Bil til 40-50.000
Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-11-03 12:24

Jeg står i den situation at jeg desværre er kommet til at lave et par
forsikringsskader på min nuværende Xantia fra '99. Dét kombineret med min
alder (20 år), gør at min forsikring bliver ALT for dyr i fremtiden - jeg
kan umiddelbart sjusse mig frem til en pris der ligner 40.000 årligt. Og da
jeg ikke kan opsige min kasko forsikring pga. finansieringsselskabet, bliver
jeg nok nødt til at sælge den. Men jeg kan ikke undvære en bil, så jeg har
tænkt mig at købe en bil i 40-50.000 kroners prisklassen (med rum til at gå
lidt højere). Så kan jeg undvære kaskoen (skal siges at jeg har ændret min
kørestil meget, især efter den seneste ulykke).
Der er selvfølgelig et par krav til mit kommende køretøj:
Jeg kører 35 - 40.000 km årligt, så det skal gerne være en behagelig bil at
køre langt i. Derudover må den altså gerne have lidt optræk - jeg synes at
xantiaen er en smule i underkanten (110 hk, 1250 kg). Og så vil min kæreste
gerne have at den ser godt ud - men det er selvfølgelig mig der har det
sidste ord ;)
Hvad ville i købe? Umiddelbart har jeg kigget på en BMW 520i fra '92 24v
(til 60.000), hos den samme forhandler som jeg købte Xantiaen ved. Han
virker meget ærlig og reel, og der har ingen problemer været med bilen eller
servicen. Var ude at køre i en tilsvarende bil i går, og den var da ganske
sjov - måske med knap så meget komfort som jeg er vandt til. Det der dog får
mig til at tøve lidt, er dens mangel på ABS. Jeg er trods alt stadigvæk
rimeligt "grøn" i trafikken (har haft kortet i et år / 35.000 km), og da jeg
godt kan risikere at komme ud i lidt glat føre, ville det da klart være en
fordel. Desuden er der vist også noget med baghjulstrukne biler og sne, har
jeg ladet mig fortælle. Andre muligheder jeg har overvejet er Pug 405 2,0
MI16 eller en Mitsubishi af en art.
Glæder mig til at høre nogle bud.

Venlig hilsen

Kasper Hansen

Fra : Peter C.

Dato : 03-11-03 12:38

"Kasper Hansen" <kasper_fjerndette@h-hansen.dk> skrev i en meddelelse
Umiddelbart har jeg kigget på en BMW 520i fra '92 24v
Andre muligheder jeg har overvejet er Pug 405 2,0
> MI16 eller en Mitsubishi af en art.
> Glæder mig til at høre nogle bud.

Hmmm...24ventilet BMW eller Pug MI16.......
Hvis du skifter bil pga dyr forsikring er det ikke lige biler JEG ville
overveje.

Prøv for sjovs skyld at ringe til dit forsikringsselskab og forhør dig om
prisen på forsikring for de 2 biler.
Jeg tror ikke forsikringen er til at betale når man har dine forudsætninger
(20år og tidligere skader)

MVH Peter C:\

P.S. Er en MI16 ikke en 1,9 ? (1905 ccm)

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-11-03 12:42

Jojo, så langt har jeg tænkt. Jeg har budgeteret med 25.000 til forsikring
årligt, så det skal nok gå alt sammen. Jeg har kigget på Aros forsikring, og
de kigger slet ikke på hvilken bil det er, blot hvilken pris JEG har givet
for den - altså 50-60.000.

Og jo, det kan da godt ske at det er en 1.9 - der stod bare lige 2.0 på den
side jeg kiggede på, men det er muligvis en fejl.

