Dom i lastbilsulykke
Fra : Fly Christensen

Dato : 03-11-03 15:38

Så er der fladet dom i sagen med lastbilen, hvis anhænger ramte en
minibus ved Sjørup

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2100228:fid=9304

Fly

Chauffør idømt bødestraf efter dødsulykke

En 19-årig lastbilchauffør fra Løsning ved Horsens blev mandag ved
retten i Viborg idømt 20 dagbøder à 250 kroner for at have forvoldt ni
personers død i den alvorligste trafikulykke i Danmark i mange år.

Chaufføren blev fundet skyldig i uagtsomt manddrab i forbindelse med
ulykken ved Viborg, som den 21. juli kostede syv plejehjemsbeboere og to
plejere livet. De dræbte sad i en minibus, der blev ramt af
lastvognsanhængeren, som kom i slinger.

Ud over bødestraffen skal den 19-årige bestå en ny køreprøve, før han
igen må køre lastbil.

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kaj Olsen

Dato : 03-11-03 16:07

> [...]
> lastvognsanhængeren, som kom i slinger.
>
> Ud over bødestraffen skal den 19-årige bestå en ny køreprøve, før han

Det er sgu da utrolig, hvis man ikke er "tilfreds" med sin nabo og slår ham
ned med en spade, så koster det 12 år i brummen, men hvis man "kommer til"
at køre ham ned når han luger ukrudt i fortovskanten, ja så kan man "nøjes"
med en bøde.

Jeg ved godt at pågældende chaufør har personlige omkostninger, men
personligt mener jeg straffen er for lav. Alle mine udtalelser/meninger
bygger kun på det som har været i pressen.

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-11-03 16:13

"Kaj Olsen" <morial@ØØØHHHØØØmail.tele.dk> wrote in message news:3fa66d02$0$27365$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> personligt mener jeg straffen er for lav. Alle mine udtalelser/meninger
> bygger kun på det som har været i pressen.

Hvad skulle straffen så have været?

Hvad får chaufføren ud af at være lukket inde i 6-8-10 år og hvad
får vi andre ud af det?

/Jakob

Fra : jess

Dato : 03-11-03 17:13

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Kaj Olsen" <morial@ØØØHHHØØØmail.tele.dk> wrote in message

> Hvad skulle straffen så have været?

min. 5 års frakendelse af styrebrevet. og en bøde på en md. løn
men han skal ikke tiltales for manddrab. det er jo et uheld der skete pga.
en lovovertrædelse "farten"

> Hvad får chaufføren ud af at være lukket inde i 6-8-10 år og hvad
> får vi andre ud af det?
>
> /Jakob

Jess

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-11-03 17:18

"jess" <reinbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> min. 5 års frakendelse af styrebrevet. og en bøde på en md. løn
> men han skal ikke tiltales for manddrab. det er jo et uheld der skete
pga.
> en lovovertrædelse "farten"

Du ved da vist ikke hvad du snakker om.....
hvis farten *kun* havde været 70Km/t havde den gået i slyng alligevel
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : Jesper Bach

Dato : 04-11-03 09:32

> Du ved da vist ikke hvad du snakker om.....
> hvis farten *kun* havde været 70Km/t havde den gået i slyng alligevel
> [...]
Men ved 70km/t havde chaufføren af minibussen måske haft det 1/2 sekund der
skulle til, for at rive bussen i rabatten eller i grøften i stedet.

Jesper

Fra : phk

Dato : 04-11-03 19:00

"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en meddelelse
> Men ved 70km/t havde chaufføren af minibussen måske haft det 1/2 sekund
der
> skulle til, for at rive bussen i rabatten eller i grøften i stedet.

Nogen der ved hvor hurtig minibussen kørte?

Nej vel ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Max[DK]

Dato : 04-11-03 09:15

> min. 5 års frakendelse af styrebrevet. og en bøde på en md. løn
> men han skal ikke tiltales for manddrab. det er jo et uheld der skete pga.
> en lovovertrædelse "farten"

Øhhh...undskyld mig, men var det ikke blandt andet fordi det var en forkert
hænger til det der var i den(kyllinge afskæringer, mener jeg). da der ikke
var korrekte skillerum i vognen ville den komme i slinger alligevel.

/Max

Fra : Peter Weis

Dato : 03-11-03 17:39

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote:

> Hvad skulle straffen så have været?

Samfundstjeneste på et hjem for invaliderede trafikofre.

