Hej Armand.
>
>Ohh du oraculix, du kan altså vækkes!
>
Når man får et vink med en vognstang hvor hele vognen hænger for enden
er der to muligheder - vågn op eller sov videre på ubestemt tid
>
>Hvad med tiden op til at 2A-sikringen ryger?
>Kan en behersket (=> under 2A's forbrug) kortslutning ikke tænkes at medføre
>en over magnetisering/ladning?
>
Hvis du har en regulering der er kortsluttet, en ankermodstand på 4
ohm og der er 12 volt på batteriet, vil der gå en strøm på 3 amp i
ankeret = farvel 2 amp sikring.
Hvis nu sikringen er skiftet til et søm vil den generator forsøge at
yde max. spænding, og så er der dømt overladning.
Det er derfor sikringen er valgt så lavt som tilfældet er.
>Omkring erkending deraf: Er en simpel Voltmeter-måling (á over/under
>14,2V!) ikke en tilstrækkelig indikering af fejl-regulering? Og burde den
>nymonterede regulator ikke kaste skylden for en given over-ladning over på
>magnetiserings-feltet??
Jo, hvis man sætter et søm i i stedet for sikringen, starter motoren,
lægger omkring 2500 RPM og måler spændingen over batteriet er det
rimeligt hurtigt at sjusse sig til fejlen.
Hvis spændingen stiger voldsomt er regulatoren færdig, hvis ikke, er
ankeret stået af (kortsluttet) eller også er ledningsnettet
kortsluttet.
Jeg vil imidlertid ikke anbefale metoden, idet det kan medføre døden
for reguleringen hvis der er tale om kortslutning i enten anker eller
ledningsnet.
Så hellere tage en modstand på 10 ohm 10 watt i serie med ankeret uden
om regulatoren og så se om generatoren vil lade.
Den kan ikke reguleres, men man kan da se om den virker.
Noget andet er, at hvis der er tale om kortslutning, og sikringen har
været erstattet af en sikring med højere tilladt strøm (6-20 Amp) kan
den nye regulator være forhenværende
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk