/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sikringer til MZ ETZ 150
Fra : Mull


Dato : 01-11-03 10:21

Hej med jer igen

Nu håber jeg mine elektriske problemer er løst på MZ'eren, efter jeg har
skiftet laderelæ (som ikke var nødvendigt) og tændspole, har dog ik testet
MZ'eren på lange ture eller i kraftig regn endnu!
Men mit problem er at jeg har brændt sikringen af til dynamofeltet i
generatoren, men der står ikke på sikringen hvor stor er :( nogen der kender
den nøjagtige størrelse?? oxo gerne størrelsen på de 3 andre sikringer!

Mvh Thomas



 
 
Moller (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 01-11-03 11:21


"Mull" <Camstar@adslhomeFJERN.dk> wrote in message
news:3fa37b6d$0$45341$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer igen
>
> Nu håber jeg mine elektriske problemer er løst på MZ'eren, efter jeg har
> skiftet laderelæ (som ikke var nødvendigt) og tændspole, har dog ik testet
> MZ'eren på lange ture eller i kraftig regn endnu!
> Men mit problem er at jeg har brændt sikringen af til dynamofeltet i
> generatoren, men der står ikke på sikringen hvor stor er :( nogen der
kender
> den nøjagtige størrelse?? oxo gerne størrelsen på de 3 andre sikringer!

det er :

Hovedsikring 2* 16A
Blinklysanlæg 4A
generatormagnatisering 2A finsikring.

Det anbefales at bygge det om til lukkede Croos sikringshætter, så du
slipper for den sikringsboks ire sammen hele tiden.

VH
Lars Molnit



Thomas (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 01-11-03 11:57

Moller wrote:
> "Mull" <Camstar@adslhomeFJERN.dk> wrote in message
> news:3fa37b6d$0$45341$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej med jer igen
>>
>> Nu håber jeg mine elektriske problemer er løst på MZ'eren, efter jeg
>> har skiftet laderelæ (som ikke var nødvendigt) og tændspole, har dog
>> ik testet MZ'eren på lange ture eller i kraftig regn endnu!
>> Men mit problem er at jeg har brændt sikringen af til dynamofeltet i
>> generatoren, men der står ikke på sikringen hvor stor er :( nogen
>> der kender den nøjagtige størrelse?? oxo gerne størrelsen på de 3
>> andre sikringer!
>
> det er :
>
> Hovedsikring 2* 16A
> Blinklysanlæg 4A
> generatormagnatisering 2A finsikring.
>
> Det anbefales at bygge det om til lukkede Croos sikringshætter,
> så du slipper for den sikringsboks ire sammen hele tiden.

Har fået fat i nogle vandtætte sikringsholdere til de firkantede
autosikringer! Vil det have nogen stor betydning hvis jeg i stedet for en
finsikring benytter en 2A autosikring?? (det er jo ikke ligefrem følsom
elektronik men en halv kraftig spole!)

>
> VH
> Lars Molnit



Thomas (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 01-11-03 12:01

Med autosikring mener jeg de normale srikringer man bruger til biler, som
regl gennemsigtige i forskellige farver!

Mvh Thomas



Moller (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 01-11-03 22:13


"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message
news:3fa39138$0$69917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Med autosikring mener jeg de normale srikringer man bruger til biler, som
> regl gennemsigtige i forskellige farver!

Jo, men jeg tror helt bestemt du skal skrotte det lorte lade uoriginalt
regulator halløj op et vis sted :) og få noget der virker på... få jeg
mindes en snak med dig hvor du nævnte det var elektronisk, men også at du
kunne justere på det, og at det var noget uoriginalt et eller andet :)

VH
Lars Molnit
P.S. Både bager og jeg er i Lyngby i morgen, og rode med MC, så du kunne
jo kigge forbi :) og få et grin med eller 2.



Thomas (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 02-11-03 12:22

Moller wrote:
> "Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message
> news:3fa39138$0$69917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Med autosikring mener jeg de normale srikringer man bruger til
>> biler, som regl gennemsigtige i forskellige farver!
>
> Jo, men jeg tror helt bestemt du skal skrotte det lorte lade
> uoriginalt regulator halløj op et vis sted :) og få noget der virker
> på... få jeg mindes en snak med dig hvor du nævnte det var
> elektronisk, men også at du kunne justere på det, og at det var noget
> uoriginalt et eller andet :)

Ja laderelæet er uorginalt (bygget til disel biler) af mærket MonarkDisel,
og skulle kunne justeres mellem 1-14 volt, det virker perfekt og jeg giver
200 kr for det! men det er nu ikke det der er problemet! skal ud og køre en
times tid i dag for at se om der stadig skulle være skyggen af problemer
tilbage!

>
> VH
> Lars Molnit
> P.S. Både bager og jeg er i Lyngby i morgen, og rode med MC, så
> du kunne jo kigge forbi :) og få et grin med eller 2.

Jamen jeg kigger forbi, er i der før kl 13?? ellers kigger jeg forbi efter
kl 17!!!

Mvh Thomas



Armand (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-11-03 16:03


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3fa388f5$0$272$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> "Mull" <Camstar@adslhomeFJERN.dk> wrote in message
> news:3fa37b6d$0$45341$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej med jer igen
> >
> > Nu håber jeg mine elektriske problemer er løst på MZ'eren, efter jeg har
> > skiftet laderelæ (som ikke var nødvendigt) og tændspole,
> > Men mit problem er at jeg har brændt sikringen af til dynamofeltet i
> > generatoren.......
>
> generatormagnatisering 2A finsikring.

Heey!
Hvis magnetiserings-sikringen knalder er det p.g.a. en kortslutning dér, og
måske at dét kan forårsage en vild ladning der koger batteriet af :-/
Ved øjeblikkelig eftertanke vil jeg nærmere omformulere det til:
Magnetiserings-feltet er dér hvor ladestrømmen justeres op/ned af
laderelæet, og hvis magnetiseringen er kortsluttet kan det hænde at
ladningen ikke kan sænkes når batteriet er blevet fuldt opladet => afkogning
af batteriet som når man lader på det med en auto-lader på 6 A
:-/

--
Armand.




Steen Gruby (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-11-03 17:05

On Sat, 1 Nov 2003 16:02:30 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Heey!
>Hvis magnetiserings-sikringen knalder er det p.g.a. en kortslutning dér, og
>måske at dét kan forårsage en vild ladning der koger batteriet af :-/
>Ved øjeblikkelig eftertanke vil jeg nærmere omformulere det til:
>Magnetiserings-feltet er dér hvor ladestrømmen justeres op/ned af
>laderelæet, og hvis magnetiseringen er kortsluttet kan det hænde at
>ladningen ikke kan sænkes når batteriet er blevet fuldt opladet => afkogning
>af batteriet som når man lader på det med en auto-lader på 6 A
>:-/

Jeg er ikke helt enig.
Generatorer med spændings/strømregulering via en feltvikling kan ikke
producere spænding uden at der er formagnitisering, og dermed
spænding, på feltet.
Så hvis sikringen er røget kommer der ikke noget ud af generatoren.
Hvis generatoren får fuld formagnetisering på feltet pga. en defekt
regulator vil den lade med max. spænding.
Og så er batteriet i fare.

Hvis sikringen til feltet ryger kan der være to fejl at søge efter:
1) Kortslutning i ledningsnet mod feltet, eller i feltet selv.
2) En defekt regulator der lukker spænding igennem uden at regulere =
kortsluttet transistor.
Jeg ville lige tage et ohm meter og undersøge om der er kortslutning
mellem den ledning der går fra regulatoren til feltet, samt at måle på
feltet selv.
Modstanden i feltet ligger nok mellem 2 og 4 ohm.
En sikringsstørrelse på ca. 2 Amp. lyder ikke helt forkert.
Jeg har en gang lavet et lille skrift om AC generatorer.
Det ligger på: www.gruby.dk/ac.htm

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-11-03 20:56


Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en
news:rel7qvgi0llc3clg7d30h595quf1e2h21v@4ax.com...
> On Sat, 1 Nov 2003 16:02:30 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> Hej Armand.

Ohh du oraculix, du kan altså vækkes!

> >Hvis magnetiserings-sikringen knalder er det p.g.a. en kortslutning dér,
> > og måske at dét kan forårsage en vild ladning der koger batteriet af
.......
>
> Jeg er ikke helt enig.
> Generatorer med spændings/strømregulering via en feltvikling kan ikke
> producere spænding uden at der er formagnitisering, og dermed
> spænding, på feltet.
> Så hvis sikringen er røget kommer der ikke noget ud af generatoren.......
> Hvis sikringen til feltet ryger kan der være to fejl at søge efter:
> 1) Kortslutning i ledningsnet mod feltet, eller i feltet selv..........
> Modstanden i feltet ligger nok mellem 2 og 4 ohm.....sikringsstørrelse på
> ca. 2 Amp. lyder ikke helt forkert.

Hvad med tiden op til at 2A-sikringen ryger?
Kan en behersket (=> under 2A's forbrug) kortslutning ikke tænkes at medføre
en over magnetisering/ladning?

Omkring erkending deraf: Er en simpel Voltmeter-måling (á over/under
14,2V!) ikke en tilstrækkelig indikering af fejl-regulering? Og burde den
nymonterede regulator ikke kaste skylden for en given over-ladning over på
magnetiserings-feltet??

--
Armand.












Steen Gruby (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-11-03 22:40

Hej Armand.
>
>Ohh du oraculix, du kan altså vækkes!
>
Når man får et vink med en vognstang hvor hele vognen hænger for enden
er der to muligheder - vågn op eller sov videre på ubestemt tid
>
>Hvad med tiden op til at 2A-sikringen ryger?
>Kan en behersket (=> under 2A's forbrug) kortslutning ikke tænkes at medføre
>en over magnetisering/ladning?
>
Hvis du har en regulering der er kortsluttet, en ankermodstand på 4
ohm og der er 12 volt på batteriet, vil der gå en strøm på 3 amp i
ankeret = farvel 2 amp sikring.
Hvis nu sikringen er skiftet til et søm vil den generator forsøge at
yde max. spænding, og så er der dømt overladning.
Det er derfor sikringen er valgt så lavt som tilfældet er.

>Omkring erkending deraf: Er en simpel Voltmeter-måling (á over/under
>14,2V!) ikke en tilstrækkelig indikering af fejl-regulering? Og burde den
>nymonterede regulator ikke kaste skylden for en given over-ladning over på
>magnetiserings-feltet??

Jo, hvis man sætter et søm i i stedet for sikringen, starter motoren,
lægger omkring 2500 RPM og måler spændingen over batteriet er det
rimeligt hurtigt at sjusse sig til fejlen.
Hvis spændingen stiger voldsomt er regulatoren færdig, hvis ikke, er
ankeret stået af (kortsluttet) eller også er ledningsnettet
kortsluttet.

Jeg vil imidlertid ikke anbefale metoden, idet det kan medføre døden
for reguleringen hvis der er tale om kortslutning i enten anker eller
ledningsnet.

Så hellere tage en modstand på 10 ohm 10 watt i serie med ankeret uden
om regulatoren og så se om generatoren vil lade.
Den kan ikke reguleres, men man kan da se om den virker.

Noget andet er, at hvis der er tale om kortslutning, og sikringen har
været erstattet af en sikring med højere tilladt strøm (6-20 Amp) kan
den nye regulator være forhenværende

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste