kølekanaler omkring cylinderblokken er tilstoppet af
> kalk eller andet skidt og møj ?.

En af gutterne på broen foreslog at køre kølesystemet igennem med
eddikesyre, som jeg også har prøvet.
En anden sagde saltsyre, men det har jeg dog ikke gjort.

> [...]
> http://www.themotorbookstore.com/yandiesinrep.html
>
> Den lå i postkassen ca. 4 arbejdsdage efter at jeg havde bestilt

Har bestilt - tak for tippet

> hilsen Ole

Kaj

Fra : Henning H

Dato : 13-11-03 17:51

Jeg har monteret et digitaltermometer af den slags man kan købe til sin bil,
fjernføleren har jeg sat fast på topstykket (husk den skal kunne måle op til
70 grader.
Jeg har også fjernet termostaten fra motoren og sørget for at der er rigelig
med udluftning at motorrummet.