/Kasper Hansen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-11-03 12:51

"Kasper Hansen" <kasper_fjerndette@h-hansen.dk> wrote in message
> [...]
og
> de kigger slet ikke på hvilken bil det er, blot hvilken pris JEG har givet

Hvis du har 25k til forsikring.
Så burde det da være til at finde noget du kan få kasko på. Men så må du
vist "nøjes" med noget der er lidt mere død i optrækket til du kommer over
den magiske alder hvor de mener du skal have bil.
Jeg ville ikke turde køre rundt i en bil til 40-50k uden kasko. Du vil
næsten på den ene eller anden måde få noget af skylden så kaskoen skal
dække. Så er det lidt træls at stå med 50k i skrot :)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-11-03 12:55

Problemet er ikke at betale for de nuværende skader, men da jeg har været
involveret i to skader på et år, er en kasko forsikring helt ufattelig dyr -
25.000 er faktisk slet ikke nok. Desuden kan jeg jo ikke skifte forsikring
det første år, med mindre jeg får ny bil. Og med en bil af den årgang, er
det nok til at finde nogle dele hos en hugger, i tilfælde af en ulykke. Jeg
har desuden en ven der er mekaniker og BMW fanatiker, så det er ikke fordi
jeg har den store udgift til mekaniker timeløn.

/Kasper Hansen

Fra : kr

Dato : 03-11-03 20:57

> Og jo, det kan da godt ske at det er en 1.9 - der stod bare lige 2.0 på
den
> side jeg kiggede på, men det er muligvis en fejl.

Mi16 1988 - 1992 1,9
160 hk på modeller uden kat
148 hk på modeller med kat

Mi16 1993-1995 2,0 155 hk

Så begge størrelser er mulige, jeg vil fraråde 1,9 med kat, den er for sløv,
de 2 andre er fine biler, men skal altid vurderes individuelt, da mange har
haft et hård liv

Keld

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 23:28

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (20år og tidligere skader)
>
> MVH Peter C:\
>
> P.S. Er en MI16 ikke en 1,9 ? (1905 ccm)

De sidste var 2,0 (1998 ccm) med 155 Hk.

Samme motor var også i de første (Citroen) Xantia 2,0 16V samt ZX 16V.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Jørgen L

Dato : 03-11-03 12:39

Pug 405 2,0
> MI16 eller en Mitsubishi af en art.
> Glæder mig til at høre nogle bud.

Hej Kasper.

Ville det ikke være en bedre ide at få en lidt mindre hidsig bil som du ikke
så let kommer galt afsted med, men som så måske er lidt nyere med abs og
airbag, disse biler er nok også billigere at repererer når de går i stykker,
og det gør ældre biler jo

Hilsen jørgen

---

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-11-03 12:46

Den første skade, var for dum, men ikke noget specielt. Kom til at trille op
bag i en anden bil i et kryds med 20 km/t, så det var ikke bilens skyld. Den
anden skyldtes at jeg i min arrigskab glemte at kigge mig over skulderen til
en overhaling. Men jeg har ændret min kørestil utroligt meget siden den
sidste. Jeg overholder hastighedsgrænserne og jeg gider ikke at hidse mig op
over folk der kører langsomt - og ved du hvad - jeg har fundet ud af at jeg
kommer stort set lige så hurtigt frem, og har en behagelig tur samtidig. Og
så bruger jeg 10-15% mindre benzin.Så jeg tror nu ikke at det er dét der
bliver problemet. Jeg kan bare godt lide at bilen er hurtig i optrækket. Om
den så kun kan køre 140, det er for den sags skyld lige meget.

/Kasper Hansen

Fra : Brian M

Dato : 03-11-03 16:02

> [...]
> airbag, disse biler er nok også billigere at repererer når de går i stykker,

Jeg synes da muligvis at det var bedre at tænke i helt andre baner.
Hvis du kører 35-40.00km om året, var det så ikke bedre at købe en
økonomisk bil og så begynde at lægge penge fra til en ny fed bil, når
forsikringen var til at betale igen. Med mindre at du da vælter i
penge, men så var forsikrings prisen vel ikke noget problem. Hvis jeg
var dig ville jeg vælge en komfortabel og økonomisk dieselbil, som var
billig at holde kørende. Med så mange kilometer om året vil der blive
noget vedligeholdse. Jeg tror du kunne spare temmelig mange penge op
og så have råd til at købe en rigtig lækker bil om 5år. Ja det var et
af de kedelige svar.

Fra : Gordon Shumway

Dato : 03-11-03 12:57

> [...]
får
> mig til at tøve lidt, er dens mangel på ABS. >

En BMW E34 fra 92 bør have ABS, det blev standart fra 09/1990

/shumway

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-11-03 13:01

Okay - det står bare ikke på beskrivelsen, men det kan da godt ske at de
bare har glemt det.
Men tak for info - så blev jeg lidt tryggere.
/Kasper Hansen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 03-11-03 14:40

> [...]

har
> jeg ladet mig fortælle. Andre muligheder jeg har overvejet er Pug 405 2,0

Til den pris du nævner kan du få en meget fin Citroën XM (2,0, 2,0 TCT og
V6) af samme årgang eller senere end BMW'en. Den er lige knap så dyr i
forsikring som BMW'en og den er mere komfortabel.

NS

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-11-03 14:56

Jeg har faktisk også tænkt lidt på den - Citroën laver jo dejlige biler :)
Men jeg er ikke så vild med designet... Men det kan man jo nok vende sig
til... Den kommer med på listen over biler, jeg skal kigge lidt nærmere på -
og gerne prøvekøre.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-11-03 15:04

On Mon, 3 Nov 2003 12:24:29 +0100, "Kasper Hansen"
> [...]

>sidste ord ;)
>Hvad ville i købe? Umiddelbart har jeg kigget på en BMW 520i fra '92 24v

40.000 km om året og så en 6 cylindret BMW hænger ikke sammen for en
ung mand, IMO. Der vil jo ikke været noget tilovers til hus og hushold
Holder du fast i BMW'en ville jeg mindst købe en 525i...

>Andre muligheder jeg har overvejet er Pug 405 2,0 MI16

Jeg mener heller ikke, at en P405 MI16 ville være et godt valg.

> eller en Mitsubishi af en art

Jep - Galant GTi kører godt og stabilt.

Men, men, men - jeg ville vælge en mindre sag som Saxo VTS 16V og
lignende. Efter en tur hos tuneren, skal man stå tidligt op for at
følge med dén, ligesom driftsomkostningern er et HELT andet sted end
de biler, du har nævnt.

Min yngste søn er vild med dén bil og har fundet eksemplarer, der
ligger ned i dét prisleje - måske en anelse højere end de 50 kkr. De
sidste penge er givet godt ud, IMO...

Alternativt kunne sådan noget her måske gøres interessant - MEGET
forskellige:
www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=321513
www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=253274
www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=311388
www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=328362

/Mogens

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-11-03 15:24

> 40.000 km om året og så en 6 cylindret BMW hænger ikke sammen for en
> ung mand, IMO. Der vil jo ikke været noget tilovers til hus og hushold
> Holder du fast i BMW'en ville jeg mindst købe en 525i...

Er den så dyr i vedligehold? Som nævnt andensteds, har jeg en meget billig
mekaniker - men du har nok ret.

> Jeg mener heller ikke, at en P405 MI16 ville være et godt valg.

Hvorfor ikke? Jeg ved ikke så meget om den bil, så lidt info vil da være
kærkommen.

> Jep - Galant GTi kører godt og stabilt.

Jeg har altid synes de var meget fede de galanter - de er bare lidt 80'er at
se på, men det har da sin charme.

> [...]
> lignende. Efter en tur hos tuneren, skal man stå tidligt op for at
> følge med dén, ligesom driftsomkostningern er et HELT andet sted end

Ja, det er en fin bil -vidste faktisk ikke at den havde 120 hk. Jeg vil da
prøve at kigge lidt mere efter sådan én.

> www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=321513
> www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=253274
> www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=311388
> www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=328362

Tja, nu er jeg ikke så vild med Golf2'ere heller - 3'eren er noget pænere.
Og GTD'eren, er da vist heller ikke skide underholdende at køre i - ved godt
at den ikke er SÅ langsom, men alligvel. Men jeg skal da indrømme at jeg
ikke har prøvet én.

> /Mogens

Tak for indlægget, Mogens - det var ganske konstruktivt.

/Kasper Hansen

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-11-03 15:29

On Mon, 3 Nov 2003 15:24:09 +0100, "Kasper Hansen"

>Er den så dyr i vedligehold? Som nævnt andensteds, har jeg en meget billig
>mekaniker - men du har nok ret.

BMW har et uofficielt motto: Har du råd til en BMW har du råd til en
privat benzintank. BMW er ikke kendt for at være en sparsom bil.
Specielt når den skal være "morsom" [] at køre i. Her ryger du ind i
to problemer: 2.0 er for lille og skal bearbejdes for at det bliver
sjovt. 2.5 er som alle Bayere: De kan godt lide at drikke lidt. Så begge
maskiner kommer til at koste dig noget benzin.
En lille raket er der langt bedre.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-11-03 16:06

On Mon, 3 Nov 2003 15:24:09 +0100, "Kasper Hansen"
<kasper_fjerndette@h-hansen.dk> wrote:

>Er den så dyr i vedligehold? Som nævnt andensteds, har jeg en meget billig
>mekaniker - men du har nok ret.

Jep - en Bimmer er ikke det billigste.
Men det er der ingen hurtige biler, der er.

>Hvorfor ikke? Jeg ved ikke så meget om den bil, så lidt info vil da være
>kærkommen.

Jeg havde en medarbejder, der var ved at gå op i spåner over sin
dengang relativt nye MI16. Elektronikken ødelagdes hendes humør så,
meget at hun til sidst afhændede bilen.

Egentligt ville jeg ha' foreslået en BX GTi 16V, men den er af samme
skuffe, IMO.

> [...]
>at den ikke er SÅ langsom, men alligvel. Men jeg skal da indrømme at jeg

Den skal blot chippes lidt - så skal du se løjer :)

>Tak for indlægget, Mogens - det var ganske konstruktivt.

Your welcome.

Jég ville jo kigge sydpå efter en bil, hvis det var mig...
Blot en mulighed af hélt anden skuffe:
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111127778045&top=3&
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111126319050&top=22&
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111125679479&top=24&

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-11-03 18:42

> Den skal blot chippes lidt - så skal du se løjer :)

En Golf 2 kan vel næppe chippes... Den kan skrues op i pumpen..?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-11-03 17:18

> Ja, det er en fin bil -vidste faktisk ikke at den havde 120 hk. Jeg vil da
> prøve at kigge lidt mere efter sådan én.

Det er praktisk talt den samme som en Pug 106 GTI, og den er ganske
underholdende at køre i :)
Fanden tager over i den lille gocart når den rammer 4k rpm (og min er helt
stnd.)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-11-03 17:32

On Mon, 3 Nov 2003 17:18:15 +0100, "Dennis Pedersen"
> [...]

>underholdende at køre i :)
>Fanden tager over i den lille gocart når den rammer 4k rpm (og min er helt

Jep - og Peugeoten er faktisk generelt billigere. Mange km:
www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=329386

Jeg kan blot bedst lide Saxo'ens "udtryk" -> eller hvad det kan blive
til...

/Mogens

Fra : Rasmus

Dato : 03-11-03 17:32

> [...]
> Jeg står i den situation at jeg desværre er kommet til at lave et par
> forsikringsskader på min nuværende Xantia fra '99. Dét kombineret med min

Hvorfor køber du ikke bare en lidt ældre Xantia hvis du er glad for den??,
..feks en 2,0, og de er rimelige i prisen hvis de er fra omkring 1993-1995

mvh
Rasmus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-11-03 19:28

Ja, det har jeg også spekuleret lidt på - men når man nu alligvel skal
skifte bil, gælder det vel om at prøve noget andet?
Nu har jeg ikke prøvet så mange forskellige biler, så det er jo en kærkommen
lejlighed. Men hvem ved, det kan være jeg ender med det - hvis jeg ikke
finder andet interessant.

/Kasper Hansen

Fra : Jasper Norman

Dato : 03-11-03 23:45

Hehe. Tjekkede lige systemet... Jeg kører jo som assurandør, og i "mit"
selskab vil en BMW 525i, for en 20 årig med to skader på bagen, med ren
ansvarsforsikring koste, hold fast, : 83.846,- Uha uha. Peu 405 MI 16, kan
klares til "sølle" 38.465,- Men mon ikke du skulle tjekke et par selskaber
eller tre. Og sats derefter på, at du har noget at handle med, fx. et hus.
Du er naturligvis velkommen til at skrive... Det kunne da være vi blev enig
om en kanon-pris

Mvh

Jasper

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-11-03 00:11

Jeg har lige tjekket hos www.aros-forsikring.dk - 21.666 årligt for ansvar
det første år, derefter 17 eller sådan noget, så 14 osv.
De går slet ikke efter biltypen, men blot efter brugtpris, vægt og
anhængertræk. Og så selvfølgelig alder og postnummer. Så umiddelbart bliver
det nok dem, med mindre jeg kan overbevise lærerstandens om at jeg
underviser som en del af mit arbejde. Der kan jeg vist slippe med 12 et
eller andet.

Men tak for tilbuddet...

Kasper Hansen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 04-11-03 09:48

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message news:3fa6e074$0$9825$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> med mindre jeg kan overbevise lærerstandens om at jeg
> underviser som en del af mit arbejde. Der kan jeg vist slippe med 12 et
> eller andet.

Vær opmærksom på at du ikke kan tegne bilforsikring alene hos
LB - de kræver at du også tegner mindst en anden forsikring - f.eks.
indbo.

/Jakob

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-11-03 09:54

Det krav stiller de fleste selskaber efterhånden - men eftersom jeg bor i en
lillebitte lejlighed tror jeg at mine samlede forsikringer løber op i et par
tusinde - så går det helt galt, og jeg ikke kan opsige mine nuværende
forsikringer forløbigt (kan ikke huske om jeg har ét års bindingsperiode),
må jeg bare dobbeltforsikre mig selv - det er stadig billigere ;)

/Kasper Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-11-03 10:14

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikringer forløbigt (kan ikke huske om jeg har ét års bindingsperiode),
> må jeg bare dobbeltforsikre mig selv - det er stadig billigere ;)

Det er normalt ikke nødvendigt. Det er korrekt at de fleste selskaber stiller
krav om flere forsikringer, men de fleste af de selskaber er samtidige
tilfredse med at de kan se, at de øvrige forsikringer kommer - også selvom der
kan gå helt op til næsten et år.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-11-03 16:03

Det lyder da spændende, det vil jeg undersøge...
Tak for info.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-11-03 07:55

On Mon, 3 Nov 2003 23:45:02 +0100, "Jasper Norman"
<ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> wrote:

>Du er naturligvis velkommen til at skrive... Det kunne da være vi blev enig
>om en kanon-pris

Jeg venter stadig!

/Mogens

Fra : Jasper Norman

Dato : 04-11-03 10:56

Hej Mogens.

Vi kan ikke forsikre en bil i "stilstand". Eller sagt på en anden måde, det
kan jeg godt, men det bliver til samme pris, som hvis den stod med plader.

Mvh

Jasper

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 04-11-03 09:51

> [...]
>
> Du er naturligvis velkommen til at skrive... Det kunne da være vi blev enig

Hej Jasper

Du må da godt sende et tilbud på en bilforsikring til mig på en
Opel Astra 1.6 fra '92. Jeg er 26 og har haft bilen i 1½ år - ingen
skader.

Postnummer: 9000

/Jakob

Fra : Jasper Norman

Dato : 04-11-03 10:57

Hej Jacob.

Send mig en mail, evt. med dit tlf. nr. så finder vi ud af noget.

Mvh

Jasper

ahrensbach@tele2adsl.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-11-03 12:31

> [...]
> eller tre. Og sats derefter på, at du har noget at handle med, fx. et hus.
> Du er naturligvis velkommen til at skrive... Det kunne da være vi blev

Må man spørge hvad det er for et selskab?
Evt. svar per mail.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 17:36

> Jeg står i den situation at jeg desværre er kommet til at lave et par
> forsikringsskader på min nuværende Xantia fra '99.

Ok.

> Dét kombineret med min
> alder (20 år)

Ok.

> jeg synes at
> xantiaen er en smule i underkanten (110 hk, 1250 kg).
> Umiddelbart har jeg kigget på en BMW 520i fra '92 24v (192 hk)

Jesus..

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-11-03 19:46

Den har nu altså kun 150 hk - men jeg har nu allerede droppet den... Kigger
pt efter lidt mindre biler med 110-130 hk. Læs evt. et af de andre posts jeg
har skrevet i tråden - det er ikke fordi jeg vil ud at køre hurtigt eller
noget. Kan bare godt li' at bilen er kvik. Men jeg kan da godt se at det
måske lyder åndssvagt...

/Kasper Hansen