/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Svage bremsere i koldt vejr.
Fra : Michael Kristensen


Dato : 13-04-01 20:09

Var lige ude og køre en kort tur. Bemærkede, at bremserne var lidt "bløde".
Der skulle trykkes hårdere end normalt for at bremse.

Skyldes det, at bremsevæsken bliver dårligere når det er koldt, eller er det
den mindre friktion mellem klodser og skive?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)



 
 
Armand (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-04-01 01:42


Michael Kristensen <mbk@daimi.au.dk> skrev i en
news:88IB6.237$pF.51971@news101.telia.com...
> Var lige ude og køre en kort tur. Bemærkede, at bremserne var lidt
"bløde".
> Der skulle trykkes hårdere end normalt for at bremse.
> Skyldes det, at bremsevæsken bliver dårligere når det er koldt, eller
er det
> den mindre friktion mellem klodser og skive?

- Vintertræt overflade på klodserne??
- Vinterrusten pilot der har fået opbygget en forkert erindring om
bremsernes
evner??

--
Armand.






Michael Kristensen (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 14-04-01 08:55

> - Vintertræt overflade på klodserne??

nej. Har været ude og køre får i år.
> - Vinterrusten pilot der har fået opbygget en forkert erindring om
> bremsernes
> evner??
Samme svar
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>



Peder Eskildsen (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Peder Eskildsen


Dato : 14-04-01 14:11

On Sat, 14 Apr 2001 09:55:26 +0200, "Michael Kristensen"
<mbk@daimi.au.dk> wrote:

>> - Vintertræt overflade på klodserne??
>
>nej. Har været ude og køre får i år.

Der har du svaret.
Fårets ekstra vægt gør naturligvis bremselængden længere


Mææh

--
Peder
m/Mille

Michael Kristensen (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 14-04-01 18:37

Okay, det var vist lidt træt,da jeg skrev det.

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
news:41jgdt45ctkt55jvh7ujp330a0mrnvtr3t@4ax.com...
> On Sat, 14 Apr 2001 09:55:26 +0200, "Michael Kristensen"
> <mbk@daimi.au.dk> wrote:
>
> >> - Vintertræt overflade på klodserne??
> >
> >nej. Har været ude og køre får i år.
>
> Der har du svaret.
> Fårets ekstra vægt gør naturligvis bremselængden længere
>
>
> Mææh
>
> --
> Peder
> m/Mille



Peter Sindrup (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 14-04-01 22:57

Michael Kristensen skrev i meddelelsen ...
>Okay, det var vist lidt træt,da jeg skrev det.
^^^^

Var det fåret der var træt da _det_ skrev det?

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)




Anneli (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Anneli


Dato : 14-04-01 16:07


"Michael Kristensen" <mbk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:ymTB6.163$UH.59848@news101.telia.com...
> > - Vintertræt overflade på klodserne??
>
> nej. Har været ude og køre får i år.

LOL!! Har du kørt får på motorcyklen i år ;0) Jeg har haft høns med, men
aldrig får! Hvor satte du dem? ;0)

--
Stor hilsen Anneli
Suzuki GZ 250 Marauder, lysegul :0) + Jawa mv.
www.anneli.subnet.dk
DMCN # 429, SCCD # 25



Jes Vestervang (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-04-01 23:51

Anneli wrote:

>
> "Michael Kristensen" <mbk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> news:ymTB6.163$UH.59848@news101.telia.com...
> > > - Vintertræt overflade på klodserne??
> >
> > nej. Har været ude og køre får i år.
>
> LOL!! Har du kørt får på motorcyklen i år ;0) Jeg har haft høns med, men
> aldrig får! Hvor satte du dem? ;0)
>
Det kan faktisk lade sig køre at have får med på mc'en Se selv
her:<http://the.subnet.dk/pics/mandogfaarpaats185er.jpg>
Det skal ses
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Morten Christensen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 15-04-01 09:11

Jes V. skrev:
> Det kan faktisk lade sig køre at have får med på mc'en Se selv
> her:<http://the.subnet.dk/pics/mandogfaarpaats185er.jpg>
> Det skal ses

*LÅÅL*
Det er sgu godt at der nogen steder er udbrudt M&K-syge, så det er forbudt
at flytte dyr...

Man får da et grineanfald, hvis man ser det herhjemme...

Nå, cyklen skal pudses inden Stevns-turen
-out-


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Dennis Hellan Peders~ (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 15-04-01 09:34


Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> skrev i en
news:CMcC6.39744$o4.3126413@news010.worldonline.dk...
> >
> Nå, cyklen skal pudses inden Stevns-turen
> -out-
>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<

Hej Morten.

Spildt arbejde !! , Det sner !!! her i Dalby / v. Haslev.


--
Hilsen
Dennis Pedersen ( Der ikk´ gider gøre noget ved cyklen, når den ska´ ud i
det vejr )
Moto Guzzi Nevada 750 Club



Stig H. Jacobsen (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 14-04-01 06:53

On Fri, 13 Apr 2001 21:09:09 +0200, Michael Kristensen wrote:

> Var lige ude og køre en kort tur. Bemærkede, at bremserne var lidt "bløde".
> Der skulle trykkes hårdere end normalt for at bremse.

Det plejer at være et symptom på dejligt sommervejr og
bremseslanger af gummi.

> eller er det den mindre friktion mellem klodser og skive?

Hvorfor mindre friktion dér?

Dine dæk er dårligere i koldt vejr (stift gummi), så måske skal
du trykke hårdere for samme bremseeffekt, kan det være det du
mener?

--
Stig

Michael Kristensen (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 14-04-01 08:57



> > eller er det den mindre friktion mellem klodser og skive?
>
> Hvorfor mindre friktion dér?

Des varmere to metaller, der presses mod hinanden er, des større friktion.




Rasmus Rosenquist (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 14-04-01 15:22

> Des varmere to metaller, der presses mod hinanden er, des større friktion.

Kan man sige det generelt? Vi ved jo alle, hvad som sker hvis bremserne
bliver _for_ varme!!!

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!




Steen S. Schmidt (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 14-04-01 19:14

> > > eller er det den mindre friktion mellem klodser og skive?
> >
> > Hvorfor mindre friktion dér?
>
> Des varmere to metaller, der presses mod hinanden er, des større friktion.

Næh. Du burde vide dette (læser du ikke fysik på Uni?):

Fk=Uk*N, hvor F er dynamisk friktionskraft, Uk er den dynamiske
friktionskoefficient og N er objektets normalkraft. Ingen af disse er
temperaturafhængige for et materiale der er homogent i forhold til dynamisk
belastning. Bremseklodser og bremseskiver er normalt homogene i forhold til
dynamisk belastning (med dette mener jeg at vi ikke overskrider
materialernes flydespænding - de kan holde til belastningen uden at ændres).

Undtagelser er eksemplevis carbonskiver, der bevidst laves så de ændrer
overflade ved høj temperatur (400-800 grader celsius, afhængig af hvad de
skal bruges til). Når de opnår en bestemt temperatur, skifter deres
overflade karakter - den bliver mere glat, og skive og klodser får en
tendens til at "svejse" sammen. Dette giver rigtig god og hurtigt virkende
bremsekraft, men slider på materialet af h* til.

Sådan er der ganske få "almindelige" materialer der opfører sig -
MC-bremseskiver er absolut ikke et af dem.

Desuden vil en ambient temperaturændring på 10-20 grader vel heller ikke
betyde så meget i den sammenhæng?

Mvh
Steen



Peter Sindrup (14-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 14-04-01 23:00

>Dine dæk er dårligere i koldt vejr (stift gummi), så måske skal
>du trykke hårdere for samme bremseeffekt, kan det være det du
>mener?


Nu må du lige holde hesten et øjeblik.
Dette gælder da kun så længe vi snakker om hvornår dækket blokkere, (mister
vejgrebet generelt) og har da _intet_ at gøre med hvor meget aktiveringstryk
der skal til på bremsen for at opnå en given bremseeffekt.

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)


>--
>Stig



Stig H. Jacobsen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 15-04-01 01:48

On Sun, 15 Apr 2001 00:00:17 +0200, Peter Sindrup wrote:

>>Dine dæk er dårligere i koldt vejr (stift gummi), så måske skal
>>du trykke hårdere for samme bremseeffekt, kan det være det du
>>mener?
> Nu må du lige holde hesten et øjeblik.

Hmm? :)

> Dette gælder da kun så længe vi snakker om hvornår dækket blokkere, (mister
> vejgrebet generelt) og har da _intet_ at gøre med hvor meget aktiveringstryk
> der skal til på bremsen for at opnå en given bremseeffekt.

Hvis friktionen mellem dæk og vej er nedsat, f.eks. pga.
sommergummi eller våd asfalt, så bliver bremselængden længere.
(enig?)

Hvis du skal stoppe på samme antal meter som ved perfekt
friktion, så skal du trykke hårdere på grebet ved bremsning.
(enig?)

--
Stig

Steen S. Schmidt (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 15-04-01 03:18

> Hvis du skal stoppe på samme antal meter som ved perfekt
> friktion, så skal du trykke hårdere på grebet ved bremsning.
> (enig?)

Du mener man blokerer en smule når man bremser? Det mener jeg ikke.

Den dynamiske friktion imellem hjulet og vejen er enten stor nok, eller også
er den ikke. Jeg tror den er - selv med stive dæk

Mvh
Steen



Steen S. Schmidt (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 15-04-01 03:18

> Den dynamiske friktion imellem hjulet og vejen

Faktisk er den statisk, men det er jo også sent Sorry.

Mvh
Steen



Stig H. Jacobsen (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 16-04-01 03:03

On Sun, 15 Apr 2001 03:17:37 +0100, Steen S. Schmidt wrote:

>> Hvis du skal stoppe på samme antal meter som ved perfekt
>> friktion, så skal du trykke hårdere på grebet ved bremsning.
>> (enig?)
> Du mener man blokerer en smule når man bremser? Det mener jeg ikke.

Ikke blokerer, men med lavere modstand (friktion) fra vej/dæk, så
skal man selvfølgelig bruge flere meter til at stoppe.

