Årgang
Fra : PS

Dato : 01-11-03 14:37

Er der nogen der ved, hvordan man tjekker den præcise årgang på en bil.
Hvor kan man evt. henvende sig?

vh PS

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-11-03 14:59

"PS" <sylvest@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved, hvordan man tjekker den præcise årgang på en
bil.
> Hvor kan man evt. henvende sig?

Tag stelnummeret med til en aut. forhandler.
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : Steen F.

Dato : 01-11-03 15:14

PS wrote:
> Er der nogen der ved, hvordan man tjekker den præcise årgang på en
> bil. Hvor kan man evt. henvende sig?

Tæl otte tegn baglæns i stelnummeret for at finde årgangsbogstavet.

Hilsen Steen

Fra : Steen F.

Dato : 01-11-03 15:22

Steen F. wrote:
> Tæl otte tegn baglæns i stelnummeret for at finde årgangsbogstavet.

Sorry, for at undgå misforståelser: Det er 9. sidste tegn i stenummeret.
Systemet med årgangsbogstaver blev indført i 1982 med bogstavet C. Herfter
er kombinationerne: D for 1983, E for 1984, F for 1985, G for 1986, H for
1987, J for 1988, K for 1989, L for 1990, M for 1991, N for 1992, P for
1993, R for 1994, S for 1995, T for 1996, V for 1997, W for 1998, X for 1999
og altså Y for 2000.
I 2001 til 2009 erstattes bogstavkoderne med tallene 1-9. Men i 2010 går det
løs med bogstaver igen fra A og fremad.

Hilsen Steen

Fra : PS

Dato : 01-11-03 17:17

Hej Steen

Tak for det. Jeg tror nu ikke det holder helt. B er det 9. sidste bogstav,
så jeg konkluderer, at årgangen er 2001.
Ved du om det også svarer til modelåret?

vh PS

Fra : Steen F.

Dato : 01-11-03 18:08

PS wrote:
> Tak for det. Jeg tror nu ikke det holder helt. B er det 9. sidste
> bogstav, så jeg konkluderer, at årgangen er 2001.
> Ved du om det også svarer til modelåret?

Hvornår skulle din bil være fra da? Prøv evt. og skriv stelnummeret her i
gruppen, så kan det være at vi kan komme til bunds i det (du gør nok klogest
i at erstatte start- og sluttegnene med X'er så det fulde stennummer ikke
fremgår).

Y skulle f.eks. betyde, at den er produceret i modelår 2000 (fra 1.
september 1999 og løber til 31. august 2000). Modelårenes skæringsdatoer
svinger selvfølgelig lidt fra mærke til mærke.

Hilsen Steen

Fra : PS

Dato : 01-11-03 18:22

> [...]
> september 1999 og løber til 31. august 2000). Modelårenes skæringsdatoer
> svinger selvfølgelig lidt fra mærke til mærke.

Hej igen

Mit stelnr er XDCRHZB7621453X (1. sidste ciffer erstattet med X). Jeg har
købt den som modelår 2002, den er indregistreret 1. gang 28.12.2001. Jeg vil
blot tjekke om modelåret nu også er 2002.

Tak for tålmodigheden
PS

Fra : alexbo

Dato : 01-11-03 18:28

"Steen F." skrev

> Y skulle f.eks. betyde, at den er produceret i modelår 2000 (fra 1.
> september 1999 og løber til 31. august 2000). Modelårenes skæringsdatoer
> svinger selvfølgelig lidt fra mærke til mærke.

Det bliver mere og mere sort.
En Ford der hedder YY er fremstillet i oktober 2000.
Bogstavkoden er de sidste bogstaver, året først
Andre mærker har andre koder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-11-03 17:17

On Sat, 1 Nov 2003 15:21:32 +0100, "Steen F."
> [...]

>og altså Y for 2000.
>I 2001 til 2009 erstattes bogstavkoderne med tallene 1-9. Men i 2010 går det

Jeg har lige checket med nogle stykker af dé attester, jég har
liggende - det passer ingen steder ift. dét, du skriver!

/Mogens

Fra : Steen F.

Dato : 01-11-03 18:29

Mogens Knudsen wrote:
> Jeg har lige checket med nogle stykker af dé attester, jég har
> liggende - det passer ingen steder ift. dét, du skriver!

Jeg har en bekendt i automobilbranchen, som gav mig nogle informationer mht.
de koder der indgår i stelnummeret. Men det er åbenbart sandsynligt, at
disse tal kun gælder visse biler.
Jeg har lige kigget på stelnummeret på konens Citroën, og må indrømme at
tallene ikke stemmer med mit tidligere indlæg! Der står et 7-tal, og bilen
er fra 2001. Det passer ikke sammen.
Jeg har ligeledes kigget på stelnummeret fra en 2003 VW Golf, og der passer
tallene til gengæld fint.

Jeg fik for et par år siden oplysningerne ifb. salget af en Opel Astra:

Den øverste linie på typepladen i motorrummet med teksten "e1.98/14..." og
så videre refererer til bilens typegodkendelse. Med det nummer kan enhver
myndighed slå tilbage i arkiverne og se, hvad bilen er godkendt til.

Næste linie: "WOL..." osv. opfylder et bestemt kodesprog, som langt de
fleste bilproducenter efter sigende skulle rette sig efter. WOL betyder Opel
i Tyskland. Det er den juridiske producent. WVW betyder Wolkswagen og WDB
betyder Daimler-Benz osv.

O er et fyldtegn uden betydning.
T betyder Astra.
GF48 er den bestemte tekniske variant af bilen.
Y betyder, at den er produceret i modelår 2000, som begyndte 1. september
1999 og løber til 31. august 2000. Modelårenes skæringsdatoer svinger lidt
fra mærke til mærke.
5-tallet betyder, at bilen er produceret i Antwerpen.
Og endelig kommer det sekscifrede løbenummer, som kan fortælle om den
nøjagtige produktionsdato (dog i kodeform så det ikke kan tydes af
menigmand).

Tallene under stelnummeret skulle angive bilens højeste egenvægt (fx. 1625
kilo). Og at bilen og en anhænger højest må veje 2525 kilo tilsammen. Samt
akseltrykket på for- og bagaksel ikke må overstige hhv. 835 og 820 kilo.
Koderne under stregen er interne Opel-koder, som fortæller om farve og
udstyrsniveau.

Det var de oplysninger jeg fik for et par år siden, men jeg kan se at de
ikke stemmer overens i alle tilfælde. Det beklager jeg meget. Jeg fik
dengang indtryk af, at det var et standard-kodesæt som alle bilproducenter
brugte.

Hilsen Steen

Fra : Deaster

Dato : 01-11-03 22:26

"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en bekendt i automobilbranchen, som gav mig nogle informationer
mht.
> de koder der indgår i stelnummeret. Men det er åbenbart sandsynligt, at
> disse tal kun gælder visse biler.

Jeg mener umiddelbart kun det passer på VW gruppens biler.

Deaster

Fra : Steen F.

Dato : 01-11-03 23:33

Deaster wrote:
> Jeg mener umiddelbart kun det passer på VW gruppens biler.

Og Opel? Det er derfra mine eksempler er taget...
/Steen

Fra : Deaster

Dato : 02-11-03 00:19

> Og Opel? Det er derfra mine eksempler er taget...
> /Steen

Det er meget muligt, jeg har kun haft lidt erfaring med det fra VW.

Deaster

Fra : René Lønstrup

Dato : 01-11-03 17:28

Steen F. wrote:
> I 2001 til 2009 erstattes bogstavkoderne med tallene 1-9. Men i 2010
> går det løs med bogstaver igen fra A og fremad.

Efter det system burde min bil være en årgang 2001.. Mao. var den altså
fabriksny da jeg købte den.. - Hmm.. Gad vide om der så ikke stadig er
garanti på den

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 (måske 2001) Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-11-03 21:11

> [...]
> til 2009 erstattes bogstavkoderne med tallene 1-9. Men i
> 2010 går det løs med bogstaver igen fra A og fremad.

På min bil (årg. 87) står der et B, hvad betyder det så ?
Er det reelt en 81'er eller en 2011'er ?

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Verner Johnsen

Dato : 02-11-03 00:56

On Sat, 1 Nov 2003 21:11:14 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>På min bil (årg. 87) står der et B, hvad betyder det så ?
>Er det reelt en 81'er eller en 2011'er ?

Du skal ikke tro på alt hvad du ser eller hører.
Årstallet står i ciffer nr 11, i hvert fald på Ford vogne.

Hvor er det du siger at det B står ?
En Sierra vil altid have et B i ciffer nr 9.

Men det kan du se meget mere om her:

<http://www.btinternet.com/~madmole/vindecoder.html>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-11-03 10:50

Steen F. wrote:

> Sorry, for at undgå misforståelser: Det er 9. sidste tegn i
> stenummeret.

Det skulle lige prøves. På min glof siger 9 bogstav Z 8 bogstav siger G
og sørme om den ikke er en 86. Så du må da have haft noget ret første
indlæg

mvh
Henning

Fra : SNiP

Dato : 01-11-03 19:15

PS wrote:
> Er der nogen der ved, hvordan man tjekker den præcise årgang på en
> bil. Hvor kan man evt. henvende sig?
>
> vh PS
Ring til importøren og oplys stelnummer.
/J

Fra : Nansen

Dato : 02-11-03 14:05

Prøv nu at snuppe det 10. ciffer forfra.
Dette gælder for mange bilmærker.

Nansen