Dagens sjældne bil
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 08:59

Hej gutter

I morges så jeg en bil, jeg ikke har set i rigtig mange år - 70´ernes svar på
Passat - Volkswagen K 70.

Jeg var nødt til lige at vende bilen, køre tilbage og kikke nærmere på slæden.

Kende nogen historien bag den bil..?

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : ENN

Dato : 02-11-03 09:14

Mener den var udviklet af NSU sammen med RO80 wankel bilen. RO 80 var en
meget dyr bil K70 var ikke så dyr.

Efter hvad jeg ved var K70 en Lo... bil med mange problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 09:21

> Mener den var udviklet af NSU sammen med RO80 wankel bilen. RO 80 var en
> meget dyr bil K70 var ikke så dyr.

RO 80 var også en teknisk avanceret bil dengang. Det er min opfattelse at K 70 er
en helt alm bil uden Wankel og dikkedarer.

> Efter hvad jeg ved var K70 en Lo... bil med mange problemer.

Det var RO 80´eren i hvert fald. Motoren kunne ikke holde, og rygtet siger, at
ejerne med fingre signalerede til hinanden, hvor mange gange, de havde skiftet
motor.

Fra : ENN

Dato : 02-11-03 09:16

Se mere her
http://www.klassiskebiler.dk/museum/indhold/tyskland/vw/vwk70/vwk70.htm

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-11-03 09:17

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> Passat - Volkswagen K 70.
>
> Jeg var nødt til lige at vende bilen, køre tilbage og kikke nærmere på slæden.

<http://w1.316.telia.com/~u31614134/eK70.html>

Det er NSU der lavede den, fwd luftkølet motor foran.

Mvh
Roberto

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-11-03 09:19

Roberto Saldo wrote:

> <http://w1.316.telia.com/~u31614134/eK70.html>
>
> Det er NSU der lavede den, fwd luftkølet motor foran.

Vandkølet skulle det selvf. være :)

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-11-03 10:07

Jan W Nielsen wrote:

> Kende nogen historien bag den bil..?

....den kom frem, mens jeg var i lære hos VW...

....sidstnævnte havde købt NSU-fabrikkerne, der da havde vognen klar - VW
havde på daværende tidspunkt kun luftkølede hækmotorvogne, og de
klistrede bare deres emblem på fronten...

....som ejer af 3 NSU'er gennem tiden var det for mig nemt at se, at
motoren var en NSU-konstruktion - fx. ventildækslerne (8 stk.) talte
deres tydelige sprog - en detalje, der gik igen på den senere Passat,
der kom omkring -74, mener jeg (muligvis osse på Golf)...

....når en K70 havde kørt et stykke tid, var det ind på værkstedet, ud
med gearkassen og så i gang med at udskifte syncromeschringene - det
skulle undre mig, om nogen holdt >100K km. ...

....K70-klubben holder i øvrigt til på Als, så jeg ser jævnligt et par
stykker af dem...
Hans

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-11-03 10:28

Jan W Nielsen skrev:

> Kende nogen historien bag den bil..?

Som andre allerede har sagt, er den udviklet af NSU.

K i K 70 står i øvrigt for Kolbenmotor (stempelmotor). Tilsvarende står
Ro i Ro 80 for Rotationskolbenmotor (rotationsstempelmotor).

Ved sammenslutningen af VW og Audi NSU Auto-Union i 1969 overtog VW K
70'eren fra NSU kort før bilen skulle have været præsenteret på en
biludstilling. I 1977 blev Ro 80 og dermed NSU aflivet, men selskabet
bag Audi hed indtil 1985 stadig "Audi NSU Auto-Union AG".

--

Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-11-03 11:11

In news:00c001c3a117$273154d0$10ffaad5@autoatlas.local,
Jan W Nielsen <Jan W Nielsen> typed:
> Hej gutter
>
> I morges så jeg en bil, jeg ikke har set i rigtig mange år - 70´ernes
> svar på Passat - Volkswagen K 70.

Årh hvad - min fader havde én i rød - med en 1,8 liters motor.

/Peter

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 02-11-03 12:14

> In news:00c001c3a117$273154d0$10ffaad5@autoatlas.local,
> Jan W Nielsen <Jan W Nielsen> typed:

> Årh hvad - min fader havde én i rød - med en 1,8 liters motor.
>
> /Peter

Og jeg vaskede i min pure ungdom et flot gult eksemplar, der kørte taxa i
Århus.

mvh
Finn

Fra : Olesen

Dato : 02-11-03 14:50

"nilfri (4000)" <news@pq.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg vaskede i min pure ungdom et flot gult eksemplar, der kørte taxa i
> Århus.

Da jeg var ung, ganske ung, ca. 5 år vil jeg tro, havde vores
nabo også een. Den var også indreg. som taxa.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 08:30

> I morges så jeg en bil, jeg ikke har set i rigtig mange år - 70´ernes svar på
> Passat - Volkswagen K 70.
> Kende nogen historien bag den bil..?

Hej igen

Sikke en fornøjelse at møde ind på job her til morgen - og så (sammen med
rundstykket og morgenkaffen) lige at kunne tænde computeren for at se alle de gode
svar.

Nu ved jeg straks mere om den bil, jeg så tydeligt husker fra min barndom.