> Hvad får chaufføren ud af at være lukket inde i 6-8-10 år og hvad
> får vi andre ud af det?

Det er en større diskussion, som egentlig ikke hører hjemme her i gruppen.
Traditionelt hævdes lange straffe at virke præventivt. Udsigten til lang tid
bag tremmer skulle så have fået den unge mand til at køre mere opmærksomt.
Men om det ville have forhindret den aktuelle ulykke, får vi af gode grunde
aldrig at vide.

Men straf handler vist om meget andet, jævnfør de forslag til behandling af
biltyve der af og til dukker op.

mvh
Peter

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 03-11-03 16:21

On Mon, 3 Nov 2003 16:06:35 +0100, "Kaj Olsen"

> [...]
>personligt mener jeg straffen er for lav. Alle mine udtalelser/meninger
>bygger kun på det som har været i pressen.

Der sker utallige af den slags hændelser hver dag. Normalt går det
bare ud over vejskilte og helleanlæg. I allerbedste fald vil man kun
kunne se nogle hjulspor efter én som har været ude af kurs.

Nu sker der så det, at alle Murphy's love træder i kraft samtidigt.
Mere er der egentlig ikke i det.

Hvor mange og hvor store dagbøder har de ansvarlige konstruktører af
minibussen fået?

Det er da urovækkende, at den i den grad kan brænde ud på så kort tid.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-11-03 16:29

On Mon, 03 Nov 2003 16:20:38 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>minibussen fået?
>Det er da urovækkende, at den i den grad kan brænde ud på så kort tid.

Ah, jeg mener, der er forskel. Efter at jeg tog det store kort og kom
til at trille lidt omkring på landevejene, har jeg tit spekuleret
over, hvor stort et ansvar man egentlig har som trucker. Det er enormt
med dé kræfter, der dér er sluppet løs. Jeg tænker ikke på hk/Nm!

/Mogens

Fra : Niels Skaaning

Dato : 03-11-03 16:59

> [...]
> over, hvor stort et ansvar man egentlig har som trucker. Det er enormt
> med dé kræfter, der dér er sluppet løs. Jeg tænker ikke på hk/Nm!

Og når det regner finder man (især) også hurtigt ud af, hvor dårlig sådan en
storvogn er til at bremse.

NS

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 03-11-03 18:54

> Hvor mange og hvor store dagbøder har de ansvarlige konstruktører af
> minibussen fået?
>
> Det er da urovækkende, at den i den grad kan brænde ud på så kort tid.

Hvis du nu fylder en øldåse med brændstof og kaster den ind i en væg så sker
der også noget en dag.

Når man nu kigger på bilen(mine forældre har haft een præcist magen til) så
er det såmen ikke så besynderligt. Placeringen at brændstoftanken er første
sted kæden hopper helt vildt af, og prøv så at gå en tur på et ophug der har
disse biler stående. De tager alle ualmindeligt meget skade af at køre galt.

Brændstoftanken springer læk og vælter brændstof ud over en manifold der er
rigelig varm og så er katastrofen en realitet. Det sker normalt ret sjældent
at der er disse udslip, men næsten altid når der er tale om minibusser og
"håndværkerbiler"

Men tragisk at folk er så utroligt snæversynede at de partout skal slagte
den stakkels knægt. Havde han være 20 år ældre var det ikke chaufføren, men
konstruktionen der var blevet fokus på. Det kan man da kalde at være på det
gale sted på det gale tidspunkt.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 10:25

"Henrik Mortensen" <mailto:dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Dom i lastbilsulykke"

KLIP det vi godt ved om sikkerheden i varevogne

> [...]
> konstruktionen der var blevet fokus på. Det kan man da kalde at være på det

Seriøst om så manden havde været 200 år ældre ville det ikke ændre på at jeg mener
at den mand ikke skal ind bag rettet i et stort køretøj igen. Mandens alder er
ikke særligt relevent, hvad der derimod er relevant er at kan kørte en lastbil og
med den slog 9 personer ihjel. Han er nu blevet dømt til at betale 5000 i bøde og
skal op til en orienterende køreprøve og dermed må retten have bedømt at han havde
skyld i ulykken ellers var han vel blevet frikendt helt. Det lyder for mig ikke
retfærdigt at jeg vil få en højere straf for et kl 3 om natten køre forbi et
vejarbejde med 140 km/t mens skiltene viste 70 end han får for at slå 9 personer
ihjel.

