"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:bnqulh$cr7$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
> news:bnqqn7$3co$1@abbeden.bunk.cc...
> > HD driver wrote:
> >
> > > Heysa,
> >
> > > Har en HD Fat boy, og ku godt tænke mig at kunne køre lidt mere
sving
> > > kørsel.
> > _____________________________
> >
> > Hvad faen skal du så med en harley??
> > _____________________________
> >
> > > Jeg har diskuteret det en del gange med gutterne nede i HD klubben,
> og
> > > nu er vi lidt uenige, men så vidt det kan forstås så skal jeg ha
> monteret
> > > noget af det der Wilbers dæmperhalløj, og så bagdækket skal op i noget
> > > 215/40 eller 230/40 En anden mente i klubben, at hvis man monteret WP
> > > fjedre foran, og så gjorde den stivstellet bagpå, samt kørte med
230/40
> så
> > > ville den virkelig kunne tage små sving, så små japaner racere ik kan
> > > følge med mere.
> > _____________________________
> >
> > Jeg er ikke den store haj i Harley'er, men i min "japser-verden" plejer
> > det at være sådan, at hvis man skifter til større bagdæk, bliver den
> > mindre svingvillig, men mere retningsstabil. Og hvis du skifter til
mindre
> > bagdæk, vil den nemmere og hurtigere ind i svingenen.
> >
> > Ang. at "små japaner racere" ikke kan følge med dig i svingene... Tør du
> > udfordre?? ...For så er jeg frisk, og du vælger selv om jeg skal køre på
> > min Yamaha 4 gear, Gixxer 250 eller Gixxer 600!
> > _____________________________
> >
> > > Håber nogen kan hjælpe mig, da jeg meget gerne vil til at køre mere
> > > stabilt i små sving.
> > _____________________________
> >
> > Jeg har aldrig kørt en Harley, men jeg vil da mene, at det er det
forkerte
> > valg, hvis du vil køre svingkørsel...?
> > _____________________________
> >
> > > hilsen
> > > HD Driver
> > > Harley, så ved man at der er kræfter nok.
> > _____________________________
> >
> > ..ja, og nok at lave!
> >
> > --
> > Psycho Cowboy
> > Babygixxer - nu med storebror
> > Suzuki GSX-R 600
> >
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
> >
> Du har ret i at en Harley ikke er til at køre i sving med, bortset fra
> sikkert Sportsteren som jeg gerne ville eje.
Ja, den er sikkert en ren racer....
>
> Men det du skriver om bagdæk kontra sving virker nu omvendt af normalt.
For
> hvis man skifter til et større bagdæk - altså større diameter eller større
> bredde - så vil man få et køretøj som for mindre efterløb, hvilket
> resulterer i mere ivrighed efter at dreje (måske endda overstyret). Ved
> større diameter bliver efterløbet mindre ved ligeud kørsel og dermed
> styrevillighed/drejevillighed, og ved bredere bagdæk uændret efterløb ved
> ligeud kørsel men mere drejevillig/evt. overstyring så snart den tippes
lidt
> til en af siderne/lægges ned. Tilsvarende resultater - altså
> drejevillighed/overstyring - vil komme af blødere forgaffel fjedre/tyndere
> olie i forgaflen.
>
Du har ret i det med efterløbet, men du skal huske at i det øjeblik at du
skifter til større diameter, giver du også hjulet større centripital kraft,
og dermed større styrertræghed, men bedre retningsstabilitet.
Desuden er der heri tråden snak omkring bredere bagdæk ikke sørre diamerter.
Derudover kommer dækkets bredde kontra fælgbredden også ind i billedet, da
de fleste smider et bredere dæk på en smal fælg for at give et mere råt
look, hvilket resultere i en katastrofal dækprofil...
mvh Tommy Fer