Kenneth Sørensen <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> skrev i en
news:3fa23275$0$94997$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> .... og forbered dig til at se "trolden i vejkanten".
> [Trolden = ..en slags instiktiv panikreaktion ALLE motorcyklister har
> prøvet, du føler svinget er for skarpt, det går for hurtigt, og du
> griber efter bremsen, med det resultat at cyklen retter sig op og du
> kører ligeud, og derved ud af svinget (på marken evt.) .. med tiden
> lærer man at ignorere "trolden", og blot lægge maskinen længere ned.
Jup!
Der er en trold i alt hvad man kigger på under kørsel: Har i aldrig (på
trædecykel?) kørt over en sten som man opdagede på asfalten og netop ikke
ville køre over?
Hvis man bliver spidset lidt meget i trafikken og kigger til siden på
"modparten" trækker man derud af sig selv (tit er race-kollisioner under
overhalinger i kurver ofte den inderste parts skyld, derved at han "kigger &
drages")
Og i den nævnte situation med sving, er forløbet ofte at man forskrækkes af
et skarpt sving og tænker "dét klarer jeg ikke" og derfor samtidig scanner
yderkanten (for farlighed?) - Derved suges man direkte derud hvor man kigger
hen =
Det er ikke uden grund at enligtstående træer og vejskilte i yderkurver
bliver påkørt så tit, selvom der er masser af "grøfteplads " både før og
efter: Krise-refleksen vil være: "bare jeg nu ikke ender ude i det træ
dér" - Og så er det allerede for sent, for man drages magisk derud =
"Trold"-forklaringen om problematikken bruger vi konstant i det lokale
ungdoms RR-projekt hvor jeg engagerer mig:
"Der er en trold deruder i en yderkurve et sted på banen og den kan
hypnotisere: Den hvisker: "kom nærmere - koom næærmere"! Men hvor den sidder
ved man ikke før man under stress kigger derud og får øje på den"
Når knægtene (hvilket ikke dækker helt, da vi også har tre knaldhurtige
pigebørn!) kommer ind efter at have "været ude at botanisere", kan vi
således hurtigt forklare hvad der skete med spørgsmålet: "Nååeh - Så du
trolden". Svaret er næsten altid: "Ja det var sgu' nok dén"!
> Med varme dæk kan din nye prille rent fysisk teknisk køre røven af de
> fleste i et skarpt sving, inkl undertegnede, så vær ikke bange for at
> lægge den ned
Og hvis man styrter ved at modellen lægges for langt ned, slår man (endsamt
motorcyklen) sig mindre end hvis man retter op og kører ud over stok og sten
(se hvor let at RR-piloterne slipper fra at styrte i sving!), det er noK
værd at drage med i overvejelserne
Endelig er der tiden efter styrtet:
Hvis man ender ude i periferien vil der altid være nogen der nagende spørger
til om man nu ikke var for urutineret, og blot kunne have lagt den mere
ned - Hvis man kommer hjem med skrammer fra en mer-nedlægning som dækkene
ikke kunne klare, så ér den sag allerede afdiskuteret!
--
Armand.