At begynde at snakke om at det er bussens opbygning der er forkert svarer til at
du uprovokertet sikker mig en flad hvormed mine briller går i stykker og at
diskutionen så skal drejes over på at jeg kunne have købt nogle bedre briller.
Havde lastbilen ikke tippet over havde den bil aldrig brudt i brand.

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : C. Caspersen

Dato : 03-11-03 17:29

"Kaj Olsen" <morial@ØØØHHHØØØmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned med en spade, så koster det 12 år i brummen, men hvis man "kommer til"
> at køre ham ned når han luger ukrudt i fortovskanten, ja så kan man

Nu er der jo en hel anden verden til forskel, da man i strafferetsplejen
arbejder med begrebet "forsæt".

Hvis du snubler over et muldvarpeskud og taber spaden, som flyver hen over
hækken og kapper hovedet af naboen, ville du så synes, at det var
retfærdigt, at du skulle ind og brumme i 12 år ?

Hvis du derimod gjorde det med vilje, er det jo en passende straf.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 18:10

> Hvis du snubler over et muldvarpeskud og taber spaden, som flyver hen over
> hækken og kapper hovedet af naboen, ville du så synes, at det var
> retfærdigt, at du skulle ind og brumme i 12 år ?

hmm, den med at give ham forbud mod havearbejde i 5 år er nok ikke så god
her.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 04-11-03 02:34

C. Caspersen wrote:
> [...]
> retfærdigt, at du skulle ind og brumme i 12 år ?
>
> Hvis du derimod gjorde det med vilje, er det jo en passende straf.

Korrekt. Jeg kender et tilfælde hvor en mand pegede på en anden med
en pumpgun, sagde bum og trykkede på aftrækkeren og sørme, der var en
patron i kammeret. Manden der blev peget på fik det meste af hovedet skudt
af og døde i braget. Skytten fik et år i spjæl for det var et hændeligt uheld.

Set i det lys, mener jeg at den 19årig lastbil chaffør bliver straffet urimeligt hårdt.

mvh
Henning

Fra : Jan Middelhede

Dato : 03-11-03 18:42

MIN MENING !!!

Jeg syntes det er pisse synd for den stakkels "dreng".

Havde det været en middelaldrene chauffør som var skyld i ulykken var det jo
ikke blevet blæst sådan op!!!!
Men kun fordi han er 19 Skal han hænges sådan ud!!!! Det er satme synd!!!
Jeg kender vejen ulykken skete på og har tit talt med kolleger om at "en dag
sker der noget " Og det gjorde der så.... bare en skam at det skulle gå ud
over en så ung mand!!! Det kunne ske for alle os andre der kører lastbil
!!! Jeg syntes straffen er ok... Man kan jo sige at han har fået straf
nok isig selv!!!!

Jan M
Vognmand i viborg
Som har pisse ondt af den unge mand!!!!

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-11-03 19:07

On Mon, 3 Nov 2003 18:42:19 +0100, "Jan Middelhede"
<janmiddelhede@mail.tele.dk> wrote:

[snip]
>Jeg kender vejen ulykken skete på og har tit talt med kolleger om at "en dag
>sker der noget " Og det gjorde der så....
[/snip]

Enig. Eneste forskel er, at der hvor det skete, havde jeg mere troet på
en overhalingsulykke end en sådan "simpel" ulykke. Vejen lige efter på
vej ud over Kongenshus er vidunderlig til overhaling. Folk har til tider
bare ikke tålmodigheden til liige at vente indtil de kommer op over den
lille bakke, så de kan overskue hele vejen.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : EjS

Dato : 03-11-03 22:43

> MIN MENING !!!
>
> Jeg syntes det er pisse synd for den stakkels "dreng".

Det synes jeg også!

> [...]
ud
> over en så ung mand!!! Det kunne ske for alle os andre der kører lastbil

Tja, den unge mand fortalte han havde været i Løkken for at feste dagene før
han skulle køre. Han havde sovet 4-5 timer natten før han skulle ud at køre
i over 10 timer. Han havde flere gange følt sig døsig lige op til ulykken.

Ovenstående har manden selv fortalt i retten. Det mener jeg helt klart
skærper omstændighederne.

Jeg har ondt af ham, ja. Men han burde have opført sig mere ansvarligt med
det job/ansvar han har... Jeg går heller ikke i byen hele natten, dagen før
jeg skal køre til sydeuropa!

Men mon ikke han har lært det nu!

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 10:42

"Jan Middelhede" <mailto:janmiddelhede@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes det er pisse synd for den stakkels "dreng".

Hmm jeg synes det er syndt for de 9 døde's familier.

> Havde det været en middelaldrene chauffør som var skyld i ulykken var det jo
> ikke blevet blæst sådan op!!!!

Sikke noget pjat, 9 døde i en ulykke er mere end rigeligt til at blæse sådan en
sag op.

> Men kun fordi han er 19 Skal han hænges sådan ud!!!! Det er satme synd!!!

Gu er det da ej, hvordan ville du have det med sådan en idiot (uanset alder) der
ikke kan finde ud af at køre sin lastbil og slår et af dine familiemedlemmer
ihjel. Ville du så stadig syntes det var syndt for hm?

> Jeg kender vejen ulykken skete på og har tit talt med kolleger om at "en dag
> sker der noget " Og det gjorde der så.... bare en skam at det skulle gå ud
> over en så ung mand!!!

Hvorfor er det lige jeg skal have ondt af ham bare fordi han er er 19? jeg har
mere ondt af alle os andre der skal ud i trafikken og vide at lastbilen foran os
kan være kørt af en der har bevist at han ikke magter det.

>Det kunne ske for alle os andre der kører lastbil

Ahh det er der skoen trykker, men du ved godt at det er dig som chafør der har
ansvaret ikke?

> !!! Jeg syntes straffen er ok... Man kan jo sige at han har fået straf
> nok isig selv!!!!

Jeg synes den er alt for blød, jeg mener at han i det mindste skulle have haft en
betinget fængselsstraf, KÆMPE bøde og frakendelse af kortet ( i det mindste til
lastbil) for evigt.

Fra : Jan Middelhede

Dato : 04-11-03 20:23

Til Thomas....

Det er tydelig at høre at du aldrig har kørt en vogntog!!

Selvfølgelig er det da også pissesynd for de omkomnes familier,,,,, menb
hvem tror du der kommer over det hurtigst?????? Ja nemlig familierne.....
derimod den unge chauffør er stemplet for LIVET... Og kommer ALDRIG over
det!!! Det vil altid ligge i baghovedet!!!!

Og så skriver du at han skal have KÆMPE bødestraf!! Hvad fanden skal det
hjælpe?????? Du kan sguda ikke købe liv tilbage!!! Eller kan du???? Og
så mener du at han skal have taget kørekortet for evigt!! Manden skal sgu
da ud og køre igen!!! Så han kan komme over det!!

Det du mener er at alle der laver en GROV færdselsforseelse skal have
klippet kortet for evigt!! Det er jo ikke realistisk!!!

Jan M

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 10:33

"Jan Middelhede" <mailto:janmiddelhede@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Dom i lastbilsulykke"

> Det er tydelig at høre at du aldrig har kørt en vogntog!!

Skal man da have det for at syntes at denne dom er lige til at lukke op og skide
i?

> [...]
> derimod den unge chauffør er stemplet for LIVET... Og kommer ALDRIG over
> det!!! Det vil altid ligge i baghovedet!!!!

Slap lige af med de udråbetegn det får dig til at fremstå direkte tåbelig. Jeg
håber faktisk at den "mand" vil være mærket af det resten af livet så han aldrig
sætter sig ind og kører en lastbil igen. Det er jo den eneste trøst vi får når nu
samfundet ikke kan gøre andet end at give ham et blidt rap over fingerne.

> Og så skriver du at han skal have KÆMPE bødestraf!! Hvad fanden skal det
> hjælpe??????

et samfund bygger på love og love kræver retfærdighed og 5000 kr i bøde og en
orienterende køreprøve er ikke retfærdighed. Hvis ikke borgerne finder det
retfærdigt så vil de gribe til selvtægt og hvis det havde været mig der havde
mistet min kæreste (som faktisk er hjemmehjælper) så ville jeg sgu opfatte det som
om at det er i orden at slå ihjel bare man kører en stor lastbil.

> Du kan sguda ikke købe liv tilbage!!! Eller kan du???? Og

Nej selvfølgeligt ikke men der skal være sanktioner overfor folk som ham og jeg så
da hellere en ubetinget fængselsstraf end en bøde men når det nu er bøde så burde
den efter min mening være st stor at den stadig ville eksistere når han skal på
pension.

