Drifttid på mc/scooter batteri
Fra : Kristian

Dato : 13-04-01 15:22

Da jeg ønsker at tilslutte et 12v batteri til min 12v køletaske i min båd,
ville jeg høre om der er nogen som ved om et motorcykel eller scooter
batteri har kortere drifttid end et alm. 12v bilbatteri? - Min båd har
nemlig ikke batteri, så jeg bliver nød til at medbringe det hjemmefra, og så
oplade det når jeg kommer hjem. Jeg ønsker derfor et batteri der fylder
mindst muligt, men som stadig kan trække min 12v køletaske i en halv dags
tid eller lignende!

Har det noget med antal ampare på batteriet at gøre?

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-04-01 15:40

On Fri, 13 Apr 2001 16:22:07 +0200, "Kristian"
<kristianhansen@ofir.dk> wrote:

>Har det noget med antal ampare på batteriet at gøre?

Close but no cigar ,du kan selv regne en omtrentlig driftstid ud,
idet batteriets kapacitet er angivet i amperetimer ,og MC-batterier
har generelt _meget_ mindre kapacitet end et tilsvarende bilbatteri
(af naturlige årsager),typisk 5-15 Ah mod noget i retning af 60-80 Ah
for en Beirutkampvogn (Mercedes).

Det er således simpelt nok (teoretisk set),find ud af hvor mange
ampere din køletaske trækker ved 12 V og divider det tal op i
batteriets kapacitet i amperetimer og du vil have en omtrentlig
driftstid i timer forudsat at batteriet er fuldt opladet.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Morten Juel

Dato : 13-04-01 15:46

> Har det noget med antal ampare på batteriet at gøre?

Jeps bingo.
Lad os nu sige at din køletaske bruger tjja jeg ved det ikke, kiggede på
harald-nyborg, men der står intet om forbrug..
aå lag os sige 500mA i timen (det er nok liige i underkanten)
Og et MC batteri som eks mit er på 12Ah, så er det 24timer det kan køre på
det fuldt opladte batteri. det er måden du chekker det på.. det skal lige
siges at man kan få MC batterier der kan holde op til 30Ah men så fylder det
også 186x130x171mm længde x bredde x højde.
eller et 20Ah der fylder 205x90x163.

HOV jeg fandt lige et på harald nyborg alligevel det bruger 36Watt som er
det samme som 3A i timen
og dvs at det kun kan gå 4timer på mit MC batteri, men kan gå 10timer på det
store 30A batteri

Håber at du kan bruge svaret !

Mvh
Morten
XS400 Seca
2Stk MTX125L

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-04-01 16:02

On Fri, 13 Apr 2001 16:46:20 +0200, "Morten Juel"
<mp@mail1.stofanet.dk> wrote:

>aå lag os sige 500mA i timen (det er nok liige i underkanten)

Du blander tingene sammen Morten,strømstyrke (A) er en flowenhed og
således ladning pr. tidsenhed. (gennem et fladeareal)

500 mA (f.eks) er således ikke i timen men et kontinuert flow.

Amperetimer derimod (som er en mængdeenhed) som kapaciteten opgives i
er det relevante tal her......

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Morten Juel

Dato : 13-04-01 16:06

men derfor kan mine beregninger da godt bruges !

Mvh
Morten

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-04-01 16:15

On Fri, 13 Apr 2001 17:05:45 +0200, "Morten Juel"
<mp@mail1.stofanet.dk> wrote:

>men derfor kan mine beregninger da godt bruges !

Ja da,det er jo simpelt nok,du risikerer bare at komme til at forvirre
når du blander ampere og amperetimer sammen.

Et batteri kan således trække en flerfoldighed mere i ampere end dets
kapacitet i amperetimer ,f.eks i forbindelse med startermotoren
kører...

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : N/A

Dato : 13-04-01 16:17

Fra : Morten Juel

Dato : 13-04-01 16:17

> Ja da,det er jo simpelt nok,du risikerer bare at komme til at forvirre
> når du blander ampere og amperetimer sammen.
nåårh ja sorry hehe det tænkte jeg ikke lige over

> Et batteri kan således trække en flerfoldig mere i ampere end dets
> kapacitet i amperetimer ,f.eks i forbindelse med startermotoren
> kører...
jaja self kan det det

Mvh
Morten
som er Old'skewl HTX'er med ellinie

Fra : Ole Mogensen

Dato : 13-04-01 20:47

Morten Juel wrote:

> men derfor kan mine beregninger da godt bruges !
>
> Mvh
> Morten

nix , en akku , f.eks , 12 V 20 Ah , har kun den kapasitet ved
en given belastning (1/20) , hvis belastningen stiger , falder
kapasiteten .

Ole

--
En ny "krig" ? , lol

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-04-01 20:49

On Fri, 13 Apr 2001 21:47:03 +0200, Ole Mogensen
<ole.mogensen@fysik.dtu.dk> wrote:

>nix , en akku , f.eks , 12 V 20 Ah , har kun den kapasitet ved
>en given belastning (1/20) , hvis belastningen stiger , falder
>kapasiteten .

Jeg _vidste_ bare, at der var en der ville komplicere tingene ).

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Ole Mogensen

Dato : 14-04-01 13:13

"Michael K. S." wrote:

> Jeg _vidste_ bare, at der var en der ville komplicere tingene ).
>
> Vh
> -Michael
> Nr.xx - Pax Deorum....

Oops , sorry ;-P

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Armand

Dato : 13-04-01 18:53

Michael K. S. <Michaelks@image.dk> skrev i en

> [...]
> 500 mA (f.eks) er således ikke i timen men et kontinuert flow.
> Amperetimer derimod (som er en mængdeenhed) som kapaciteten opgives i

Det er normalt mig der er paragraf-rytteren, så jeg vil give dig medhold
i behovet for de specifikt rigtige udtryk (akkumulatorkapacitet opgives
i Ah og ikke A!); men amperetimer (Ah) dækkes velsagtens også ind af
udtrykket X-Ampere i timen!
I Mortens tilfælde vil det jo svare til ½Ah, ikke sandt!?

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-04-01 19:45

On Fri, 13 Apr 2001 19:53:00 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> men amperetimer (Ah) dækkes velsagtens også ind af
>udtrykket X-Ampere i timen!

Nej faktisk ikke.Men lad nu det ligge,det står der jo allerede.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Armand

Dato : 14-04-01 01:39

> Nej faktisk ikke.Men lad nu det ligge,det står der jo allerede.

Hvis sådant skal blive liggende, hvordan skal man så blive klogere?

Fagligt snak:
Du ved jo hvad sutur er!?
Desangående er der nu for alvor kommet relevans i mit navn

--
Armand.