Hvilken olie?
Fra : Maria & Anders

Dato : 30-10-03 16:31

Hejsa.
Jeg skal skifte olie på kværnen, ikke at det er noget nyt for mig, og så
ville jeg bare lige spørge om hvad folk synes er bedst. Indtil nu har jeg
kørt på delsyntestisk 10w40, og det har fungeret fint nok. Men har dog
besluttet at nu skal den have noget god olie...
Hvad skal jeg hælde på dyret? og det skal jo helst ikke koste en hvidkalket
bondegård på landet...

--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 30-10-03 16:49

Hej Maria og Anders!
Hvis det er den olie fabrikanten foreskriver, skal du blot fortsætte med
den. Kun hvis du overvejer at udsætte din elskede for ekstreme forhold,
er der grund til at afvige fra det anbefalede.
Georg

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-10-03 17:09

> Jeg skal skifte olie på kværnen, ikke at det er noget nyt for mig, og
> så ville jeg bare lige spørge om hvad folk synes er bedst. Indtil nu
> har jeg kørt på delsyntestisk 10w40, og det har fungeret fint nok.

Så synes jeg da at du skal fortsætte med det..

> Men har dog besluttet at nu skal den have noget god olie...

Den olie du hælder på i forvejen er måske ikke god nok? (hvorfor?)

> Hvad skal jeg hælde på dyret? og det skal jo helst ikke koste en
> hvidkalket bondegård på landet...

Jeg kører med Louis' Delo Delsynt. 10W40 som koster 10 Euro/4L, det er ca.
19 kr/L, meget billigere kan det ikke gøres. Det har fungeret fint i 1½
sæson nu.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Maria & Anders

Dato : 30-10-03 21:07

Tak for jeres råd. det vil jeg så fortsætte med.
Men har jeg ret i at hvis man kommer bil olie på dur det ikke? der er noget
med nogle tilsætningsstoffer i der ikke er i mc olie.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-10-03 21:42

> Tak for jeres råd. det vil jeg så fortsætte med.
> Men har jeg ret i at hvis man kommer bil olie på dur det ikke?
> der er noget med nogle tilsætningsstoffer i der ikke er i mc olie.

Man kan være uheldig at støde på en olie/mc kombination der ikke virker, men
der er mange der kører på 'bilolier' uden problemer.

Det skal så også siges, at selv om olien er beregnet til MC, er det heller
ikke en garanti for at den virker på alle motorcykler.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 30-10-03 21:44

Maria & Anders wrote:

> Men har jeg ret i at hvis man kommer bil olie på dur det ikke? der er noget
> med nogle tilsætningsstoffer i der ikke er i mc olie.

Nej det har du ikke nødvendigvis ret i. "Bilolie" af tilpas god
specifikation er fin, blot den ikke er tilsat friktionsnedsæettende
stoffer, i det mindste hvis mc'en har vådkobling. Emnet er vendt tit
her, søg evt. i gamle indlæg - og bliv hurtig træt af at læse

Fællesnævneren er nok noget i retning af, at olien er god nok, hvis den
ikke direkte frarådes brug til mc'er og iøvrigt overholder
motorfabrikantens oliespecifikation for den aktuelle model/cykel. Nogle
kan mærke/høre forskel i gearskiftet, men det er helt afhængig af den
enkelte model - og kører formentlig også

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Richard

Dato : 30-10-03 21:17

Maria & Anders wrote:

> Men har dog
> besluttet at nu skal den have noget god olie...
<snip>
> og det skal jo helst ikke koste en hvidkalket bondegård på landet...

Kan du nu bestemme dig - enten / eller

- de hvidkalkede gårde er iøvrigt ikke billigere i staden...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-10-03 07:37

> så ville jeg bare lige spørge om hvad folk synes er bedst. Indtil nu
> har jeg kørt på delsyntestisk 10w40.

Hej Anders

Din XT 600 er luftkølet. Yamaha anbefaler 10W30 om vinteren og 20W40 om
sommeren til den. Hvis du kører med 10W40 hele året kører du måske med for
tynd olie om sommeren. En luftkølet motor bliver meget varm. Jeg vil
anbefale 20W50 eller 15W50 olie i sommer halvåret, og 10W40 om vinteren.

Læs evt olie faq'en på www.dmc-org.dk

--
Mojn
Jens Bager Jensen