> så mener du at han skal have taget kørekortet for evigt!! Manden skal sgu
> da ud og køre igen!!! Så han kan komme over det!!

Jeg troede lige at du sagde at han aldrig kommer over det. Nej den slags idioter
bør ikke befinde sig på vejen. Manden havde været til fest sovet alt for lidt,
kørt lastbil i 10 timer følt sig træt og samtidig kørt 20 km/t for hurtigt.

> Det du mener er at alle der laver en GROV færdselsforseelse skal have
> klippet kortet for evigt!! Det er jo ikke realistisk!!!

Det er ikke en grov forseelse det er et trafik drab på 9 personer pga han ikke
kunne finde ud af overfolde loven. Så må man tage konsekvensen.

Jeg kan simpelthen ikke få medlidenhed med ham og jeg håber virkeligt at han vil
få en straf hver eneste dag og at han ALDRIG kommer over det.

Fra : Jan Middelhede

Dato : 05-11-03 14:02

OKOK

Lad os prøve en anden ting.......

Du kører på vejen og dit fordæk exploderer......
Din bil kommer du af kontrol og op på fortovet og dræber 2mennesker. du
skal aldrig køre bil mere????
Er det ok???

JM

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 14:20

> [...]

> Du kører på vejen og dit fordæk exploderer......
> Din bil kommer du af kontrol og op på fortovet og dræber 2mennesker. du

Ok kører jeg 20 km/t for stærkt? har jeg kørt bil i 10 timer og kort inden ulykken
følt mig træt? har jeg sovet få timer efter en fest? og har jeg selv være ude i
rabatten før dækket eksploderede? Hvis ja så er det vel meget rimeligt. Men i dit
tænkte tilfælde vil jeg næppe blive tiltalt for noget da det var hændeligt uheld.

Der er jo netop tale om en række forhold der burde få en erhvervs chauffør til at
tænke sig om. Han havde været til fest sovet 4-5 timer, Han kørte 20 km/t for
stærkt, har selv vidnet at han kom ud i rabatten og at han kort inden ulykken
havde følt sig træt.

Sagen er jo ikke så simpel som du gerne vil have den til at fremstå.

Fra : Jan Middelhede

Dato : 05-11-03 18:12

Jeg tror bare at jeg stopper her.....
vi kan jo nok aldrig blive enige..

JM

Fra : Jive

Dato : 04-11-03 08:27

HALLO ???? Hvilken "straf" skulle chaufføren i minibussen have for ikke at
være opmærksom i trafikken ?? En så stor anhænger vælter ikke på 2 sekunder
!! Og 2 sekunder kommer man stadig langt på når hastigheden på begge biler
bare er den tilladte !!! Er der måske lige nogen der har tænkt på det --
okay -- det tager da omkring 1 sekund at reagere, men stadigvæk -- jeg vil
formode, uden at kende stedet og forholdene omkring ulykken, at der var tid
til at gøre noget i, som blev forpasset. Og jeg kan så her til slut kun
tilslutte mig dem der syntes at denne sag er blæst unødvendigt meget op.
Lastvogns chaufførens alder er UNDERORDNET når en vogn af den type, og med
det læs kommer i slinger. Ingen -- og jeg mener INGEN !! kan rette sådan en
bil op uanset deres køre-erfaring !!! .

Jive --

Fra : Jesper Bach

Dato : 04-11-03 09:39

"Jive" <jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> det læs kommer i slinger. Ingen -- og jeg mener INGEN !! kan rette sådan

At lastbilchaufføren så har valgt at gå i byen og feste, og køre på minus
søvn oveni, synes jeg godt man kan kalde skærpende omstændigheder.

Hvis lastbilchaufføren også havde overholdt hastighedsbestemmelserne, havde
chaufføren af minibussen måske haft den ekstra tid til at undvige traileren.

Jesper

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-11-03 14:26

> [...]
havde
> chaufføren af minibussen måske haft den ekstra tid til at undvige

Ja og hvis "gamle Maren" skulle have haft skiftet sin ble inden de kørte
var det heller ikke sket...

Her hvor jeg bor hedder det *gammelklog*.....

Fra : Jesper Bach

Dato : 04-11-03 17:00

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message

> [...]
> var det heller ikke sket...
>
> Her hvor jeg bor hedder det *gammelklog*.....

Og her hvor jeg bor hedder det "farten dræber"...

Jesper

Gammel, gigtsvag, på gåben og med Rollator GTI...