--
Stig

Steen S. Schmidt (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 16-04-01 08:46

> >> Hvis du skal stoppe på samme antal meter som ved perfekt
> >> friktion, så skal du trykke hårdere på grebet ved bremsning.
> >> (enig?)
> > Du mener man blokerer en smule når man bremser? Det mener jeg ikke.
>
> Ikke blokerer, men med lavere modstand (friktion) fra vej/dæk, så
> skal man selvfølgelig bruge flere meter til at stoppe.

Dækkets friktion har kun betydning ved en maksimal-opbremsning - der hvor
dækket lige netop ikke blokerer. Det punkt vil jo optræde tidligere med
kolde stive dæk, end med varme bløde dæk (forudsat dækket ændrer friktion
til det dårligere, når det bliver koldt altså).

Hvis man bremser op til den dårligste fællesnævner - altså man forsøger at
bremse svagere end maksimalt på det koldeste dæk - vil man ikke kunne mærke
forskel på de to. det der sker er at man påvirker dækket med en hvis
bremsekraft. Denne skal dækket kunne overføre til vejen - ligegyldig om det
er koldt eller ej. Er det koldt, er der dog mindre sandsynlighed for at det
kan, men så vil det blot blokere i stedet for at bremse, som et varmt dæk
ville have gjort. Er der en forskel hér i nødvendigt bremsetryk, ligger den
i friktionen imellem skive og bremseklodser, da det er dén friktion, der
bestemmer den ellers konstante bremsekraft på dækket.

Mvh
Steen



Stig H. Jacobsen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 17-04-01 03:46

On Mon, 16 Apr 2001 08:45:41 +0100, Steen S. Schmidt wrote:

> Hvis man bremser op til den dårligste fællesnævner - altså man forsøger at
> bremse svagere end maksimalt på det koldeste dæk - vil man ikke kunne mærke
> forskel på de to. det der sker er at man påvirker dækket med en hvis
> bremsekraft. Denne skal dækket kunne overføre til vejen - ligegyldig om det
....

Tak for den fine forklaring!

Men tror altså at dækket i mange situationer kan glide lidt uden
at der er risiko for en "rigtig" blokering endnu. Ispletter eller
våde kloakdæksler som grove eksempler, men også f.eks. hvor
vejtemperaturen er ujævn (en solbeskinnet skovvej efter en
regnskylle) - eller bare asfalt som er uens blandet.

--
Stig

Steen S. Schmidt (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 17-04-01 17:34

> Men tror altså at dækket i mange situationer kan glide lidt uden
> at der er risiko for en "rigtig" blokering endnu.

Jamen det kan det da. Så bremser man blot for hårdt

Mvh
Steen



Armand (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-01 21:02


Stig H. Jacobsen <nzaa7en001@sneakemail.com> skrev i en
news:987475581.651523@dax.goth.dk...
>
> Tak for den fine forklaring!
> Men tror altså at dækket i mange situationer kan glide lidt uden
> at der er risiko for en "rigtig" blokering endnu. Ispletter eller
> våde kloakdæksler som grove eksempler,

Hvis jeg må komme med en tilføjelse/omskrivning til
"løbebånds-modellen":

øvelse #1:
Man kunne starte med at hælde olie på båndet, og derefter foretage en
opbremsning så svag så hjulet ikke blokerer trods den glatte overflade.
Øvelse #2:
Tørrer man derefter bånden effektiv af igen og foretager en tilsvarende
opbremsning á samme bånd-hastighed og samme svage bremstryk vil
opbremsningen tage samme tid som ved første forsøg!

Glem bare blokerings-snakken - Det er spørgsmålet omkring bremsens
følsomhed overfor temperaturen der debatteres, og ikke dækkets!

--
Armand.





Peter Sindrup (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 15-04-01 10:18

Stig H. Jacobsen skrev i meddelelsen <987295670.523889@dax.goth.dk>...
>On Sun, 15 Apr 2001 00:00:17 +0200, Peter Sindrup wrote:
>
>Hmm? :)
>
>Hvis friktionen mellem dæk og vej er nedsat, f.eks. pga.
>sommergummi eller våd asfalt, så bliver bremselængden længere.
>(enig?)


Ja, ved en optimal opbremsning.
Og ved den længere opbremsning ville bremsetrykket (på håndtag og pedal)
være mindre,
men det skyldes _ikke_ dårligere bremser, men det faktum at dækket ikke er i
stand til at overføre den samme kraft til underlaget (mindre friktion)

>Hvis du skal stoppe på samme antal meter som ved perfekt
>friktion, så skal du trykke hårdere på grebet ved bremsning.
>(enig?)


Ja, men det oprindelige spørgsmål gik på at bremserne føltes bløde og at der
tilsyneladende skulle større bremsetryk til at bremse cyklen her til
foråret.
Det kan _aldrig_ skyldes friktionen mellem dæk og vejbane, men _kun_
friktionen mellem skiverne og klodserne.

Peter
>--
>Stig



Stig H. Jacobsen (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 16-04-01 02:59

On Sun, 15 Apr 2001 11:18:16 +0200, Peter Sindrup wrote:

> Og ved den længere opbremsning ville bremsetrykket (på håndtag og pedal)
> være mindre, men det skyldes _ikke_ dårligere bremser

Ja, og? Har jeg påstået det?

> Ja, men det oprindelige spørgsmål gik på at bremserne føltes
> bløde og at der tilsyneladende skulle større bremsetryk til at
> bremse cyklen her til foråret.
>
> Det kan _aldrig_ skyldes friktionen mellem dæk og vejbane, men _kun_
> friktionen mellem skiverne og klodserne.

Lad os antage at man ved en given hastighed kan standse på 20
meter ved en rolig opbremsning med godt vejgreb.

Samme situation med dårligere vejgreb vil kræve et højere tryk på
bremsegrebet for stadig at kunne stoppe på 20 meter (om muligt).

Du må gerne forklare den der "_aldrig_" ovenfor lidt bedre.

--
Stig

Peter Sindrup (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 16-04-01 15:34

Stig H. Jacobsen skrev i meddelelsen <987386323.903200@dax.goth.dk>...
>On Sun, 15 Apr 2001 11:18:16 +0200, Peter Sindrup wrote:
>
>> Og ved den længere opbremsning ville bremsetrykket (på håndtag og pedal)
>> være mindre, men det skyldes _ikke_ dårligere bremser
>
>Ja, og? Har jeg påstået det?


Påstået og påstået.....
Det oprindelige indlæg gik på "følelsen" i håndtaget under opbremsning.
Den ændre sig jo ikke uanset friktionen mellem dæk og vejbane

>> Det kan _aldrig_ skyldes friktionen mellem dæk og vejbane, men _kun_
>> friktionen mellem skiverne og klodserne.
>
>Lad os antage at man ved en given hastighed kan standse på 20
>meter ved en rolig opbremsning med godt vejgreb.
>
>Samme situation med dårligere vejgreb vil kræve et højere tryk på
>bremsegrebet for stadig at kunne stoppe på 20 meter (om muligt).


Nej da!
Der skal da precist det samme bremsetryk til. (Hvis dækket kan overføre
friktionen til vejbanen)
Det er jo her det afgøres hvor megen energi der skal omsættes fra
bevægelsenergi til
friktion (og i sidste ende varme i bremseskiverne)

>Du må gerne forklare den der "_aldrig_" ovenfor lidt bedre.


Jeg skal prøve.
Så længe vi bevæger os indenfor rammerne af hvad dækket kan overføre til
vejbanen,
skal der da altid benyttes det samme bremsetryk, uanset om dækket overfører
10% eller
90% af den mulige opbremsning til vejen.
Hvis friktionen derimod ændres mellem klodser og skiver, så er det en helt
anden historie.
Så skal der bruges forskelligt bremsetryk for den samme opbremsning.

Se evt. Steens glimrende forklaring lidt tidligere i denne tråd.

Peter
BMW K100RS med **ABS**

>--
>Stig



Morten Christensen (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 16-04-01 18:58


"Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> wrote in message
news:3adb0581$0$5727$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
*snip*
> Jeg skal prøve.
> Så længe vi bevæger os indenfor rammerne af hvad dækket kan overføre til
> vejbanen,
> skal der da altid benyttes det samme bremsetryk, uanset om dækket
overfører
> 10% eller
> 90% af den mulige opbremsning til vejen.
> Hvis friktionen derimod ændres mellem klodser og skiver, så er det en helt
> anden historie.
> Så skal der bruges forskelligt bremsetryk for den samme opbremsning.
>
*snip*

Ehm... Nå?
Lad os nu antage - for at tage de yderste muligheder - at du har to veje.
Den ene er der isslag på, den anden bager solen dejlig varm på (25 grader).

Lad os så sige, at du hiver bremsen halvt i bund i en opbremsnings situation
for at opnå et bestemt bremsetryk på skiverne.

Dækken vil da opføre sig vidt forskelligt?
Ergo må friktionen mellem kørebane og dæk også have betydning for
bremsetrykket?


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Steen S. Schmidt (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 16-04-01 23:59

> Dækken vil da opføre sig vidt forskelligt?
> Ergo må friktionen mellem kørebane og dæk også have betydning for
> bremsetrykket?

Nej.

Forestil dig et lille eksperiment:

Demonter et løbebånd, så der kun ligger rullerne, og et bånd der kan løbe
frit. Rullerne i sådan et løbebånd er tunge, så fødderne, når man bruger
det, ikke skal accelerere det op i fart hele tiden. Nu skubber du det op i
forholdsvis høj fart med hænderne.

Hér på gulvet foran dig er nu en fin vejbane der ikke flytter sig ud af
stedet, men ruller med næsten konstant fart.

Nu tager du et afmonteret forhjul fra en cykel i hænderne, så du holder om
akslen. Hvis du forsigtigt sættet det på løbebåndet, vil det opnå samme fart
som det, uden at sænke farten mærkbart. Momentet i rullebåndet svarer til en
eller anden motorcykels vægt - du skal foretage dig noget, hvis systemet
skal stoppe hurtigt op, ikke?

Hvis du har handsker på, kan du presse dine tommelfingre ind imod navkanten
på cykelfælgen. Pres ganske stille og roligt, med konstant kraft, og hjulet
vil, med sin bremsende kraft, stoppe båndet efter et langt stykke tid. Nu
står båndet stille ligesom hjulet. Du gentager eksperimentet, sætter bånd og
hjul i nøjagtig samme fart som før - hvis du presser med samme kraft som før
på navet, er vi så ikke enige om at du vil bruge lige så lang eller kort tid
på at stoppe op?

Nu skifter du båndet ud med naboens løbebånd, som, udover alderen, er
nøjagtig ligesom dit. Sæt hjul og bånd i bevægelse som før. Hvis du presser
på navet med nøjagtig samme bløde kraft som før, vil du så ikke sige at du
vil bruge nøjagtig lige så lang tid på at stoppe det som før? På sekundet?

Hvis du presser for hårdt på navet, vil hjulet blokere, og det og løbebåndet
har ikke længere samme hastighed. Dette vil intuitivt ske senere hvis båndet
er ru, end hvis det er meget glat. Er det glat nok, kan du næsten ikke røre
navet, før hjulet blokerer.

Hvis du bremser blødt nok, vil du altid kunne stoppe i samme tid og med
samme længde, når du bruger samme kraft. Altså har friktionen imellem
vejbane og dæk ikke noget at sige når man bare bremser blidt nok.

Mvh
Steen



Morten Christensen (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 16-04-01 23:40


"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message
news:4XJC6.45881$o4.3530265@news010.worldonline.dk...
> > Dækken vil da opføre sig vidt forskelligt?
> > Ergo må friktionen mellem kørebane og dæk også have betydning for
> > bremsetrykket?
>
> Nej.
>
> Forestil dig et lille eksperiment:
>
> Demonter et løbebånd, så der kun ligger rullerne, og et bånd der kan løbe
> frit. Rullerne i sådan et løbebånd er tunge, så fødderne, når man bruger
> det, ikke skal accelerere det op i fart hele tiden. Nu skubber du det op i
> forholdsvis høj fart med hænderne.
>
> Hér på gulvet foran dig er nu en fin vejbane der ikke flytter sig ud af
> stedet, men ruller med næsten konstant fart.
>
> Nu tager du et afmonteret forhjul fra en cykel i hænderne, så du holder om
> akslen. Hvis du forsigtigt sættet det på løbebåndet, vil det opnå samme
fart
> som det, uden at sænke farten mærkbart. Momentet i rullebåndet svarer til
en
> eller anden motorcykels vægt - du skal foretage dig noget, hvis systemet
> skal stoppe hurtigt op, ikke?
>
> Hvis du har handsker på, kan du presse dine tommelfingre ind imod
navkanten
> på cykelfælgen. Pres ganske stille og roligt, med konstant kraft, og
hjulet
> vil, med sin bremsende kraft, stoppe båndet efter et langt stykke tid. Nu
> står båndet stille ligesom hjulet. Du gentager eksperimentet, sætter bånd
og
> hjul i nøjagtig samme fart som før - hvis du presser med samme kraft som
før
> på navet, er vi så ikke enige om at du vil bruge lige så lang eller kort
tid
> på at stoppe op?
>
> Nu skifter du båndet ud med naboens løbebånd, som, udover alderen, er
> nøjagtig ligesom dit. Sæt hjul og bånd i bevægelse som før. Hvis du
presser
> på navet med nøjagtig samme bløde kraft som før, vil du så ikke sige at du
> vil bruge nøjagtig lige så lang tid på at stoppe det som før? På sekundet?
>
> Hvis du presser for hårdt på navet, vil hjulet blokere, og det og
løbebåndet
> har ikke længere samme hastighed. Dette vil intuitivt ske senere hvis
båndet
> er ru, end hvis det er meget glat. Er det glat nok, kan du næsten ikke
røre
> navet, før hjulet blokerer.
>
> Hvis du bremser blødt nok, vil du altid kunne stoppe i samme tid og med
> samme længde, når du bruger samme kraft. Altså har friktionen imellem
> vejbane og dæk ikke noget at sige når man bare bremser blidt nok.
>
> Mvh
> Steen
>
>

Ja, mit hoved er sq faldet af.

La' mig lige sove 10 timer på det )
(Og så lige 4 timer på at vågne, og 2 timer til at begynde at tænke klart
*G*)


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup, totalt smadret efter 14 timer på job ;-(
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Armand (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-01 21:01

Steen Schmidt og Morten Christensen!

Gider i begge to ikke lige at update uret på jeres PC?
Det er forstyrrende at Morten svarer tyve minutter førend at spørgsmålet
er stillet

Jeg ville gerne have sendt opfordringen direkte; men det er kun
mummitrolden der ikke gemmer sig bag en spamsikring, hvorfor i får den
her istedet!

--
Armand.





Steen S. Schmidt (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 17-04-01 22:11

> Gider i begge to ikke lige at update uret på jeres PC?

Jo! Tak ska du have.

> Det er forstyrrende at Morten svarer tyve minutter førend at spørgsmålet
> er stillet

Bare lidt

> Jeg ville gerne have sendt opfordringen direkte; men det er kun
> mummitrolden der ikke gemmer sig bag en spamsikring, hvorfor i får den
> her istedet!

? Jeg har skam ikke nogen spamsikring. Min fulde email er SSchmidt@nospam.dk

Det hedder den altså!

Mvh
Steen



Armand (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-04-01 01:31


Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
news:%j2D6.46805$o4.3751949@news010.worldonline.dk...
>
> ? Jeg har skam ikke nogen spamsikring. Min fulde email er
SSchmidt@nospam.dk
> Det hedder den altså!


OK!

--
Armand (limpindspåhopper)



Steen S. Schmidt (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 18-04-01 15:08

> Armand (limpindspåhopper)

LOL

Mvh
Steen



Morten Christensen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 17-04-01 22:46


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9bi955$1mkn$7@news.cybercity.dk...
> Steen Schmidt og Morten Christensen!
>
> Gider i begge to ikke lige at update uret på jeres PC?
> Det er forstyrrende at Morten svarer tyve minutter førend at spørgsmålet
> er stillet
>
> Jeg ville gerne have sendt opfordringen direkte; men det er kun
> mummitrolden der ikke gemmer sig bag en spamsikring, hvorfor i får den
> her istedet!
>
> --
> Armand.
>
>
Joda...den skulle nu gerne passe, så jeg laver lige en lille test

mummitrolden er forberedt på spam *S*


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Stig H. Jacobsen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 17-04-01 03:57

On Mon, 16 Apr 2001 16:33:58 +0200, Peter Sindrup wrote:

> Påstået og påstået.....
> Det oprindelige indlæg gik på "følelsen" i håndtaget under opbremsning.
> Den ændre sig jo ikke uanset friktionen mellem dæk og vejbane

Ja, det er lidt at synd at ham der startede tråden ikke bidrager
med mere information. Jeg prøvede bare at give lidt input til
hans artikel udfra, hvordan jeg selv oplever mc-bremsning i 3
graders varme.

(senest her lidt efter midnat, av mine fingerspidser..)

> Se evt. Steens glimrende forklaring lidt tidligere i denne tråd.

Også tak for din forklaring - og se mit followup til Steen :)

> BMW K100RS med **ABS**

Hvor godt virker det egentligt i praksis på en MC? Kan f.eks. man
trykke håndtaget i bund med fuld nedlægning og forblive på
hjulene?

Ikke at jeg lige kan forstille mig så mange af den slags
situationer i den virkelig verden, altså..

--
Stig

Armand (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-01 21:06


Stig H. Jacobsen <nzaa7en001@sneakemail.com> skrev i en
news:987476224.172921@dax.goth.dk...
>
> > BMW K100RS med **ABS**
> Hvor godt virker det egentligt i praksis på en MC? Kan f.eks. man
> trykke håndtaget i bund med fuld nedlægning og forblive på
> hjulene?

Nix!
Eftersom hjulet nærmer sig blokering, eller ligefrem blokerer momentant
imellem reguleringerne vil dækket drifte mærkbart under udnyttelse af
ABS'en i kurver.
På biler vil man med lidt finfølelse kunne spore denne bevægelse ud imod
kurvens yderrand og/eller reflektorisk regulere herfor ved at dreje
skarpere -Imens at man på motorcykel sikkert vil spore samme bevægelse
derved at man mister balancen :-/

I modsætning til bil-ABS, hvor det væsentligste argument er den
bremse+styre -mulighed (som de fleste bilister trods umuligheden herfor
alligevel gør i panik!), er fordelen ved MC-ABS at
gennemsnits-chaufføren, der
formodes ikke at turde bruge forbremsen i betragtlig grad p.g.a. frygt
for en blokade, "lokkes" til at udnytte bremsereserverne bedre eftersom
der er anti blokerings-backup!

--
Armand.





Peter Sindrup (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 18-04-01 18:36

Armand skrev i meddelelsen <9bi95d$1mkn$9@news.cybercity.dk>...
>
>
>I modsætning til bil-ABS, hvor det væsentligste argument er den
>bremse+styre -mulighed (som de fleste bilister trods umuligheden herfor
>alligevel gør i panik!), er fordelen ved MC-ABS at
>gennemsnits-chaufføren, der
>formodes ikke at turde bruge forbremsen i betragtlig grad p.g.a. frygt
>for en blokade, "lokkes" til at udnytte bremsereserverne bedre eftersom
>der er anti blokerings-backup!


Min (baghjuls) ABS var faktist i aktiv brug i går aftes, sa jeg gik lidt for
hårdt til den forbi
Bregentved gods, og der samtidig løb en hare ud foran mig medens cyklen var
i en seriøs nedlægning.
Pr. refleks trådte jeg (hårdt) på bagbremsen, og jeg kunne mærke at ABSén
"blandede sig"
Om jeg var styrtet uden ABS'en er svært at sige, men med, var situationen
helt udramatisk.

Peter

>--
>Armand.
>
>
>
>



Jes Vestervang (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-04-01 18:54

Peter Sindrup wrote:
-klip-
> Min (baghjuls) ABS var faktist i aktiv brug i går aftes, sa jeg gik lidt
> for hårdt til den forbi
> Bregentved gods, og der samtidig løb en hare ud foran mig medens cyklen
> var i en seriøs nedlægning.
> Pr. refleks trådte jeg (hårdt) på bagbremsen, og jeg kunne mærke at ABSén
> "blandede sig"
-klip-
Du burde få gjort noget ved den refleks
Det er jo unægteligt lidt af et problem, hvis du gør det samme på en mc
uden ABS!
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Peter Sindrup (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 19-04-01 20:42

Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...
Peter Sindrup wrote:


> Du burde få gjort noget ved den refleks

Helt enig!

> Det er jo unægteligt lidt af et problem, hvis du gør det samme på en mc
uden ABS!

Holder fast ved "Bimmeren"´

P-)

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER



Jes Vestervang (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 19-04-01 23:24

Peter Sindrup wrote:

> Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...
> Peter Sindrup wrote:
>
>
> > Du burde få gjort noget ved den refleks
>
> Helt enig!
>
> > Det er jo unægteligt lidt af et problem, hvis du gør det samme på en mc
> uden ABS!
>
> Holder fast ved "Bimmeren"´
>
Jaaah, men alligevel...
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Armand (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-04-01 21:38


Peter Sindrup <psindrup@netdesign.dk.com> skrev i en
news:3addd1a2$1$5728$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Armand skrev i meddelelsen <9bi95d$1mkn$9@news.cybercity.dk>...
> >
> > .........................I modsætning til bil-ABS, er fordelen
> > ved MC-ABS at gennemsnits-chaufføren, der formodes ikke
> > at turde bruge forbremsen i betragtlig grad p.g.a. frygt for en
> > blokade, "lokkes" til at udnytte bremsereserverne bedre eftersom
> >der er anti blokerings-backup!
> Min (baghjuls) ABS var faktist i aktiv brug i går aftes, sa jeg gik
> lidt for hårdt til den, og samtidig løb en hare ud foran mig medens
cyklen
> var i en seriøs nedlægning.
> Pr. refleks trådte jeg (hårdt) på bagbremsen, og jeg kunne mærke at
> ABSén "blandede sig"
> Om jeg var styrtet uden ABS'en er svært at sige, men med, var
> situationen helt udramatisk.

Ups! Min vanetanke omkring forbremsen som bremsén :-/
Det er nu ellers en solid bommert du der slap heldigt fra; og
tilsyneladende kan det være at den beherskede udskridning en baghjuls
ABS-"afblokering" måtte medføre kán reddes alene ved den refleksmæssige
kontrastyring !?

Jeg har endnu ikke noteret mig tale derom, men igen: Det kan jo være ud
fra vane-focus på forbremsen :-/

--
Armand.





Jacob (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 18-04-01 22:35


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en > Det er nu ellers en solid
bommert du der slap heldigt fra;

Hvad ville egentlig være det mest fornuftige at foretage sig i en sådan
situation?

Mvh
Jacob
GS500



Jes Vestervang (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-04-01 23:13

Jacob wrote:

>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en > Det er nu ellers en
> solid bommert du der slap heldigt fra;
>
> Hvad ville egentlig være det mest fornuftige at foretage sig i en sådan
> situation?
>
Når mc'en ligger ned i et sving bruger man jo en hel del vejgreb på at
styre, hvilket medfører at der ikke er særlig meget vejgreb at bruge af til
at bremse. Derfor kommer man nemt til at blokere, og når det sker rundt i
et sving kan man godt regne med at få nogle fartstriber
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Morten Christensen (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 19-04-01 00:21


"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> wrote in message news:9bl1fu$cqm$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en > Det er nu ellers en
solid
> bommert du der slap heldigt fra;
>
> Hvad ville egentlig være det mest fornuftige at foretage sig i en sådan
> situation?
>

Rejse cyklen op lynhurtig med kontrastyring (dvs. rykke modsat i styret, end
den vej du egentlig vil) finde ny kurve, og så ellers få cyklen lagt ind i
den for at styre uden om.

Hvis man har mulighed for det, kan man også rejse cyklen op, og så ellers
knalde forbremsen ret så hårdt i (Uden at det blokerer, eller at man ryger
forover)

Men det skal ses på en film eller i virkeligheden, for at kunne sige, hvad
der kan gøres 100% rigtigt...


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Peter Sindrup (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 19-04-01 20:49

>"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> wrote in message news:9bl1fu$cqm$1@sunsite.dk...
>>
>> Hvad ville egentlig være det mest fornuftige at foretage sig i en sådan
>> situation?
>>
>Rejse cyklen op lynhurtig med kontrastyring (dvs. rykke modsat i styret,
end
>den vej du egentlig vil) finde ny kurve, og så ellers få cyklen lagt ind i
>den for at styre uden om.


_Styre_ uden om den (lille) hare, det må være kodeordet
Styre (svinge) og bremse samtidig har aldrig været en god ide' og bliver det
heller aldrig.

>Hvis man har mulighed for det, kan man også rejse cyklen op, og så ellers
>knalde forbremsen ret så hårdt i (Uden at det blokerer, eller at man ryger
>forover)


Det er også ABS på forhjulet. )

>Men det skal ses på en film eller i virkeligheden, for at kunne sige, hvad
>der kan gøres 100% rigtigt...


Ja, og selv om man var "hovedperson" er det ikke altid ment at sige hvad der
havde været
det eneste rigtige.



Peter
>
>--
>Have a good ride...
>Morten, Københavnstrup
>GSX600F ('91)
>ICQ 112100518
>
>



Armand (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-01 19:44


Jacob <jnk.607@rsk.dk> skrev i en news:9bl1fu$cqm$1@sunsite.dk...
>
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
>
> > Det er nu ellers en solid bommert du der slap heldigt fra;
> Hvad ville egentlig være det mest fornuftige at foretage sig i en
sådan
> situation?

Nu er der jo kun én der har stået i situationen og derfor ved hvorledes
forholdene var; men ukritisk bremsning p.g.a. en overraskelse midt i en
kurve må i bund og grund regnes for at være en fejlreaktion!!

At bremse under nedlægning kræver først og fremmest umådelig rutine (og
hvem kan påberåbe sig det?), samt høj grad af finfølelse i brugen. Jeg
tror ikke at nogen af disse to faktorer var tilstede i pågældende
situation :-/

Var det ikke en hare der kom i vejen?
Udkobling opretning og overkørsel af kræet imens at modellen er
opret/ligeudkørende, havde måske været min reaktion :-/ Men ikke derved
sagt, at jeg derved ville være 100% sikker på ikke at styrte

Hvis man blot kobler ud og holder "lige på", vil man med alm.dansk
tilladt hastighed og på lige vej kunne "gennemkøre" dyr á op til
puddel-størrelse, uden anden følge end ømhed i håndleddene p.g.a. gokket
i forgaffel/styr

--
Armand.





Peter Sindrup (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 19-04-01 20:51

Armand skrev i meddelelsen <9bnc72$nib$16@news.cybercity.dk>...

>Nu er der jo kun én der har stået i situationen og derfor ved hvorledes
>forholdene var; men ukritisk bremsning p.g.a. en overraskelse midt i en
>kurve må i bund og grund regnes for at være en fejlreaktion!!


Enig..

>At bremse under nedlægning kræver først og fremmest umådelig rutine (og
>hvem kan påberåbe sig det?), samt høj grad af finfølelse i brugen. Jeg
>tror ikke at nogen af disse to faktorer var tilstede i pågældende
>situation :-/


Og den har jeg ikke.

>Var det ikke en hare der kom i vejen?

Jo.

>Udkobling opretning og overkørsel af kræet imens at modellen er
>opret/ligeudkørende, havde måske været min reaktion :-/ Men ikke derved
>sagt, at jeg derved ville være 100% sikker på ikke at styrte


>Hvis man blot kobler ud og holder "lige på", vil man med alm.dansk
>tilladt hastighed og på lige vej kunne "gennemkøre" dyr á op til
>puddel-størrelse, uden anden følge end ømhed i håndleddene p.g.a. gokket
>i forgaffel/styr


Har engang for 20 år siden kørt en kat over på min gamle Honda CB500
og det gav et hold i nakken fordi jeg stemte imod med stive arme under
opbremsningen.

Peter

>--
>Armand.
>
>
>
>



Armand (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-01 08:41


Peter Sindrup <psindrup@netdesign.dk.com> skrev i en
news:3adf431f$0$5732$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Armand skrev i meddelelsen <9bnc72$nib$16@news.cybercity.dk>...
>
> >Hvis man blot kobler ud og holder "lige på", vil man med alm.dansk
> >tilladt hastighed og på lige vej kunne "gennemkøre" dyr á op til
> >puddel-størrelse, uden anden følge end ømhed i håndleddene p.g.a.
gokket
> >i forgaffel/styr
> Har engang for 20 år siden kørt en kat over på min gamle Honda CB500
> og det gav et hold i nakken fordi jeg stemte imod med stive arme under
> opbremsningen.

Læg mærke til at jeg talte om at _koble ud_ samt holde lige på - At
hjulet roterer bidrager til at man kommer sikkert igennem hændelsen!
En opbremsning forinden, vil tage meget af knaldet af; men at bremse
"igennem" kræet kan blive fatalt, derved at sådant noet skidt er
temmeligt glat og at man derved i realiteten opnår en forhjulsblokade
samtidig med at der rykkes i forhjulet

--
Armand.



Peter Sindrup (19-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 19-04-01 20:46

Armand skrev i meddelelsen <9bku1r$2mav$9@news.cybercity.dk>...
>
>Ups! Min vanetanke omkring forbremsen som bremsén :-/


Man når jo ikke at vurdere en situation som denne.
Men _min_ refleks var at undgå forbremsen, (som jo normalt er _bremsen_)
nem bruge bagbremsen i stedet for. Resultatet blev at cyklen rejste sig lidt
op
og situationen var ovre, inden jeg kunne nå at tænke yderligere over det.
At min reaktion var forkert skal der ikke herske det mindste tvivl om.


>Det er nu ellers en solid bommert du der slap heldigt fra;

Enig....

Peter

>--
>Armand.
>
>
>
>



Stig H. Jacobsen (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 18-04-01 20:23

On Tue, 17 Apr 2001 22:05:33 +0200, Armand wrote:

> Eftersom hjulet nærmer sig blokering, eller ligefrem blokerer momentant
> imellem reguleringerne vil dækket drifte mærkbart under udnyttelse af
> ABS'en i kurver.

Hmm, det lyder da ubrugeligt til en typisk "smid cyklen
situation": Det igangværende venstresving i et lyskryds, hvor
bilen lige foran klodser bremsen for modkørende - lav fart og en
del nedlægning.

Men en mere fintfølende og hurtigere (til at reagere og pulse)
ABS burde vel så gøre det bedre?

--
Stig

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408701
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste